topNotif

10 درمان طبیعی برای کاهش سطح بالای کراتینین و پیشگیری

858 بازدید
15 مهر 02
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 15 مهر 1402

10 درمان طبیعی برای کاهش سطح بالای کراتینین و پیشگیری

مکانیسم های متعددی در بدن ما برای از بین بردن مواد زائد سمی وجود دارد. با این حال، زمانی که مکانیسم ها از کار می افتند، ممکن است عوارضی مانند سطوح بالای کراتینین را تجربه کنید. چنین عوارضی ممکن است خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

کراتینین چیست؟

کراتینین یک محصول متابولیک کراتین و محصول جانبی متابولیسم ماهیچه است. کراتین یک مولکول قابل توجه است که به تولید انرژی و بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند.

حدود 2 درصد از کراتین بدن شما به کراتینین تبدیل شده و از طریق جریان خون به کلیه ها منتقل می شود. کلیه های شما بیشتر کراتینین را فیلتر کرده و آن را از طریق ادرار از بدن دفع می کنند.

سطوح پایین کراتینین ادرار ممکن است نشانه ای از کراتینین خون بالا باشد و در برخی موارد می تواند باعث نگرانی شود.

سطوح نرمال کراتینین

سطح کراتینین در بدن شما معمولاً به توده عضلانی، جنسیت، سن و سایر عوامل سلامتی بستگی دارد. آنها اغلب بر حسب میلی گرم در دسی لیتر اندازه گیری می شوند.

افراد مسن از بزرگسالان سطح کراتینین کمتری دارند و بدنسازان ممکن است سطح کراتینین بالاتری نسبت به بیشتر بزرگسالان داشته باشند. این به این دلیل است که افراد مسن در مقایسه با اکثر افراد عادی دارای عضلات کمتری هستند در حالی که بدنسازان عضلات بیشتری دارند. همچنین، افراد مبتلا به هر گونه اختلال(های) مرتبط با عضله ممکن است سطح کراتینین به میزان قابل توجهی پایین تر باشند.

چرا باید سطح کراتینین کاهش یابد؟

کراتینین خون بالا در صورت عدم درمان می تواند خطرات زیر را به همراه داشته باشد.

  • ممکن است به کلیه ها آسیب برساند

افزایش سطح کراتینین، اگر درمان نشود، می تواند به کلیه ها آسیب برساند. همچنین ممکن است نارسایی کلیه در صورتی که سطح کراتینین خون از حد طبیعی فراتر رود یا با مصرف مکمل‌های کراتین اضافی رخ دهد.

  • ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد

سطوح بالای کراتینین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

  • ممکن است منجر به اختلالات تنفسی شود

افزایش سطح کراتینین ممکن است منجر به اختلالات تنفسی شود. با این حال، رابطه بین سطح کراتینین بالا و اختلالات تنفسی نامشخص است.

علائم سطوح بالای کراتینین

علائم کراتینین بالا و اختلال عملکرد کلیه اغلب بسیار متفاوت است و ممکن است با یکدیگر مرتبط نباشند. برخی از افراد ممکن است به بیماری کلیوی شدید و سطوح بالای کراتینین بدون هیچ علامتی مبتلا باشند، در حالی که برخی دیگر معمولاً علائمی مانند:

  • تورم یا ادم
  • تنگی نفس
  • کم آبی بدن
  • خستگی
  • تهوع و استفراغ
  • گیجی

اگر سطح کراتینین بالایی دارید، تشخیص دوره ای کلیه ها بسیار مهم است. برخی از روش‌های تشخیصی که می‌توانند برای غربالگری کلیه‌ها از نظر هرگونه ناهنجاری استفاده شوند، در زیر مورد بحث قرار گرفته‌اند.

چگونه سطوح کراتینین را به طور طبیعی کاهش دهیم؟

راه حل های پزشکی برای کاهش سطح کراتینین مانند دیالیز و سایر درمان ها و داروها می تواند دلهره آور باشد. با این حال، اگر می خواهید مسیر طبیعی را طی کنید، پیشنهاداتی داریم که ممکن است کمک کننده باشد. در اینجا نحوه کاهش سطح کراتینین خود با داروهای طبیعی آورده شده است.

  1. سرکه سیب

تشکیل سنگ کلیه ممکن است سطح کراتینین سرم را کمی افزایش دهد. سرکه سیب حاوی اسید استیک است که ممکن است خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش دهد. خواص ضد میکروبی آن ممکن است به جلوگیری از عفونت های باکتریایی کمک کند و ممکن است از افزایش سطح کراتینین خون شما جلوگیری کند.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مقداری عسل به این محلول اضافه کنید. این محلول را یک بار در روز، ترجیحا با یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات بنوشید.

10 درمان طبیعی برای کاهش سطح بالای کراتینین و پیشگیری

10 درمان طبیعی برای کاهش سطح بالای کراتینین و پیشگیری

  1. کدوی تلخ

کدو تلخ منبعی غنی از مواد معدنی مختلف، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. شواهد حکایتی نشان می دهد که ممکن است به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل کند، گردش خون را بهبود می بخشد و کلیه های شما را تقویت می کند تا به کاهش سطح کراتینین خون به طور طبیعی کمک کند. با این حال، تحقیقات محدودی در این زمینه در دسترس است. روزی یک بار نصف فنجان آب کدو تلخ بنوشید.

  1. دارچین

تصور می شود دارچین یک ادرارآور طبیعی است. برخی بر این باورند که ممکن است توانایی‌های فیلتراسیون کلیه‌ها را نیز بهبود بخشد و دارچین از این روش سطح کراتینین بدن را تنظیم می کند.

  1. چای بابونه

مصرف چای بابونه ممکن است سطوح بالای کراتینین را کاهش دهد. بابونه کلیه ها را پاکسازی و به کاهش کراتین کمک میکند

گیاه بابونه را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. اجازه دهید حداقل 10 دقیقه دم بکشد. صاف کنید و کمی عسل اضافه کنید. می توانید 3 تا 4 بار در روز چای بابونه میل کنید.

  1. چای سبز

چای سبز یک آنتی اکسیدان طبیعی است و خاصیت ادرارآوری دارد. ماهیت ادرارآور چای سبز ممکن است به بهبود توانایی فیلتراسیون کلیه ها و افزایش خروجی ادرار کمک کند و در نتیجه سطح کراتینین را کاهش دهد.

یک چای سبز کیسه ای را حدود 10 دقیقه در یک فنجان آب داغ قرار دهید. اجازه دهید کمی خنک شود و مقداری عسل به آن اضافه کنید. می توانید 2 تا 3 بار در روز چای سبز بنوشید.

 

همچنین بخوانید: بلغور جو دوسر و 10 فایده علمی آن بر سلامتی

 

  1. سیر

سیر یک آنتی اکسیدان طبیعی است و همچنین به عنوان یک ادرار آور عمل می کند. این به دفع مواد زائد سمی از بدن شما کمک می کند و ممکن است به کاهش سطح کراتینین خون کمک کند. سیر همچنین سطح آهن پلاسما را افزایش می دهد و سطح هموگلوبین را بهبود می بخشد.

می توانید 4 تا 5 حبه سیر را بجوید یا سیر خرد شده را به سالاد و سایر غذاها اضافه کنید. این کار را باید 1 تا 2 بار در روز انجام دهید.

  1. زنجبیل

زنجبیل حاوی فلاونوئیدی و اتانول است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می تواند به محافظت از کلیه ها در برابر آسیب کمک کند و سطح کراتینین را در بدن شما کاهش دهد.

زنجبیل را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید حداقل 10 دقیقه دم بکشد. کمی عسل اضافه کنید و بلافاصله مصرف کنید. شما می توانید این دمنوش زنجبیل را سه بار در روز بنوشید تا فواید مطلوبی داشته باشید.

10 درمان طبیعی برای کاهش سطح بالای کراتینین و پیشگیری

10 درمان طبیعی برای کاهش سطح بالای کراتینین و پیشگیری

  1. آب زغال اخته

زغال اخته حاوی اسید کوئینیک است که از کلیه های شما در برابر تشکیل سنگ محافظت و به پاکسازی کمک می کند.

یک فنجان متوسط آب زغال اخته را یک بار در روز بنوشید.

  1. آب نارگیل

آب نارگیل یک منبع غنی از ویتامین C است که می تواند سطح کراتینین شما را کاهش داده و کلیه های شما را سالم و بدون سنگ نگه دارد.

روزی یک لیوان آب نارگیل نرم میل کنید.

  1. روغن زیتون

روغن زیتون دارای فعالیت های ضد سنگ کلیه است که می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند. همچنین ممکن است سطح کراتینین خون را کاهش دهد.

روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را به سالاد یا پاستا اضافه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زنجبیل درشت را با خواص درمان سرفه و سرماخوردگی، درمان سردرد و میگرن، رفع گرفتگی عضلات، درمان و تسکین درد روماتیسم، درمان ناراحتی های کلیه، تقویت کننده نیروی جنسی، ضد نفخ و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0