topNotif

بلغور جو دوسر و 10 فایده علمی آن بر سلامتی

740 بازدید
08 شهریور 02
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 8 شهریور 1402

بلغور جو دوسر و 10 فایده علمی آن بر سلامتی

بلغور جو دوسر چیست؟

بلغور جو دوسر یا پرک جو دوسر غذایی است که از بلغور جو دوسر تهیه می‌شود. این غذا به دلیل ارزش غذایی بالای خود در برخی از کشورها به عنوان صبحانه آماده می‌شود. در ایران، عموماً افراد مبتلا به سرماخوردگی از این غذا به همراه سایر خوراک آبکی مانند حریرهٔ بادام و انواع سوپها تغذیه می‌کنند.

فواید بلغور جو دوسر برای سلامتی

در اینجا برخی از فواید بلغور جو دوسر برای سلامت انسان آورده شده است:

  1. کلسترول را کاهش می دهد

فیبر موجود در بلغور جو دوسر دارای مزایای کاهش چربی است. فیبر محلول بتا گلوکان سطح LDL (کلسترول “بد”) را کاهش می دهد و جذب روده ای کلسترول را کاهش می دهد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده مصرف روزانه 3 گرم بتا گلوکان را برای کاهش کلسترول LDL توصیه می کند. فقط ½ فنجان بلغور جو حاوی حدود 2 گرم از این فیبر محلول است.

علاوه بر این، بلغور جو دوسر حاوی آنتی اکسیدانی به نام avenanthramide است که از اکسیداسیون LDL محافظت می کند. عملکرد آنتی اکسیدانی با ترکیب با ویتامین C بهبود می یابد. بنابراین، برای افزایش اثرات کاهش کلسترول، بلغور جو دوسر خود را با یک غذای غنی از ویتامین C مانند پرتقال ترکیب کنید.

  1. خطر قلبی عروقی را کاهش می دهد

علت اصلی حملات قلبی آترواسکلروز است. بلغور جو دوسر سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش می دهد. از طریق این ابزار، بلغور جو دوسر خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش می دهد.

یک مطالعه منتشر شده در Nutrition بیان کرد که مصرف روزانه بلغور جو دوسر فوری به مدت 6 هفته می تواند افزایش قابل توجهی در مصرف فیبر شما به همراه داشته باشد، بنابراین عوامل مرتبط با خطر بیماری های قلبی عروقی در بزرگسالان را کاهش می دهد.

همچنین، لیگنان‌های موجود در جو دوسر به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند و بتاگلوکان‌ها سلامت قلب را ارتقا می‌دهند و مشخص شده‌اند که آسیب ایسکمیک قلب را بهبود می‌بخشند. بلغور جو دوسر فواید قلبی عروقی قابل توجهی برای زنان یائسه دارد.

  1. به کاهش وزن کمک می کند

صبحانه جو دوسر برای کسانی که در تلاش برای کاهش وزن اضافی و حفظ وزن بدن هستند عالی است. سرشار از پروتئین و فیبر است که باعث می شود احساس سیری بیشتری داشته باشید.

مطالعه ای که در سال 2012 در Nutrition Journal منتشر شد نشان داد که بلغور جو دوسر گزینه فیبر سیرکننده تری نسبت به سایر غلات است. بنابراین، انتخاب بلغور جو دوسر به‌عنوان وعده صبحانه می‌تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی سیر بمانید و از خوردن مکرر جلوگیری کنید و به کاهش وزن کمک کنید. سطوح بالاتر بتا گلوکان با سطح بالاتری از پپتیدها، که هورمون های کنترل کننده اشتها هستند، مرتبط است.

بلغور جو دوسر و 10 فایده علمی آن بر سلامتی

بلغور جو دوسر و 10 فایده علمی آن بر سلامتی

  1. قند خون را تثبیت می کند

بلغور جو دوسر حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده با کیفیت بالا است که در مقایسه با سایر گزینه‌های صبحانه، منبع انرژی ثابتی است. جو دوسر به دلیل داشتن فیبر بالا، به آرامی توسط بدن هضم می شود، بنابراین از افزایش سطح گلوکز خون جلوگیری می کند.

مطالعه‌ای در سال 2015 که در Nutrients منتشر شد، اثرات مصرف جو دوسر را بر کنترل قند خون و پروفایل‌های چربی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد. بلغور جو دوسر را می توان به عنوان یک گزینه بی خطر برای این بیماران توصیه کرد.

  1. فشار خون بالا را کاهش می دهد

مطالعه ای در سال 2015 که در مجله علوم و فناوری غذایی منتشر شد نشان داد که مصرف منظم غلات جو دوسر به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در افراد مبتلا به فشار خون خفیف یا مرزی کمک می کند.

سبوس جو و جو کامل به ویژه برای کنترل فشار خون مفید هستند. به علاوه فیبر و منیزیم موجود در بلغور جو دوسر تشکیل پلاک را کند می کند و به افزایش جریان خون کمک می کند.

یک وعده روزانه جو دو سر کامل و افزودن بیشتر محصولات سبوس دار به رژیم غذایی شما به کنترل فشار خون بالا و کاهش خطر حملات قلبی کمک می کند.

 

همچنین بخوانید: اثرات جو دوسر بر روی کاهش وزن و سلامتی + دستور مصرف

 

  1. از سلامت روده حمایت می کند

محتوای فیبر بالای بلغور جو دوسر فواید قابل توجهی برای سلامت روده و گوارش شما دارد. برای افرادی که از کولیت اولسراتیو رنج می برند مفید است و می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. بلغور جو دوسر همچنین به عملکرد سالم روده کمک می کند و به رفع یبوست کمک می کند.

بر اساس یک مطالعه در سال 2014 که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، غذاهای سبوس دار می توانند به عنوان جایگزین برای بیماران مبتلا به بیماری سلیاک استفاده شوند. مشخص شد که بیماران می توانند تا 100 گرم در روز جو خالص مصرف کنند که می تواند به آنها کمک کند تا رژیم غذایی عاری از گلوتن را رعایت کنند.

  1. پوست را تسکین می دهد

به غیر از خوردن بلغور جو دوسر، می توانید از جو دوسر برای نرم و مرطوب کردن پوست خود نیز استفاده کنید. حمام جو دوسر اغلب برای از بین بردن قرمزی، خارش و تحریک پوست استفاده می شود. جو دوسر برای انواع پوست مناسب است و دارای اثرات ضد التهابی و لایه برداری است.

یک مطالعه در سال 2015 که در مجله داروها در پوست منتشر شد تأیید کرد که جو دو سر در حالت کلوئیدی می تواند با مبارزه با اکسیداسیون و التهاب که مسئول مشکلات پوستی مختلف هستند، به محافظت از پوست کمک کند.

وجود ساپونین در بلغور جو دوسر آن را به یک پاک کننده طبیعی تبدیل کرده و به حذف چربی اضافی، کثیفی و ناخالصی ها از روی پوست کمک می کند. علاوه بر این، برخی از فنول های جو دوسر به عنوان جاذب قوی اشعه ماوراء بنفش برای محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید عمل می کنند.

  • از جو دوسر در اسکراب ها و پک های صورت خانگی خود برای پاکسازی پوست خود استفاده کنید.
  • بلغور جو دوسر خالص را به آب حمام خود اضافه کنید تا هرگونه خارش و سوزش در پوست شما برطرف شود.
بلغور جو دوسر و 10 فایده علمی آن بر سلامتی

بلغور جو دوسر و 10 فایده علمی آن بر سلامتی

  1.  تسکین استرس می کند

یک مطالعه در سال 2016 که در Nutrition Review منتشر شد نشان داد که بلغور جو دوسر حاوی منیزیم است که در بهبود کیفیت خواب نقش دارد.

منیزیم می تواند به آرامش ذهن و بدن شما کمک کند. همچنین پیشنهاد شد که خوردن بلغور جو دوسر می تواند با ارسال سیگنال به مغز برای تولید ناقل عصبی سروتونین، که بر اشتها، خلق و خو و خواب تأثیر می گذارد، از گرسنگی شما جلوگیری کند.

حتی یک وعده کوچک از این غذای کربوهیدرات پیچیده می تواند به کاهش استرس کمک کند. برای افزایش سلامتی و فواید خلق و خوی این غذای راحت  زغال اخته را به کاسه بلغور جو دوسر خود اضافه کنید. زغال اخته به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین C بالا یکی از بهترین غذاهای ضد استرس محسوب می شود.

  1. سیستم ایمنی را تقویت می کند

جو سبوس دار سرشار از مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی است. آنها منبع خوبی از فیبر غذایی هستند که با تغییرات در فعالیت سلول های ایمنی مرتبط است.

علاوه بر این، بتا گلوکان موجود در بلغور جو دوسر دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است. مطالعه ای در سال 2011 منتشر شد، نشان داد که بتا گلوکان ها به تقویت پاسخ سیستم ایمنی به عفونت های باکتریایی کمک می کنند.

برای به دست آوردن فواید تقویت کننده سیستم ایمنی بلغور جو دوسر، به جای انواع جو دوسر فوری که اغلب مملو از قند هستند، جو دوسر فولادی یا رول شده قدیمی را انتخاب کنید.

  1. محافظت در برابر سرطان سینه

بلغور جو دوسر سرشار از مواد شیمیایی گیاهی مانند لیگنان و انترولاکتون است که ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کند. مشخص شده است که انترولاکتون به ویژه در پیشگیری از سرطان سینه و سایر سرطان های مرتبط با هورمون موثر است.

علاوه بر این، فیبر محلول در جو، چاودار و سایر غذاهای مشابه تأثیر مستقیمی بر سلول های سرطان سینه دارد. یک مطالعه در سال 2015 که در مجله علوم و فناوری غذایی منتشر شد نشان داد که میزان بالای اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در جو دوسر ممکن است دارای فعالیت ضد سرطانی قوی باشد.

جو دوسر مجموعه ای از مواد مغذی از جمله کربوهیدرات ها، فیبرهای محلول، فیتوکمیکال ها، ویتامین ها و مواد معدنی را ارائه می دهد. ویژگی های مثبت بلغور جو دوسر فراتر از تغذیه است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جو دوسر پرک را با خواص رفع اضطراب، درمان ضعف مثانه، درمان یبوست، درمان بیماری دیورتیکولوز (نوع بیماری گوارشی)، درمان نقرس، رفع بیماری التهابی روده، درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، درمان اختلالات عصبی، تنظیم فشارخون و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0