topNotif

سوزش معده و درمان آن در طب سنتی

2857 بازدید
14 بهمن 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

سوزش معده (علل، علایم و راه های درمان آن در طب سنتی)

در دنیای پر از استرس و پر سرعت امروز که مردم انواع نامناسبی از غذاها و نوشیدنی را آن هم اغلب اوقات در حالت عجله و حرکت و کار کردن می خورند، بالا بودن اسید و سوزش معده مشکلات متداولی هستند که بسیار شایع می باشند. این مشکل بیشتر در اثر بازگشت اسید معده به درون مری است که با درد و سوزش شدید همراه می باشد. البته بی احتیاطی در نوع تغذیه و زمان مصرف غذا نیز می تواند باعث بروز این مشکل شود. حال در این مقاله شما را با سوزش معده و راه های درمان آن در طب سنتی آشنا خواهیم کرد.

 

سوزش معده و راه های درمان آن در طب سنتی

سوزش معده و راه های درمان آن در طب سنتی

 

علل و علایم سوزش معده

در حالت بالا بودن اسید و سوزش معده، شخص یک درد سوزش دار را در گلو و یا سینه خود حس می کند، که در واقع این احساس برگشتن محتویات اسیدی معده است. بعضی اوقات این حالت با آروغ زدن همراه است که به نظر می رسد این ناراحتی حاد را تسکین می دهد. عوامل این حالت بسیارند اما متهمان اصلی عبارتند از:

  • پرخوری
  • خوردن مقدار زیادی غذای تند
  • مصرف کالری و چربی بیش از حد
  • مصرف بیش از حد الکل
  • سیگار کشیدن فراوان

بعضی اوقات این ناخوشی از طریق خم شدن یا دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا ایجاد می شود و هنگامی که روی طرف راست بدن دراز کشیده شود، بدتر می گردد. این حالت اخیر ناشی از برگشتگی محتویات معده به داخل مری است و به این دلیل صورت می گیرد که دریچه یا سوپاپ قسمت پاييني مري و محل ورودي معده، ضعيف است.

گفته مي شود كه اين دريچه بايد يك دريچه يك طرفه باشد اما ضعيف شدن عضلات حلقوي در قسمت پاييني مري باعث مي شود تا همچنان باز بماند، بنابراين محتويات معده به طرف بالا و به داخل دهان و سينه بر مي گردد. سوزش معده ممكن است دقيقا يك حس سوزش ناراحت كننده نباشد بلكه شايد فقط باعث درد سينه و شبيه به حمله قلبي باشد. اين نشانه ها چنانچه ناشي از بي احتياطي تغذيه اي نباشند نياز به بررسي دارند چون ممكن است كه اولين علامت براي وجود زخم در اين ناحيه باشد.

سوزش معده و راه های درمان آن در طب سنتی

نسخه اول

نصف قاشق چاي خوري انگور فرنگي هندي خشك را با يك قاشق چاي خوري هليله كابلي خشك، در يك فنجان آب بجوشانيد. آن را صاف كنيد و سپس جرعه جرعه جهت تسكين سوزش معده بنوشيد.

نسخه دوم

مكيدن يك تكه كوچك از ريشه گياه شيرين بيان اسيدي بودن معده را آرام مي كند. همچنين مي توانيد، يك قاشق چاي خوري از ريشه و برگ كوبيده شده گياه شيرين بيان را يك شب تا صبح در آب خيس كنيد. سپس، آن را با يك فنجان برنج نرم و خوب پخته شده مخلوط كنيد و صبح آن را بخوريد.

نسخه سوم

خوردن يك موز رسيده و پوره شده همراه با يك فنجان شير در هنگام صبح اثر آرام بخشي بر سوزش و زخم هاي معده دارد.

 

همچنین بخوانید:  درمان سوزش معده با دانه های خردل

 

نسخه چهارم

اگر نه تنها پس از غذا، بلكه در مواقع ديگر هم سوزش معده وجود دارد، يك فنجان آب پرتقال تازه و شيرين كه به آن كمي نمك معدني اضافه مي شود، بنوشيد. اين عمل بلافاصله سبب تسكين و كاهش سوزش معده مي شود.

نسخه پنجم

يك قاشق چاي خوري زنجبيل تازه و يك قاشق غذاخوري آب برگ تازه گشنيز را مخلوط و ميل نماييد. همچنين، مي توانيد از عصاره نعنا به جاي گشنيز استفاده كنيد. اين مخلوط را دو تا سه بار در روز ميل نماييد.

نسخه ششم

يك قاشق چاي خوري آب زنجبيل تازه را همراه با زيره (به تازگي بو داده شده) درشت آسياب شده و كمي نمك معدني مخلوط كنيد. سپس، اين مواد را به يك ليوان شير هم زده اضافه كنيد. اين مخلوط يك نوشيدني آرامش بخش براي معده است كه سبب كاهش سوزش معده مي شود.

نسخه هفتم

يك قاشق چاي خوري آب زنجبيل تازه و يك قاشق چاي خوري عسل را با هم مخلوط نموده و جهت بر طرف كردن مشكلات معده ميل نماييد.

نسخه هشتم

دانه زنيان را کمی بو داده و مقداري مساوي نمك معدني به آن اضافه كنيد. آن را به نرمي پودر كنيد و در شيشه بريزيد. يك چهارم تا نصف قاشق چاي خوري از اين مخلوط را دو تا سه بار با آب گرم ميل كنيد. اين مخلوط اسيدي بودن معده را تسكين مي دهد. همچنين، مي توانيد كمي از اين مخلوط را بدون آب ميل کنيد. ضمنا باعث تغيير طعم دهان شده و سوزش معده را تسكين مي دهد.

نسخه نهم

يك قاشق تخم گشتيز و يك قاشق زيره را با هم مخلوط كرده و درشت بكوبيد. سپس، آن ها را در نيم ليتر آب ريخته و اجازه دهيد شب تا صبح بماند. صبح، دانه ها را له كنيد و كمي شيره نيشكر يا شكر اضافه كنيد تا طعم بهتري بگيرد. اين مخلوط را به مدت ٤تا ٥ روز، روزانه دو مرتبه ٢ الی ٣ قاشق غذاخوري ميل نماييد.

نكته: حملات پي در پي سوزش معده بايد مورد بررسي قرار گيرد. سوزش معده توام با درد در ناحيه گردن و شانه چپ و تنگي نفس مي تواند در واقع آنژين يا حمله قلبي باشد. ممكن است كه زخم معده هم باشد به ويژه اگر كه همراه با استفراغ خوني باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه شیرین بیان را با خواص درمان ورم معده و روده، علاج زخم معده و اثنی عشر، درمان یرقان، درمان امراض کلیه، برطرف کننده سرماخوردگی، رفع سرفه و گرفتگی صدا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0