topNotif

خواص هلیله کابلی

14402 بازدید
19 مهر 96
عطارک
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

با خواص هلیله کابلی (اهلیلچ) آشنا شویم

در این مقاله با یکی از گیاهانی از شاخه هلیله ها آشنا میشویم، در ادامه خواص، مضرات و ترکیبات شیمیایی هلیله کابلی  را میخوانیم.

helile kaboli attarak

خواص هلیله کابلی

 

میوه درختی است که بیشتر در هندوستان و بنگلادش می روید و محل آن را هروهر نامند، هلیله چند نوع است نوعی که میوه درشت دارد هلیله کابلی نامیده می شود، نوعی که میوه آن متوسط و زرد رنگ (گل های آن نر و ماده به رنگ زرد یا سفید با بوی نامطبوع) است هلیله زرد نام دارد نوع سوم که میوه آن سیاه و به اندازه مویز درشتی است هلیله سیاه و نوع چهارم که کوچک و به قدر زیره است هلیله زیره ای نامیده می شود. در چین هلیله سیاه جزو گیاهان مقدس بشمار می رود.

هر کدام درخت جداگانه ای دارند اما این درختان همه شبیه به هم از یک تیره می باشند، و چون اندام دارویی این درختان میوه آنهاست، در ذیل خواص هلیله کابلی از این میوه ها را به طور جداگانه متذکر میشویم.

 

همچنین بخوانید:  خواص هلیله زرد

 

هلیله کابلی :

نوع بزرگ و کامل شده و حدود یک زردآلوی درشت  و زرد مایل به سرخ و رسیده و پر مغز و کم ریشه و پر گوشت و کم هسته آن است.

طبیعت آن معتدل است، به نظر اطبا سنتی دارویی است مسهل صفرا و سودا و بلغم و کلیه اخلاط و مواد زائد بدن، مدر بول، از بین برنده سردرد و حالت فراموشی تقویت کننده کلیه حواس بدن، برطرف کننده کلیه سرگیجه های صفراوی، معالج مالیخولیا و صرع و لقوه است، مصرف زیاد هلیله کابلی برای سرد مزاجان مضر است.

در مداوای مالیخولیا و صرع و لقوه چنانچه نوع بلغمی بیماری باشد مقداری از مایع جوشانده دارو برای بیمار تنقیه می ریزند و مقداری از دارو را با سه برابر وزن آن عسل یا شکر نی آمیخته کرده و هر روز به قدر یک گردو از آن میخورند و اگر سه مرض مذکور فوق از نوع سوداوی مزاج باشند هلیله را با بسفایج و اسطوخودوس طبخ کرده و آب طبخ شده را می خورند و یا مجموع را با سه برابر وزن آنها عسل مخلوط و به صورت معجون در آورده و هر روز به قدر گردوئی از آن میخورند.

در فصول گرم سال که انسان آب فراوان می خورد جهت جلوگیری از زیان آب زیادی خورده شده می توان یک دانه هلیه کابلی را در دهان گذاشته بجوند آب آن را فرو برده و تفاله را بیرون بریزند، ضمنا یاد آور می شود مصرف هلیله کابلی علاوه بر خواص فراوانی که دارد از زود سفید شدن موهای (جلوگیری از سفید شدن موها) بدن جلوگیری می کند.

ترکیبات شیمیایی هلیله کابلی شامل آنتراکینون ها، کبولینیکاسید ها، کبولیک اسید ها، آلاجیکاسید ها،گالیکاسید ها، تانیک اسید ها،رزین ها، تانن ها.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

هلیله کابلی را با خواص ضد کرم، ضد باکتری، ضد ویروس تبخال، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، مقوی قلب، ضد نفخ، هضم کننده، کاهنده ی کلسترول، تقویت قوای جنسی، کاهش دهنده فشار خون، ضد ویروس ایدز، تقویت لثه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0