topNotif

خواص دارویی گیاه کیسه کشیش در طب سنتی

6206 بازدید
26 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

آخرین به روزرسانی 18 آبان 1398

معرفی علف هرز کیسه کشیش يا خورجينک

گیاه کیسه کشیش به نام های کیسه کیش، کیس الراعی، چمبرک، خاکشیر تلخ، قرمل هم نامبرده می شود. گیاهی است علفی و به بلندی ده تا شصت سانتی متر، برگ های گیاه که در پای ساقه به شکل گروهی از ناحیه یقه خارج می شوند، پهن و دارای بریدگی و چاک نامنظم هستند. گل های آن ریز و سفید است و در تمام سال این گیاه گل می دهد، میوه آن به شکل خورجین یا کیسه کوچکی است که پس از رسیدن شکاف بر می دارد. این گیاه در هند به صورت علف هرز مزارع در سراسر نواحی معتدل به خصوص در شمال غربی هیمالیا انتشار دارد. در ایران در کنار جاده ها و مزارع اطراف تهران، دامنه های البرز، شمیرانات، کرج، در غرب و شمال ایران در گیلان و در بلوچستان دیده می شود.

خواص دارویی گیاه کیسه کشیش

در این گیاه ویتامین آ و ث موجود است و ضد کمی ویتامین ث در بدن است، مدر و عرق آور می باشد، نشاط آور است، برای درمان استسقا و وجود خون در ادرار مفید است، به عنوان قابض در اسهال های ساده و اسهال های خونی استفاده می شود، برای رفع ناراحتی های کبد نافع است، برای تنظیم عادت ماهیانه تجویز می شود، برای رفع ناراحتی های چشم در شب کوری مفید می باشد، تب بر و بند آورنده خون است و برای قطع انواع خون ریزی مصرف می شود.

خواص دارویی گیاه کیسه کشیش

خواص دارویی گیاه کیسه کشیش

نسخه های درمانی با گیاه کیسه کشیش

اگر تازه آن را کوبیده یا چرخ کنید و بدون حرارت دادن با فشار، شیره آن را خارج کرده و هر ساعت به ساعت یک قاشق سوپ خوری از آن را بخورید، برای قطع خونریزی در فواصل عادت ماهیانه بسیار موثر است، برای قطع اخلاط خونی مفید می باشد، از استفراغ خونی جلوگیری می کند. همچنین شیره تازه این گیاه برای التیام زخم ها به کار می رود، اگر هم گرد خشک شده آن روی زخم پاشیده شود، التیام بخش است.

استفاده درمانی از این گیاه برای اشخاصی که به بیماری هایی نظیر؛ شب کوری، برونشیت، عفونت های داخلی، خون ادراری، بواسیر، سرماخوردگی، بی نظمی در عادت ماهیانه، نزله، عوارض ایام یائسگی، ورم پروستات، فشار خون و ناراحتی های آلت تناسلی مبتلا می باشند اثر سودمندی دارد.

 

همچنین بخوانید: درمان های گیاهی برای آنژین

 

از این گیاه می توان در درمان صرع و ناراحتی های عصبی نیز بکار برد، در مصارف خارجی، برای پاک نمودن رحم و عوارض پوستی بخصوص اگزما که به علت گرمای بیش از حد به وجود آمده باشد به کار می برند، از ضماد آن نیز در رفع التهاب های سطحی بدن استفاده می شود. می توانید یک قسمت از گیاه را با سه قسمت قند در هاون ریخته و بسایید و به صورت خمیر یکنواختی در آورید و سپس به مقدار چهل تا شصت گرم در روز مصرف کنید.

خواص درمانی دانه کیسه کشیش

محرک است، خون را بند می آورد، برای رفع ناراحتی ها و اختلالات سینه مفید می باشد، آگر دانه ها را در آتش بریزید و دود آن را به بینی نوزاد بدهید، باد دماغ آن برطرف می شود و بینی را کاملا باز خواهد کرد.

روش مصرف گیاه کیسه کشیش

طرز مصرف کیسه کشیش بدین ترتیب است که دمکرده 100 گرم گیاه تازه در یک لیتر آب جوش به مدت 2 ساعت که باید تمام آن در طی یک روز در فاصله های معین مصرف شود، در صورتی که به گیاه تازه آن دسترسی نداشته باشید، می توانید از 30 الی 50 گرم گیاه خشک در یک لیتر آب استفاده نمایید.

مضرات این گیاه : مصرف بی رویه این گیاه و به مقدار زیاد برای مبتلایان به فشار خون و هماتوری (وجود خون در ادرار) اثر زیان بخشی به همراه دارد. اشخاصی که به گلو درد، آمبولی، و ناراحتی غده تیروئید مبتلا می باشند، بایستی از مصرف کیسه کشیش صرف نظر کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کیسه کشیش را با خواص تب بر، درمان صرع، درمان ناراحتی های عصبی و فشار خون، رفع ضربان نامنظم قلب، درمان مشکلات قلبی عروقی، درمان سردرد، درمان استفراغ خونی، رفع و درمان ادرار خونی و اسهال، درمان عفونت مثانه و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0