topNotif

چگونه یک گیاه پاچیرای سرحال داشته باشیم؟

978 بازدید
28 فروردین 02
مهربانو زهرا
,
بروزرسانی شده در تاریخ 27 فروردین 1402

چگونه یک گیاه پاچیرای سرحال داشته باشیم؟

گیاه پاچیرا یا گیاه پول

سلام و درود همراهان و دوستان همیشگی و دوستداران گل و گیاه؛ قراره امروز با هم در مورد گیاه پاچیرا یا گیاه ثروت و پول صحبت کنیم؛ اگر این گیاه زیبا را در محل کار یا منزل دارید و یا قصد خریداری گیاه را دارید تا پایان مقاله همراهم باشیم؛ از همراهی شما سپاسگزارم دوستان.

این گیاه جزو گیاهان مفید و بی درد سری و برای کودکان و حیوانات خانگی ضرری ندارد پس به راحتی از این گیاه نگهداری کنید. حتی این گیاه برای تصفیه هوا و محل زندگی شما مفید است.

روش نگهداری گیاه پاچیرا

گیاه پاچیرا چقدر نور میخواد؟

گیاه پاچبرا نیاز نوری متوسطی دارد. در مکانی با نور متوسط یا سایه روشن رشد مطلوبی خواهد داشت، اگر از این گیاه در فضای باز منزل نگهداری می کنید فراموش نکنید که نور تند و مستقیم خورشید به گیاهان آسیب خواهد زد. فورا برای گیاه سقف بزنید تا نور تند و مستقیم خورشید باعث سوختن برگها نشود.

میزان رطوبت مورد نیاز پاچیرا چقدر باشه؟

این گیاه جزو گیاهانی است که رطوبت دوست است و حتما رطوبت مورد نیازش را فراهم کنید. رطوبت نسبی محیط کافی نیست؛ برای رشد بهتر گیاه سعی کنید برای گیاه جزیره درست کنید.

ساخت جزیره :
  • تشت یا زیر گلدانی بزرگی تهیه کنید.
  • وسط تشت رو با سنگریزه یا حتی سنگ های کوچک پر کنید.
  • گیاه رو روی سنگریزه ها گذاشته و تشت رو پر از آب می کنیم؛
  • به مرور زمان آب تشت بخار شده و رطوبت مورد نیاز رو تامین می کند.
  • نگذارید تشت خشک بشود همیشه تشت را از آب پر کنید.
  • مراقب باشید ته گلدان با آب در تماس نباشه که ریشه ها می پوسد.
چگونه یک گیاه پاچیرای سرحال داشته باشیم؟

چگونه یک گیاه پاچیرای سرحال داشته باشیم؟

روش بعدی برای تامین رطوبت گیاه، اسپری کردن گیاه در ساعاتی که نور روی گیاه نباشد؛ چون اگر در آفتاب گیاه رو اسپری کنیم باعث سوختن برگها می شود و حتی امکان دارد گیاه بیمار شود.

یک روش دیگه برای بالا بردن رطوبت گیاه گذاشتن چند ظرف آب اطراف گیاه است. سعی کنید ظرف هایی انتخاب کنید که دهانه بزرگی دارند و تقریبا شبیه حوضچه هستند تا با تبخیرشدن آب ظرف ها رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود.

اگر همه مواردی که گفتیم فراهم نبود می توانید گیاهان رو کنار هم قرار بدهید تا رطوبت مورد نیاز رو از همدیگر بگیرند هر چند برای گیاهان رطوبت دوست کافی نیست، اما درصد کمی رطوبت رو تامین می کند و گیاه به نوک سوزی برگها نمی افتد. اگر رطوبت کافی به گیاه برسد رشد بهتری خواهد داشت.

میزان آبیاری پاچیرا چقدر باشه؟

گیاه پاچیرا را باید طوری آبیاری کنید که همیشه خاک گیاه نمدار باشد دقت داشته باشید خاک غرقابی یا کاملا خشک نباشد، باید خاک گیاه همیشه نمدار و مرطوب باشد. اگر محل نگهداری گیاه بسیار گرم و خشک باشد پس دفعات آبیاری زیاد خواهد بود اما اگر محل نگهداری گیاه سردتر باشد دیرتر خاک به سمت خشکی می رود و دفعات آبیاری کمتر خواهد شد، با آب چشمه یا قنات یا آب بدون املاح و آبی که یکی دو روز در محیط منزل بوده است و کلری نداشته باشد گیاه را آبیاری کنید، هرگز به گیاه خشکی کامل یا خیسی غرقابی طولانی مدت ندهید چون ریشه ها آسیب می بینند.

 

همچنین بخوانید: نکات کلیدی برای نگهداری بهتر گیاه شامادورا

 

گیاه پاچیرا چه خاکی رو دوست داره؟

خاک گیاه پاچیرا باید خاکی سبک و غنی و دارای زهکشی بالا باشد می توانید از خاک گیاهان آماده موجود در بازار استفاده کنید و مقداری شن و ماسه و ورمی کمپوست به خاک اضافه کنید یا ترکیبی از کوکوپیت + پرلیت + شن + خاک برگ و ورمی کمپوست استفاده کنید. حتما باید گلدان زهکشی خوبی داشته باشد تا آب از ته گلدان خارج شود؛ (زهکشی به سوراخ های ته گلدان گفته می شود اگر بسته باشد و یا اگر کم باشد به مرور زمان خاک باتلاقی شده و ریشه های گیاه می پوسد)

برای پاچیرا چه کودی استفاده کنیم؟

در فصل رشد گیاهان (فصل بهار و تابستان) گیاه را هر ماه با کودهای موجود در بازار یا کود 20+20+20 تقویت کنید. دقت داشته باشید نصف میزان مصرفی که برای گیاهان نوشته مصرف کنید و در فصل استراحت گیاه (پاییز و زمستان) کود دهی نیاز نیست.

چگونه گیاه پاچیرا را تکثیر کنیم ؟

تکثیر گیاه پاچیرا به دو صورت کاشت بذر و قلمه زدن انجام می شود. روش کاشت بذر کمی سخت است و برای منزل توصیه نمی شود، بذر ها را از شب قبل با آب ولرم خیس کرده تا زودتر جوانه بزند؛ سپس در خاک به عمق یک سانتی متر بکارید، خاک را از قبل مرطوب و ضد عفونی کنید. سپس گیاه را در مکانی گرم و پر نور قرار دهید. برای رشد بهتر بذر ها، بستر کاشت را کاور کنید.

و اما تکثیر از طریق قلمه زدن که نتایج بهتری به همراه دارد؛ در فصل استراحت گیاهان آخر پاییز یا زمستان ده الی پانزده سانت از گیاه مادری قلمه ای جدا کنید. حتما باید دو الی سه گره هر قلمه داشته باشد در آب یا پرلیت نگهداری کنید پس از ریشه دار شدن در خاک مناسب و سبک بکارید.

و در آخر در مورد مشکلات و بیماری های گیاه پاچیرا چند نکته را باهم بررسی می کنیم :

  • زرد شدن برگ گیاه پاچیرا: عدم نداشتن تهویه مناسب برای گیاه،کود دهی زیاد، خشکی وگرم بودن هوا وعدم رطوبت کافی برای گیاه، آبیاری بی رویه گیاه وجابجایی زیاد گیاه است.
  • پوسیدگی ریشه ها: از آبیاری زیاد استآبیاری راکمترکنید زهکشی گلدان را بررسی کنید.
  • رنگ پریدگی برگها: نور زیاد و مستقیم و فقیر بودن خاک است .

امیدوارم مطالبی که گفته شد بتواند برای شما مفید باشد سوالی بود کامنت بگذارید.

مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید؛ موفق باشید خدانگهدار.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل و گیاه خارمریم را با خواص درمان انواع بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، چربی خون، بیماری های کبدی (زردی، سیروز و آماس کبدی) و بیماری های کیسه صفرا و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0