topNotif

بهترین روش برای نگهداری گیاه ساکسی فراگا یا سفرس خزنده در منزل

1065 بازدید
21 تیر 02
مهربانو زهرا
,
بروزرسانی شده در تاریخ 21 تیر 1402

بهترین روش برای نگهداری گیاه ساکسی فراگا یا سفرس خزنده در منزل

ساکسی فراگا یا سفرس خزنده

سلام و درود همراهان و دوستداران گل و گیاه؛ امیدوارم حال خودتون و گیاهانتون عالی باشد. امروزم با معرفی یه گل زیبای دیگه در خدمت شما عزیزان هستم اگر علاقمند هستید در مورد گیاه ساکسی فراگا بیشتر بدانید با من همراه باشید. از همراهی و توجه شما عزیزان سپاسگزارم.

گل ساکسی فراگا بومی کشور چین و ژاپن است. گیاهی رونده با نگهداری بسیار آسان است. اگر قصد نگهداری گیاهی را دارید و تازه کار هستید می توانید با این گیاه شروع کنید چون رشد خوبی دارد جزو گیاهان رونده است و اگر شرایط مطلوب گیاه را برایش فراهم کنید همیشه سرحال و خوشحال خواهد بود و شما هم از اینهمه دلبری لذت خواهید برد.

نور مورد نیاز برای پرورش گل ساکسی فراگا

گیاه ساکسی فراگا نیاز به نور بالایی دارد اما غیرمستقیم؛ نور فیلتر شده ای که از پرده رد شده باشد و به اصطلاحی نور فیلتر شده باشد مناسب این گیاه است هرگز گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و هرگز گیاه را در مکانی تاریک و کم نور قرار ندهید. چون عدم نور کافی باعث کندی رشد گیاه و حتی بیماری و مرگ گیاه خواهد شد. اگر در بالکن از این گیاه زیبا نگهداری می کنید حتما گیاه را در مکانی قرار دهید که نور تند و مستقیم خورشید را دریافت نکند.

بهترین روش برای نگهداری گیاه ساکسی فراگا یا سفرس خزنده درمنزل

بهترین روش برای نگهداری گیاه ساکسی فراگا یا سفرس خزنده درمنزل

آبیاری مناسب برای پرورش و نگهداری گل ساکسی فراگا

این گیاه نیاز به آبیاری زیادی ندارد هرگاه سطح خاک مقداری خشک شد گیاه را آبیاری کنید. دقت داشته باشید که زهکشی گلدان (منظور سوراخ های ته گلدان است) حتما باز و زیاد باشد. وقتی هر بار گیاه را آبیاری می کنید آب اضافه از ته گلدان خارج شود و در خاک نماند که باعث بیماری و پوسیدگی گیاه می شود. همچنین به گیاه تشنگی طولانی مدت ندهید، این گیاه نیاز به رطوبت بالایی ندارد همان رطوبت محیط برای گیاه کافیست؛ در ضمن این گیاه نیاز به غبارپاشی نیز ندارد. موقع آبیاری سعی کنید به گل و برگ های گیاه آب نریزید.

برای خاک گیاه ساکسی فراگا می توانید از خاک های آماده در بازار استفاده کنید یا ترکیبی از کمپوست و خاک برگ و پرلیت و کمی شن استفاده کنید. هرگز از خاک سنگین برای این گیاه استفاده نکنید.

هر فصل بهار و تابستان هر ماه این گل را با کود های مخصوص گیاهان آپارتمانی تقویت کنید. کود را در آب حل کنید و به گیاه بعنوان آبیاری، کود رقیق شده در آب بدهید.

 

همچنین بخوانید: نکات کلیدی برای نگهداری گیاه بامبو (گیاه ثروت ساز)

 

تعویض گلدان گل ساکسی فراگا

برای تعویض گلدان ساکسی فراگا می توانید در فصل بهار و تابستان  اقدام کنید. اگر ریشه ها از ته گلدان بیرون زده باشند وقت تعویض گلدان است. از شب قبل یا یک روز جلوتر گیاه را آبیاری کنید تا خاک مرطوب باشد چون خاک خشک باعث آسیب زدن به ریشه ها می شود به آرامی گیاه را از گلدان قبلی خارج کرده درون گلدانی یک سایز بزرگتر قرار دهید.

تکثیر و ازدیاد گل ساکسی فراگا

برای تکثیر این می توانید از طریق قلمه زده ساقه و ساقه برگ گیاه استفاده کنید یا گیاهچه را هنگامی که به گیاه مادری وصل است درون خاکی یا گلدانی مجزا بکارید هنگامی که گیاهچه ریشه دار شد آنگاه از گیاه مادری جدا کرده و بعنوان گیاه مستقل درون گلدان جدا بکارید. تکثیر از طریق قلمه ساقه و برگ به این طریق است که ساقه ای سالم و سرحال را جدا کرده درون خاک سبک یا کوکوپیت و پرلیت و یا پرلیت خالی بکارید.

هر روز خاک قلمه را نمدار کنید؛ غرقابی نیاز نیست؛ در حد آبپاشی کافیست. بعد از چند روز که قلمه ها ریشه دار شدند درون گلدان مناسب بکارید. می توانید برای اینکه سرعت ریشه زنی قلمه ها بالا رود از کاور استفاده کنید. (نایلونی روی قلمه ها بکشید چند سوراخ به نایلون بزنید تا هوا جریان داشته باشد).

مشکلات و بیماری های گیاه ساکسی فراگا:

  • کوچک شدن برگ ها و رشد کند گیاه: گیاه نور خوبی دریافت نمی کند و خاک گیاه فقیر است به مکان پر نور منتقل کنید و گیاه را تقویت کنید.
  • برگ گیاه زرد می شود: آبیاری گیاه زیاد است به آبیاری نظم بیشتری ببخشید.
  • سوختگی و چروک برگ های گیاه: نور مستقیم و گرمای زیاد محیط است. گیاه را از نور مستقیم دور نگه دارید و به مکان خنک تری منتقل کنید.
  • قهوه ای شدن و له شدن برگ ها: از آبیاری زیاد است. گیاه دچار بیماری قارچی شده است با قارچ کش گیاه را آبیاری کنید.
  • اگر لابه لای برگ ها تار عنکبوت مشاهده کردید سریع گیاه را سمپاشی و درمان کنید.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما مفید بوده باشند اگر سوالی در مورد این گیاه داشتید کامنت بگذارید .

مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید. نگهداری از گل و گیاهان به شما و محل زندگی شما شادابی می بخشد. همیشه شاد باشید. روز و روزگاران خوش خدانگهدار.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سفیداب را با خواص رفع جوش های سر سیاه، رفع جای زخم های آکنه، رفع خطوط و چین و چروک های کوچک، درمان سلولیت، بستن منافذ باز پوست و….، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0