topNotif

بهترین روش برای نگهداری از گل ارکیده و پرورش آن

1007 بازدید
04 تیر 02
مهربانو زهرا
,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 تیر 1402

بهترین روش برای نگهداری از گل ارکیده و پرورش آن

گیاه ارکیده وحشی

سلام و درود به شما مهربانان همراهان همیشگی دوستان سبز انگشتی. امیدوارم حال خودتون و گیاهانتون عالی باشد. امروز با معرفی گل ارکیده وحشی در خدمت شما عزیزان هستم؛ اگر علاقمند به ارکیده ها و ارکیده وحشی هستید تا پایان مقاله همراهم باشید.

ارکیده ها گیاهانی هستند بسیار زیبا و خاص و دوست داشتنی که دل هر ببینده ای را می برد. اما دقت داشته باشید که نگهداری این گیاه کمی سخت است که اگر فرا بگیرید حتما گلی شاداب خواهید داشت ارکیده بخاطر عطرخوش و رایحه دلفریبی که دارد در صنعت شیرینی پزی و آرایشی بهداشتی طرفداران زیادی دارد.

روش نگهداری از گل ارکیده طبیعی در آپارتمان

انتخاب جای مناسب برای دریافت نور

گیاه ارکیده وحشی یکی از زیباترین گونه های گل های ارکیده است که نسبت به بقیه ارکیده ها نگهداری آسان تری دارد. این گیاه به نور نسبتا بالا ولی غیر مستقیم نیاز دارد؛ نور فیلتر شده ای که از پرده یا پنجره عبور کرده باشد.

فراهم کردن دما و رطوبت مناسب برای نگهداری از گل ارکیده

هرگز اگر در مناطق گرم و خشک زندگی می کنید گیاه را در فضای باز نگهداری نکنید. چون علاوه بر نور خوب، این گیاه نیازمند رطوبت بالایی است؛ عزیزانی که در شمال کشور و در نزدیکی دریا زندگی می کنند بخاطر شرجی بودن هوا اگر آفتاب گرمی ندارند می توانند گیاه ارکیده را در فضای باز نگهداری کنند. اما این گیاه نباید در دمای پایین باشد در هوای سرد گیاه را به منزل منتقل کنید یا گیاه را بپوشانید.

برعکس تمام گونه های ارکیده، ارکیده وحشی نیازمند گلدان بزرگی است تا ریشه ها به راحتی در گلدان رشد کنند، گلدان گیاه ارکیده را شفاف انتخاب کنید؛ چون ریشه های گیاه هم به نور احتیاج دارد.

رطوبت مور نیاز گل ارکیده وحشی

ارکیده نیاز به رطوبت بالایی دارد؛ اگر محیط نگهداری گیاه خشک است به وسیله غبار پاشی هر روزه محیط را مرطوب کنید و یا دستگاه بخور سرد برای گیاه تهیه کنید؛ اگر از انواع رنگهای ارکیده با هم نگهداری می کنید سعی کنید گیاهان را کنار هم قرار دهید تا از رطوبت هم بهره ببرند.

بهترین روش برای نگهداری از گل ارکیده و پرورش آن

بهترین روش برای نگهداری از گل ارکیده و پرورش آن

برنامه درست آبیاری هنگام نگهداری گل ارکیده

  • آبیاری گیاه ارکیده باید طوری باشد که بین دو آبیاری سطح خاک خشک شده باشد.
  • هرگز گیاه را غرقاب نکنید.
  • هرگز به گیاه خشکی ندهید.
  • خاک گیاه باید همیشه مرطوب باشد خیس نه مرطوب یعنی نمدار باشد.
  • و اینکه ته گلدان حتما باید زهکشی خوبی داشته باشد؛
  • آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه و قارچی شدن گیاه می شود پس حتما دقت کنید بین دو آبیاری سطح خاک گیاه خشک باشد.
  • هنگام آبیاری سعی کنید روی برگ ها آب پاشی نکنید یا آبی رو برگها نماند.
  • در فصل استراحت گیاهان (پاییز و زمستان) آبیاری گیاه را کمتر کنید و غبار باشی نکنید.
ساخت جزیره :
  • تشت یا زیرگلدانی بزرگی تهیه کنید.
  • وسط  تشت رو با سنگریزه یا حتی سنگ های کوچک پر کنید.
  • گیاه را روی سنگریزه ها گذاشته و تشت را پر از آب  می کنیم؛
  • به مرور زمان آب تشت بخار شده و رطوبت مورد نیاز را تامین می کند.
  • نگذارید تشت خشک بشود همیشه تشت را از آب پرکنید (مراقب باشید ته گلدان با آب در تماس نباشه  که ریشه ها می پوسد)

نگهداری از ارکیده در خاک مناسب

خاک گیاه ارکیده باید خاکی ترکیبی از خرده چوب (ورمی چوب چیپس)، شن، پرلیت، پیت ماس، کوکوپیت و پوکه های معدنی باشد که آب را به خود جذب کند. برای همین گفتیم گیاه به آبیاری زیادی نیاز ندارد چون قراره در خاکش رطوبت کافی مورد نیاز رو نگهداری کنه و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می شود. اگر از تکه های چوب پوست درختان (چیپس) در خاک ارکیده استفاده کنید عالی است.

طریقه کود دهی درست هنگام مراقبت از گل ارکیده

کود دهی گیاه هم باید در فصل کود دهی (بهار و تابستان) هر ماه با نسبت کمتری انجام شود یا از کود مخصوص ارکیده استفاده کنید، در فصل استراحت گیاه (پاییز و زمستان) کوددهی را متوقف کنید. کودهی و آبیاری زیاد گیاه باعث سوزاندن ریشه و پوسیدگی گیاه می شود. کوددهی گیاه در فصل گلدهی بیشتر و در فصل استراحت کم و متوقف شود.

تعویض گلدان

برای تعویض گلدان هنگامی که ریشه ها از ته گلدان بیرون زد در فصل بهار گلدان گیاه را عوض کنید.

 

همچنین بخوانید: بهترین و راحت ترین راه برای نگهداری گل سنگ در خانه

 

روش تکثیر درست برای پرورش گل ارکیده

برای تکثیر این گیاه از تقسیم ریزوم ها استفاده کنید. تکثیر گیاه ارکیده کمی سخت است اما اگر صبور باشید حتما موفق به تکثیر این گیاه خواهید شد؛ گیاه ارکیده را به آرامی از گلدان خارج کنید و ریزم ها را به چند قسمت کنید و جداگانه داخل گلدان مناسب و خاک مرطوب بکارید. دقت داشته باشید خاک نباید غرقاب باشد و نباید خشک باشد. خاک حتما همیشه مرطوب و نمدار باشد پس از چند مدت شما شاهد گیاه جوان و تازه ای خواهید بود.

مشکلات و بیماری گیاه ارکیده وحشی :

  • سبزه تیره شدن برگها : علائم نور کم گیاه است، نور گیاه را بیشتر کنید؛ گیاه را به مکان پر نورتری منتقل کنید.
  • زرد شدن برگ های گیاه از آبیاری زیاد است آبیاری گیاه را کمتر کنید و مطمئن شوید زهکشی ته گلدان باز است.
  • خشک و بیحال شدن ساقه گیاه ارکیده: از آبیاری کم و خشکی هواست.
  • آفتاب سوختگی برگ گیاه از نور زیاد و مستقیم و خشکی هواست. گیاه را به مکانی روشن منتقل کنید که نور تند و مستقیم خورشید به گیاه آسیب نزد و رطوبت محیط  را بالا ببرید.
  • عدم گلدهی گیاه ارکیده از نور کم و تهی بودن خاک غنی است، گیاه را به محل پر نور تری منتقل کنید؛ اگر خاک فقیر است در فصل کوددهی گیاه را تقویت کنید یا در فصل بهار خاک گلدان را عوض کنید.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما عزیزان وگل دوستان مفیدبوده باشد اگر سوالی بودکامنت بگذارید مراقب خودتون گیاهان ومحیط زیست باشید روز و روزگاران خوش خدانگهدار.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.  

ثعلب پنجه ای را با خواص تقویت کننده قوای جنسی، تنظیم فشار خون و کاهش کلسترول خون، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، آرامش بخش، درمان مشکلات گوارشی و…، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0