topNotif

راه هایی برای زیبایی چند برابر چمن فستوکا آبی

596 بازدید
30 خرداد 02
مهربانو زهرا
,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 خرداد 1402

راه هایی برای زیبایی چند برابر چمن فستوکا آبی

گیاه چمن فستوکا آبی (Festuca Glauca)

باسلام و درود دوستان و همراهان همیشگی عزیزان و دوستداران محیط زیست و سرسبزی مهربانان سبز انگشتی امیدوارم حال خودتون و گیاهانتون عالی باشد امروز با هم در مورد گیاهی بسیار بی دردسر و جذاب با نگهداری آسان صحبت می کنیم. گیاه فستوکا آبی که شاید خیلی وقتا دیده باشید و براتون جالب باشه چرا آبی رنگ امروز بیشتر در مورد این گیاه بدانید از همراهی و توجه شما سپاسگزارم.

نور مورد نیاز چمن فستوکا آبی

گیاه فستوکا آبی یه نوع چمن زیباست که اینروزا طرفداران خودش پیدا کرده اگر این گیاه نور خوب و کافی دریافت کند در بهار و تابستان به رنگ آبی می شود و می توانید لابه لای گلدون های رنگی و زیباتون جذابیت محیط را چند برابر کنید؛ همانطور که گفته شد این گیاه نور کامل می خواهد؛ در مناطق معتدل که آفتابهای داغی ندارد می توانید این گیاه را درون باغچه یا فضای باز بکارید.

هر چقدر نور بیشتری دریافت کند گیاه آبی و زیباست اما هر چقدر در سایه باشد و نور کمتری دریافت کند گیاه به سبزی می رود شما می توانید از این گیاه درون منزل نیز نگهداری کنید به شرطی که نور خوبی برای گیاه فراهم کنید و کنار پنجره جنوبی قرارش بدهید.

راه هایی برای زیبایی چند برابر چمن فستوکا آبی

راه هایی برای زیبایی چند برابر چمن فستوکا آبی

آبیاری مناسب چمن فستوکا آبی

چمن فستوکا آبی به آبیاری متوسطی نیاز دارد. هر گاه سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری گیاه کنید؛ اگر گیاه به محیطی که در آن از گیاه نگهداری می کنید عادت کند حتی نسبت به خشکی مقاوم تر می شود. هرگز وقتی خاک گیاه نمدار است اقدام به آبیاری مجدد گیاه نکنید چون بر اثر خیسی دائم ریشه های گیاه آسیب می بینند و گیاه را از دست خواهید داد شما می توانید اگر این گیاه درون گلدان نگهداری می کنید خاک گیاه را بررسی کنید خلال دندانی رو داخل خاک فرو کنید و خاک را بررسی کنید، اگر خاک خشک بود موقع آبیاری گیاه است.

خاک مناسب برای چمن فستوکا آبی

این گیاه به خاک معمولی و سبک با زهکشی بالا نیاز دارد گیاه داخل گلدانی باید خاکی معمولی همراه با زهکشی خوبی داشته باشد تا آب اضافه از ته گلدان پس از آبیاری خارج شود. اگر پس از آبیاری (حدود تقریبا سی دقیقه یا یک ساعت) آبی از ته گلدان خارج نشد یا آبیاری کمی داشتید و گیاه سیراب نشده است یا خاک گیاه بسیار سنگین بوده و یا زهکشی ته گلدان خوب نیست؛ علت را سریعا بررسی کنید و اقدام به رفع مشکلات گیاه کنید. خاک سبک و معمولی ترکیبی از خاک باغچه+پرلیت+شن و ماسه است و یا ترکیبی از خاک برگ + پرلیت + ورمی چوب و شن و ماسه برای گیاه فستوکا آبی مناسب است.

تعویض گلدان چمن فستوکا آبی

برای تغذیه گیاه می توانید در فصل بهار و تابستان از کود های تقویتی موجود در بازار استفاده کنید.

این گیاه رشد متوسطی دارد و نیاز به تعویض هر ساله گلدان ندارد اما اگر ریشه های گیاه از ته گلدان خارج شده باشند در فصل بهار با خاک مناسب و گلدان یه سایز بزرگ گلدان فستوکا آبی را تعویض کنید به یاد داشته باشید برای تعویض گلدان از شب قبل گیاه را آبیاری کنید و در صورت امکان گیاه را قالبی از گلدان خارج کنید تا ریشه ها هم هوا نخورد هم آسیب نبنند.

 

همچنین بخوانید: بهرین روش برای نگهداری گیاه دیفن باخیا در منزل

 

تکثیر چمن فستوکا آبی

برای تکثیر گیاه فستوکا می توانید به دو روش کاشت بذر و تقسیم بوته ها اقدام کنید.

  1. تکثیر از طریق بذر: بذری سالم تهیه کنید و در بستری با خاک مناسب و سبک بکارید. خاک را مرطوب نگه دارید و به دور از نور مستقیم خورشید در جایی گرم نگهداری کنید. پس از چند هفته شاهد جوانه زدن بذرها خواهید بود. به گلدان مناسب منتقل کنید و آرام آرام گیاه را به نور فراوان عادت دهید.
  2. تکثیر از طریق تقسیم بوته: در فصل بهار هنگام تعویض گلدان و خاک گلدان گیاه مادری را به چند قسمت کرده و هر کدام را داخل گلدانی مجزا بکارید در مکانی با نور متوسط نگهداری کنید تا بوته های جدا شده به گلدان جدید عادت کنند سپس به مکان پر نور منتقل کنید.

بیماری های چمن فستوکا آبی

این گیاه آفت و مشکلات جدی ندارد به جز آبیاری زیاد و پوسیدگی گیاه که نشانه پوسیدگی  ریشه ها زرد شدن برگ ها و قهوه ای شدن آنهاست. این گیاه به خشکی مقاوم است اما در برابر پر آبی تاب نمی آورد. همچنین این گیاه نسبت به سرمای شدید مقاوم است (سرمای تا ده درجه زیرصفر) همچنین این گیاه در فصلهای سال نسبت به سرما و نوری که دریافت می کند رنگهای معتددی خواهد داشت نگران نشوید.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما عزیزان مفید بوده باشد اگر سوالی بود کامنت بگذارید. مراقب خودتون و محیط زیست و گیاهان باشید.

روز و روزگاران خوش خدانگهدار.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.  

تخم چمن را با خواص ادرار آور، بهبود زخم ها، درمان بواسیر، درمان بیماری سل، درمان ضخم مثانه، رفع دل پیچه، ضد سنگ کلیه و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0