topNotif

مراقبت از دندان ها و لثه با 10 روش ساده خانگی

602 بازدید
02 دی 02
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1402

مراقبت از دندان ها و لثه با 10 روش ساده خانگی

دندان ها و لثه های سالم نه تنها لبخندی زیبا به شما می بخشد، بلکه نشان دهنده سلامت و بهداشت دهان و دندان است که نقش بسیار مهمی در زندگی شما دارد. تضعیف یک روال دهان و دندان سالم می تواند شما را با حفره ها، دندان های لکه دار یا زرد و بوی بد دهان گیر کند که همه اینها می تواند بر ظاهر عمومی و تصور اجتماعی شما تأثیر منفی بگذارد.

مطالعات نشان می دهد که علاوه بر مشکلات دهان، باکتری ها و التهاب دهان می تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کلیوی، دیابت و سرطان دهان شود. زنان مبتلا به بیماری های دهان و دندان نیز موارد بیشتری از نوزادان نارس و کم وزن را نشان می دهند.

راه های طبیعی برای تقویت دندان ها و لثه ها

در اینجا 10 راه حل برای حفظ و محافظت از سلامت دهان و دندان شما آورده شده است:

  1. تکنیک روغن کشی را انجام دهید

روغن کشی، یک روش قدیمی است که در آیورودا استفاده می شود و به تقویت دندان ها، لثه ها و فک کمک می کند و در عین حال از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

این به بیرون کشیدن باکتری ها از دهان کمک می کند، لثه های شما را سالم نگه می دارد و دندان های شما را درخشان می کند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله پزشکی نیجریه منتشر شد، روغن‌کشی با استفاده از روغن نارگیل می‌تواند یک روش کمکی موثر برای کاهش تشکیل پلاک و معکوس کردن التهاب لثه ناشی از پلاک باشد.

علاوه بر این، روغن کشی بدن را سم زدایی و پاکسازی می کند که برای سلامت دهان و دندان و همچنین سلامت کلی شما مفید است.

نحوه اجرا:

  • یک قاشق غذاخوری روغن کنجد را در دهان خود بریزید.
  • به آرامی آن را حدود 20 دقیقه به اطراف بچرخانید.
  • دهان خود را با آب گرم بشویید. برای مزایای ضد میکروبی بیشتر از آب نمک استفاده کنید.
  • دندان های خود را طبق معمول مسواک بزنید.
  • این کار را هر روز صبح، با معده خالی انجام دهید.
  • همچنین می توانید اینکار را با روغن نارگیل انجام دهید.
  1. از خمیر زردچوبه برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید

زردچوبه حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که به حفظ سلامت لثه و عاری از عفونت باکتریایی دندان کمک می کند.

این موضوع با مطالعه‌ای که در مجله انجمن پریودنتولوژی هند منتشر شد، تأیید شد که نشان می‌دهد دهانشویه زردچوبه به طور قابل‌توجهی در کنترل پلاک و پیشگیری از التهاب لثه مؤثر است.

نحوه استفاده:

  • کمی آب به ¼ قاشق چایخوری پودر زردچوبه اضافه کنید تا خمیری به دست آید. چند بار در هفته دندان های خود را با این خمیر مسواک بزنید.
  • از طرف دیگر، با 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه و ½ قاشق چایخوری نمک و روغن خردل خمیری تهیه کنید. این خمیر را روزی یک بار روی دندان ها و لثه های خود ماساژ دهید.
  • همچنین می توانید ½ قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در 1 فنجان آب بجوشانید. اجازه دهید محلول خنک شود و یک بار در روز از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.
مراقبت از دندان ها و لثه با 10 روش ساده خانگی

مراقبت از دندان ها و لثه با 10 روش ساده خانگی

  1. مقداری برگ گواوا را بجوید

مروری بر مطالعات منتشر شده در Pharmacognosy Review در سال 2014، پتانسیل برگ گواوا را برای درمان موثر یک مورد بیماری پریودنتال توضیح داد.

برگ‌های گواوا به‌عنوان یک عامل ضد پلاک، ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی عالی، به حفظ محکم دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کنند.

آنها همچنین به حفظ طراوت و تمیزی نفس شما کمک می کنند. گیاه شناسان استفاده از برگ های نرم یا شاخه های نرم درختان گواوا را برای ارتقای سلامت دهان توصیه می کنند.

نحوه استفاده:

  • چند برگ گواوا که خوب شسته شده اند را بجوید و سپس بیرون یریزید.
  • همچنین می توانید مقداری برگ گواوا را آسیاب کنید و از آن به عنوان خمیر دندان برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید.
  • گزینه دیگر تهیه دهانشویه با جوشاندن 4 تا 6 برگ گواوا در 1 فنجان آب برای حدود 5 دقیقه است. آب را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود. از آن به عنوان دهانشویه روزانه استفاده کنید.
  1. به چریش اعتماد کنید

یاس بنفش هندی که به نام چریش نیز شناخته می شود، دارای خواص ضد باکتریایی است که با از بین بردن آسان باکتری هایی که در ریشه حفره ها، پلاک، التهاب لثه و بیماری لثه قرار دارند، به حفظ سلامت دهان کمک می کند.

مطالعه‌ای در سال 2016 که در مجله بین‌المللی بهداشت دندان منتشر شد، گزارش داد که دهان‌شویه‌ای که با چریش تزریق می‌شود زمانی که به عنوان مکمل مسواک زدن برای کاهش پلاک و التهاب لثه در بیماران مبتلا به التهاب لثه استفاده می‌شود، به اندازه دهانشویه کلرهگزیدین مؤثر است. با این حال، برای اثبات عادلانه این ادعاها به روشی غیرحزبی، تحقیقات گسترده تری مورد نیاز است.

نحوه استفاده:

  • دو یا 3 برگ چریش را آسیاب کنید تا به شکل خمیر درآیند. از این خمیر برای مسواک زدن دندان های خود چند بار در هفته استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید آب برگ‌های چریش را روی دندان‌ها و لثه‌های خود بمالید، اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید. این کار را روزانه انجام دهید.
  • حتی می توانید از یک شاخه درخت چریش برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید.
  1. روزانه یک فنجان چای سبز بنوشید

یک مطالعه در سال 2017 که در مجله International Oral Health منتشر شد، مزایای آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد کلاژناز چای سبز را برای بهبود سلامت پریودنتال برشمرد.

این توسط یافته‌های مطالعه دیگری تأیید شد که گزارش داد چای سبز می‌تواند با کاهش بروز پوسیدگی دندان از طریق مکانیسم‌های مختلف از جمله فعالیت آنزیم‌ها و مهار رشد باکتری‌ها، نقش مثبتی در حفظ سلامت دهان و دندان داشته باشد.

فلوراید طبیعی، پلی فنول ها و کاتچین های موجود در چای سبز می توانند باکتری هایی را که باعث پوسیدگی دندان، حفره ها و بیماری های لثه می شوند، از بین ببرند. از بوی بد دهان نیز جلوگیری می کنند.

نحوه استفاده:

  • هر روز 3 تا 4 فنجان چای سبز بنوشید. برای ارتقای سلامت دهان و دندان، چای سبز را بدون شکر یا عسل بنوشید.
  • حتی می توانید آدامس بدون قند تهیه شده با چای سبز را بجوید.

 

همچنین بخوانید: 12 درمان خانگی تسکین درد دندان عقل

 

  1. دندان های خود را با ریشه شیرین بیان مسواک بزنید

یک مطالعه در سال 2018 که در مجله آیورودا و پزشکی یکپارچه منتشر شد، خواص ضد التهابی، ضد چسبندگی و ضد میکروبی مفید شیرین بیان را نشان داد که همگی این خواص به مقابله با شروع بیماری های دهان مانند پوسیدگی دندان، التهاب لثه، پریودنتیت، زخم آفتی و سرطان دهان کمک می کند.

دانشمندان این خواص تقویت کننده سلامتی شیرین بیان را به دو ترکیب غالب آن یعنی لیکوریسیدین و لیکوریزوفلاوان A نسبت دادند که به کشتن باکتری های اصلی مسئول پوسیدگی دندان و بیماری لثه کمک می کند که علت اصلی از دست دادن دندان در کودکان و بزرگسالان است.

نحوه استفاده:

  • برای مسواک زدن روزانه از یک چوب شیرین بیان نرم مانند مسواک استفاده کنید.
  • همچنین می توانید از کمی پودر ریشه خشک شده شیرین بیان برای مسواک زدن منظم دندان های خود استفاده کنید.
  1. از فواید ریحان بهره مند شوید

ریحان برای سلامت دهان نیز مفید است. به عنوان یک خوشبو کننده و ضد عفونی کننده دهان عالی عمل می کند. می تواند به از بین بردن میکروب ها و باکتری های موجود در دهان که مسئول ایجاد حفره ها، پلاک، بوی بد دهان و غیره هستند کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که دهانشویه حاوی ریحان به اندازه کلرهگزیدین از نظر اثر ضد پلاک موثر است، بدون اینکه تفاوت آماری معنی‌داری بین این دو گزارش نشده باشد. علاوه بر این، خاصیت قابض آن به انقباض بافت لثه کمک می کند و باعث می شود ریشه دندان ها محکم تر شوند.

نحوه استفاده:

  • یک مشت برگ ریحان تازه را به مدت چند روز در آفتاب خشک کنید و سپس از برگ های خشک آن پودر درست کنید. از این پودر برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید.
  • روزانه 4 تا 5 برگ ریحان بجوید.
  • همچنین می توانید از چای ریحان خنک شده به عنوان دهان شویه استفاده کنید.
  1. دهان خود را با محلول نعناع بشویید

خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده نعناع فلفلی با مبارزه با باکتری های دهان و حفظ سلامت لثه ها و دندان ها برای سال های آینده به سلامت دهان کمک می کند.

مطالعه ای در سال 2013 که در مجله انجمن بین المللی دندانپزشکی پیشگیری و جامعه منتشر شد، نشان داد که استفاده از دهانشویه نعناع می تواند تأثیر قابل توجهی در از بین بردن بوی بد دهان داشته باشد.

نحوه استفاده:

  • یک مشت برگ نعناع را به مدت 30 دقیقه در 1 لیوان آب داغ قرار دهید. آب را صاف کرده و سپس از محلول برای شستشوی دهان خود استفاده کنید. این کار را به طور منظم انجام دهید.
  • همچنین، چند قطره اسانس نعناع را در 1 لیوان آب بریزید و سپس از آن برای شستشوی دهان خود استفاده کنید.
  1. انگور فرنگی هندی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

انگور فرنگی هندی که به نام آملا نیز شناخته می شود، سلامت دهان و دندان را افزایش می دهد. ویتامین C و سایر مواد مغذی موجود در آملا می تواند به تقویت لثه ها، حمایت از سلامت بافت همبند، مبارزه با باکتری های موجود در دهان و جلوگیری از پوسیدگی و حفره دندان کمک کند. علاوه بر این، از بوی بد دهان جلوگیری می کند.

نحوه استفاده:

  • روزانه 1 تا 2 میوه آملا تازه را کاملا بجوید.
  • همچنین، می توانید با مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری آب آملا در ½ فنجان آب، دهان شویه تهیه کنید. روزانه یک بار دهان خود را با این محلول شستشو دهید.
  1. دهانشویه آب نمک می تواند کمک کننده باشد

نمک همچنین می تواند به تقویت لثه و دندان کمک کند. خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی آن از رشد باکتری ها در دهان جلوگیری می کند. علاوه بر این، یک دهانشویه نمکی به عنوان یک قابض موثر برای کاهش تورم لثه و در نتیجه تسریع بهبود آسیب بافت لثه عمل می کند.

نحوه استفاده:

  • یک قاشق چایخوری نمک را در 1 لیوان آب گرم حل کنید. از این دهانشویه خانگی برای شستشوی دهان خود حداقل یک بار در روز استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید با نصف قاشق چای‌خوری نمک و مقدار کافی روغن خردل مخلوطی تهیه کنید تا خمیر درست شود. از این خمیر برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید و سپس آن را با آب گرم بشویید. این کار را هر روز صبح انجام دهید.

سخن پایانی

محکم و سالم نگه داشتن دندان ها و لثه ها از کودکی تا پیری نسبتاً ساده است.

برای شروع، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید که شامل مسواک زدن حداقل دو بار در روز، استفاده از نخ دندان یک یا دو بار در روز (ترجیحاً بعد از شام)، شستشوی دهان بعد از هر وعده غذایی و استفاده از دهانشویه حداقل یک بار در روز است. این فقط حداقل است، اما می توانید برای حفظ سلامت دهان و دندان خود، چیزهای دیگری را امتحان کنید.

درمان های ذکر شده در بالا گامی در این جهت است. آنها از پتانسیل درمانی مواد طبیعی مختلف برای تقویت، محافظت و ترمیم لثه ها و دندان ها استفاده می کنند. پیشگیری از مشکلات دهان و دندان بسیار ساده تر و ارزان تر از درمان آن است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن آمله (آملا) را با خواص محافظت از قلب، درمان تب، تقویت سیستم ایمنی، ضد سرطان، کاهش و درمان مشکل معده، درمان بی خوابی، کاهش قند خون، قطع کننده انواع خونریزی ها، مسهل سودا و بلغم رقیق، تقویت مو‌ها و افزایش رشد مو، جلوگیری از سفید شدن مو‌ها و…، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0