topNotif

سلامتی و عوامل تأمین کننده ی آن

1411 بازدید
07 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

تغذیه یکی از عوامل موثر بر سلامتی 

برای تامین سلامتی باید به وجود و نوع اختلال و عدم تعادل، یعنی علت اصلی بیماری پی برد و برای اعاده ی سلامتی باید به این نکته ی مهم و اصلی توجه کرد :

1- تشخیص و یافتن علت اصلی اختلال و اساس بیماری. 2- تصمیم بیمار برای انتخاب عاقلانه ترین راه برای مقابله با اختلال و در نتیجه درمان بیماری و عزم وی برای استقلال از هر روش منطقی و کم ضررتری که ممکن است به شفای او کمک کند. یعنی اگر اختلال به نوعی است که با اجتناب از خوردن برخی خوراکی ها رفع شود، مبادرت به پرهیز کند و اگر لازم است که برای مدتی که پزشک تشخیص می دهد، نوعی امساک شفابخش داشته باشد، آن را اجرا نماید و اگر هم رژیم غذایی مناسبی به او توصیه می شود که احیانا برای او مطلوب و مطبوع نیست، ناچار برای به دست آوردن سلامتی برای مدت لازم آن را انجام دهد و بالاخره اگر نوع اختلال، بیماری های حادی باشد که تنها راه استفاده از داروهای قوی شیمیایی و یا جراحی باشد، بی درنگ به نظر پزشک حاذق عمل نماید.

از روش های مرسوم برای تامین سلامتی استفاده نمایید ؛

آب ماست و آب پنیر :

مغذی ترین قسمت ماست و پنیر : آب ماست و پنیر دارای ویتامین ب و انواع مواد معدنی است و مقدار چربی آن بسیار کم است. بنابراین ارزش دارد که آن را با ماست یا پنیر باقی بگذارید و مخلوط نمایید و حیف است دور ریخته شود.

مغزهای گیاهی :

مغزهای گیاهی نظیر گردو، بادام زمینی، فندق و نظایر آن ها عموما از نظر چربی و پروتئین و کالری غنی اند و کلسترول ندارند، زیرا کلسترول در موارد خوراکی با منشا حیوانی وجود دارد. دیگر این که غالبا چربی موجود در مغزهای گیاهی جز در معدودی از آن ها، همه از چربی های مفید اشباع نشده هستند.

سلامتی و عوامل تأمین کننده ی آن

سلامتی و عوامل تأمین کننده ی آن

ماده ای که انسان را در برابر سرطان حفظ می کند :

یکی از مواد ضد سرطان، ماده مفید سولفورافان است که در کلم برگ و کلم بروکلی وجود دارد که این ترکیب معمولا در گیاهانی مانند شلغم و گل کلم و … هم وجود دارد، و بدن انسان را در برابر انواعی از سرطان حفظ می نمایند. در گوجه فرنگی هم علاوه بر صدها ماده ی بسیار مفید، ماده ای از گروه کارتنوئیدها به نام لیکوپن نیز وجود دارد که ضد سرطان نیرومندی است به خصوص برای پیشگیری از سرطان پروستات توصیه می شود.

کاهو :

کاهوی نوع ایرانی با برگ های شل و سبز تیره دارای مقدار بیشتری ویتامین ث و بتاکاروتن است. به طور کلی هر چه برگ های کاهو سبزتر باشد، بیشتر دارای دو ماده فوق است و کاهوی ایرانی با برگ های سبز تیره تا حدود ده برابر بیشتر از کاهوهای پیچ کروی شکل، از این مواد مفید دارند.

قهوه :

اگر به مقدار حداکثر روزانه دو فنجان خورده شود با احتمال زیاد در اغلب افراد عوارض سوئی ندارد، بخصوص اگر با کمی شیر مخلوط شود، اما اگر قهوه به افراط خورده شود خوب نیست و امکان دارد موجب سرطان لوزالمعده یا ایجاد ناراحتی خوش خیم در سینه زنان شود و یا احتمال خطر حمله های قلبی را افزایش دهد.

 

همچنین بخوانید:  مکمل های غذایی اساسی در رژیم غذایی

 

ویتامین ای :

جرم گندم، روغن سویا و مغزهای گیاهی حاوی ویتامین ای هستند. به طور کلی روغن های گیاهی از جمله روغن سویا و فرآورده های حاصل از آن ها نظیر مارگارین، منبع غنی ویتامین ای هستند، اگر این خوراکی ها به طور منظم مصرف نشوند، ممکن است روزانه مقدار ویتامین ای مورد نیاز بدن، تامین نشود. یک پیمانه مغز بادام زمینی و یا نصف پیمانه جرم گندم، مقدار ویتامین ای لازم روزانه برای یک نفر شخص بالغ سالم را تامین می کند. تحقیقات علمی نشان می دهد که اگر مقدار بیشتری از میزان مورد نیاز روزانه این مواد مصرف شود، ممکن است برای پیشگیری از انواع سرطان ها و بیماری های قلبی موثر باشند. البته با نظر متخصص.

ماست بدون چربی، مغذی تر از شیر است :

گرچه شیر هم برای بدن لازم است اما ماست بی چربی بیشتر از شیر کامل از نظر مواد معدنی غنی است. ماست در اثر تخمیر درست می شود. معمولا انعقاد پروتئین و روی هم انباشته شدن مواد جامد، شیر بی چربی سفت می شود و به صورت ماست در می آید. بنابراین اگر ماست از شیر بی چربی درست شود، مقدار کلسیم و ویتامین ب آن از شیر کامل هم وزن آن بیشتر خواهد بود.

جرم گندم :

منظور از جرم گندم قسمتی از مغز گندم است که رویش از آن نشات می گیرد و جنین دانه را تشکیل می دهد. جرم گندم منبع متراکم و غلیظی از پروتئین، آهن، ویتامین ای و ویتامین ب است.

مخمر آب جو :

مخمر آب جو، نوعی قارچ تک سلولی است که می تواند مواد قندی و هیدرات های کربن را تخمیر کند و در جریان تخمیرِ نشاسته حاصل می شود. مخمر آب جو یک منبع غنی و غلیظ از پروتئین درجه یک و انواع ویتامین های ب است. علاوه بر این، منبع خوبی برای مواد معدنی، آهن و فسفر است. از نظر ارزش غذایی آن چنان قوی است که اغلب به عنوان مکمل رژیم های غذایی توصیه می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ کاهو خشک را با خواص کاهش میل جنسی (مصرف مقادیر زیاد)، کمک به خوابیدن، تخفیف اسپاسم روده و تپش قلب، درمان پیش فعالیتی کودکان، تخفیف و تسکین سرفه های خشک و دردهای روماتیسمی، افزایش شیر، کمک به درمان انزال زود رس، کمک به درمان عفونت ادراری، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0