topNotif

تقویت حافظه و عملکرد مغز با 10 گیاه دارویی

581 بازدید
11 شهریور 02
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 22 فروردین 1403

تقویت حافظه و عملکرد مغز با 10 گیاه دارویی

استفاده از گیاهان دارویی به گذشته برمی گردد و در طول سالیان متمادی جاذبه و مشروعیت علمی زیادی به دست آورده است. این پادزهرهای طبیعی عموماً به عنوان ابزار تکمیلی برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها، از سرماخوردگی گرفته تا سرطان، استفاده می‌شوند.

نوتروپیک های استاندارد (داروهای هوشمند) اساساً داروها، مکمل ها و سایر موادی هستند که عملکرد شناختی را تقویت می کنند اما اغلب با یک رشته عوارض جانبی مضر مانند بی خوابی، سردرد، اضطراب و ضربان قلب سریع همراه هستند. علاوه بر این، این ترکیبات مصنوعی می توانند کاملاً اعتیاد آور باشند و می توانند علائم ترک مضر ایجاد کنند.

در مقابل، نوتروپیک های گیاهی به طور کلی ایمن تر و بهتر از داروهای معمولی قابل تحمل هستند.

چه خستگی ذهنی، از دست دادن حافظه کوتاه مدت، تمرکز کم یا ظرفیت ضعیف یادآوری، گیاهان زیادی وجود دارند که می توانند این مشکلات را درمان و از آن پیشگیری کنند. گیاهان حتی می توانند زوال شناختی را کاهش دهند و می توانند از دست دادن حافظه را که اغلب با افزایش سن رخ می دهد، معکوس کنند.

گیاهان برای بهبود عملکرد شناختی با تحریک جریان خون به مغز، ترویج تشکیل سلول‌های مغزی جدید، تغییر غلظت انتقال‌دهنده‌های عصبی، مهار التهاب مغز، و محافظت از مغز در برابر آسیب‌های رادیکال آزاد عمل می‌کنند.

گیاهانی که به بهبود حافظه شما کمک می کنند

این 10 گیاه تقویت کننده مغز می توانند حافظه را بهبود بخشند و حتی ممکن است از شما در برابر برخی بیماری های عصبی مانند آلزایمر یا بیماری پارکینسون محافظت کنند.

  1. چای رزماری

عطر و بوی شیرین رزماری شهرت جهانی دارد و آن را به یک عنصر مورد توجه در سنت های آشپزی متعدد تبدیل می کند. خاصیت تقویت حافظه این گیاه معطر است که دلیل دیگری برای گنجاندن آن در دستور العمل های خود به شما می دهد.

جدا از آنتی اکسیدان هایی مانند رزمارینیک اسید و کارنوزیک اسید موجود در رزماری، توانایی آن در افزایش سطح استیل کولین است که آن را به یک گیاه موثر در بهبود حافظه تبدیل می کند. استیل کولین فرستنده اصلی سیگنال های عصبی است.

مطالعه ای که در مجله بین المللی علوم اعصاب منتشر شده است، خواص رزماری برای تقویت حافظه را برجسته می کند. این مطالعه گزارش می‌دهد که خواص بویایی اسانس آن می‌تواند اثرات عینی بر عملکرد شناختی و همچنین اثرات ذهنی بر خلق و خو داشته باشد.

علاوه بر این، رزماری در افزایش فعالیت های امواج مغزی و محافظت در برابر بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر موثر است.

نحوه مصرف:

  • برای تقویت قدرت مغز، 2 یا 3 قطره روغن رزماری را روی دستمال خود بریزید و عطر آن را استشمام کنید.
  • نوشیدن چای رزماری از برگ های تازه یا خشک نیز کمک می کند.
تقویت حافظه و عملکرد مغز با 10 گیاه دارویی

تقویت حافظه و عملکرد مغز با 10 گیاه دارویی

  1. آشواگاندا

  • آشواگاندا که به عنوان گیلاس زمستانی یا جینسینگ هندی نیز شناخته می شود، یک گیاه جوان کننده برای مغز شما است.
  • فعالیت محافظت کننده عصبی آن را می توان به محتوای غنی از آنتی اکسیدان ها ردیابی کرد. این پاک‌کننده‌های رادیکال‌های آزاد به جلوگیری از زوال سلول‌های مغزی ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند، که در درجه اول مسئول شروع و پیشرفت بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر است.
  • آشواگاندا به تجزیه پروتئین های بتا آمیلوئید که پلاک را در مغز تشکیل می دهند کمک می کند. این به نوبه خود تأثیر مثبتی بر عملکرد شناختی دارد. همچنین باعث تقویت نوروژنز می شود که به تقویت قدرت مغز، بهبود بیشتر حافظه و جلوگیری از انحطاط سلول های عصبی و فرسودگی عصبی کمک می کند.
  • در یک مطالعه در سال 2017، مشخص شد که تنها پس از 8 هفته درمان با آشواگاندا، بهبود قابل توجهی در حافظه فوری و عمومی در شرکت کنندگان در مطالعه مشاهده شد.
  • یک مطالعه منتشر شده در مجله بریتانیایی فارماکولوژی گزارش می دهد که آشواگاندا می تواند نوریت ها را بازسازی کند و سیناپس ها را در نورون های به شدت آسیب دیده بازسازی کند.
  • در مطالعه‌ای در سال 2014 نشان داده شد که آشواگاندا می‌تواند عملکردهای شناختی و روانی حرکتی را بهبود بخشد و آن را به یک مکمل ارزشمند در درمان بیماری‌های مرتبط با زوال شناختی تبدیل کند.

نحوه مصرف:

  • شما می توانید این گیاه را به صورت پودر، خشک یا ریشه تازه مصرف کنید که می توان آن را جوید یا به صورت چای دم کرد.
  1. آب براهمی

براهمی، در طب آیورودا محبوب است و به خاطر خواص تقویت کننده مغزش معروف است. این گیاه به طور سنتی در طب هندی و چینی برای درمان بسیاری از اختلالات استفاده شده است.

براهمی اغلب برای کمک به حافظه ضعیف، تمرکز و حتی افسردگی استفاده می شود. به عنوان مقوی مغز عمل می کند و دارای اثرات آنتی اکسیدانی و محافظت کننده عصبی است.

بر اساس شواهد بالینی، براهمی دارای چندین اثر دارویی مفید است که در برابر تخریب عصبی مرتبط با افزایش سن و زوال شناختی کمک می کند. ظرفیت تقویت حافظه این گیاه استفاده از آن را در درمان بیماری آلزایمر و اسکیزوفرنی توجیه می کند.  براهمی دارای پتانسیل ضد پارکینسون، ضد سکته و ضد تشنج است.

یک مطالعه نشان داد که براهمی به بهبود حافظه یادآوری کلمات و حتی کاهش افسردگی و اضطراب در افراد سالم ۶۵ ساله و بالاتر کمک کرد. مطالعه دیگری نشان داد که با سرکوب فعالیت AChE، براهمی می تواند توجه، پردازش شناختی و حافظه فعال را بهبود بخشد.

نحوه مصرف:

  • روزی 2 یا 3 بار 1 قاشق چایخوری آب برگ برهمی مصرف کنید.
  • شما همچنین می توانید این گیاه را به عنوان مکمل مصرف کنید، اما تنها پس از مشورت با پزشک در مورد مناسب بودن آن و دوز صحیح آن برای مورد خاص خود.
تقویت حافظه و عملکرد مغز با 10 گیاه دارویی

تقویت حافظه و عملکرد مغز با 10 گیاه دارویی

  1. جینکو

یکی دیگر از گیاهانی که گیاه‌پزشکان برای بهبود حافظه و افزایش وضوح ذهنی توصیه می‌کنند، جینکو است. جینکو حاوی مواد شیمیایی گیاهی فعالی است که به بهبود حافظه کمک می کند. همچنین می تواند از تشکیل پروتئین های بتا آمیلوئید که به عنوان عامل بیماری آلزایمر شناخته می شوند، جلوگیری کند.

مانند آشواگاندا، جینکو دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است، همانطور که توسط عملکرد محافظتی آن در برابر از دست دادن نورون هیپوکامپ ناشی از تری متیل تین مشهود است. شاید این توضیح دهد که چرا عصاره جینکو در درمان مشکلات کمبود حافظه مرتبط با سن، از جمله بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل استفاده شده است.

  1. گیاه آب قاشقی

آب قاشقی، گیاهی محبوب که در آسیا، آفریقای جنوبی و اقیانوس آرام جنوبی یافت می‌شود، سرشار از مواد مغذی است که برای عملکرد سالم مغز مورد نیاز است. اینها شامل ویتامین B1، B2 و B6 است.

این گیاه گردش خون را تحریک می کند و به عنوان مقوی مغز عمل می کند. می تواند تمرکز و توجه را بهبود بخشد. این گیاه همچنین می تواند برای درمان اختلالات عصبی و تقویت حافظه استفاده شود.

یک مطالعه در سال 2012 منتشر شده در پزشکی مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد گزارش می دهد که آب قاشقی دارای خواص محافظت کننده عصبی است و می تواند به درمان کمبودهای مرتبط با بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و استرس اکسیداتیو کمک کند.

آب قاشقی علاوه بر اثرات مثبت آن بر حافظه و خواص محافظتی عصبی، فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد، مانند خواص درمانی زخم و ضد دیابت. حتی نشان داده شده است که هوشیاری را بهبود می بخشد و خشم را از بین می برد.

نحوه مصرف:

  • برای تقویت حافظه می توانید از کپسول های 500 میلی گرمی آب قاشقی یک یا دو بار در روز استفاده کنید، اما قبل از مصرف هر مکملی با پزشک خود مشورت کنید.
  • همچنین می توانید از فواید این گیاه به شکل یک چای محرک بهره مند شوید.

 

همچنین بخوانید: چرا ورزش برای سلامت مغز شما مهم است؟

 

  1. جو سبز

جو سبز که به عناون جو وحشی نیز شناخته می شود، یکی دیگر از گیاهان موثر برای مغز شما است. این گیاه به عنوان یک مغذی مغز عمل می کند و اثر آرام بخشی بر سیستم عصبی دارد. همچنین می تواند توجه و تمرکز را افزایش دهد.

یک مطالعه در سال 2011 منتشر شده در مجله پزشکی جایگزین و مکمل گزارش می دهد که عصاره گیاه جو دوسر اثرات مثبتی بر بهبود توجه و تمرکز، همراه با توانایی حفظ تمرکز بر کار، در افراد مسن دارد.

برای استفاده از پتانسیل تقویت مغز عصاره جو سبز بدون هیچ گونه عوارض جانبی نامطلوب، توصیه می شود برای دوز بهینه با پزشک خود مشورت کنید.

تقویت حافظه و عملکرد مغز با 10 گیاه دارویی

تقویت حافظه و عملکرد مغز با 10 گیاه دارویی

  1. چای سبز

مصرف منظم چای سبز تاثیر مثبتی بر حافظه دارد. چای سبز حاوی تیانین است که نشان داده شده است که اثرات محافظت کننده عصبی برای جبران آسیب بافت مغز از خود نشان می دهد. تیانین همچنین به عنوان یک کمک شفابخش برای درمان برخی از اختلالات روانپزشکی، از جمله اختلالات اضطرابی، اختلال وسواس فکری اجباری و اختلال دوقطبی نشان داده شده است.

ماهیت آنتی اکسیدانی چای سبز به حمایت از عروق خونی سالم در مغز کمک می کند تا به درستی کار کند. همچنین، چای سبز رشد پلاک در مغز را که مربوط به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون است، که دو شایع‌ترین اختلالات نورودژنراتیو هستند، متوقف می‌کند.

پلی فنول های موجود در چای سبز به محافظت از مغز پیر و کاهش بروز زوال عقل، بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون کمک می کند.

نحوه مصرف:

  • روزانه 2 تا 3 فنجان چای سبز بنوشید تا مغز خود را برای سالها تیز نگه دارید.
  1. جینسینگ قرمز کره ای

انواع مختلفی از جینسینگ وجود دارد، اما این جینسنگ قرمز کره ای است که بیشتر با خواص تقویت حافظه همراه است.

این گیاه نقش کلیدی در بهبود حافظه فضایی از طریق فعال سازی فعالیت عصبی در هیپوکامپ دارد. همچنین از سلول های عصبی در برابر بتا آمیلوئید و سایر سموم محافظت می کند. این گیاه به عنوان یک آداپتوژن، در پیشگیری از زوال عقل نیز بسیار مفید است.

مطالعات نتایج مثبتی را با استفاده از جینسینگ قرمز کره‌ای در کمک به بهبود دامنه توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی نشان داده‌اند،  علاوه بر این، این گیاه درمانی حتی ممکن است نقش مفیدی در کاهش رفتارهای غیرعادی مرتبط با اوتیسم داشته باشد.

  1. مریم گلی

  مریم گلی سالهاست که در طب سنتی برای بهبود حافظه استفاده می شود. اسانس آن حاوی مواد فعالی از جمله سینئول و توجون است که خواص تقویت کننده مغز را ارائه می دهد.

عصاره مریم گلی با سیستم های کولینرژیک موسکارینی و نیکوتینی که در حفظ حافظه نقش دارند، تعامل دارد. همچنین برگ مریم گلی حاوی فلاون، گلیکوزید فلاونوئید، نیاسین، اسید تانیک و اسید اولئیک است که برای مغز مفید است. این گیاه می تواند به بهبود تمرکز و افزایش هوشیاری ذهنی و دامنه توجه کمک کند.

تقویت حافظه و عملکرد مغز با 10 گیاه دارویی

تقویت حافظه و عملکرد مغز با 10 گیاه دارویی

نحوه مصرف:

  • برای تقویت قدرت مغز خود، چای مریم گلی بنوشید و مریم گلی را در سوپ ها، خورشت ها و سس های سالاد خود بگنجانید.
  1. ریحان مقدس

ریحان مقدس، یک آداپتوژن در نظر گرفته می شود که آن را به یک گیاه تقویت کننده مغز تبدیل می کند. این به بدن شما کمک می کند تا با استرس سازگار شود و تعادل روانی را تقویت می کند.

در واقع، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ریحان مقدس دارای اثرات مثبت بر حافظه و عملکرد شناختی و همچنین خواص ضد افسردگی است.

همچنین کشف شد که ریحان مقدس حتی می‌تواند از اندام‌ها و بافت‌ها در برابر استرس ناشی از مواد شیمیایی و استرس فیزیکی در برابر فعالیت بدنی طولانی مدت، ایسکمی و سر و صدای زیاد یا قرار گرفتن در معرض سرما محافظت کند.

نحوه مصرف:

  • برای بهبود حافظه روزانه یک فنجان چای ریحان بنوشید.
  • همچنین می توانید برگ های تازه ریحان را بجوید یا از روغن ریحان در رایحه درمانی برای تقویت حافظه و تمرکز استفاده کنید.

سخن پایانی

نقص در حافظه کوتاه مدت، ناتوانی در تمرکز، نوسانات خلقی نامنظم و سایر علائمی که نشان می دهد سلامت روانی شما ضعیف است ممکن است ناشی از مصرف مواد مخدر، مصرف بیش از حد الکل، کمبود خواب، استرس، افسردگی، کار بیش از حد، داروهای تجویزی باشد. سکته مغزی، کمبود تغذیه یا آسیب به سر.

اگر احساس می کنید که مغز شما قادر به پاسخگویی به خواسته های روزانه نیست، برای رد هر گونه نگرانی جدی از متخصص کمک بگیرید. در حالی که گیاهان ذکر شده در بالا دارای پشتوانه علمی تا آنجایی که مزایای محافظتی عصبی دارند، می توانند تنها در حد درمان تکمیلی موثر باشند و نه به عنوان جایگزینی برای درمان استاندارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر ریشه آشواگاندا را با خواص افزایش دهنده حجم عضلات در بدنسازی، مقوی میل جنسی، نیرو دهنده جسمی و فکری، آرام کننده ذهن، کمک به خواب راحت و عمیق و کاهش استرس، کاهش کلسترول و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0