نکات مهم نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس

155 بازدید
30 تیر 03
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 30 تیر 1403

نکات مهم نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس

گل پتوس یا پوتوس، یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که به دلیل شاخه های آویز و برگ های قلبی شکل زیبایی خاصی به خانه می بخشد. این گیاه همیشه سبز، رونده و چند ساله از خانواده گل شیپوریان است و بومی مناطق گرمسیری جنوب شرقی آسیا و جزایر غربی اقیانوس آرام می باشد. زیر خانواده ای که پوتوس به آن تعلق دارد، برگ انجیری وارها است.

همچنین جزو گیاهان رونده محسوب می شود و رشد سریعی دارد به این معنا که پس از بلند شدن ساقه ها و رشد برگ ها می توان یک مسیر را برایش مشخص نمود و این توانایی را دارد که در مسیر مورد نظر شما بدون خاک و تنها با در آب ماندن رشد کند و مکان مورد نظر را به مکانی زیبا و دل انگیز تبدیل کند. علاوه بر زینت بخشیدن به محیط این گیاه به تصفیه هوا نیز کمک می کند و نقش به سزایی در تولید اکسیژن و پاکسازی هوا دارد.

معرفی و شناخت کامل گل پتوس

پتوس یکی از بادوام ترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه زیبا و سبز رنگ را می توان در همه خانه ها نگهداری کرد. فرقی ندارد نور کافی وجود داشته باشد یا نور کم. پتوس سازگاری بالایی با کم نوری دارد. سریع الرشد است و تکثیر آن از طریق قلمه ساقه به راحتی قابل انجام است. برای داشتن گیاه شاداب با رشد بهتر، در فصل رشد گیاه را هر دو هفته یکبار با کود کامل تقویت کنید. می توان از کودهای پودری جامد که حاوی سه عنصر اصلی نیتروژن، پتاسیم و فسفر هستند و به نام کود سه بیست نیز شناخته می شوند، هر دو هفته یک بار در فصل بهار و تابستان، برای تقویت و رشد بهتر گیاه، استفاده نمود.

دریافت نور خورشید به صورت غیر مستقیم هم گیاه سبزتر با رشد بیشتر را برای شما فراهم خواهد کرد. گونه های مختلف پتوس از جمله پتوس سبز، پتوس حصیری، پتوس ارتشی، پتوس نئون، پتوس ابلق، پتوس مرمری و … وجود دارد.

 

نکات مهم نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس

نکات مهم نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس

 

نحوه نگهداری از گل پتوس

نگهداری گل پتوس بسیار آسان است و این گیاه علاوه بر زیبایی، مقاومت بالایی دارد و در اکسیژن سازی و پاکسازی هوا از سموم و انرژی های منفی نقش مهمی ایفا می کند. پتوس در طیف وسیعی از شرایط نوری رشد می کند و نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می دهد. این گیاه می تواند نور کم، نیم سایه و یا سایه را به خوبی تحمل کند.

یکی از ویژگی های جالب پتوس این است که می تواند تنها در آب و بدون خاک زنده بماند و رشد کند، که این امر آن را برای افراد مبتدی در زمینه نگهداری گیاه مناسب می سازد. با این حال، باید توجه داشت که پتوس در لیست گیاهان سمی برای کودکان و حیوانات خانگی قرار دارد و به دلیل داشتن اگزالات کلسیم، در صورت مصرف (جویدن و خوردن برگ ها) ممکن است باعث تحریک و استفراغ شود.

میزان آبیاری گیاه پتوس

میزان آبیاری در گل پتوس بستگی به فصل و شرایط هوا و خاک دارد. در فصل بهار و تابستان، گیاه پتوس نیاز به آب بیشتر دارد. در این فصول، معمولاً هر دو روز گل ها باید آبیاری شوند. در صورتی که هوا خشک و گرم باشد، ممکن است نیاز به آبیاری بیشتری داشته باشند. در فصل پاییز و زمستان، میزان آبیاری کمتر است و معمولاً هر چهار روز گل ها باید آبیاری شوند.

دقت داشته باشید که برنامه زمانی تعیین شده ای برای آبیاری این نوع گل وجود ندارد؛ ولی شما می توانید بر حسب خشک شدن خاک به این گیاه آب دهید؛ با این روش ریشه آسیب نمی بیند. باید توجه داشت که میزان آبیاری در گل پتوس بستگی به نوع خاک و ظرفیت نگهداری آب آن دارد. در خاک های سبک و شنی، گل پتوس نیاز به آب بیشتر دارد و در خاک های سنگین و خاک های با بافت فشرده، نیاز به آب کمتری دارد.

همچنین، برای آبیاری گل پتوس، بهتر است از آب های نرم و خنک استفاده شود. آب های سخت و گرم ممکن است باعث خشک شدن ریشه ها و ضعف گل ها شود. همچنین، بهتر است آب را به صورت مستقیم روی گل ها نپاشانید، بلکه آب را به صورت آهسته و مستمر به خاک بریزید تا ریشه ها به طور کامل آب بگیرند.

 

نکات مهم نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس

نکات مهم نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس

 

گونه مختلف گل پتوس

  1. گل پتوس سبز

گیاه جید، که از خانواده پتوس مرمر به شمار می رود، یکی از گیاهان فراوان شناخته شده در طول تاریخ است. این گیاه با برگ هایی با ترکیب رنگی از سبز تیره و طلایی، چشم هر بیننده ای را فریب می دهد. در بازار گل و گیاه ایران، جید با نام ملکه سبز نیز شناخته می شود و مورد علاقه عده ای از علاقه مندان به گیاهان زینتی قرار دارد.

  1. گیاه پتوس حصیری

اگر به دنبال گل پتوس با ظاهری متفاوت تر از گونه های دیگر می گردید، ما به شما پتوس حصیری را پیشنهاد می کنیم. این نوع پتوس بر روی برگ های خود دارای شکاف هایی است که ظاهری زیبا را به وجود آورده است. برعکس گونه قبلی، این نوع گیاه از قیمت بیشتری نسبت به سایر پتوس ها برخوردار است؛ چرا که از نوع مینیاتوری و برگ انجیری می باشد. همچنین پتوس سوراخ دار، نام دیگر این گیاه است.

  1. گل پتوس ابلق

یکی از انواع گل پتوس، پتوس ابلق است. ابلق یکی از محبوب ترین انواع پتوس است که با وجود ظاهر بسیار شیک و زیبایی که دارد، دارای قیمت مناسبی است. پتوس ابلق دارای رگه هایی از زرد و طلایی است که سبب جذابیت دو چندان این گیاه می شود. سرعت رشد این نوع از پتوس از دیگر انواع پتوس بیشتر است و به آسانی می توانید آن را در بخش های مختلف خانه قرار دهید.

برای نگهداری ابلق به نور کافی نیاز دارید و در صورتی که نور کافی به آن نرسد، رشد خود را متوقف نمی کند اما رنگ آن تغییر خواهد کرد و دیگر زیبایی اولیه را ندارد.

  1. گل پتوس مرمری

پتوس مرمری دارای برگ های قلبی شکل است و به عنوان یکی از محبوب ترین انواع پتوس شناخته می شود. پتوس مرمری نسبت به دیگر انواع پتوس کمیاب تر است و افراد زیادی به نگهداری و پرورش این گیاه علاقه دارند. بر روی لبه های برگ پتوس مرمری، موج هایی وجود دارد که این موج ها در هیچ کدام از انواع پتوس دیده نمی شود و سبب خاص و منحصر به فرد بودن این گیاه شده اند.

  1. گل پتوس ساتین

در میان انواع پتوس، می توان به پتوس ساتین به عنوان جالب ترین و خاص ترین نوع پتوس اشاره کرد. لک های نقره ای و بزرگی بر روی برگ های این نوع از پتوس وجود دارد که سبب متفاوت بودن این گیاه شده است. برای نگهداری و حفظ این لکه های زیبا، بهتر است پتوس ساتین را در معرض نور غیر مستقیم آفتاب به مدت طولانی قرار دهید.

با وجود اینکه سرعت رشد ساتین چندان زیاد نیست، اما در دسته گیاهان رونده قرار گرفته و می توانید خانه خود را با آن زیبا تر کنید.

  1. گل پتوس ارتشی

این گل به مانند نام خاصی که دارد، نسبت به سایر گونه ها نیز مقداری خاص است؛ دلیل آن هم رنگ آن می باشد. رنگ سفیدی که ما بین سبزی برگ ها دیده می شود، شما را خود به خود یاد لباس ارتشی ها می اندازد. در واقع رنگ سفید ماننده رده روی برگ ها نیست؛ بلکه بخشی از برگ را فرا گرفته است. از تفاوت دیگر این گیاه، می توان به نیاز کمتر به آب اشاره کرد. آب زیاد ریشه پتوس ارتشی را پوسیده می کند. همچنین پتوس ارتشی به دلیل ظاهر زیبایی که دارد، با نام پتوس عروس هم شناخته می شود.

  1. پتوس چرم

پتوس چرم دارای برگ های چروکی شکلی است که ظاهری مانند چرم دارند.

  1. پتوس نقره ای ،سیلور یا ساتن نقره ای

پتوس نقره ای یکی از گونه های زیبای پتوس است که به پتوس ساتن نقره ای هم معروف است. این گیاه یکی از گونه های مقاوم پتوس محسوب می شود چرا که در برابر نور کم و آب کم بسیار مقاوم است. پتوس نقره ای، برگ هایی به رنگ خاکستری و سبز دارد. برگ های این نوع گیاه، قلبی شکل است و برگ های سبز تیره آن با نقره پوشانده شده است، به همین علت رنگ خاکستری آن به نقره تشبیه داده شده است. شاخ و برگ های پتوس نقره ای، کوچک تر از انواع دیگر است.

 

همچنین بخوانید: روش نگهداری گیاه کراسولا

 

مزایای فنگ شویی گل پتوس

گل پتوس به دلایل متعددی، گیاهی عالی برای فنگ شویی در نظر گرفته می شود.

  • تقویت کننده انرژی: برگ های پهن و همیشه سبز پتوس نمادی از انرژی رشد و باعث تقویت جریان چی در خانه شما می شود.
  • ایجاد کننده احساس آرامش: این گیاه با ظاهر زیبا و برگ های آویزان، فضایی آرامش بخش و سرسبز را در خانه شما ایجاد می کند و به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند.
  • جذب کننده ثروت و فراوانی: بر اساس فنگ شویی، برگ های گرد پتوس نمادی از سکه های چینی هستند و گفته می شود که ثروت و فراوانی را به خانه جذب می کنند.
  • تصفیه کننده هوا: گیاه پتوس به طور طبیعی به تصفیه هوای خانه از سموم و آلاینده ها کمک می کند و باعث بهبود کیفیت هوا و تنفس راحت تر می شود.
  • ایجاد روابط مثبت: فنگ شویی گیاه پتوس را با تقویت انرژی در منطقه روابط (منطقه کان لم) مرتبط می داند و گفته می شود که به برقراری روابط مثبت و صمیمانه در خانه کمک می کند.

چرا از گیاهان در فنگ شویی استفاده می شود؟

گیاهان آپارتمانی به چند دلیل در فنگ شویی مهم هستند. اول، وجود گیاهان در خانه به ما کمک می کند تا دوباره به طبیعت متصل شویم. در دنیای کنونی می توانیم احساس کنیم که از دنیای طبیعی اطراف خود جدا شده ایم. گیاهان گلدانی یک راه عالی برای رفع این مشکل هستند و به ورود طبیعت به داخل فضاهای ما کمک می کنند.

گیاه همچنین نشان دهنده عنصر چوب است که نماد رشد، انعطاف پذیری و مهربانی است. مراقبت از یک موجود زنده دیگر، از جمله یک گیاه، می تواند به شما کمک کند تا شفقت را پرورش دهید و می توانید رشد و شکوفایی آنها را تماشا کنید. گیاهان همچنین منبعی از زندگی سالم و پر جنب و جوش هستند و می توانند انرژی خانه شما را افزایش دهند. گیاهان در فنگ شویی نقش مهمی در متعادل کردن انرژی خانه شما دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گوجی بری را با خواصکاهش وزن سریع، پیشگیری از دیابت، کنترل سطح کلسترول خون، از بین برنده رادیکال های آزاد، خواص ضد سرطانی، پیشگیری از آسیب های کبدی، مراقبت از پوست، بهبود کیفیت خواب، افزایش کمیت و کیفیت اسپرم، بهبود قدرت بینایی، حفاظت از سلامت قلبی و عروقی و… بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0