topNotif

ماش و خواص شگفت انگیز آن

3075 بازدید
27 آذر 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با ماش و خواص شگفت انگیز آن آشنا شویم

ماش حاوی ویتامین آ، ب1، ب2، ب6 و مواد دیگری مثل پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم می باشد. این ماده خوراکی دارای اثر ضد حساسیت، تسکین دهنده حرارت، تقویت کننده حس بینایی، کلیه و عضلات می باشد.

ماش به علت داشتن ویتامین ها و مواد معدنی و مواد قندی، از ارزش غذایی زیادی برخوردار است و از این رو برای افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند، غذایی بسیار سودمند و اثر بخش به شمار می رود. ماش به دلیل داشتن آهن مانع بسیاری از کم خونی ها و بیماری های ناشی از آن می شود، همچنین این ماده خوراکی به خاطر داشتن فسفر و کلسیم در تقویت و حفظ تعادل افراد مسن و همین طور رشد و نمو کودکان اثر بسزایی دارد.

خواص درمانی ماش :

مقدار پتاسیمی که در ماش وجود دارد باعث شستشو کلیه ها از مواد زائد می شود و همچنین موجب کاهش درجه اسیدی خون شده و جریان قلب را منظم می کند، در ضمن مصرف ماش با سرکه موجب رفع بدبویی عرق می گردد.

مصرف ماش برای افرادی که به بیماری هایی مانند : آبله، سرخک، سرخجه، ضعف چشم، سرفه، کم خونی، سر درد، انزال زودرس، سرماخوردگی، دیابت، لک صورت، آبریزش بینی، ناراحتی اعصاب و حساسیت مبتلا می باشند نافع بوده و اثر درمانی ظاهر می گردد.

ماش و خواص شگفت انگیز آن

ماش و خواص شگفت انگیز آن

مصرف سوپ ماش (ماشو) دارای ارزش غذایی زیادی می باشد و ضد صفرا می باشد.  مصرف ماش پوست کنده برای افراد مبتلا به بیماری صرع نافع است. مصرف ماش پخته شده در کنار برنج برای مبتلایان به اسهال و اسهال خونی اثر سودمند و شفابخشی می تواند داشته باشد. ماش اثر تحریک کننده در لوزالمعده داشته و موجب ترشح انسولین می گردد، بنابراین برای مبتلایان به مرض قند خون مفید است.

در استعمال خارجی ماش، از ضماد آن با مورد، در رفع کک و مک و ضماد پخته شده ماش با سرکه در رفع اگزما و سایر ناراحتی های جلدی استفاده به عمل می آید، همچنین مالیدن دانه های پخته شده ماش بر اعضائی که بی حس شده اند مفید بوده و درد آن ها را تسکین می دهد.

 

همچنین بخوانید:  تغذیه مادران شیرده و شیردهی به نوزاد از دید طب نتروپت

 

خواص جوانه ماش :

علاوه بر استفاده از دانه ماش از جوانه ماش هم استفاده می شود، به دلیل ارزش غذایی زیاد، جوانه ماش مصارف درمانی بسیاری دارد. جوانه ماش برای کبد و قلب مفید است و از استرس، کم خونی، خشکی پوست و یبوست جلوگیری می کند. خاصیت بارز این جوانه برطرف کردن خستگی و رخوت است. شیر افزا بوده و باعث ازدیاد شیر مادران شده و ادرار آور خوبی است. سموم بدن را دفع کرده و صفرابر است. این جوانه به دلیل خاصیت غذایی بالا، فرد گرسنه را زود سیر می کند. میزان اسید فولیک و پتاسیم آن بسیار بالاست و مصرف آن برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و پر فشاری خون توصیه می شود، اما کسانی که اسیداوریک یا نقرس دارند باید در مصرف آن محتاط باشند.

توجه :

افراد مسن و کسانی که مزاج سردی دارند و یا اینکه صاحب معده ای رطوبی می باشند، باید ماش را همراه با ادویه مناسب (مثل دارچین، فلفل، زنجبیل، خردل) میل نمایند، افرادی هم که دارای مزاج گرم می باشند باید به غذاهایی که با ماش تهیه می شود، چاشنی هایی نظیر رب انار، رب گوجه و آب سماق بزنند.

مضرات ماش :

  • بنا به این علت که در ماش موادی وجود دارد که موجب تولید اسید اوریک می شود، افراد مبتلا به نقرس از مصرف آن خودداری کنند، چرا که مصرف آن موجب شدت بیماری می شود.
  • افرادی که مبتلا به بیماری های دستگاه گوارشی، بخصوص زخم روده و اثنی عشر می باشند باید از خوردن ماش پرهیز کنند، زیرا سلولز موجود در این خوراکی، موجبات ناراحتی این اشخاص را فراهم می سازد.
  • زیاده روی در مصرف ماش موجب افزایش خلط ریه، نقرس، اسید اوریک، ضعف قوه باه، سو هاضمه، نفخ، ناراحتی های دندان ها و عدم جذب کلسیم می شود.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

ماش درجه یک را با خواص تقویت کننده اعصاب، ضد انگل، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی، تقویت دستگاه گوارشی، تقویت بینایی، درمان بی خوابی، ملین، موثر در درمان ناخنک چشم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0