topNotif

تشخیص سرخرگ از سیاهرگ

10456 بازدید
20 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

تشخیص سرخرگ از سیاهرگ و نقش آن ها در بدن چیست؟

کلیه اعضایی که خون را در سراسر بدن به گردش در می آورند، سیستم گردش خون نامیده می شوند. خون باید به هر سلول موجود در بدن غذا و اکسیژن رسانده و مواد دفعی را از سلول خارج کند. سیستم گردش خون در انسان دارای پمپ عضلانی به نام قلب می باشد و قلب خون را به داخل ریه و رگ های خونی می فرستد. رگ های خونی، خون را به سلول های موجود در سراسر بدن حمل می کنند.

در دستگاه گردش خون ما پنج نوع رگ خونی وجود دارند :

  1. سرخرگ های بزرگ
  2. سرخرگ های کوچک
  3. مویرگ ها
  4. سیاهرگ های بزرگ
  5. سیاهرگ های کوچک

یک سرخرگ بزرگ، رگی است که خون را از قلب به سایر سلول های بدن می فرستد. شریان های بزرگ به شریان های کوچک تبدیل شده و این شریان ها یا سرخرگ های کوچک، سرانجام به مویرگ ها تبدیل می شوند. تبادل آب و مواد غذایی در سلول ها در جدار مویرگ ها انجام می شود. این مویرگ ها سرانجام به هم می پیوندند و سیاهرگ های کوچک را ایجاد می کنند و سیاهرگ های کوچک نیز سیاهرگ های بزرگ را تشکیل می دهند و این سیاهرگ های بزرگ، خون را به قلب بر می گردانند.

تشخیص سرخرگ از سیاهرگ

سیستم گردش خون :

در سیستم گردش خون بدن، خون از بطن راست قلب به شریان یا سرخرگ ریوی پمپ می شود. سرخرگ ریوی خون را به ریه ها می برد. در ریه عمل تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن انجام شده و خون تیره وارد شده توسط سرخرگ ریوی، به خون روشن تبدیل می شود. این خون روشن حاوی اکسیژن، توسط سیاهرگ ریوی به دهلیز چپ قلب بر می گردد. دهلیز چپ این خون را به بطن چپ پمپ می کند و خون از آن جا به داخل سرخرگ آئورت که بزرگترین سرخ رگ موجود در بدن می باشد فرستاده می شود.

وقتی خون از کنار روده کوچک عبور می کند غذا را جذب کرده و هنگام عبور از کلیه ها، مواد دفعی موجود در خون، از خون گرفته می شوند. خون هنگام عبور از سلول های بدن، به سلول ها غذا و اکسیژن رسانده و مواد دفعی را از آن ها می گیرد و بعد توسط رگ های اجوف فوقانی و اجوف تحتانی که بزرگترین سیاهرگ بدن هستند به قلب برمی گردد. این خون وارد شده به قلب، خون بدون اکسیژن و دارای رنگ تیره است که به دهلیز راست وارد شده و از آن جا به بطن راست می ریزد و بعد برای گرفتن اکسیژن به ریه ها فرستاده می شود.

لایه داخلی سرخرگ ها دارای رشته های الاستیک فراوان و ماهیچه های غیر ارادی می باشد و به دلیل وجود خاصیت الاستیکی با ضربان قلب به ارتعاش در می آیند. از این رو در موقع تلمبه زدن یا انقباض قلب، موج فشار در طی دیواره های سرخرگ عبور کرده و به صورت نبض حس می شود و انقباض و انبساط دیواره های سرخرگ ها مقدار خون وارد به بافت های مختلف بدن را تنظیم و کنترل می کنند.

 

همچنین بخوانید:   علت قرمزی خون چیست؟

 

سیاهرگ ها و سرخرگ ها

سیاهرگ ها و سرخرگ ها در جدار خود دارای سه لایه هستند. سیاهرگ ها نسبت به سرخرگ ها دارای جدار نازکتری بوده، در لایه میانی خود ماهیچه ها و رشته های الاستیک کمتری دارند و از این رو، روی هم جمع می شوند. بیشتر سیاهرگ ها به خصوص سیاهرگ های دست ها و پاها دارای دریچه هایی هستند که از بازگشت خون در جهت عکس جلوگیری به عمل می آورند. این دریچه ها در سرخرگ ها وجود ندارند، زیرا فشار خون به قدر کافی زیاد است تا خون بتواند فقط در یک جهت حرکت نماید ولی در سیاهرگ ها که فشار بسیار کم است، وجود دریچه ها ضروری است.

مخصوصا در حالت ایستاده و در رگ هایی که در اندام ها قرار گرفته اند. در صورتی که سیاهرگ ها خیلی گشاد شوند، لبه های این دریچه ها که دریچه های لانه کبوتری نامیده می شوند، به یکدیگر نچسبیده و خون می تواند در جهت مخالف نیز حرکت کند که به این حالت واریس می گویند.

پودر کم خونی را با خواص نیرو بخش، رفع ضعف و بی حالی، رفع کم خونی (خون ساز)، رفع خستگی ، نشاط آور، بسیار مقوی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد. 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر کم خونی را با خواص نیرو بخش، رفع ضعف و بی حالی، رفع کم خونی (خون ساز)، رفع خستگی، نشاط آور، بسیار مقوی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0