topNotif

بیماری خار استخوان (استئوفیت) و 8 درمان خانگی آن

968 بازدید
02 شهریور 02
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 شهریور 1402

بیماری خار استخوان و 8 درمان خانگی آن

خار استخوان چیست؟

خارهای استخوانی برآمدگی های استخوانی هستند که در امتداد لبه های استخوان ایجاد می شوند. خارهای استخوانی (استئوفیت ها) اغلب در جایی که استخوان ها به یکدیگر برخورد می کنند – در مفاصل شما شکل می گیرند. آنها همچنین می توانند روی استخوان های ستون فقرات شما ایجاد شوند.

علت اصلی خار استخوان آسیب مفصلی است که با آرتروز همراه است. بیشتر خارهای استخوانی هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و ممکن است برای سال ها ناشناخته باقی بمانند. ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. اگر نیاز به درمان باشد، بستگی به این دارد که خارها در کجا قرار دارند و چگونه بر سلامت شما تأثیر می گذارند.

علائم خار استخوان

بیشتر خارهای استخوانی هیچ علامت ایجاد نمی کنند. ممکن است متوجه نشوید که خار استخوانی دارید تا زمانی که عکس‌برداری با اشعه ایکس برای یک بیماری دیگر این توده‌ها را نشان دهد. اگرچه در برخی موارد، خارهای استخوانی می توانند باعث درد و از دست دادن حرکت در مفاصل شما شوند.

علائم خاص به محل قرار گرفتن خارهای استخوانی بستگی دارد. مثالها عبارتند از:

  • علائم خار استخوان در زانو. خارهای استخوانی در زانوی شما می تواند باعث دردناک شدن و خم شدن پای شما شود.
  • علائم خار استخوان در ستون فقرات. بر روی مهره‌های شما، خارهای استخوانی می‌توانند فضایی را که در آن نخاع قرار دارد، باریک کنند. این خارهای استخوانی می توانند نخاع یا ریشه های عصبی آن را نیشگون بگیرند و باعث ضعف یا بی حسی در بازوها یا پاهای شما شوند.
  • علائم خار استخوان در باسن. خارهای استخوانی می توانند حرکت باسن را دردناک کنند، اگرچه ممکن است درد را در زانو احساس کنید. بسته به محل قرارگیری آنها، خارهای استخوانی می توانند دامنه حرکتی مفصل ران شما را کاهش دهند.

علل خار استخوان

آسیب مفاصل ناشی از آرتروز، شایع ترین علت خار استخوان است. از آنجایی که استئوآرتریت غضروفی که انتهای استخوان‌های شما را متلاشی می‌کند، می‌شکند، بدن شما تلاش می‌کند تا با ایجاد خارهای استخوانی در نزدیکی ناحیه آسیب‌دیده، از دست رفته را ترمیم کند.

درمان زائده استخوانی در طب سنتی

در اینجا چند راه طبیعی برای تسکین ناراحتی ناشی از خار استخوانی آورده شده است.

  1. از کمپرس سرد استفاده کنید

سرما درمانی موضعی می تواند به تسکین درد و تورم مرتبط با خار استخوان کمک کند.

دمای سرد رگ‌های خونی زیرین را منقبض می‌کند و جریان خون را در آن ناحیه محدود می‌کند و در نتیجه التهاب را کاهش می‌دهد. به علاوه، پایانه های عصبی زیرین را بی حس می کند و احساس درد را کاهش می دهد.

این درمان ساده باعث تسکین سریع می‌شود، اما فقط برای یک دوره موقت دوام می‌آورد، به همین دلیل است که باید بارها و بارها از آن استفاده کنید تا وضعیت بهبود یابد.

استفاده موضعی:
  • یک تا 2 تکه یخ را در یک حوله نازک تمیز بپیچید تا یک کیسه یخ درست شود. همچنین می توانید از یک بسته سبزیجات منجمد یا یک بطری آب منجمد به عنوان کمپرس سرد استفاده کنید.
  • به آرامی کیسه یخ را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی خار استخوان فشار دهید.
  • در صورت نیاز این درمان را تکرار کنید.
بیماری خار استخوان و 8 درمان خانگی آن

بیماری خار استخوان و 8 درمان خانگی آن

  1. از دانه کتان استفاده کنید

اسید آلفا لینولنیک موجود در دانه کتان دارای اثرات ضد التهابی قوی است که می تواند درد را در داخل و اطراف خار استخوان کاهش دهد.

استفاده از این ماده به عنوان بخشی از کمپرس گرم مزایای بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت. اعمال گرمای ملایم باعث تحریک گردش خون در ناحیه می شود و تورم و سفتی عضلات اطراف خار استخوان را از بین می برد.

استفاده موضعی:
  • مقداری روغن بذر کتان را گرم کنید.
  • یک پارچه تمیز را در روغن گرم خیس کنید.
  • پارچه را دور ناحیه آسیب دیده بپیچید.
  • یک پد حرارتی روی پارچه قرار دهید تا ناحیه گرم شود.
  • از این درمان یک بار در روز استفاده کنید.
مصرف خوراکی:

دانه کتان را در برنامه غذایی معمول خود قرار دهید.

  1. بابونه را امتحان کنید

بابونه یک گیاه درمانی با خواص ضد التهابی و ضد درد قوی است که می تواند ناراحتی ناشی از خار استخوان را کاهش دهد.

استفاده موضعی:
  • یک قاشق غذاخوری گل بابونه خشک یا تازه را در یک فنجان آب داغ بریزید.
  • درب آن را گذاشته و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد.
  • مایع را صاف کرده و صبر کنید تا خنک شود.
  • از این آب برای شستشوی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. همچنین می‌توانید پنبه‌ای را در این مایع خیس کنید و آن را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.
مصرف خوراکی:
  • دو قاشق چایخوری بابونه را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید.
  • پنج دقیقه دم کنید و سپس چای را صاف کنید.
  • می توانید مقداری عسل در آن بریزید تا طعم آن شیرین شود.
  • هر روز ۲ تا ۳ فنجان از این دمنوش گیاهی بنوشید.
  1. دریافت کافی کلسیم، منیزیم، ویتامین D و بور

بدن شما برای ساختن و حفظ استخوان های قوی به کلسیم، منیزیم، ویتامین D و بور نیاز دارد. منیزیم، ویتامین D و بور نیز نقش مهمی در تنظیم توزیع کلسیم در بدن دارند.

اگر بدن شما به اندازه کافی از این مواد مغذی حیاتی دریافت نکند، کلسیم ممکن است به طور فزاینده ای در انتهای استخوان ها رسوب کند و در نتیجه خارهای استخوانی تشکیل شود. به علاوه، چنین کمبودهای تغذیه ای به طور ناخواسته استخوان های شما را ضعیف می کند و راه را برای آرتریت دژنراتیو هموار می کند.

بنابراین، مصرف مقادیر توصیه شده از این مواد مغذی برای پیشگیری و معکوس کردن چنین شرایطی مهم است.

اگر خار استخوانی دارید، خود را برای چنین کمبودهایی آزمایش کنید و میزان مصرف خود را بر این اساس اصلاح کنید. اگر نمی‌توانید میزان مصرف توصیه شده را تنها از طریق غذا تامین کنید، با پزشک خود در مورد شروع مصرف مکمل مشورت کنید.

 

همچنین بخوانید: 16 درمان خانگی و موثر برای میخچه پا و پینه پا

 

  1. از نمک اپسوم استفاده کنید

نمک اپسوم از سولفات منیزیم تشکیل شده است و خواص ضد التهابی قابل توجهی از خود نشان می دهد.

هنگامی که روی خار استخوان استفاده می شود، به سرعت جذب پوست می شود و درد، تورم و حساسیت در ناحیه آسیب دیده را مهار می کند. برای راحتی بیشتر در حین حرکت، به شل شدن مفصل و عضلات زیرین کمک می کند.

بعلاوه، منیزیم موجود در آن به حل و پراکندگی کلسیم اضافی رسوب‌شده روی استخوان کمک می‌کند تا استئوفیت به سرعت ناپدید شود.

استفاده موضعی:
  • دو فنجان نمک اپسوم را در یک وان آب گرم مخلوط کنید.
  • بدن خود یا فقط ناحیه آسیب دیده را به مدت 20 تا 30 دقیقه در این آب خیس کنید.
  • برای بهترین نتیجه این کار را 4 تا 5 بار در هفته انجام دهید.
  1. پودر بوراکس را امتحان کنید

پودر بوراکس تقریباً به طور کامل از سدیم بورات یا بور تشکیل شده است. این باعث می شود بدن شما به اندازه کافی کلسیم را جذب و از آن استفاده کند تا مقادیر اضافی آن در بالای استخوان ها رسوب نکند و باعث ایجاد استئوفیت شود.

از آنجایی که بور کاملا قلیایی است، به خنثی کردن تجمع اسید در بدن و جلوگیری از خار استخوان کمک می کند. شما می توانید از این ماده به صورت موضعی و داخلی برای التیام خارهای استخوانی موجود و جلوگیری از تشکیل خارهای جدید استفاده کنید.

مصرف خوراکی:
  • یک بطری را با 1 لیتر آب صاف شده تمیز پر کنید.
  • پنج تا 6 گرم (تقریباً 1 قاشق چایخوری) بوراکس 100% خالص و 5 گرم نمک سنگ صورتی هیمالیا را مخلوط کنید.
  • پنج میلی لیتر از این محلول را در یک لیوان آب تمیز بریزید و یک بار صبح و سپس شب (روزانه 10 میلی لیتر) بنوشید.
استفاده موضعی:
  • یک وان یا سطل را با 8 فنجان آب گرم پر کنید.
  • یک قاشق چایخوری پودر بوراکس خالص را با هم مخلوط کنید تا به خوبی حل شود.
  • پاهای خود را به مدت 20 تا 30 دقیقه در این محلول فرو کنید.
  • این کار را روزانه یا هر روز متناوب برای چند هفته انجام دهید.
بیماری خار استخوان و 8 درمان خانگی آن

بیماری خار استخوان و 8 درمان خانگی آن

  1. ماساژ و کشش می تواند کمک کننده باشد

ماساژ دادن خار استخوان و ناحیه اطراف آن می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند و در عین حال انعطاف پذیری را بهبود بخشد.

تحریک موضعی باعث افزایش جریان خون در ناحیه و کاهش التهاب می شود. همچنین عضلات و مفاصل منقبض اطراف خار استخوان را شل می کند تا حرکت آزاد و بدون درد امکان پذیر باشد.

علاوه بر این، برخی مطالعات حتی نشان داده اند که ماساژ می تواند انتقال دهنده عصبی خاصی به نام ماده P را که با احساس درد مرتبط است، کاهش دهد.

این درمان ساده و بدون هزینه می تواند تسکین سریع درد را بدون عوارض جانبی مرتبط با داروهای سنتی ارائه دهد.

به طور مشابه، کشش ناحیه آسیب دیده نیز می تواند عضلات و تاندون های اطراف خار استخوان را شل کند. این به کاهش استرس وارد شده بر روی رشد استخوان کمک می کند.

  1. این مکمل های ضد التهابی را مصرف کنید

می‌توانید مکمل‌های زیر را برای کاهش درد و تورم ناشی از خارهای استخوانی امتحان کنید، اما فقط پس از مصرف آنها توسط پزشک:

  • زردچوبه: تحقیقات قابل توجهی وجود دارد که فعالیت ضد التهابی زردچوبه را برجسته می کند، که می توان آن را به ترکیب فعال اصلی آن به نام کورکومین نسبت داد. کورکومین به‌عنوان یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها در جهان شناخته می‌شود و می‌تواند تا حد زیادی ناراحتی ناشی از خار استخوان را کاهش دهد. یک مکمل زردچوبه با کیفیت خوب باید حاوی حدود 95 درصد کورکومینوئید باشد.
  • اسیدهای چرب امگا 3: ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) هر دو اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به مهار التهاب و تحلیل استخوان کمک می کنند. همچنین می توانید روغن ماهی امگا 3 سه گانه را امتحان کنید که حاوی مقادیر متمرکز کورکومین و آستاگزانتین به همراه اسیدهای چرب است تا فواید شفابخشی و تسکین سریع تر را ثابت کند.
  • زنجبیل: طبق مطالعات متعدد، اثر ضد التهابی زنجبیل با داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن قابل مقایسه است، اما هیچ یک از عوارض جانبی مرتبط را ندارد. بنابراین، جایگزین طبیعی و ایمن تری برای داروهای شیمیایی ارائه می دهد.


از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید
.

 

نمک هیمالیا را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، لایه برداری پوست صورت و بدن، درمان شوره سر، درمان قطعی میگرن، درمان گرفتگی بینی و سینوزیت، رفع بوی بد دهان، درمان بی خوابی شبانه، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، درمان پا درد و کمر درد، بهبود گردش خون در بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، درمان پوکی استخوان، درمان فشار خون بالا، لاغری و کاهش وزن، بهبود عملکرد غده تیروئید و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0