گیاهان دارویی مفید برای کبد چرب

4539 بازدید
17 آذر 96
سمانه
,,,

با گیاهان دارویی مفید برای کبد چرب آشنا شویم

کبد چیست و چه وظایفی دارد ؟

کبد عضوی بزرگ و پیچیده است که در سمت راست بالای شکم بدن انسان قرار دارد. بیش از 500 عملکرد حیاتی مانند تبدیل غذا به سوخت، ساخت پروتئین، پردازش کلسترول، و دفع سموم از خون و غیره را انجام می دهد.

از وظایف مهم کبد می توان به متابولیسم کربوهیدرات ها، ذخیره ویتامین های آ، دی، ای، کا و ب12، تبدیل چربی ها به انرژی و سنتز و تنظیم کلسترول اشاره کرد. این گلوکز اضافی مشتق شده از کربوهیدرات ها را ذخیره می کند تا در صورت نیاز آزاد شود و تامین انرژی پایدار برای بدن تضمین شود.

کبد تنها عضوی است که می تواند بازسازی شود. حتی اگر 75 درصد از کبد آسیب دیده باشد، می تواند بدون از دست دادن عملکرد دوباره بازسازی شود. حفظ سلامت کبد برای داشتن جسمی سالم، مهم است.

در میان سایر بیماری های کبدی، کبد چرب الکلی و غیر الکلی یک بیماری شایع است که بر سلامت کبد تأثیر می گذارد. بیماری کبد چرب غیر الکلی تا قبل از سال 1980 ناشناخته بود. سپس دانشمندان دریافتند که به غیر از نوشیدن زیاد الکل، مشکلات دیگری مانند چاقی و چربی بیش از حد نیز می تواند عامل کبد چرب باشد.

یک کبد معمولی حاوی مقداری چربی است. اگر این چربی به 5 تا 10 درصد وزن کبد افزایش یابد، تبدیل به کبد چرب می شود. این بیماری باعث التهاب کبد می شود.

بیماری کبد چرب غیر الکلی در حال افزایش است و در جمعیت در سراسر جهان یافت می شود. این بیماری در همه گروه های سنی رخ می دهد، اما افراد 40 تا 50 ساله به دلیل عواملی مانند چاقی و دیابت نوع 2 مستعد ابتلا به این بیماری هستند. چربی اضافی کبد بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد و عمدتاً ناشی از چربی اضافی شکم، سبک زندگی کم تحرک و مصرف زیاد کربوهیدرات ها و چربی ها است.

 

گیاهان دارویی مفید برای کبد چرب

گیاهان دارویی مفید برای کبد چرب

 

علائم کبد چرب

کبد چرب غیرالکلی معمولاً بدون علامت است، با این حال، گاهی اوقات بزرگ شدن کبد، خستگی شدید و درد در سمت راست بالای شکم می تواند نشانه باشد.

  • دلایل احتمالی ذکر شده توسط متخصصان عبارتند از اضافه وزن، چاقی، قند خون بالا، مقاومت به انسولین و سطوح بالای چربی ها، به ویژه تری گلیسیرید در خون.
  • عوامل خطر عبارتند از کلسترول بالا، چاقی، سندرم متابولیک، دیابت نوع 2، کم کاری هیپوفیز و کم کاری تیروئید. تشخیص کبد چرب الکلی و غیر الکلی نیاز به آزمایش پزشکی دارد.

درمان کبد چرب با طب آیورودا

آیورودا کبد را یک عضو مهم برای متابولیسم می داند که نقش مهمی در هضم، متابولیسم، ساخت ترکیبات ضروری برای حفظ سلامت بدن دارد. کبد Rasa Dhatu (پلاسمای شفاف) را به Rakta Dhatu (خون) تبدیل می کند، سموم را در Rasa Dhatu شناسایی می کند و آنها را ذخیره می کند و اجازه نمی دهد وارد خون شوند.

کبد و پانکراس اندام های پیتا دوشا هستند. سموم ذخیره شده در کبد می تواند باعث مشکلات گوارشی، خستگی، آلرژی، پسوریازیس، تبخال، یبوست و هیپوگلیسمی شود. نادیده گرفتن این علائم می تواند منجر به مشکلات جدی مانند هپاتیت، زردی و سیروز شود.

توصیه های سبک زندگی

سبک زندگی مسئول تمام مشکلات سلامتی است. با یک پزشک آیورودا مشورت کنید و در مورد روش زندگی خود صحبت کنید. یک برنامه زمانی عملی و آسان ایجاد کنید که بتوان آن را با در نظر گرفتن مسئولیت ها و چالش های شخصی خود دنبال کرد. در اینجا چند پیشنهاد برای شروع وجود دارد.

  • وزن ایده آل را حفظ کنید. برای سلامتی و کاهش چاقی ورزش کنید.
  • غذاهای پخته شده در خانه را به دفتر ببرید.
  • از حذف وعده های غذایی و ناشتا بودن خودداری کنید زیرا این امر پیتا دوشا را تشدید می کند.
  • یوگا و مدیتیشن را امتحان کنید.
  • شب زود شام بخورید و قبل از ساعت 10 شب بخوابید.
  • از کم خوابی خودداری کنید. اگر ساعت های دیروقت کار می کنید با یک پزشک آیورودا مشورت کنید.

 

گیاهان دارویی مفید برای کبد چرب

گیاهان دارویی مفید برای کبد چرب

 

آیورودا پیشنهاد می کند

سبزیجات برگ دار به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک می کنند. آیورودا هرگز هیچ مشکل سلامتی را به تنهایی درمان نمی کند. داشتن یک زندگی متعادل را توصیه می کند و به تغذیه، ورزش و آرامش اهمیت می دهد.

  • غذاهای فصلی و تازه پخته شده بخورید.
  • مصرف غلات کامل، سبزیجات برگ سبز، چغندر، هویج، سیب، پاپایا، میوه های آبدار شیرین، شیر، قیسی و ماست تازه؛
  • از غذاهای فرآوری شده و مملو از مواد شیمیایی و الکل خودداری کنید.
  • برای دفع سموم آب زیادی بنوشید.
  • از غذاهای تخمیری، تند، ترش و شور خودداری کنید.
  • از مصرف الکل، کافئین، تنباکو، غذاهای تند تند، مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی یا داروها اجتناب کنید.
  • از آلاینده ها دوری کنید.

نسخه های گیاهی برای درمان کبد چرب

  • یک لیوان آب را بجوشانید. اجازه دهید سرد شود؛ سپس آب نصف لیمو را بگیرید و درون آب بریزید و خوب مخلوط کنید و اول صبح بنوشید.
  • سه یا چهار عدد میوه آملا را با سالاد مخلوط کرده یا به سبزیجات پخته اضافه کرده و میل کنید.
  • یک قاشق چایخوری پودر آملا را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و هر روز صبح بنوشید.
  • یک پیمانه زردچوبه را در یک فنجان آب به مدت چند دقیقه بجوشانید. آن را خنک کنید و 1 قاشق چایخوری آب لیموی تازه را درون آن فشار دهید و بنوشید تا سم زدایی شود.
  • یک قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را یک شب در یک لیوان آب خیس کنید و صبح بنوشید.

قاصدک :

قاصدک قرن ها مورد مصرف در کشورهای مختلف بوده است و به عنوان دارویی آرام بخش کبد محسوب می گردد و خوشبختانه آثار جانی سو از خود نشان نداده است، قاصدک سبب افزایش صفرا شده و دارای ماده تلخی مانند تاراکساکوم است که باعث تحریک کبد می شود.

این گیاه حاوی آنتی اکسیدان بالا بوده و التهاب های درونی کیسه صفرا و کبد و سایر ارگان های بدن را کاهش می دهد، این گیاه در کشورهای آمریکایی به عنوان علف در بین چمن خودرو بوده و به سرعت رشد می نماید و به راحتی می توان آن را کاشت و پس از مدتی این گیاه پخش شده و زیاد می گردد.

برگ های این گیاه را می توان در سالاد و یا آش مصرف نمود، آب این گیاه را می توان با آب میوه مصرف کرد، داروهای متفاوتی از این گیاه تهیه شده که در بهبودی بیماری های کبدی در دنیا ارائه می شود، باید خاطر نشان کرد که گل این گیاه به خاطر تخم گل موجود نباید مصرف شود، برگ تربچه، برگ شلغم، برگ چغندر هم خاصیتی شبیه و نزدیک به برگ گیاه قاصدک دارد.

 

همچنین بخوانید:  پاکسازی کبد با داروهای گیاهی

 

درمان کبد چرب با گیاهان دارویی :

همینطور برای درمان کبد چرب می توانید از این گیاهان دارویی زیر هم استفاده کنید:

  • اترج و تمبر هندی و تخم ترشک را بجوشانید و آب آن را با آب انار مخلوط کنید و به تدریج بخورید.
  • ریوند چینی و تخم کرفس و انیسون و قسط و نعنا خشک و اسارون را بکوبید بعد بجوشانید و صاف کنید و آب آن را با سکنجبین مخلوط نموده بخورید.
  • همینطور می توانید بیست تا بیست و پنج گرم پوست ریشه های زرشک را در نیم لیتر آب سرد ده تا پانزده دقیقه بخیسانید بعد جوشانده و صاف کنید و بعد از هر غذای روزانه یک استکان بنوشید.
  • تباشیر هندی و دم کرده ریشه کاسنی و لعاب اسپرزه را مخلوط و در سکنجبین حل کرده و بخورید.
  • همینطور می توانید از گل سرخ و تباشیر هندی استفاده کرده و از هر کدام پنج مثقال و ریوند چینی و تخم کرفس از هر کدام دو مثقال تهیه کرده همه را بجوشانید و صاف کنید و بعد چهار تخمه را شیره بکشید و به آن اضافه نمایید و صبح ناشتا به تدریج میل کنید.

فراموش نکنیم :

از آنجا که بیماری کبد چرب تا حدی یک بیماری طبقه مرفه محسوب می گردد و تعداد قابل ملاحظه از مبتلایان به این بیماری دارای تحصیلات هستند این گروه از افراد توانایی دسترسی به اینترنت و مطالعه را دارند و می توانند از اطلاعات وسیعی که در دسترس آنها است استفاده کنند و برای بهبود بیماری خود فعال باشند.

شما باید با این کبد، بقیه عمرتان همکاری و زندگی کنید، چه بهتر آن را سلامت نگاه دارید، تغییر در نحوه تغذیه و روش زندگی و ورزش و نرمش در سلامت کبد بسیار مفید است، کبد دوست شماست که مواد شیمیایی، دود سیگار و قلیان، الکل، سموم غذایی و هورمون ها از سیستم بدن شما دور می کند. کبد چرب عارضه ای است که در طی سال ها ایجاد می شود و بهبودی آن زمان می برد. صبر و نگرش مثبت به کاهش استرس کمک می کند. اگر در مورد وضعیت خود وسواس داشته باشید و احساس عصبانیت یا افسردگی کنید، مدت زیادی طول می کشد تا بهبود یابد. تغییرات آهسته و پیوسته می تواند معجزه کند. سعی کنید کبد خود را سالم و شاد کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه قاصدک را با خواص کمک به کاهش وزن، بهبود سلامت کبد، تنظیم فشار خون بالا، ضد سرطان، کمک به کنترل دیابت، ضد التهاب، بهبود سلامت پوست، جلوگیری از پوسیدگی دندان، جلوگیری از پوکی استخوان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0