حساسیت و آلرژی به گوجه فرنگی و روش های درمان آن

236 بازدید
26 اردیبهشت 03
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 اردیبهشت 1403

حساسیت و آلرژی به گوجه فرنگی و روش های درمان آن

آلرژی به گوجه فرنگی یک آلرژی غذایی است که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن فرد به پروتئین های موجود در گوجه فرنگی در نتیجه مصرف یا تماس با گوجه فرنگی واکنش نشان می دهد. پروتئین های موجود در گوجه فرنگی آلرژی زا هستند، مانند LTP (پروتئین انتقال لیپید) و پروفایل، و آلرژی به گوجه فرنگی در گروه آلرژی نوع 1 قرار دارد و در افراد در هر سنی قابل مشاهده است.

می توان آن را به عنوان آلرژی به گوجه فرنگی، سندرم آلرژی دهانی و عدم تحمل غذایی مشاهده کرد. علائم آلرژی به گوجه فرنگی اغلب ناشی از سندرم آلرژی دهانی است. علاوه بر این، آلرژن‌های متقاطع می‌توانند علائمی ایجاد کنند که به عنوان سندرم آلرژی گرده نیز شناخته می‌شوند. پس از مصرف گوجه فرنگی، دستگاه گوارش واکنش منفی نشان می دهد و عدم تحمل یا حساسیت گوجه فرنگی را آشکار می کند.

آلرژی به گوجه فرنگی در نوزادان

آلرژی به گوجه فرنگی در نوزادان ممکن است در نتیجه تماس کودک با گوجه فرنگی یا مصرف آن ایجاد شود. این وضعیت در نوزادان و همچنین بزرگسالان در نتیجه واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به پروتئین موجود در گوجه فرنگی ایجاد می شود. آلرژی به گوجه فرنگی در نوزادان با علائمی مانند بثورات پوستی، خارش، گرگرفتگی، تورم در دهان، استفراغ یا اسهال رخ می دهد.

 

حساسیت و آلرژی به گوجه فرنگی و روش های درمان آن

حساسیت و آلرژی به گوجه فرنگی و روش های درمان آن

 

علائم حساسیت به گوجه فرنگی چیست؟

آلرژی به گوجه فرنگی می تواند بر روی پوست، چشم ها و مجاری تنفسی فرد تاثیر بگذارد و علائمی مانند تنگی نفس، کهیر، تورم و آسم ایجاد کند. علائم آلرژی به گوجه فرنگی معمولا مدت کوتاهی پس از مصرف ماده حساسیت زا ظاهر می شود.

علائم حساسیت به گوجه فرنگی به شرح زیر است:

  • بثورات و تاول های پوستی مانند کهیر و اگزما
  • درد و گرفتگی شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ یا اسهال
  • خارش در گلو
  • قرمزی پوست
  • سرفه، عطسه، خس خس سینه یا آبریزش بینی
  • تورم صورت، دهان، زبان یا گلو (آنژیوادم)
  • آنافیلاکسی
  • تنگی نفس

چه چیزی باعث آلرژی به گوجه فرنگی می شود؟

هنگامی که گوجه فرنگی مصرف می شود، آلرژی به گوجه فرنگی ایجاد می شود زیرا سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین های موجود در گوجه فرنگی بیش از حد واکنش نشان می دهد. علاوه بر این، آلرژی به گوجه فرنگی ممکن است به دلیل استعداد ژنتیکی و واکنش متقابل با سایر آلرژن ها نیز رخ دهد.

علل آلرژی به گوجه فرنگی را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

  • واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به پروتئین های گوجه فرنگی
  • استعداد ژنتیکی
  • واکنش متقابل با سایر آلرژن ها
واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به پروتئین های گوجه فرنگی

آلرژی به گوجه فرنگی به دلیل پاسخ سیستم ایمنی بدن به پروتئین های خاص در گوجه فرنگی ایجاد می شود. سیستم ایمنی به اشتباه این پروتئین ها را مضر می داند و آنتی بادی هایی به نام ایمونوگلوبولین E (IgE) تولید می کند تا آنها را خنثی کند. این واکنش می تواند با علائم مختلفی از خفیف تا شدید رخ دهد.

استعداد ژنتیکی

آلرژی به گوجه فرنگی بسته به عوامل ژنتیکی ممکن است در خانواده ها ایجاد شود. اگر فردی والدین یا خواهر و برادری داشته باشد که به گوجه فرنگی حساسیت دارد، ممکن است به گوجه فرنگی حساسیت داشته باشد.

واکنش متقابل با سایر آلرژن ها

واکنش متقابل ممکن است زمانی رخ دهد که سیستم ایمنی در برابر پروتئین های مشابه واکنش نشان دهد. به همین دلیل، برخی از افرادی که به گوجه فرنگی حساسیت دارند، به پروتئین های موجود در گیاهان دیگر مانند سیب زمینی، فلفل یا بادمجان نیز حساسیت دارند.

 

همچنین بخوانید: شادابی پوست با ماسک گوجه فرنگی

 

چگونه آلرژی به گوجه فرنگی را درمان کنیم؟

روش اولیه در برابر آلرژی به گوجه فرنگی دوری از گوجه فرنگی است. برای افراد مبتلا به آلرژی به گوجه فرنگی و سابقه آنافیلاکسی، متخصص ممکن است یک سرنگ اپی نفرین از پیش پر شده را برای تزریق در مواقع اضطراری تجویز کند.

در صورت قرار گرفتن در معرض گوجه فرنگی و تنها یک واکنش خفیف مانند خارش یا بثورات در دهان، ممکن است آنتی هیستامین خوراکی تجویز شود. این در مسدود کردن هیستامین، ماده شیمیایی تولید شده توسط سیستم ایمنی که باعث علائم آلرژی می شود، موثر است.

سوالات متداول درباره آلرژی به گوجه فرنگی

چگونه آلرژی به گوجه فرنگی را درمان کنیم؟

یکی از موثرترین راه‌ها برای درمان آلرژی به گوجه‌فرنگی، تجویز آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای پماد استروئیدی استوایی است که در درمان آن نشان داده شده است. هر دو دارو بثورات و علائم آلرژیک را در عرض یک هفته کاهش می دهند.

چگونه حساسیت به گوجه فرنگی را در نوزادان درک کنیم؟

آلرژی به گوجه فرنگی در نوزادان می تواند به صورت تنگی نفس، استفراغ، اسهال، خارش، بثورات پوستی و در موارد پیشرفته آنافیلاکسی دیده شود.

آیا کسانی که به گوجه فرنگی حساسیت دارند می توانند رب گوجه فرنگی بخورند؟

اگر فردی به گوجه فرنگی حساسیت داشته باشد، مصرف رب گوجه فرنگی ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود. به همین دلیل پزشکان متخصص معمولا مصرف رب گوجه فرنگی را توصیه نمی کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گوجه فرنگی خشک را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش سطح خون، تقویت روده، تقویت استخوان، پیشگیری از سرطان پروستات، جلوگیری از کم خونی، و…، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0