کتاب درمانی برای کودکان و نوجوانان
با کتاب درمانی برای کودکان و نوجوانان بیشتر آشنا شوید.
کتاب درمانی برای کودکان عبارت است از خواندن و بحث درباره ماجرا و شخصیت های کتاب هایی که مخصوص رده سنی کودکان با اهداف خاص نوشته شده است. کتاب درمانی می تواند به کودکانی که دارای مشکلات روانشناختی هستند کمک کند. مثلا کودکانی که قادر نیستند درباره افکار و احساساتشان صحبت کنند ممکن است دریابند همین افکار یا احساسات از زبان شخصیت های کتاب بیان شده اند و می توانند راه حل مشکلات خود و شیوه های رفتاری جدید را بیاموزند.
به طور کلی می توان کتاب درمانی را برای مواردی که کودکان در فشارهای روانی مانند بستری بودن در بیمارستان، از دست دادن دوست و جدایی والدین، یا در شرایط جنگ و رخدادهای طبیعی همچون سیل و زلزله قرار می گیرند توصیه کرد.
تاثیر ادبیات در کتاب درمانی کودکان و نوجوانان
ادبیات می تواند در درک عواطف خود هم ذات پنداری با شخصیت هایی که احساس های مشابه را تجربه می کنند و نیز کسب بینشی نوین نسبت به چگونگی رفتار، تغییر رفتار و یا ابزار هیجانات درونی به کودکان و نوجوانان کمک کند. کتاب می تواند بازتاب دهنده ویژگی های ظاهری، روابط، هیجانات و اندیشه های کودکان و نوجوانان باشد و آنان را به شخصیت ها و شرایط داستان پیوند دهد.
از آن جا که کودکان و نوجوانان در بیشتر موارد خود را به جای شخصیت های کتاب یا قهرمان های اصلی داستان می گذارند، همانند سازی با شخصیت های داستانی به آن ها کمک می کند تا مشکلات خود را شناسایی کنند و هنگامی که در می یابند در رویارویی با این گونه مشکلات تنها نیستند احساس آرامش و امنیت می کنند.
کتاب درمانی برای کودکان و نوجوانان
زمانی که این همانند سازی صورت گرفت فرایند پالایش روانی نیز انجام می شود. کودک و نوجوان از جنبه احساسی درگیر داستان می شود و می تواند احساسات خود را در شرایطی امن بروز دهد با همانند سازی و پالایش روانی کودک و نوجوان برای تجزیه و تحلیل مشکلات خود توانمندتر می شود. اینگونه تحلیل ها سبب افزایش آگاهی و درک عمیق تر آن ها از خود و توانمندتر شدنشان می شود. اینگونه تحلیل ها باعث افزایش درک عمیق تر آن ها از خود و ارتباط با دیگران می شود. این خود آگاهی کودک و نوجوان را قادر می سازد تا رفتارهایش را بهبود بخشد.
کتاب درمانی برای کودکان و نوجوانان می تواند به شکل انفرادی و یا گروهی انجام شود. در کتاب درمانی انفرادی کتابی برای یک فرد خاص یا یک نیاز ویژه برگزیده می شود. فعالیت هایی که پس از خواندن کتاب طراحی شده را می توان به شکل انفرادی با کودک و نوجوان کار کرد. کودک و نوجوان می تواند درباره کتاب با آموزگار، کتاب درمانگر و یا هر فرد بزرگسالی که با او کار می کند گفت و گو کند، و گزارشی درباره داستان بنویسد و احساسات خود را به شکل هنر نقاشی یا هرگونه دیگر از هنر بیان کند. در این فرآیند کودک و نوجوان از فشارهای هیجانی اش کاسته می شود و می تواند ارزیابی های شخصی اجتماعی خود را بهبود بخشد.