topNotif

۷ درمان خانگی برای از دست دادن بویایی و چشایی

556 بازدید
12 دی 02
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 11 دی 1402

۷ درمان خانگی برای از دست دادن بویایی و چشایی

از دست دادن بویایی و چشایی می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. این حواس نقش مهمی در توانایی لذت بردن از غذا، تشخیص خطر و حتی ایجاد ارتباطات اجتماعی دارند. از دست دادن حس بویایی و چشایی می تواند باعث کاهش میل به غذا شود که در نهایت منجر به سوء تغذیه و کاهش وزن می شود. همچنین می تواند باعث ناامیدی، اضطراب و افسردگی شود. 

اگر دچار از دست دادن ناگهانی یا طولانی مدت بویایی و چشایی شدید، برای شناسایی علت اصلی و جستجوی درمان مناسب، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

خبر خوب این است که بسیاری از داروهای خانگی را می توان برای مبارزه با از دست دادن چشایی و بویایی به کار برد.

درمان های خانگی برای از دست دادن حس بویایی و چشایی

در زیر چند درمان طبیعی برای کمک به بهبود از دست دادن حس چشایی و بویایی آورده شده است.

  1. استشمام بوهای خاص

همانطور که رفتن به باشگاه می تواند عضلات شما را بهبود بخشد، صرف زمان برای استشمام بوهای مختلف می تواند به افزایش توانایی شما در تشخیص آنها کمک کند.

تمرین بویایی یک مداخله غیرتهاجمی و ایمن است که برای درمان بیماران مبتلا به از دست دادن بویایی، که به آن آنوسمی نیز معروف است، استفاده می شود. این فرآیند شامل استشمام مجموعه ای از بوهای خاص دو بار در روز برای مدت معینی است. رایحه‌های شایع و مناسب برای تمرین بویایی شامل موارد زیر است:

  1. میخک
  2. اکالیپتوس
  3. گل محمدی یا گل رز یا حتی گلاب
  4. رایحه لیمو
  5. دارچین و …

مطالعات نشان داده اند که تمرین بویایی می تواند منجر به بهبود قابل توجهی در حس بویایی در بیماران مبتلا به از دست دادن بویایی شود، حتی در مواردی که این وضعیت برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.

علاوه بر بهبود حس بویایی، تمرینات بویایی نیز تاثیرات مثبتی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به از دست دادن بویایی دارد. بیماران افزایش اشتها، بهبود خلق و خو و احساس بهتری از رفاه را گزارش می دهند.

به طور کلی، آموزش بویایی یک مداخله امیدوارکننده برای بیماران مبتلا به از دست دادن بویایی است و به عنوان یک گزینه درمانی ایمن و موثر توصیه می شود.

برای انجام تمرینات بویایی:

  • شیشه ای با بوی مطبوع مانند شیشه اسانس لیمو را بردارید.
  • شیشه را نزدیک بینی خود نگه دارید.
  • حدود 20 ثانیه سریع و ملایم بو بکشید.
  • در حالی که در حال بو کردن هستید، واقعاً افکار خود را روی چیزی که می خواهید بو کنید متمرکز کنید.
  • پس از استشمام اولین شیشه، کمی استراحت کنید و چند نفس عمیق بکشید.
۷ درمان خانگی برای از دست دادن بویایی و چشایی

۷ درمان خانگی برای از دست دادن بویایی و چشایی

  1. شستشوی بینی را مرتب انجام دهید

شستشوی بینی روشی ایمن و موثر برای درمان بیماری های بینی از جمله از دست دادن حس چشایی و بویایی است. این فرآیند شامل شستشوی حفره بینی با محلول نمکی با استفاده از قوری نتی، بطری فشاری یا سرنگ حباب است. قوری نتی یا نتی پات یکی از ابزارهای پاکسازی یوگا (کریا یوگا) می باشد که بوسیله آن در تمرین جالانتی مجاری بینی و سینوسها شستشه می شوند.

مطالعات نشان داده اند که شستشوی منظم بینی می تواند به پاکسازی ترشحات بینی، کاهش احتقان بینی، کاهش درد یا سردرد سینوسی و بهبود طعم و بو کمک کند. علاوه بر این، می تواند کیفیت خواب را با کاهش خروپف و بهبود تنفس بهبود بخشد.

شستشوی بینی به طور کلی به خوبی تحمل می شود و در صورت استفاده صحیح حداقل عوارض جانبی دارد. با این حال، استفاده از آب مقطر یا استریل و پیروی از اقدامات بهداشتی مناسب برای جلوگیری از خطر عفونت مهم است.

به طور کلی، شستشوی بینی می تواند یک درمان کمکی مفید برای بیماران مبتلا به بیماری های بینی، از جمله از دست دادن چشایی و بویایی باشد.

  1. استنشاق بخار را روزانه انجام دهید

استنشاق بخار یک درمان خانگی است که می تواند به تسکین علائم از دست دادن حس بویایی و چشایی کمک کند. این شامل استنشاق بخار آب داغ است که می تواند به باز کردن مجاری بینی، کاهش التهاب و پاکسازی مخاط کمک کند.

این مداخله همچنین می تواند به بهبود حس بویایی و چشایی و همچنین کاهش علائم دیگر مانند گرفتگی بینی و سردرد کمک کند.

برای انجام استنشاق بخار:

  • آب را در قابلمه بجوشانید و از روی حرارت بردارید.
  • یک حوله را روی سر خود بگذارید و روی آب داغ تکیه دهید.
  • بخار را برای چند دقیقه استنشاق کنید و مراقب باشید که خیلی به آب نزدیک نشوید تا نسوزید.
  • همچنین می‌توانید روغن‌های ضروری مانند روغن اکالیپتوس را برای اثرات درمانی بیشتر به آب اضافه کنید.
  1. چای سیر بنوشید

سیر به دلیل عطر و طعم قوی خود شناخته شده است که می تواند به تحریک حس چشایی و بویایی کمک کند. مطالعات نشان داده اند که سیر حاوی ترکیباتی است که می تواند فعالیت گیرنده های چشایی را افزایش داده و ترشح بزاق را تقویت کند که می تواند درک طعم را بهبود بخشد.

در COVID-19، برخی از بیماران ممکن است از دست دادن حس چشایی و بویایی را تجربه کنند که به عنوان آنوسمی و پیری نیز شناخته می شود، در نتیجه عفونت ویروسی است.

در حالی که هیچ درمان خاصی برای این علائم وجود ندارد، برخی شواهد حکایتی نشان می دهد که مصرف سیر ممکن است به بهبود حس چشایی و بویایی در برخی بیماران کمک کند، زیرا ممکن است به افزایش مجدد یا بازیابی حس چشایی کاهش یافته یا از دست رفته در بیماران کمک کند.

نحوه مصرف سیر:

  • ابتدا 2 تا 3 حبه سیر را خرد کرده و چند دقیقه در آب بجوشانید.
  • چای را صاف کنید.
  • آن را ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید.

 

همچنین بخوانید: 9 مزیت رژیم غذایی بدون گوشت و گیاهخواری برای سلامتی

 

  1. رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید

اسیدهای چرب امگا 3 مواد مغذی ضروری هستند که در بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی از جمله حفظ غشاهای سلولی و تعدیل پاسخ های ایمنی و التهابی نقش حیاتی ایفا می کنند. در زمینه از دست دادن بویایی، برخی از مطالعات نشان داده اند که مکمل امگا 3 ممکن است یک اثر محافظتی در برابر توسعه یا بدتر شدن وضعیت داشته باشد.

مطالعه ای که شامل بیماران تحت عمل جراحی قاعده جمجمه بود نشان داد که مکمل امگا 3 در برابر کاهش بویایی در طول دوره بهبودی محافظت می کند. در مورد از دست دادن بویایی پس از ویروسی، برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که مکمل امگا 3 ممکن است به روند بهبودی کمک کند.

  1. روغن کشی یا روغن گردانی دهان

روغن کشی یک تمرین باستانی آیورودا است که شامل چرخاندن روغن، معمولاً روغن نارگیل یا روغن کنجد، برای چند دقیقه در دهان برای بهبود سلامت دهان و رفاه کلی است. برخی شواهد نشان می دهد که روغن کشیدن ممکن است طیف وسیعی از مزایای سلامتی، از جمله افزایش بهداشت دهان و دندان و بهبود از دست دادن چشایی را داشته باشد.

این امکان وجود دارد که روغن کشی در صورت تمرین منظم اثرات مفیدی بر حس چشایی داشته باشد. برخی از طرفداران روغن کشی پیشنهاد می کنند که این تمرین می تواند به شادابی و تحریک ذهن کمک کند، که به نوبه خود ممکن است حواس را تقویت کند.

۷ درمان خانگی برای از دست دادن بویایی و چشایی

۷ درمان خانگی برای از دست دادن بویایی و چشایی

  1. غذاهای سرشار از آلفا لیپوئیک اسید مصرف کنید

اسید آلفا لیپوئیک یک آنتی اکسیدان طبیعی است که در انواع غذاها از جمله اسفناج، کلم بروکلی و سیب زمینی یافت می شود. برای مزایای بالقوه آن در طیف گسترده ای از شرایط سلامت مورد مطالعه قرار گرفته است.

برخی از مطالعات نشان داده اند که اسید آلفا لیپوئیک ممکن است یک اثر محافظتی در برابر از دست دادن بویایی داشته باشد. به عنوان مثال، مطالعه ای که شامل بیماران مبتلا به اختلال بویایی در دستگاه تنفسی فوقانی بود، نشان داد که مکمل خوراکی آلفا لیپوئیک اسید به طور قابل توجهی عملکرد بویایی را در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد.

سخن پایانی

از دست دادن بویایی و چشایی بر زندگی روزمره فرد تأثیر می گذارد و می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله عفونت های ویروسی، احتقان بینی و اختلالات عصبی باشد.

در حالی که مشاوره پزشکی توصیه می شود، درمان های خانگی مانند استنشاق بخار، شستشوی بینی با نمک و مداخلات غذایی می توانند به مدیریت علائم کمک کنند. با این حال، در صورت تداوم یا بدتر شدن علائم، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر سفیده تخم مرغ را با خواص ساخت عضله و افزایش حجم عضلات، کاهش خستگی های فکری و ذهنی، درمان آکنه و جوش در پوست‌ های چرب و حساس و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0