topNotif

گیاه گزنه و خواص آن

2903 بازدید
27 مهر 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

گیاه گزنه و خواص آن

گزنه گیاهی است که اغلب در جنگل ها و مراتع ایران وجود دارد. با برخورد این گیاه به پوست، فرد احساس سوزش و خارش می کند و اگر پوست را سریعا نشسته یا از دسترس این گیاه دور ننماییم باعث ایجاد خارش زیاد می شود و جای آن تا چند روز بر روی پوست باقی می ماند.

ممکن نیست سفری درون جنگل ها داشته باشید و با این گیاه آشنا نشده باشید در ادامه مقاله ای من باب این گیاه سوزناک نوشته شده که برای آشنایی با خواص آن با ادامه مقاله همراه باشید.

گزنـه گیاهی است علفی که در کنار رودخانه ها و جویبارهای نواحی معتدل و مرطوب می روید. روی برگ ها و ساقه های جوان این گیاه کرک هایی است که این کرک ها پر از ماده شیمیایی به نام اسید فرمیک یا جوهر مورچه می باشد. اضافه بر اسید فرمیک مواد شیمیایی دیگری نیز در اندام های این گیاه موجود است که خواص داروئی آن را سبب شده اند.

 

gazaneh attarak photo

گیاه گزنه و خواص آن

فوائد و موارد مصرف گزنه :

  • طبیعت این گیاه گرم وخشک است. این گیاه مدر بول و معرق و باعث افزایش شیر مادران می باشد. برطرف کننده اخلاط معده و شش ها می باشد.
  • در تنگی نفس که منشا قلبی نداشته باشد اگر برگ های گزنه را طبخ نموده و با ماالشعیر میل نمایند در باز شدن نفس موثر است.
  • به علاوه این گیاه برای ورم کبدی که از سردی مزاج باشد و برای ورم طحال نیز مفید می باشد.
  • اگر برگ تازه گیاه را کوبیده و بر بینی فردی که خون دماغ شده بگذارند و مقداری از عصاره آن را هم در بینی بچکانند در قطع خون دماغ کمک موثری می نماید.
  • افرادی که به درد پهلو و درد طحال مبتلا هستند اگر برگ این گیاه را کوبیده و با مقداری سکنجبین میل نمایند درد را ساکت می سازد.

 

همچنین بخوانید:  تسکین عفونت پروستات با گزنه

 

افرادی که به چرک مثانه مبتلا هستند می توانند برگ گزنه و ریشه پوست گرفته شیرین بیان را به طور مساوی مخلوط و طبخ نمایند و پس از صاف کردن مقداری از آب صاف شده آن را بخورند و مقداری را هم با آب زردک در مثانه وارد نمایند تا چرک مثانه و مجرای ادرار را پاک کند، ضماد عصاره این گیاه بر ورم های محکم سبب تحلیل رفتن این ورم ها می گردد.اگر مقداری از عصاره این گیاه را با عسل مخلوط نموده و بر قضیب و اطراف آن بمالند بسیار محرک می باشد.مضمضه عصاره این گیاه در افرادی که زبان کوچک و شراع الحنک آنان بسیار ورم کرده سبب برطرف شدن ورم خواهد شد.

نکته :

مقدار خوراک از گزنه را تا دوازده گرم نوشته اند اما خوردن بیش از این مقدار را ممنوع دانسته اند.

گزنه دو پایه به وفور و به طور معمول در سراسر بریتانیا در کنار حصارها، جنگل ها، مرغزارها و نزدیک ساختمان ها یافت می شود، اما در بریتانیا گزنه صغیر در کشتزارها و در مکان های بایر، بیشتر است. برگ های آن را از گیاهان 50-30 سانتی متر جمع آوری کرده و در سایه در حرارت حداکثر 50 درجه سانتی گراد می خشکانند. گزنه در ایران در نواحی مرطوب به ویژه مناطق شمالی و کناره خزر می روید.

فراموش نکنیم :

گیاه تازه گزنه که به صورت سالاد یا سبزی خورده می شود به عنوان یک تونیک (تقویت کننده)، محرک روده یا ترشح ادرار (در خیز عمومی)، و نیز مقوی در مرض قند و کم خونی مصرف می شود. از طریق استعمال خارجی در رماتیسم استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

انجوره را با خواص رفع کننده زگیل، موثر بر تورم غدد بناگوشی، رفع آسم و تنگی نفس، تسکین درد کلیه و پهلو، بهبود توان جنسی، کوچک کننده تومور، رفع ناراحتی مقعدی مثل بواسیر، خشک کننده زخم های ترشح دار، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0