کم کاری تیروئید | علائم و نشانه ها، عوارض و درمان

82 بازدید
16 تیر 03
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 16 تیر 1403

کم کاری تیروئید دلیل پنهان خستگی و افزایش وزن

غده تیروئید یک غده پروانه ای شکل در ناحیه گردن است که وظیفه تولید و نگهداری هورمون های مؤثر در سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد. این غده با دو هورمون T3(تری یدوتیرونین) و T4 (تیروکسین) سطح انرژی بدن و کالری سوزی را تنظیم می کند. اگر به دلایلی عملکرد غده تیروئید دچار اختلال گردد، تعادل هورمون ها از حالت طبیعی خارج می شود. در چنین شرایطی اگر مقدار هورمون های تیروئیدی کمتر از حالت عادی باشد فرد مبتلا به کم کاری تیروئید است و اگر هورمون ها بیش از حد مجاز باشند فرد به پرکاری تیروئید مبتلا شده است.

علایم کم کاری تیروئید

در انواع کم کاری تیروئید به دلیل تأمین نشدن هورمون های تیروئیدی بدن، علائم مختلفی بروز می کند چرا که این هورمون ها نقش مهمی در رشد بدن، ترمیم سلولی و سوخت و ساز دارند. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید علائمی نظیر خستگی، ریزش مو، افزایش وزن و احساس سرما، پوست خشک و کاهش ضربان قلب را تجربه می کنند.

در صورت عدم درمان کم کاری تیروئید می تواند منجر به عوارض جدی تری مانند بیماری های قلبی، ناباروری و مشکلات روحی و روانی شود.

تشخیص کم کاری تیروئید معمولا با آزمایش خون و اندازه گیری هورمون های تیروئیدی(TSH) انجام می شود.

 

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید

 

علت های ایجاد کم کاری تیروئید

می تواند متفاوت باشد و شامل موارد زیر است:

  1. – پاسخ افراطی به درمان های پرکاری تیروئید: گاهی اوقات درمان هایی که برای پرکاری تیروئید استفاده می شوند، می توانند باعث کم کاری تیروئید شوند.
  2. – برداشتن بخشی از غده تیروئید: جراحی هایی که در آن بخشی از غده تیروئید برداشته می شود، ممکن است منجر به کم کاری تیروئید شود.
  3. – اثر پرتو درمانی روی غده تیروئید: درمان هایی که شامل تابش پرتو به ناحیه گردن هستند، می توانند به غده تیروئید آسیب برسانند.
  4. – داروها: برخی داروها می توانند بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارند.
  5. – کمبود ید: ید برای تولید هورمون های تیروئیدی ضروری است و کمبود آن می تواند به کم کاری تیروئید منجر شود.
  6. – بیماری های خودایمنی: بیماری هاشیموتو، که یک اختلال خودایمنی است، رایج ترین دلیل کم کاری تیروئید است.

علاوه بر این، برخی از افراد به دلیل عوامل ژنتیکی یا سابقه خانوادگی، بیشتر در معرض کم کاری تیروئید قرار دارند. همچنین، کم کاری تیروئید ممکن است به صورت مادرزادی وجود داشته باشد، که در این صورت به علت عدم تکامل غده تیروئید در دوران جنینی است.

برای درک بهتر علت های کم کاری تیروئید و بررسی وضعیت خاص خود، مشورت با پزشک متخصص غدد ضروری است.

 

همچنین بخوانید: 10 ماده غدایی مفید برای کم کاری تیروئید

 

عدم رعایت رژیم غذایی و کم کاری تیروئید

مشکلات تیروئید گاهی اوقات به دلیل داشتن یک رژیم غذایی ضعیف یا کمبود مواد مغذی در بدن شروع می شوند. تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل های گیاهی دو راه برای بهبود وضعیت تیروئید هستند.

ید یکی از عناصر معدنی ضروری برای تولید هورمون های تیروئیدی است. کمبود این عنصر معدنی منجر به کم کاری تیروئید می شود. کمبود ید در جمعیت جهانی شایع است و تقریباً یک سوم مردم دنیا مقداری کمبود ید دارند. البته در کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که نمک یددار و غذاهای دریایی به وفور در دسترس است چنین مشکلی کمتر دیده می شود. افرادی که دچار کمبود ید هستند باید ید مورد نیاز خود را از طریق وعده های غذایی تأمین کنند. مواد غذایی زیر از بیشترین مقدارید برخوردار هستند:

  1. نمک ید دار
  2. لبنیات
  3. ماهی
  4. نمک هیمالیا
  5. سینه بوقلمون
  6. آلو خشک
  7. تخم مرغ

می توان به طور کامل از طریق رژیم غذایی ید مورد نیاز بدن را تأمین کرد و نیازی به استفاده از مکمل ید نیست. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که مصرف ید بیش از نیاز بدن باعث آسیب به غده تیروئید می شود.

برای کم کاری تیروئید چی بخوریم؟

برای افرادی که با کم کاری تیروئید مواجه هستند، داشتن یک برنامه غذایی مناسب می تواند به بهبود عملکرد تیروئید و کاهش علائم کمک کند. در اینجا چند توصیه کلی برای تغذیه مناسب در کم کاری تیروئید ارائه می دهم:

  • سلنیوم: سلنیوم به تنظیم فعالیت تیروئید کمک می کند. منابع خوب سلنیوم شامل بادام، کنجد، ماهی، گوجه فرنگی و مرغ هستند.
  • ویتامین های گروه B و D: این ویتامین ها برای تیروئید مفید هستند. مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین ها مانند ماهی، مرغ، تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات می تواند مفید باشد.
  • غذاهای حاوی پروتئین: پروتئین ها به حفظ تعادل هورمون ها کمک می کنند. منابع خوب پروتئین شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات هستند.
  • غلات بدون گلوتن: مصرف غلات بدون گلوتن مانند برنج، کینوا، دانه چیا و بذر کتان توصیه می شود.

همچنین، برخی مواد غذایی وجود دارند که مصرف بیش از حد آن تاثیر منفی بر روی تیروئید دارد مانند سویا و کربوهیدرات های ساده.

ولی در کل، کم کاری تیروئید مشکلی است که تأثیرات جدی بر روی سلامتی افراد دارد. رژیم غذایی مناسب با مصرف مواد غذایی حاوی ید و سلنیوم، مدیریت استرس، ورزش منظم و مراقبت های پزشکی منظم می توانند به بهبود وضعیت تیروئید کمک کنند.

هر فرد باید با توجه به وضعیت خود، بهترین راهکارها را با مشورت پزشک و متخصصین تغذیه انتخاب کند. تغییرات کوچک در روش زندگی و رژیم غذایی می توانند بهبود قابل ملاحظه ای در کنترل و مدیریت کم کاری تیروئید به همراه داشته باشند. همچنین، اهمیت مراقبت های پزشکی دوره ای و پیگیری منظم با پزشک در این موارد بسیار حائز اهمیت است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک هیمالیا را با خواص درمان بهبود عملکرد غده تیروئید، آکنه و جوش صورت، لایه برداری پوست صورت و بدن، درمان شوره سر، درمان قطعی میگرن، درمان گرفتگی بینی و سینوزیت، رفع بوی بد دهان، درمان بی خوابی شبانه، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، درمان پا درد و کمر درد، بهبود گردش خون در بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، درمان پوکی استخوان، درمان فشار خون بالا، لاغری و کاهش وزن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0