topNotif

کنترل فشار خون بالا و کاهش سریع آن با کمک 11 ماده غذایی

3186 بازدید
14 آذر 97
بهاره
,,

مواد غذایی مناسب برای کنترل و کاهش فشار خون بالا

امروزه بخش بزرگی از جمعیت شهری از مشکل فشار خون بالا (Hypertension) رنج می برند. اغلب مردم آن را به عنوان یک مشکل کوچک در ارتباط با شیوه زندگی مدرن نادیده می گیرند، اما می توان ثابت کرد که برای سلامتی بسیار مضر است. این بیماری باید درمان شود، در غیر این صورت مشکل بیشتری برای بدن ایجاد می شود. پیش از این، فشار خون بالا به عنوان یک بیماری در دوران کهولت سن شناخته می شد، اما امروزه به دلیل شیوه زندگی پر از استرس، این بیماری در جوانان نیز ظاهر شده است.

 

لیست مواد غذایی که برای کنترل و کاهش فشار خون بالا مناسب است

لیست مواد غذایی که برای کنترل و کاهش فشار خون بالا مناسب است

 

فشار خون بالا چیست؟

در واقع فشار خون بالا یک بیماری نیست، بلکه یک وضعیت فیزیکی است که بعدا می تواند به بیماری های قلبی، دیابت و بیماری های مرتبط با کلیه منجر شود. در بدن انسان شبکه ای از لوله های رگ های خونی گسترش یافته است. با پمپاژ قلب، خون از طریق لوله ها برای انتقال به تمام قسمت های بدن کار می کند. این یک فرآیند فیزیکی طبیعی است، اما مشکل زمانی رخ می دهد که فشار به علت نوسانات زیاد در انسداد رگ های خونی افزایش می یابد. با این وضعیت، فشاری توسط جریان خون بالا به دیوارهای داخلی عروق وارد می گردد. این وضعیت فشار خون بالا نامیده می شود. فشار خون از طریق انقباض ماهیچه قلب، مقاومت ارتجاع پذیری دیواره عروق، مقدار خونی که از قلب به درون عروق پمپ می شود و بالاخره چسبندگی خون تعیین می شود.

سطح طبیعی سیستولیک (حداکثر حد مجاز) فشار خون فردی باید 110 تا 120 باشد و سطح دیاستولیک (حداقل حد مجاز) باید 70 تا 80 باشد. اگر فرد دارای حداکثر فشار خون بیش از 140 و حداقل آستانه 90 باشد، پس مرحله پیش از فشار خون است. در این وضعیت فرد باید حتما مراقب سلامت خود باشد.

علت های فشار خون بالا

  • عادات بد غذایی مانند مصرف چربی بیش از حد و مواد غذایی ناسالم مانند غذاهای فوری، نوشیدن نوشابه و مصرف بالا نمک، مصرف مقادیر زیاد الکل و غیره.
  • سیگارکشیدن.
  • کاهش فعالیت های جسمانی به دلیل افزایش وابستگی به تجهیزات مدرن.
  • چاقی (به دلیل چاقی بیش از حد، LDL کلسترول مضر در دیواره داخل عروق خونی رسوب کرده، بنابراین، عروق خونی از داخل سخت تر و باریک تر شده و باعث جلوگیری از انسداد جریان خون می شود. در چنین وضعیتی قلب، خون بیشتری پمپاژ می کند، که در نتیجه آن فشار خون بالا ایجاد می شود.)

علایم و نشانه های عمده فشار خون بالا

  • تحریک پذیری
  • سردرد
  • بی خوابی
  • نعوظ و بی حسی
  • خستگی ناگهانی
  • تنگی نفس
  • خونریزی بینی
  • کاهش حافظه
  • افزایش ضربان قلب

خطرات ناشی از فشار خون بالا

از آنجایی که فشار خون بالا بر رگ های خونی تاثیر می گذارد و این رگ های خونی در تمام بدن ما وجود دارد. به همین دلیل است که بسیاری از مشکلات جدی سلامتی را به همراه دارد. بنابراین، ممکن است مشکلات جدی سلامت مانند خونریزی مغزی، فلج، حمله قلبی، نارسایی کلیه و دیابت وجود داشته باشد. به غیر از این، در دوران بارداری برخی از زنان ترشح هورمونی استروژن، بسیار بالایی دارند و این باعث افزایش خطر فشار خون در برخی از خانم ها می شود. اگر این اتفاق در دوران بارداری رخ دهد، چنین شرایطی، پره‌اکلامپسی (Pre-eclampsia) نامیده می شود.

 

همچنین بخوانید: درمان های گیاهی برای کنترل فشار خون بالا

 

راه های درمان و جلوگیری از فشار خون بالا

    • به طور منظم فشار خون را بررسی کنید.
  • از سیگار کشیدن و مصرف الکل اجتناب کنید.
  • محدود کردن مواد غذایی چون شکلات، کیک و نوشیدنی های شیرین و گازدار. مصرف بیش از حد قند فشار خون را افزایش می دهد.
  • روزانه بیش از 5 گرم نمک مصرف نکنید.
  • به طور منظم ورزش کنید و صبحانه بخورید.
  • غذا و وزن خود را کنترل کنید.
  • اگر مشکل آپنه خواب (وقفه تنفسی) دارید، آن را در اسرع وقت درمان کنید، زیرا این بیماری خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.
  • سعی کنید از چای و قهوه دور بمانید.
  • اگر سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارید، دو بار در سال توسط پزشک عمومی معاینه شوید.
  • در شبانه روز هشت ساعت بخوابید.
  • بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید با فواصل دو ماهه به پزشک مراجعه کنند. بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید به طور مرتب فشار خون خود را در فصل زمستان بررسی کنند، زیرا میزان متابولیسم بدن به طور طبیعی برای مقابله با سرما در این فصل افزایش می یابد. در چنین مواردی، قلب باید بیشتر کار کند در نتیجه فشار خون فرد را افزایش می دهد.
  • انجام آزمایشات، سونوگرافی و آزمایش ادرار برای بیماران با فشار خون بالا از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • سعی کنید از شرایط استرس زا و خشم جلوگیری کنید. این عوامل باعث افزایش فشار خون می شود.
لیست مواد غذایی که برای کنترل و کاهش فشار خون بالا مناسب است

سبزیجات برگ سبز برای کنترل و کاهش فشار خون بالا

 

لیست مواد غذایی مناسب برای کنترل و کاهش فشار خون بالا

سبزیجات برگ سبز

مواد غذایی چون سبزیجات برگ سبز سرشار از آهن، پتاسیم و منیزیم هستند. پتاسیم به کلیه ها کمک می کند تا سدیم بیشتری را از طریق ادرار تخلیه کنند. این به نوبه خود فشار خون بالا را کاهش می دهد. سبزیجاتی چون اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ و کاهو می توانند به کنترل فشار خون کمک کنند.

حبوبات

مقدار زیادی پتاسیم و منیزیم، از جمله فیبر محلول، در حبوباتی مانند لوبیا و سویا یافت می شود. بنابراین، مصرف آنها ثابت می کند که برای سلامت قلب مفید هستند، در حالی که فشار خون را نیز کنترل می کنند.

جو دو سر

جو دو سر به دلیل فیبر، چربی و سدیم کم برای کاهش فشار خون مناسب است. مصرف روزانه بلغور جو دو سر برای صبحانه یک گزینه عالی برای کنترل فشار خون می باشد.

سیب زمینی

پتاسیم و سدیم برای حفظ جریان خون و تعادل آن در بدن ضروری است. بنابراین مصرف سیب زمینی پخته شده برای افرادی که مشکلات دیابت ندارند نیز مفید است.

موز

در صورتی که مشکل قند خون یا دیابت ندارید، ساده ترین راه برای کنترل فشار خون، مصرف موز در هنگام صبحانه است. موز غنی از پتاسیم می باشد.

سیر

سیر به دلیل دارا بودن میزان اکسید نیتریک، می تواند در بدن باعث کاهش فشار خون بالا شود. اکسید نیتریک عنصری است که به کاهش فشار خون کمک می کند.

شیر بدون چربی و ماست

شیر یک منبع عالی از کلسیم و ویتامین دی است. این عناصر در شیر برای کنترل فشار خون بالا مفید هستند، اما مصرف بیش از حد چربی باعث افزایش کلسترول می شود. بنابراین، به جای شیر پر چرب، همیشه شیر کم چرب مصرف کنید. ماست نیز حاوی کلسترول و چربی خوب است. بنابراین مصرف منظم آن، فشار خون را متعادل می کند.

چغندر قند

اکسید نیتریک به فراوانی در چغندر یافت می شود، که می تواند به باز کردن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک کند. همچنین، بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که، نیترات در آب چغندر قند فشار خون را در عرض تنها 24 ساعت کاهش می دهد. علاوه بر خود چغندر، برگ چغندر نیز در کاهش فشار خون موثر است.

دانه ها و خشکبار

دانه های مفیدی چون دانه آفتابگردان، تخم کدو، گردو، پسته و بادام حاوی پتاسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی فراوانی هستند که در کنترل و کاهش فشار خون بالا مفید است. علاوه بر این دانه ها در کاهش وزن نیز موثر هستند.

سایر مواد غذایی مناسب در کنترل و کاهش فشار خون بالا

مصرف منظم چای سبز، انار، روغن زیتون، شکلات تلخ، ماهی و انواع توت ها (تمشک، بلوبری، توت فرنگی) نیز در کنترل و کاهش فشار خون بالا موثر هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون فشار خون را با خواص تنظیم فشار خون های عروقی و عصبی، دفع سموم بدن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0