درمان های گیاهی برای کنترل فشار خون بالا

2117 بازدید
21 آبان 97
بهاره
,,

درمان های گیاهی برای کنترل فشار خون بالا

فشار خون چیست؟

بالا رفتن فشار خون بیش از اندازه طبیعی آن را فشار خون می نامند. اما فشار خون چیست؟ خون یک محیط سیال است و یک سیستم بافتی و حیاتی همراه با اجزای سلولی معین که وظابف ویژه ای دارند. دسته معینی از این سلول ها اکسیژن و سایر مواد مغذی لازم را به سلول های بدن (چه دور چه نزدیک) حمل می کنند. دسته دیگری مواظب دفاع و ایمنی در برابر عفونت ها هستند. در همین حال تعداد دیگری این اطمینان را فراهم می کنند که خونریزی به موقع کنترل می شود و شخص آن قدر خون از بدنش نمی رود تا بمیرد. به منظور حمل این خون به مقصدی که دارد، عروق خونی وجود دارند و فشاری که توسط جریان خون به دیواره عروق و در طول زمانی که حمل می شود وارد می گردد را فشار خون می نامند.

درمان های گیاهی برای کنترل فشار خون بالا

درمان های گیاهی برای کنترل فشار خون بالا

این فشار از طریق نیروی انقباضی ایجاد می شود که ماهیچه قلب اعمال می کند تا خون را از قلب به بیرون پمپ کند. خاصیت ارتجاعی دیواره عروق حمله بی امان فشار خون را تحمل می کند. فشار خون از طریق نیروی انقباضی ماهیجه قلب، مقاومت یا ارتجاع پذیری دیواره عروق، مقدار خونی که از قلب به درون عروق پمپ می شود و بالاخره چسبندگی خون تعیین می شود. این عامل آخر به محتوای سلولی یا مایع خون بستگی دارد که حجم خون را تشکیل می دهد.

وظیفه تنظیم و یا حفظ فشار خون طبیعی بر عهده مرکزی در مغز است که این مرکز برخی از وظایف بیوشیمیایی حیاتی کلیه ها و ورودی هورمون های مترشحه از غدد کلیوی را انجام می دهد. غدد فوق کلیوی غددی درون ریز هستند که درست روی کلیه ها قرار گرفته اند. این غدد موجودی آب و نمک در بدن را تنظیم می کنند.

علل و علایم فشار خون بالا

رژیم غذایی نادرست، سیگار کشیدن، نوسانات هیجانی، اضطراب و استرس عواملی هستند که اغلب اوقات رابطه مستقیمی با فشار خون دارند. انعطاف پذیری دیواره های عروق خونی با افزایش سن و تجمع بعضی رسوبات روی پوشش داخلی این عروق، کاهش می یابد. این رسوبات اجزای سلولی فرسوده و انواع خاصی از کلسترول هستند. بنا به برخی دلایلی که کاملا تشخیص داده نشده است، برخی افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند. این افراد به صورت ارثی نوعی اختلال خاص در سوخت و ساز چربی ها دارند.

بالا بودن فشار خون معمولا در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شود. این بیماری اغلب اوقات در خلال یک معاینه پزشکی که به دلایلی دیگر صورت می گیرد به صورت تصادفی کشف می شود. منتهی سر دردها، خستگی، خون دماغ شدن ها، تنگی نفس، باد کردن پاها، افزایش ضربان قلب و عصبی شدن علایمی هستند دال بر نیاز به بررسی زود هنگام فشار خون. بسته به وضعیت ژنتیکی فرد نسبت به فشار خون بالا یا بی احتیاطی های تغذیه ای و فشار خون واقعی، مکمل ها یا محدودیت های تغذیه ای می تواند به کنترل فشار خون کمک کند.

راه های درمان برای کنترل فشار خون بالا

رژیم غذایی مناسب

یک رژیم غذایی کم چربی که به لحاظ مصرف چربی های حیوانی، قند، نمک، آرد تصفیه شده، نان سفید و غذاهای فراوری شده کاملا محدودیت داشته باشد، به پایین آوردن فشار خون بالا کمک می کند. افزایش فیبر در رژیم غذایی، خوردن غلات با دانه کامل، مصرف سیب زمینی، آووکادو و گوجه فرنگی در رژیم غذایی منبع سرشار از پتاسیم برای بدن می باشد. خوردن شیر و ماست کم چربی، پنیر، کنجد، اسفناج، کلم بروکلی و نخود موجب رسیدن مقدار کافی کلسیم به بدن برای تنظیم الکترولیت ها در سطح تعادل بیوشیمیایی سلولی می شود.

 

همچنین بخوانید: موارد خاص و انواع فشار خون

 

درمان های گیاهی برای کنترل فشار خون بالا

نسخه اول

یک قاشق چای خوری از پودر دانه زیره آسیاب شده را با نصف قاشق چای خوری پودر چوب صندل، دو قاشق غذا خوری شیره نارگیل و دو قاشق غذا خوری شیر تازه به خوبی با هم مخلوط کنید و به آن شکر اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد. اگر مایلید می توانید شیره نارگیل بیشتری به آن اضافه کنید. این مخلوط را به مدت 10 روز به هنگام صبح میل کنید. این دارو خاصیت ضد استرس داشته و علاوه بر آن یک مدر است.

نسخه دوم

به مقدار مساوی رازیانه، زیره و یک حبه قند کوچک را آسیاب کنید و هر صبح و شب بعد از غذا یک قاشق چای خوری از این مخلوط را میل کنید. این مخلوط مقدار زیادی فیبر دارد که به برطرف کردن کلسترول بد کمک می کند و همچنین یک ترکیب ضد نفخ و مدر است. این درمان به ویژه در فشار خون بالا در زمان حاملگی مفید است.

نسخه سوم

یک لیوان آب پرتقال یا آب انگور تازه یا آب سبزیجات خام که از هویج یا اسفناج یا مخلوطی از هر دو تهیه شده، بی نهایت مفید است. این آبمیوه ها سرشار از بتاکاروتن، ویتامین ث و پتاسیم هستند که همگی در پایین آوردن فشار خون مفید می باشند.

نکته: احتیاط کنید! افرادی که فشار خون بالا همراه با اختلالات کلیوی دارند باید از تمام مواد پرهیز کنند چون مقادیر پتاسیم آن ها برای اعمال کلیوی که دچار نقص شده اند کشنده می باشد.

نسخه چهارم

نصف قاشق چای خوری از مغز تخم هندوانه را با نصف قاشق چای خوری تخم خشخاش مخلوط کرده و سپس آسیاب کنید. خوردن این مخلوط را به مدت یک ماه هر صبح و شب، فشار خون را پایین می آورد. این تخم ها عاری از سدیم و پتاسیم هستند.

نسخه پنجم

ریشه گیاه ریحان را بشویید، خوب خشک کرده و پودر کنید. اگر دو بار در روز کمی از این پودر را با نصف قاشق چای خوری عسل بخورید به تنظیم فشار خون بالا کمک می کند. ریحان دارای خواص ضد استرس بوده و از طریق موازنه کردن چربی، خون را تصفیه کرده و به عنوان یک مدر نیز عمل می کند.

نکته: خوردن مستمر و زیاد ریحان تعداد اسپرم ها را کاهش می دهد. همچنین خواص سقط کنندگی دارد.

نسخه ششم

مقدار مساوی از رازیانه، زیره و شکر را با هم مخلوط کرده و آسیاب کنید. دو بار در روز نصف قاشق چای خوری از این مخلوط را با نصف فنجان آب بخورید. این مخلوط دارای خواص آرام کننده و همچنین مدر است. ضمنا مقدار زیادی فیبر هم دارد که چربی ها را تنظیم می کند. این مخلوط به ویژه برای فشار خون بالا ناشی از حاملگی توصیه می شود.

آب لیمو تازه و عسل آب لیمو تازه و عسل

نسخه هفتم

آب لیمو تازه با آب گرم و عسل در صبح نیز یک درمان برای فشار خون بالا است.

نکته: تمامی موارد فوق به عنوان درمان های مکمل برای فشار خون بالا بسیار مفید هستند اما در صورتی که بیمار اختلالات کلیوی داشته باشد توصیه نمی شوند. مشکلات کلیوی مستلزم پایین آوردن میزان پتاسیم در رژیم غذایی است و فشار خون بالا نیز نیازمند کم کردن میزان مصرف سدیم (نمک) می باشد.

درمان هایی که در زیر ارائه می شوند پتاسیم و سدیم کمی دارند و میزان کلسترول را نیز پایین می آورند:

نسخه اول

نصف قاشق چای خوری از پودر سیر خشک و یا خوردن دو حبه سیر در هنگام صبح، فشار خون را پایین می آورد. حبه های سیر باید به مدت یک ساعت در شیر تازه خیسانده شوند (تنها کافی است که شیر روی آن ها را بپوشاند). حبه ها را می توان جوید و با فقط قورت داد که انجام دادن آن بسیار آسان تر است. منتهی افرادی که معده ضعیف دارند یا افراد مستعد به بالا بودن اسید معده، سوزش معده و یا زخم معده هستند باید از این درمان خودداری کنند.

نسخه دوم

یک قاشق غذاخوری تخم گشنیز را با یک لیوان آب بجوشانید تا آّب آن نصف شود. سپس آن را صاف کنید و روزانه دوبار میل کنید. این دمنوش یک مدر خوب و همچنین یک پایین آورنده کلسترول است (تخم گشنیز مقدار پتاسیم خیلی پایینی دارد)

نسخه سوم

خوردن یک قاشق چای خوری از شیره برگ گیاه گز روغنی تازه بعد از غذا، درمانی برای پایین آوردن فشار خون است که کمتر شناخته شده است. یک راه برای خوشمزه کردن آن، خوردن برگ گیاه گز روغنی به عنوان یک چاشنی تند است. به همین منظور، یک مشت از برگ های تازه گز روغنی را همراه با یک پیاز متوسط، یک تکه کوچک زنجبیل تازه (حدود یک و نیم سانتیمتر) و یک تکه تمر هندی (حدود دو و نیم سانتیمتر، بدون هسته) با نمک و فلفل سبز به عنوان طعم دهنده آسیاب کنید. این مخلوط سرشار از آنتی اکسیدان و بتاکاروتن است.

نکته: قبل از استفاده از درمان های گیاهی فوق، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون فشار خون را با خواص تنظیم فشار خون های عروقی و عصبی، دفع سموم بدن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0