topNotif

چه بخوریم تا سالم بمانیم 1

2637 بازدید
18 آبان 96
سمانه

چه بخوریم تا سالم بمانیم 1 !؟

بعد از آب و هوا، غذا از مهمترین واجبات حفظ و نگهداری زندگی انسان ها می باشد. ما برای بودن در وضعیت مناسب از نظر جسمی و روحی به پروتئین ها و ویتامین ها و مواد معدنی و چربی ها و مواد قندی نیاز داریم که از مهمترین مواد مورد نیاز بدن ما می باشند. نبود هر کدام از این مواد باعث کاستی و سهولت و به وجود آمدن مشکلی برای بدن ما می شود پس استفاده هر کدام از آن ها برای بدن ضروری است.

برخی از محققان و دانشمندان بر این باور هستند که بسیاری از بیماری های زندگی ماشینی و مدرن امروزی نظیر بالا رفتن فشار خون، بیماری تصلب شرائین، اولسر ها (زخم ها) و بیماری های قلبی که به صورت اپیدمی و همه گیر در آمده ناشی از تغذیه بد و رژیم نامناسب غذایی است و در اینجا می توان به مثل “اگر می خواهید خود را بشناسید ببینید چه می خورید؟!” اشاره کرد؛ که در آن در حقیقتی نهفته است.

salamati attarak photo1

چه بخوریم تا سالم بمانیم 1

خوشبختانه با مصرف گیاهان و سبزیجات تازه می توانیم به خیلی از مواد مورد نیاز بدن خود علی الخصوص ویتامین ها که به طرز معجزه آسایی در میوه ها و سبزیجات سرشار هستند برسیم، در این مقاله به بررسی میزان نیازمندی های انسان با توجه به خواص گیاهان می پردازیم.

در نظر داشته باشیم هر گیاه با توجه به شرایطی که در آن رشد کرده و هم چنین زمان و شرایط بسته بندی و نگه داری آن پس از چیده شدن دارای مواد مغذی خواهد بود پس سعی کنید هر میوه و سبزیجاتی را مصرف نکنید هر چه مکان پرورش گیاه بهتر و پاکیزه تر باشد گیاه مغذی تری مصرف خواهید کرد.

پروتئین و میزان نیاز ما به آن :

پروتئین 15 تا 20 درصد بدن انسان را تشکیل می دهد، نیمی از این مقدار در عضله ها و غضروف استخوان ها تمرکز یافته است و نیم دیگر به عنوان بخش اعظم سلول ها و بافت های پیوندی و آنزیم ها و هورمون ها و آنتی بادی ها و عناصر دیگر بدن را تشکیل می دهد. ملکول های پروتئین از واحد های کوچکتر به نام اسید آمینه تشکیل شده است و برای مقاصد تغذیه این آمینه و اسیدها از عوامل مهمی به شمار می آید.

بدن مستقیما توانایی جذب پروتئین را ندارد. دستگاه جهاز هاضمه (مجموعه اعضا که به کار هضم یاری دهند) پروتئین های غذایی را به واحد های اسید آمینه خرد می کند و آن ها را جذب می کند، همین اسید آمینه های جذب شده دوباره ترکیب یافته پروتئین های مورد نیاز بدن را تشکیل می دهند.

بدن فقط 20 نوع اسید آمینه برای ساختن ملکول پروتئین مورد نیاز خود را استفاده می کند و از این تعداد فقط 8 اسید آمینه اهمیت دارد در صورتی که این 8 اسید آمینه در بدن موجود باشد کبد توانایی ساخت 12 اسید آمینه دیگر را دارد.

برای ساخته شدن پروتئین مورد نیاز بدن نیاز است اسید آمینه ها همگی در یک زمان فراهم شوند و ارزش پروتئین غذا، برای همین موضوع اهمیت دارد. اگر غذای روزانه انسان از نظر کمی و کیفی این هشت اسید آمینه را به طور کامل در بر داشته باشد انسان رشد کرده و حافظی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن فراهم می آورد در غیر این صورت پروتئین غذایی ناقص است.

protein attarak photo

چه بخوریم تا سالم بمانیم 1

با منابع پروتئین ها آشنا شویم

به طور کلی گوشت حیوانات ماهی و مرغ و پرندگان و تخم مرغ تازه بیشترین پروتئین را دارا می باشند ولی برخی گیاهان و سبزیجات نیز دارای پروتئین ناقص مورد نیاز بدن هستند برای همین منظور حتما گوشت مصرف کنید تا کاملا بدن شما پروتئین مورد نیازش را به دست آورد.

گیاهانی همچون غلات و دانه های گیاهان و مغز های گردو و بادام و فندوق و پسته بیشترین پروتئین را دارا می باشند.

در بین سبزیجات هم کنگر، مارچوبه، جودانه، قارچ، کلم، گل کلم، دانه های پنبه، ارزن، آجیل، غلات، بادام زمینی یا کوهی، برنج، دانه کنجد، سویا، اسفناج، دانه گل آفتاب گردان، شلغم و دانه گندم دارای پروتئین هستند، پروتئین سبزیجات بهترین منبع برای اجتناب از رسوب اسید اوریک در ترکیبات خون هستند.

ویتامین ها :

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار کم برای بدن ضرورت دارند تا بتوانند از بدن در مقابل برخی میکروب ها و ویروس ها محافظت کنند. برخی ویتامین ها به راحتی در آب حل می شوند اینگونه ویتامین ها در زمان پخت غذا و دور ریختن آب آن، به آسانی از دست می روند و بعضی از آن ها در مقابل حرارت آسیب پذیر هستند که لازم است در هنگام پختن غذا زمان حرارت دادن به حداقل ممکن کاهش یابد و تعدادی دیگر نیز در مقابل نور و روشنایی حساس هستند که باید به این موارد در هنگام پخت، مصرف و یا نگهداری آن ها توجه کرد.

vitamin A attarak photo

چه بخوریم تا سالم بمانیم 1

ویتامین آ :

ویتامین های آ و ک و د اگر به مدت زیاد و مقدار زیاد نگهداری شوند تاثیر زیان بخش دارند، کاروتن ها که در سبزیجات و هویج یافت می شود از دو ملکول ویتامین آ که به هم چسبیده اند تشکیل یافته اند، ویتامین آ از مواد رنگی کارتن های گیاهانی نظیر هویج و زرد آلو تشکیل شده است که در بدن ساخته می شود، کمبود ویتامین آ موجب شب کوری می شود.

ویتامین آ از ویتامین های بسیار ضروری و اصلی برای دید در شب و حافظ و تقویت پوست و غشا مخاطی می باشد، این ویتامین برای تشکیل استخوان ها خوب و محکم، دندان های محکم و رشد انسان، هضم کننده غذا و ساختن گلبول های سفید و قرمز خون و همچنین شیر مادران دارای اهمیت بسیاری است (شیر افزا)، ویتامین آ در مقابل اکسیژن و خصوصا گرما حساس است در صورت نبود ویتامین آ ترشح اشک چشم کاهش می یابد و به تدریج قرنیه خشک و کدر می شود.

منابع غذایی ویتامین آ عبارتند از روغن کبد ماهی، جگر، ماهی، زرده تخم مرغ، کره، پنیر، شیر و سبزیجاتی که دارای منبع این ویتامین هستند شامل هویج، زرد آلو، نعناع، جعفری، اسفناج، برگ های تازه و جوان گزنه می شوند.

vitamin B attarak photo

چه بخوریم تا سالم بمانیم 1

ویتامین های ب:

ویتامین ب 1 :

ویتامین ب 1 یا تیامین در بافت های گیاهان و حیوانات یافت می شود و این ویتامین یکی از عناصر حیاتی تولید انرژی در موقع شکستن کربوهیدرات ها بوده و در واکنش های متابولیسم سهم عمده ای دارد، کمبود ویتامین ب 1 در بدن اختلالات عمومی مثل بی اشتهایی و لاغری و عوارض عصبی و گرفتگی عضلات را به وجود می آورد. بیماری بری بری ناشی از کمبود تیامین است ویتامین ب 1 محلول در آب و در مقابل گرما حساس است، انسان روزانه به یک الی سه میلی گرم  ویتامین ب 1 نیازمند است.

تیامین را می توان در غذاهایی نظیر قلوه، جگر، ماهی، شیر  و در سبزیجاتی نظیر کاهو، اسفناج، جوانه گندم، مخمر آبجو، سبوس، هویج و زرد آلو یافت.

ویتامین ب 2 :

ویتامین ب 2 یا ریبوفلاوین در همان غذاهایی که ویتامین ب1 می باشد یافت می شود، ریبوفلاوین از ویتامین های اصلی است که برای رشد و اکسداسیون بدن است، کمبود ویتامین ب 2 سبب عوارض جلدی مانند خشکی و شوره پوست سر و ریزش مو و باعث توقف رشد می گردد.

ویتامین ب 2 در مقابل نور و آب حساس است اما در مقابل گرما نیست. این ویتامین را می توان در غذاهایی نظیر مخمر آبجو، جگر، مغز، تخم مرغ، شیر، عسل، گردو، ماهی، پنیر، مغز بادام، دانه آفتاب گردان، آواکادو، زرد آلو، اسفناج، تمشک، جو دانه، گل کلم و سویا یافت.

 

همچنین بخوانید:  چه ویتامین ها و مکمل هایی برای کاهش وزن مصرف کنیم؟

 

ویتامین ب 6 :

ویتامین ب 6 یا پیریدوکسین در بافت های حیوان و گیاهان بسیار کم است و هنوز به حد کافی درباره آن دانسته نشده است زیرا مسائل و بیماری ها در رابطه با کمبود آن نادر است. ویتامین ب 6 سهم عمده ای در واکنش های آنزیمی و سیستم عصبی و مغز دارد، این ویتامین در مقابل اکسیژن و نور ماورا بنفش خورشید حساس است.

از منابع غذایی دارای این ویتامین می توان به پوست برنج، زرده تخم مرغ، سیب زمینی، گوشت، بادام زمینی، قلوه، شیر، جگر، مخمر آبجو، سویا، جو دانه و هویج اشاره کرد.

ویتامین ب 12 :

ویتامین ب 12 سیانو کوبال آمین در گیاهان بسیار اندک است یا وجود ندارد، به همین علت جمعیت گیاه خواران در اثر فقر این ویتامین مبتلا به کم خونی می شوند، ویتامین ب 12 برای اعمال حیاتی سلول ها به خصوص در سیستم اعصاب و مغز استخوان و اعمال دستگاه معده و روده موثر است و در متابولیسم چربی ها و پروتئین ها و کربوهیدرات ها اثر دارد.

ویتامین ب 12 محلول در آب و در مقابل نور و اسید ها و باز ها حساس می باشد. در غذایی همچون جگر و دل و قلوه و گوشت و ماهی و تخم مرغ و شیر یافت می شود.

این مقاله ادامه دارد…

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه اکیناسه را با خواص پیشگیری از آنفلوانزا، مقابله با التهاب مثانه، درمان برونشیت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0