topNotif

ویتامین پ چیست؟

3681 بازدید
27 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

ویتامین پ چیست؟

ویتامین پ به ویتامین ث 2 و ویتامین ک بسیار نزدیک است، زیرا هر سه این ویتامین ها ضد خونریزی بوده و شکنندگی مویرگ ها را درمان می کنند. در عین حال لازم به تذکر است که ویتامین ک بیشتر ضد خونریزی و ویتامین ث2 و پ بیشتر داروی مویرگ های خونی هستند. (شکنندگی، قابلیت نفوذ بیش از حد و خون مردگی بیش از حد یا ایجاد شده بر اثر علل جزیی) این عناصر در پاپریکا و آب لیمو تشخیص داده شده است.

ویتامین پ یک فلاونول محلول در آب است. این عنصر قابلیت نفوذ مویرگ های خونی را کاهش داده و در برخی حالت های خونریزی مانع از بروز شدید خونریزی می نماید.

منابع ویتامین پ

روتین که از توتون و گندم سیاه استخراج می شود و آن را به شکل مصنوعی نیز می سازند. روتین همچنین در برگ های بنفشه، کاهو، سداب، اقاقیا، زرد آلو، بادام، پوست داخل بلو و گردو و پرتقال و لیمو نیز یافت می شود. فلوریدئوزین در ریشه های درخت گیلاس، گلابی و سیب موجود است. و کوسیانیدول در پوسته دانه های بادام زمینی یافت می شود.

مقدار مصرف ویتامین پ

مقدار مصرف روزانه روتین 80 تا 100 میلی گرم و مقدار اسکولوزید 2 تا 5 میلی گرم می باشد. در موارد اورژانسی و حاد، می توان بین 50 میلی گرم تا 1 گرم را به صورت تزریق درون وریدی مورد استفاده قرار داد. در موارد مزمن یا به عنوان پیشیگری قرص های 20 میلی گرمی روتین که غالبا با دیگر ویتامین های نظیر روتین و مشتقات آن همراه است.

ویتامین پ چیست؟

ویتامین پ چیست؟

کاربردهای درمانی ویتامین پ

عناصر ویتامین پ در مواردی مطرح شده اند که به نظر می رسد همراه با کاهش مقاومت مویرگ ها و قابلیت نفوذ بیش از حد در دیواره آن ها و خطر پارگی عروق باشد. نظیر فشار خون بالا همراه با خونریزی پوست و لکه های قرمز، اشکالات ایجاد شده در عروق مغزی، بیماری شبکیه ای دیابت، پورپورا همراه با کاهش مقاومت عروق، التهاب مویرگ ها، خونریزی شبکیه و زیر بافت ملتحمه و … همچنین می توان آن ها را در رابطه با پیشگیری هنگامی که نسبت به حالت خونریزی بر اثر شکنندگی یا قابلیت نفوذ بیش از حد مویرگ ها تردید وجود دارد مصرف کرد.

علاوه بر آن ویتامین پ در درمان عارضه هایی همچون سلولیت، واریس ها، فلبیت ها نیز توصیه شده است. آرتریت، آب آوردن شکم بر اثر سیروز، شوک های حاصل از عمل جراحی، ناراحتی های پوستی دستگاه تناسلی زنانه، خون مردگی، اگزما، خون دماغ، اریتم گره ای، اریتودرمی، عبور سرم به داخل بافت ها، آب سیاه، هموفیلی، سرفه همراه با خون، تمام خونریزی ها، ترشح مایع سرمی در حفره مفصلی، فشار خون بالا، نارسایی کبدی، التهاب عنبیه، بیماری بازدو، یائسگی، عمل جراحی، ورم پرده شکمی، ذات الریه، پولی آرتریت های مزمن، پزوریازیس خارش، پورپورای همراه با خونریزی، ورم شبکیه، روماتیسم تورمی، اسکوربوت، زخم های واریسی، میگزودم (در موارد بسیار نادر، کم‌کاری شدید تیروئید ممکن است منجر به یک بیماری مهلک به نام کمای میگزودم شود. در این بیماری، سطح هورمون تیروئید بسیار پایین می‌‌آید و باعث بروز علائمی مانند گیجی، هیپوترمی و خواب‌آلودگی می‌گردد.)، قدرت نفوذ جداره رگ ها را نسبت به مواد سفیده ای زیاد می کند و فشار خون شریانی را کاهش می دهد.

 

همچنین بخوانید:  همه چیز در مورد ویتامین ب ۱۲

 

آثار کمبود ویتامین

کمبود آن باعث خونریزی های زیر جلدی می شود. همچنین سبب بیماری های روانی، بیماری های پوستی، اختلالات گوارشی به خصوص بیماری پلاگر (سستی و بی حسی و بیرون شکم همراه با درد) می شود، کمبود این ویتامین در اجتماعات فقیر محسوس تر است.

منابع ویتامین پ

این ویتامین بیشتر در جعفری و انگور یافت می شود. همچنین در جگر سیاه، گوشت گاو، مخمر آبجو، سیب زمینی و نخود بیشتر وجود دارد. اگر پرنده ای این ویتامین ها را به طور کامل در بدن داشته باشد و ما با دستور غذایی مناسب این ویتامین ها را در اختیار او قرار دهیم هیچ موقع مریض نشده و طول عمر زیادتری خواهد داشت.

توجه: به خاطر داشته باشید بدن شما هرگز نمی تواند از طریق قرص، کپسول، دارو یا دیگر مکمل های شیمیایی هیچ نوع ماده معدنی یا ویتامینی را جذب کند، بدن فقط قادر است از طریق میوه، غذا و منابع طبیعی و به مقداری که لازم دارد کمبودهایش را جبران کند. مراقب تبلیغات کذب در مجلات، وب سایت ها و دیگر رسانه ها باشید و هرگز بصورت خودسرانه این مواد شیمیایی را مورد استفاده قرار ندهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کینوا را با خواص تسکین دردهای میگرنی، مقابله با دیابت نوع۲، ضد پیری، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، مقابله با مشکلات گوارشی، لاغر کننده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0