topNotif

نقش تغذیه در درمان واریس

2445 بازدید
11 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

نقش تغذیه در درمان واریس

برای جلوگیری از واریس و مقابله با آن باید رژیم غذایی غنی از ویتامین و مواد معدنی داشته باشید که برای سیستم گوارش و گردش خون مفید است.

ویتامین ها و مواد معدنی حمایت کننده برای درمان واریس !

ویتامین ب 3 :

خانواده ویتامین ب به تقویت عروق خون کمک می کند و سطوح کلسترول و تری گلیسرید را کاهش می دهد، این ویتامین ها در حبوبات، آجیل، لبنیات، تخم مرغ، سبزیجات، گوجه فرنگی، هویج، بروکلی، سیب زمینی، جگر، ماهی و گوشت یافت می شوند.

 

نقش تغذیه در درمان واریس

نقش تغذیه در درمان واریس

 

ویتامین ث :

این ویتامین یک آنتی اکسیدان عالی است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کند، برای حفظ مقاومت کلاژن بدن که یک پروتئین لازم برای رشد و ترمیم سلول های عروقی خونی است ضروری است، فقدان ویتامین ث باعث آسیب وریدهای کوچک می شود که مشکلات ناشی از واریس را تشدید می کند، ویتامین ث در بسیاری از میوه ها و سبزیجات از جمله مرکبات، کیوی، گوجه فرنگی، پرتقال و فلفل قرمز یافت می شود.

ویتامین ای :

این ویتامین ویژگی های آنتی اکسیدان دارد و به جلوگیری از اکسیداسیون ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند و باعث سالم نگه داشتن غشای سلولی می شود، همچنین مانع از تخریب ویتامین آ، سلنیوم، اسیدهای آمینه گوگرددار و ویتامین ث می شود و به برطرف شدن خستگی کمک می کند، ویتامین ای، گردش خون را تسهیل می کند، درد را از بین می برد و گاه باعث بهبود واریـس می شود، این ویتامین را می توان به صورت خوراکی یا خارجی مصرف کرد و باعث حفظ سلامتی پوست می شود، ویتامین ای در روغن های گیاهی پخته نشده، خشکبار و آجیل، آووکادو و جوانه گندم وجود دارد، همچنین آلو، اسفناج، مارچوبه، سیب، موز، گوجه فرنگی و هویج نیز حاوی این ویتامین اند.

ویتامین ک :

این ویتامین ضدخونریزی است، به لخته شدن خون کمک می کند و در التیام زخم ها نقش حیاتی دارد، ویتامین ک برای ساخته شدن پروتئین های خاص ضروری است، کمبود این ویتامین باعث کاهش پروتئین هایی می شود که برای تشکیل لخته خون ضروری اند و در نتیجه خطر خون ریزی داخلی افزایش می یابد، ویتامین ک در سبزیجات سبز رنگ، سبزیجات ریشه دار، میوه ها و دانه ها یافت می شود، یونجه یکی از سبزی های غنی از ویتامین ک است.

 

همچنین بخوانید:  درمان های طبیعی واریس

 

ویتامین پی !

این ویتامین به جذب ویتامین ث کمک می کند و از تخریب آن به وسیله هوا جلوگیری می کند، این امر برای نقش آنتی اکسیدان ویتامین ث که باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد می شود بسیار مهم است، همچنین باعث جلوگیری از واریس می شود و یک ویتامین ضدخون ریزی محسوب می شود، در مرکبات، آلبالو و گیلاس، آلو، انگور، فلفل سبز و بروکلی یافت می شود.

اسید فولیک !

اسیدفولیک برای اتساع عروق و کمک به تخریب و پاک سازی هموسیتین از خون بسیار مفید است، این ماده در ماهی ساردین، خانواده توت، آجیل، عدس، زرده تخم مرغ، مخمر آب جو، دانه آفتاب گردان، جوانه گندم، سویا، میوه جات خشک، ماهی قزل آلا و برنج قهوه ای یافت می شود.

مواد معدنی !

کلسیم : نقش مهمی در حمایت از عملکرد عضلات و جریان خون مناسب دارد، برای انعقاد خون لازم است، به جذب آهن کمک می کند و در شکل گیری دندان ها و استخوان های سالم نقش حیاتی دارد، در بسیاری از غذاها از جمله شیر، پنیر، ماست، ماهی ساردین، غلات سبوس دار و کنجد یافت می شود.

روی : این عنصر برای ساخته شدن سلول های بدن ضروری است و نقش حیاتی در سلامت پوست و مو دارد، به بهبود سریع تر پوست کمک می کند، در گوشت قرمز، تخم مرغ، صدف، حبوبات، مارچوبه، خشکبار و آجیل و دانه آفتاب گردان وجود دارد.

مس : به تشکیل هموگلوبین و افزایش جذب آهن کمک می کند، این عنصر برای اکسید شدن ویتامین ث و تشکیل فیبرهای آلاستیک لازم است، در جو دوسر، مخمر آب جو، موز، قارچ، آووکادو، اسفناج و غلات سبوس دار وجود دارد.

نقش تغذیه در درمان واریس

نقش تغذیه در درمان واریس

ژرمانیم : به سم زدایی در بدن و حفاظت از سلول ها کمک می کند و جریان اکسیژن به سلول ها را افزایش می دهد، همچنین دارای خصوصیات آنتی اکسیدان و ضدسرطان است، در بسیاری از گیاهان از جمله سیر، جو و قارچ شیتاک وجود دارد.

سلنیم : این ماده معدنی ضروری به همراه ویتامین ای نقش آنتی اکسیدان دارد، به حفظ خاصیت ارتجاعی دیواره عروق خونی وریدها کمک می کند، در گوشت، ماهی، غلات سبوس دار و لبنیات یافت می شود، همچنین بستگی به خاکی که برای کشت گیاهان استفاده می شود در برخی سبزیجات هم وجود دارد.

گوگرد : به سنترکلاژن و کوارستین (موجود در پوست) کمک می کند، نقش مقابله کننده با رادیکال های آزاد دارد و سلول ها را حفظ می کند، در سیر، کلم، پیاز و بروکلی یافته می شود.

مصرف آووکادو برای سلامتی وریدها !

آووکادو غنی از ویتامین ای، ویتامین ب 6، پتاسیم، مس و فیبرهای غذایی است و برای مبتلایان به واریس توصیه می شود، البته باید آووکادو را متعادل مصرف کرد، چربی های موجود در آووکادو از نوع مثبت اند (چربی های اشباع نشده، سطح کلسترول را افزایش نمی دهند)، این میوه غنی از انرژی است.

غنی سازی آجیل و خشکبار !

آجیل و خشکبار باید جز رژیم غذایی روزانه باشد، می توان آجیل (بادام، بادام زمینی، فندق) را با دانه های زمینی (تخم آفتاب گردان، تخم کدو و..) مخلوط و به سالادها اضافه کرد، این ترکیب غنی از اسیدهای چرب است و می تواند به عنوان سس سالاد جایگزین روغن ها شود.

قارچ شیتاک !

قارچ های شیتاک در صورتی که تازه خورده شوند آب دارند و طعم گوشتی و خوش نمک دارند، بهتر است قارچ ها سر ضخیمی داشته باشند و قسمت تحتانی آنها باید شکلاتی رنگ باشد، قارچ خشک را باید پیش از خوردن در آب گرم خیساند، می توان همراه با سس یا برنج قهوه ای یا ساشی استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید:  روغن های گیاهی مناسب برای درمان واریس

 

موز برای سلامتی پاها !

در لیوان شیر سویا، یک عدد موز، یک قاشق جوانه گندم و دو قاشق عسل را در مخلوط کن بریزید و ترکیب حاصل را میل کنید.

مارچوبه !

انتهای سخت مارچوبه را ببرید و دور بریزید، قسمت های دیگر را به خوبی بشویید و بجوشانید طوری که مارچوبه نرم و سبز رنگ شود، می توان آن را در سرکه سفید و رغن آفتاب گردان و لیمو خواباند.

مرکبات !

توصیه می شود هنگام مصرف مرکبات، پوست سفید اطراف میوه را هم استفاده کرد، این پوست غنی از پروتین و کورستین است که مواد موثر در گردش خون محسوب می شود، برجستگی سفید رنگ موجود در مرکبات حاوی ویتامین ث است که به سنتز کلاژن کمک می کند.

هویج و زنجبیل !

یک لیوان آب معدنی را در مخلوط کن بریزید، یک عدد هویج را تکه تکه کنید و نصف قاشق چای خوری زنجبیل به آن اضافه کنید، ترکیب حاصل را پس از مخلوط کردن میل کنید، برای شیرین کردن این مخلوط می توان از یک قاشق عسل استفاده کرد.

شربت حیات بخش !

یک عدد سیب سبز، یک عدد هویج و دو برگ کلم را با یک قاشق چای خوری مخمر آب جو در مخلوط کن بریزید و بنوشید.

آب میوه های  آنتی اکسیدان !

  1. یک عدد هویج، یک عدد سیب سبز، یک ساقه کرفس، نصف لیوان آب پرتقال را مخلوط کنید و بخورید.
  2. یک تکه سیب پوست کنده را در مخلوط کن ریخته، یک عدد لیمو را آب بگیرید و همراه با آب معدنی مخلوط و مصرف کنید.
 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

روغن درخت چای را با خواص ضد جوش و آکنه، درمان ریزش مو، درمان تاول و زخم، ایجاد لطافت و زیبایی در پوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0