خواص دارویی گیاه خولنجان برای سلامتی

5277 بازدید
29 شهریور 99
مروارید
,,,,,

خواص دارویی گیاه خولنجان چه می باشد 

خولنجان یک گیاه چند ساله است که ارتفاع آن بسته به انواع مختلف آن در حدود 91 تا 150 سانتی متر می باشد و این گیاه از خانواده زنجبیل است. که در جنوب شرقی آسیا گسترش یافته است. منشا خولنجان (گیاه گالانگال) به چین برمی گردد و از آنجا نام آن گرفته شده است. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که خواص دارویی گیاه خولنجان چه می باشد و تحقیقات آزمایشگاهی در این زمینه را شرح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید؛

 

خواص دارویی گیاه خولنجان برای سلامتی

خواص دارویی گیاه خولنجان برای سلامتی

 

گیاه خولنجان در چه مواردی استفاده می شود

  • خولنجان دارویی
  • به عنوان ادویه استفاده می شود. ریشه های قهوه ای مایل به قرمز آن بوی معطر و طعم ترشی دارد.خولنجان را می توان مانند سایر گیاهان از جمله: زنجبیل یا زردچوبه به صورت تازه یا پخته مصرف کرد و معمولاً در بسیاری از غذاهای چینی، اندونزیایی، مالزیایی و تایلندی وجود دارد.

ترکیبات گیاه خولنجان چیست

خولنجان سرشار از مواد مغذی است، ریشه خولنجان منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است، آنتی اکسیدان ها ترکیبات گیاهی هستند که به کاهش خطر بیماری کمک می کنند و سلول ها را از اثر مضر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. و برای سلامتی بسیار مفید می باشند، مانند؛ بهبود حافظه، کاهش قند خون و سطح کلسترول بد. همچنین اعتقاد بر این است که این ماده آنتی اکسیدانی می تواند خطر دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

خواص دارویی گیاه خولنجان در درمان

با توجه به میزان اثربخشی که گیاه خولنجان برای سلامتی دارد به یک سری تحقیقات آزمایشگاهی در این زمینه اشاره خواهیم کرد:

کاهش التهاب:

به عنوان یک مطالعه مقدماتی بر روی موش های مبتلا به کولیت که در سال 2018 منتشر شد، نشان داد که عصاره هگزان یکی از انواع خولنجان، دارای خواصی است که التهاب را کاهش می دهد، بنابراین منجر به  کاهش سطح کولیت می شود.

 

همچنین بخوانید: خواص درمانی گیاه قسط شیرین و گیاه قسط تلخ

 

 مبارزه با باکتری ها:

در مطالعه آزمایشگاهی که در ژورنال علوم غذا و کشاورزی در سال 2010 منتشر شد، نشان داد که عصاره خولنجان همراه با گیاهان دیگر می تواند عفونت های میکروبی مانند: استافیلوکوکوس اورئوس، مونوسیتوژنیک لیستریا، اشریشیا کلی و سالمونلا تیفی موریوم را کاهش دهد.

اعتقاد بر این است که استفاده از این عصاره با گیاهان دیگر می تواند به حفظ غذا کمک کند هنوز مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است صورت گیرد، علاوه بر این، ریشه خولنجان ممکن است باعث ماندگاری برخی غذاها شود. به عنوان مثال طبق یک مطالعه آزمایشگاهی که در سال 2000 در ژورنال حفاظت از غذا منتشر شده است، عصاره گالانگال می تواند تازگی گوشت گاو را حفظ کند.

مزایای دیگر:

گالانگال در  موارد دیگری نیز مفید است، اما شواهد کافی برای تایید اثربخشی آن وجود ندارد. و این مزایا به مطالعات بیشتری نیاز دارند، که شامل موارد زیر است:

  • کاهش تب،
  • کاهش التهاب،
  • کاهش گاز روده،
  • کاهش گرفتگی عضلات،
  • کاهش دردهای قاعدگی،

مطالعاتی درمورد خواص دارویی گیاه خولنجان

گیاه خولنجان فواید بسیاری دارد که در زیر به مهمترین آنها اشاره شده است:

بهبود باروری مردان

مطالعه منتشر شده در ژورنال PLOS One در سال 2014 نشان داد که مصرف قرص حاوی پودر ریشه گالانگال خشک و منجمد و یک گیاه دیگر می تواند به افزایش باروری در مردان کمک کند و تعداد اسپرم و تحرک اسپرم را افزایش می دهد.

درمان آرتروز

مطالعه منتشر شده در آرتریت و روماتولوژی در سال 2001 نشان داد که مصرف عصاره حاوی خولنجان تا حدودی درد آرتروز زانو را کاهش می دهد.

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

یک مطالعه آزمایشگاهی که در مجله Chemico-Biological Interactions در سال 2010 منتشر شد، نشان داد که فلاونوئیدهای استخراج شده از ریشه های خولنجان اثر مهار کننده بر فعالیت آنزیم استیل کولین استراز نشان می دهند، که می تواند در کاهش خطر بیماری آلزایمر نقش داشته باشد.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با گیاه دارویی خولنجان

 

بهبود سرطان

یک مطالعه آزمایشگاهی که در سال 2010 در مجله علوم دارویی هند منتشر شد، نشان داد که عصاره و مواد شیمیایی متانولی استخراج شده از خولنجان، از جمله: تانن ها، آلکالوئیدها، فلاونوئیدها و ساپونین ها به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند.

بهبود سرطان خون

یک مطالعه آزمایشگاهی که در سال 2013 در مجله مواد غذایی دارویی منتشر شد، نشان داد که مصرف عصاره متانولی برگ های گیاه خولنجان به کاهش خطر ابتلا به سرطان خون حاد منوسیت، و مهار رشد این سلول های سرطانی منجر می شود.

کاهش سلول های سرطانی روده بزرگ

یک مطالعه آزمایشگاهی که در ژورنال Experimental Biology and Medicine در سال 2013 منتشر شد، نشان داد که یکی از فلاونوئیدهای موجود در گیاه خولنجان باعث کاهش سلول های سرطانی روده بزرگ می شود، که می تواند خطر ابتلا به آن را کاهش دهد.

مجله پیشگیری از سرطان ایران در سال 2014 نشان داد که عصاره گیاه خولنجان بیشترین تاثیر را نشان داده و می تواند خطر سرطان معده را کاهش داده و از پیشرفت آن جلوگیری کند.

موارد احتیاط مصرف خولنجان

  • خولنجان معمولا در صورت مصرف زیاد برای بیشتر بزرگسالان بی خطر تلقی می شود، همچنین در صورت مصرف خوراکی به طور بالقوه بی خطر است؛
  • در مورد زنان باردار و شیرده اطلاعات قابل اعتماد و کافی در مورد میزان ایمنی زنان باردار و شیرده برای استفاده از گیاه خولنجان وجود ندارد، بنابراین توصیه می شود از مصرف آن در این دوره خودداری کنند.
  • موارد احتیاطی برای استفاده از گیاه خولنجان در هیچ مطالعه ای موجود نیست. 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خولنجان را با خواص دافع سودا، نقرس، سیاتیک و تصفیه و پالایش خون و ورم سخت زهدان و روده و ورم مفاصل و برطرف کننده بوی دهان، درمان روماتیسم، درمان سو هاضمه، تقویت قوای جنسی مردان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. عیوضی
    19 بهمن 1402

    باتشکر از مطلب زیبایتان برای افرادی که مشکلات جنسی دارند کارساز میباشد

    • عطارک
      21 بهمن 1402

      عرض ادب و احترام

      سپاس فراوان از ثبت نظر محترم شما٬
      شاد و سلامت باشید.

  2. علیرضا
    5 بهمن 1402

    ممنونم از اطلاعات خوبی که به اشتراک میزاریدمطالب سورنجان و خولنجان برای من مفید بود

    • عطارک
      8 بهمن 1402

      عرض ادب و احترام

      سپاس فراوان از ثبت نظر محترم شما

      شاد و سلامت باشید.

0