topNotif

درمان تب بدون دارو با بهترین نسخه های خانگی و گیاهی !

3107 بازدید
13 آذر 97
بهاره
,,,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

درمان تب با نسخه های خانگی و گیاهی

بدن انسان دارای دمای اصلی و طبیعی 37 درجه سانتی گراد است. هرگونه تغییر در این حالت اصلی بیانگر این است که مشکلی وجود دارد. تب (pyrexia) یک مکانیسم محافظتی بدن است . در واقع تب پاسخ بدن به آسیب بافتی بدن است. در ادامه شما را با درمان تب و بدون دارو آشنا خواهیم کرد.

 

درمان تب با نسخه های خانگی و گیاهی

درمان تب با نسخه های خانگی و گیاهی

 

علت و علایم تب چیست؟

تب ممکن است توسط عفونت ها، آسیب یا ضربه فیزیکی، کم خونی، حمله قلبی،سکته مغزی، خونریزی، یک سری اختلالات متابولیک خاص، بیماری های التهاب مفاصل، واکنش دارویی، عملکرد ضعیف ایمنی و یا سرطان به وجود می آید. این واکنش از مرکزی واقع در ناحیه هیپوتالاموسی مغز به نام مرکز تنظیم درجه حرارت، شروع می شود.

تب یک مکانیسم حفاظتی بدن است

تب اساسا به جای این که یک علامت باشد یک مکانیسم حفاظتی بدن است و در واقع شروع فرایند التیام است که توسط مکانیسم های دفاعی بدن انجام شده است. تب به حرکت یافتن گلبول های سفید خون کمک می کند تا عامل مهاجم را نابود کرده و آن را هضم کنند و یا زباله ها و خرده ریزه های ناشی از تخریب را به منظور خارج شدن از بدن به کلیه ها برسانند. گلبول های سفید خون از طریق آزاد کردن پادتن ها، پرده ای محافظ می سازند تا این پرده در برابر مرحله بعدی قرار گیرد.

گاهی تغییرات عادی فیزیولوژیکی بدن موجب تب می شود

معمولا تب نمودی از وجود یک اختلال در بدن است، با این وجود، دوره هایی (مانند ورزش شدید، نیمه دوم قاعدگی و دوران بارداری) که به لحاظ فیزیولوژیکی عادی محسوب می شوند، ممکن است دمای اصلی بدن را تغییر دهند. به عنوان مثال قبل از شروع خونریزی دوران قاعدگی، درجه حرارت کمی پایین می آید و بعد از گذشت 24 تا 36 ساعت، قبل از تخمک گذاری، یعنی بین دو دوره قاعدگی به بیش از یک درجه می رسد. بعد از تخمک گذاری حرارت بدن کمی بالا می رود و این چرخه ادامه دارد.

تب نشان دهنده اختلال یا عملکرد ضعیف بدن است

افزایش دما نشان دهنده اختلال یا عملکرد ضعیف بدن است. بیشتر تب های ویروسی (ماند آنفلوانزا و سرماخوردگی) خود به خود خوب می شوند و به ندرت از 3 تا 4 روز طول می کشند تب هایی که بیشتر از یک هفته طول می کشند توسط عفونت های باکتریایی که کمتر رایج هستند، ایجاد می شوند. تبی که بسیار بالا نیست اما مداوم است حاکی از وجود مشکلی در غدد بدن باشد و یا ناشی از رشد کردن یک توده سرطانی ناشناخته باشد.

اگر نوسانات زیاد در درجه حرارت بدن با تب و لرز شدید همراه باشد. یعنی تبی که به طور ناگهانی قطع شده و همراه عرق است ممکن است حاکی از وجود مالاریا باشد. نوسانات تب اگر حدفاصل یک تا دو روز باشد ممکن است ناشی از عفونت هایی از گونه های باکتری بورلییا (Borrelia Species) که کمتر شناخته شده است، باشد. بسیاری از تب ها ناشی از عفونت های ویروسی خفیف فصلی به راحتی با درمان های خانگی بهبود می یابند. البته تب های بالاتر از 40 درجه سانتیگراد که موجب از دست دادن آب بدن، الکترولیت های حیاتی، گیجی ذهن، حرکات غیر ارادی عضله، لرزش، هذیان و تشنج ها  می شوند، خطرناک بوده و باید درمان زیر نظر پزشک انجام شود.

 

همچنین بخوانید:  رژیم غذایی مناسب به هنگام تب

 

درمان های ساده تب با نسخه های خانگی و گیاهی

درمان تب با روش های موثر خانگی

استراحت مطلق

استراحت به هنگام تب بخشی از نصیحت مادربزرگ ها است که اغلب فراموش شده است. در حالت تب، مکانیسم های دفاعی بدن فعال می شوند و نیاز به استراحت ضروری است.

کمپرس آب سرد

تب در صورتی که بالاتر از 29 در جه سانتیگراد برود بایستی فرو نشانده شود. کمپرس های سرد را روی پیشانی قرار داده و با یک اسفنج، تمام بدن را با آب ولرم مرطوب کنید. همچنین، اضافه کردن عصاره اسطوخودوس به اسفنج باعث آرامش فرد بیمار می شود.

نکته: دما را به سرعت پایین نیاورید چون این کار مرکز تنظیم دمای بدن را مختل کرده و باعث می شود که بدن وارد شوک شود که این امر بسیار خطرناک است.

خوردن غذاهای سبک و نوشیدن مایعات فراوان

از آنجا که تب باعث از دست دادن آب بدن می شود، نوشیدن مایعات فراوان در کاهش تب بسیار موثر است. همچنین، تب باعث کاهش اشتها می شود. این امر به نوبه خود منابع انرژی گلوکز بدن را کاهش می دهد. بنابراین، آب میوه ها و سوپ سبزیجات، برنامه های غذایی ایده آلی برای تغذیه شخص بیمار است. سوپ ها باید سبک و نرم باشند تا راحت هضم شوند.

 

درمان تب با نسخه های گیاهی

درمان تب با نسخه های گیاهی

 

درمان تب با نسخه های گیاهی

نسخه اول

یک و نیم قاشق غذاخوری پودر ریحان خشک شده و یک و نیم قاشق غذاخوری پودر زنجبیل را به یک لیوان آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید دم بکشد. برای طعم بهتر می توانید کمی شکر یا عسل به آن اضافه کنید. این دمنوش را روزی 3 تا 4 مرتبه میل نمایید. (می توانید از زنجبیل و برگ های ریحان تازه نیز استفاده کنید)

این دمنوش برای تب، آنفلوانزا و سرماخوردگی مفید است. اگر تب همراه با سرفه باشد می توانید کمی فلفل سیاه به آن اضافه کنید. در فهرست داروهای گیاهی، برگ های ریحان اولین درمان جهت پایین آوردن تب، محسوب می شوند. برگ های ریحان نه تنها درجه حرارت را پایین آورده، بلکه درد را تسکین می دهند، احتقان مجاری هوا را تمیز کرده و کلیه ها را شستشو می دهند. بر اساس تحقیقات انجام شده، خواص ضد التهاب و ضد درد برگ های ریحان، باعث جلوگیری از تب های فصلی می شود.

نسخه دوم

دو قاشق غذاخوری  تخم گشنیز کوبیده شده، دو قاشق غذاخوری پوست درخت زیتون، یک قاشق چای خوری هل را در یک لیوان آب جوش بریزد و اجازه دهید به مدت نیم ساعت به آرامی بجوشد. برای از بین بردن تلخی آن می توانید کمی عسل به آن اضافه کنید. نوشیدن این دمنوش برای افراد بالغ 4 قاشق چای خوری، 3 بار در روز توصیه می شود. این دمنوش علاوه بر پایین آوردن تب های ویروسی در درمان تب های باکتریایی چون مالاریا موثر است.

نسخه سوم

نصف قاشق چای خوری از بذر شنبلیله را با یک فنجان آب بجوشانید، آن را سرد کنید و با یک قاشق چای خوری آب لیمو و عسل آن را میل نمایید. این دمنوش طعم بد دهان و بوی نامطبوع بدن را که با بعضی از تب ها همراه است، بر طرف می کند.

نسخه چهارم

دو قاشق غذاخوری برگ نعنا خشک شده (معادل یک لیوان برگ نعنا تازه خرد شده)، 2 تا 3 دانه فلفل سیاه، 2 دانه فلفل قرمز و یک تکه کوچک زنجبیل آسیاب شده را مخلوط کنید. این مخلوط را با دو فنجان آب به مدت 15 دقیقه، بجوشانید. این دمنوش تب همراه با اختلالات معده و روده را تسکین می دهد.

نسخه پنجم

دو قاشق غذاخوری رازیانه را در یک و نیم فنجان آب بجوشانید تا مقدار آن به سه چهارم فنجان کاهش یابد. چنانچه این دمنوش دو بار در روز خورده شود، تب های ناشی از دستگاه تنفسی و سیستم گوارش را تسکین می دهد.

نسخه ششم

در یک لیتر آب گرم، 10خاکشیر و 10 گرم کشمش را افزوده  و بجوشانید. تا حدی بجوشانید که مقدار آن به یک سوم مقدار اصلی کاهش یابد. اگر این دمنوش روزی 2 بار میل شود، تب را کاهش می دهد. این دمنوش برای کاهش تب های مشکوک به حصبه بسیار مفید است.

 

برگ ریحان خشک را با خواص درمان سرطان، پیشگیری از دیابت، درمان بیماری های قلبی، ضد یبوست و اسهال، درمان سردرد، افسردگی و استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0