topNotif

بهترین راه رفع استرس با گیاهان دارویی

2202 بازدید
22 مرداد 96
عطارک
,
بروزرسانی شده در تاریخ 27 اردیبهشت 1403

بهترین راه رفع استرس با گیاهان دارویی

بی شک همه ما در طول زندگی استرس و اضطراب را تجربه کرده ایم. شما هرچه قدر هم که آرام و خونسرد باشید، ممکن است در طول روز به دلایل مختلفی مانند ماندن در ترافیک و شلوغی و یا انجام کارهای ناتمامی که باید تا پایان روز به اتمام برسند، دچار استرس و تنش شوید. اما مشکلات مالی، دغدغه های کاری و نیازهای عاطفی در صدر همه این نیازها قرار می گیرند. اگر به دنبال درمان و کاهش استرس های روزانه خود هستید، گیاهان دارویی یکی از موثرترین راه های درمانی هستند. لذا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید، تا با بهترین راه رفع استرس با گیاهان دارویی آشنا شوید.

علائم و بیماری های ناشی از استرس

اگر استرس و اضطراب بیش از حد معمول باشد، فرد را دچار مشکل های جسمی و روحی فراوانی می کند. استرس معمولا همراه با بیماری ها، نشانه ها و حتی رفتارهایی است که در هر فرد، نسبت به شدت آن، متفاوت است. اثرات متداول استرس را می توان به سه بخش اصلی تقسیم کرد که عبارتند از:

1-علائم روانشناختی

نشانه ها و بیماری های روانشناختی و اختلالات روانی از اصلی ترین مشکلات استرس و تنش می باشند. این علائم ممکن است با افسردگی، احساس نا امنی، ترس، احساس غم و اندوه، عدم تمرکز، فراموشی، درونگرایی و انزوا آغاز شود و به سطح رفتارهای تهاجمی مانند خشم و عصبانیت برسند. زمانی که این نشانه ها ، آسیب زا و تکرار شونده باشند، فرد باید به یک روانپزشک متخصص مراجعه نماید.

 

بهترین راه رفع استرس با گیاهان دارویی

بهترین راه رفع استرس با گیاهان دارویی

 

2-علائم جسمانی

استرس و اضطراب بیش از حد اغلب با بیماری ها و نشانه های جسمانی مانند: فشار خون بالا، چاقی، مشکلات پوستی، بیماری های قلبی، سردرد، درد و تنش عضلانی، درد قفسه سینه، تنفس سریع، تعرق در بدن، دل پیچه، حالت تهوع، خستگی، تکرر ادرار، ناراحتی معده، کاهش میل جنسی و بدخوابی همراه است.

3-علائم رفتاری

استرس ممکن است در برخی افراد علاوه بر مشکلات جسمی و روانی، عادت ها و رفتارهایی در فرد ایجاد کند که می تواند در طولانی مدت، آسیب زا باشد. این علائم یا تغییرات رفتاری مانند: تغیر ناگهانی خلق و خو، سوء مصرف مواد مخدر و الکل، سیگار کشیدن یا افزایش مصرف سیگار، گریه، مشکلات زناشویی و روابط عاطفی، انزوا در اماکن عمومی و محافل اجتماعی، اشتهای کاذب و یا بی اشتهایی بیش از حد، ممکن است در فرد بتدریج ایجاد شده و رفته رفته تبدیل به عادت همیشگی شوند.

بهترین راه رفع استرس با گیاهان دارویی

همانطور که می دانید استرس یک بخش اجتناب ناپذیر زندگی است، در نتیجه بسیاری از افراد برای کاهش سطح استرس به درمان‌های دارویی روی می‌آورند. در صورتی که درمان‌های گیاهی استرس و اضطراب می تواند علاوه بر کاهش استرس بی ضرر بوده و عوارض جانبی داروهای شیمیایی را نداشته باشند.

 

همچنین بخوانید:  درمان موثر و مفید برای استرس

 

استفاده از گیاهان دارویی به عنوان یک رویکرد طبیعی و مؤثر برای کاهش استرس روزمره، روشی است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در ادامه، فهرستی از گیاهان آرام‌بخش برتر ارائه شده که می‌توانید آن‌ها را به صورت دمنوش یا سایر فرم‌های مصرفی تهیه و استفاده کنید. این گیاهان نه تنها به کاهش تنش کمک می‌کنند بلکه به بهبود کیفیت خواب و تقویت آرامش عمومی نیز مؤثر هستند:

 

  • اسطوخودوس (Lavender): به‌خاطر خواص آرام‌بخشی‌اش شناخته شده است.نوشیدن دمنوش ، استنشاق عطر اسطوخودوس و یا استفاده از روغن آن در آروماتراپی می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.

  • بابونه (Chamomile): این گیاه معمولاً به صورت دم‌نوش استفاده می‌شود و به دلیل خواص ضداضطراب و آرام‌بخشی‌اش محبوب است. بابونه می‌تواند به بهبود خواب و کاهش تنش نیز کمک کند.

  • سنبل الطیب (Valerian Root): ریشه سنبل‌الطیب به‌ عنوان یک درمان طبیعی برای اختلالات خواب و  یک آرام‌بخش قوی استفاده می‌شود.

  • مریم گلی (Rosemary): این گیاه به تقویت حافظه و تمرکز کمک می‌کند و همچنین خاصیت ضداضطراب دارد که میتواند استرس را کاهش دهد.

  • شبدر قرمز (Red Clover): برای تسکین علائم یائسگی و به عنوان یک مکمل ضداسترس استفاده می‌شود.

  • ریشه شیرین‌بیان (Licorice Root): اغلب به عنوان یک تنظیم‌کننده غدد فوق‌کلیوی استفاده می‌شود و می‌تواند در کاهش سطح استرس مفید باشد.

  • گل ساعتی (Passionflower): این گیاه به خواص آرام‌بخشی اش معروف است و برای کمک به درمان بی‌خوابی و اضطراب استفاده می‌شود.

  • بادرنجبویه (Lemon Balm): با خاصیت آرام‌بخشی که دارد، به کاهش اضطراب و بهبود خواب کمک می‌کند.

  • چای سبز (Green Tea): حاوی تئانین است، یک آمینو اسید که می‌تواند به کاهش استرس و بهبود تمرکز کمک کند.

  • ترخون (Tarragon): دارای خواص ضداضطراب است و می‌تواند به آرامش اعصاب و بهبود خواب کمک کند.

  • شوید (Dill): از خواص ضداضطراب شوید می‌توان برای تسکین استرس و تحریک روحیه استفاده کرد.

  • هوفاریقون (St John’s Wort): شناخته‌شده برای تأثیرات ضدافسردگی و آرام‌بخشی؛ اغلب برای مقابله با اضطراب و تنش استفاده می‌شود.

  • رزماری (Rosemary): خاصیت آرام‌بخشی دارد و به بهبود حافظه و تمرکز کمک می‌کند.

  • گل گاوزبان (Borage): گل گاوزبان به دلیل خواص ضدافسردگی و آرام‌بخشی‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به کاهش احساسات منفی و اضطراب کمک کند.

 

نحوه مصرف گیاهان دارویی برای کاهش استرس

برای تهیه دمنوش های گیاهی می توانید حدود یک تا دو قاشق چای خوری (۵ ‏الی ۱۰ گرم گیاه خشک شده) یکی از گیاهان بالا را در یک لیوان آب جوش (150 میلی لیتر) بریزید و آن را چند دقیقه دور از حرارت مستقیم قراردهید تا دم بکشد. همچنین، می توانید از لیوان های دمنوش استفاده کرده و پس از اضافه کردن گیاه و آب جوش، درب آن را گذاشته و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه در همان حالت باقی بماند. سپس، دمنوش را صاف کرده و با نبات یا عسل آن را میل نمایید. میزان مجاز برای مصرف دمنوش های دارویی، روزانه 2 تا 3 فنجان می باشد.

چند توصیه‌ی ضروری برای کاهش استرس

  • انجام منظم فعالیت‌های بدنی: ورزش منظم، مانند پیاده‌روی سریع، دویدن یا شنا کردن، می‌تواند به کاهش تنش‌های عصبی و بهبود خلق و خوی شما کمک کند. حتی فعالیت‌های آرام‌تر مانند یوگا یا تای‌چی نیز می‌توانند مؤثر باشند.

  • گوش دادن به موسیقی: انتخاب آهنگ‌های آرامش‌بخش یا شاد می‌تواند تأثیر مثبتی بر روحیه شما داشته باشد و به شما کمک کند تا از محیط پیرامون دور شوید.

  • تغذیه سالم و متعادل: مصرف مواد غذایی سرشار از مواد مغذی و کاهش دادن مواد غذایی فرآوری‌شده و شکرهای افزودنی می‌تواند به بهبود سلامت کلی و مدیریت استرس کمک کند.

  • کاهش مصرف مواد محرک: محدود کردن مصرف الکل، دخانیات و کافئین می‌تواند به متعادل کردن سطوح انرژی و خواب شما کمک کند.

  • تنظیم خواب: اطمینان حاصل کنید که شبانه حداقل ۷ تا ۸ ساعت خواب باکیفیت دارید. خواب کافی می‌تواند به بازسازی بدن و ذهن شما کمک کند.

  • تمرینات تنفسی: تمرین تنفس عمیق و آگاهانه می‌تواند در لحظات استرس‌زا آرامش‌بخش باشد. تمرکز بر نفس‌کشیدن آهسته و عمیق از طریق دیافراگم می‌تواند به کاهش تنش کمک کند.

  • تقویت نگرش مثبت: به خودتان یادآوری کنید که موفقیت‌ها و تلاش‌های خوب خود را قدر بدانید. این کار می‌تواند به تقویت اعتماد به نفس و کاهش نگرانی‌ها کمک کند.

  • استفاده از تکنیک‌های مقابله‌ای: هنگامی که احساس اضطراب می‌کنید، تلاش کنید با فشردن دستانتان و سپس رها کردن آنها تنش‌ها را کاهش دهید. این کار می‌تواند به عنوان یک رهایی فیزیکی برای تخلیه انرژی منفی عمل کند.

  • مرور خاطرات خوب: وقتی احساس اضطراب می‌کنید، به لحظات خوش و مثبت زندگی فکر کنید. این کار می‌تواند شما را از تفکرات منفی دور کند و به شما کمک کند تا روی مثبت‌ها تمرکز کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دمنوش آرامش بخش را با خواص آرام کننده اعصاب، افزایش تمرکز، تسکین سردرد های میگرنی، درمان اضطراب و تشویش، درمان کم خوابی، برطرف کننده افسردگی و غم و کاهش دهنده استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

46