topNotif

چرا خروپف می کنیم + درمان خانگی

3704 بازدید
08 آذر 96
سمانه
,

چرا خروپف می کنیم + درمان خانگی

خروپف صدای خشن و ناگواری است که به دنبال جریان هوا از بافت نرم گلو و لرزش بافت در هنگام تنفس ایجاد می شود. واضح ترین مشکل خر و پف کردن ایجاد مزاحمت برای آسایش اعضای خانواده است. خروپف کردن نشان دهنده این است که بینی یا گلو تا حدی در طول خواب مسدود می شود. هنگامی که فرد خروپف می کند راه هوایی تا حدودی مسدود شده و تنفس را سخت می کند در نتیجه سطح اکسیژن در خون شما کاهش می یابد. این امر ممکن است باعث بیداری موقت شما و در نتیجه مختل شدن خواب شما گردد.

آپنه :

آپنه توقف تنفسی در خواب و انسداد مسیر هوایی در طول خواب است که باعث جلوگیری از ورود هوا به شش ها می شود. این دوره های وقفه های تنفسی تنها زمانی از لحاظ بالینی باید مورد توجه قرار گیرند که هر بار بیش از ده ثانیه و بیش از ده بار در هر ساعت بوجود بیاید. این مشکل تنها در زمان خواب بوجود می آید، چرا که این نبود توان عضلانی در مسیر هوایی بالایی است که باعث انسداد مسیرهوایی می شود.

در طول روز به منظور باز نگه داشتن مسیر هوایی و تنفس نرمال توان عضلانی کافی در اختیار داریم. وقتی در طول خواب دچار آپنه می شوید، مغز شما به صورت خودکار شما را بیدار می کند، که عموما همراه با یک خرخر بلند به منظور تنفس مجدد است. افراد مبتلا به این بیماری در طول شب چندین بار به این شکل از خواب بیدار می شوند و در طول روز احساس خواب آلودگی می کنند. آنها مسیر هوایی دارند که نسبت به حد نرمال بیشتر دچار انسداد می شود.

چرا خروپف می کنیم

چرا خروپف می کنیم

چرا خروپف می کنیم ؟

تمامی خر و پف ها شبیه هم نیستند. در واقع، هر فردی بنا به دلایل مختلفی خرخر می کند. وقتی علت خرخر کردن خود را دریافتید، می توانید راه حل های مناسب برای خواب عمیق تر و راحت تر را پیدا کنید. افرادی که اغلب خرخر می کنند، اغلب بافت بینی یا گلوی بیش از حد معمول دارند یا بافت شلی دارند که احتمال به ارتعاش در آمدن آن بیشتر است. وضعیت زبان نیز در زمینه تنفس مناسب نقش ایفا می کند.

عوامل خروپف در کودکان :

وجود لوزه بزرگ و عفونی شدن آن، بزرگ شدن لوزه سوم، بزرگ بودن زبان، زخم بودن زبان، پوزیشن نادرست هنگام خواب، چاقی بیش از حد.

عوامل خروپف در بزرگسالان :

  • سن: با رسیدن به سن میانسالی و بیشتر از آن، گلوی شما باریک تر می شود و توان عضلانی روی گلو کاهش پیدا می کند.
  • جنسیت : مردان نسبت به زنان مسیر هوایی تنگ تری دارند و احتمال خرخر کردن در بین آنها بیشتر است. گلوی تنگ، کام شکافته، بزرگ شدن آدنوئید (لوزه سوم) و مشکلات جسمانی دیگری که موجب خرخر می شوند و اغلب دلیلی ارثی دارند.
  • مشکلات بینی و سینوس ها : مسیرهای هوایی دچار انسداد، استنشاق را دشوار می کند و خلا ای را در گلو ایجاد می کند که منجر به خرخر می شود.
  • تنگی نفس : که بخور هنگام خواب به رفع آن کمک می کند.
  • پوزیشن نادرست هنگام خواب: طاق باز خوابیدن باعث بیشتر شدن خروپف می شود ولی خوابیدن به پهلو مخصوصا به پهلوی راست باعث کاهش خروپف می شود.
  • فشار خون بالا و چربی بالا که با مراجعه به راهکارهای گفته شده می توان چربی و فشار خون بالا را درمان کرد.
  • انحراف تیغه بینی، پلیپ بینی، تومورهای بینی، چاقی بیش از حد، بزرگ بودن بیش از حد شکم
چرا خروپف می کنیم

چرا خروپف می کنیم

درمان خروپف چیست ؟

هنگام  خواب بالشت بلند استفاده کنید :

یک بالشت بلند انتخاب کنید و یا اینکه دو بالش را روی هم قرار دهید، به طور که سرتان بلندتر از بدن تان قرار بگیرد. این کار باعث بهبود وضعیت عبور هوا از بینی و دهان می شود و خر و پف را کاهش می دهد.

از پیاز استفاده کنید :

یکی از روش های قدیمی برای مقابله با خروپف که همچنان کارایی دارد، استفاده از پیاز است. برای این کار لازم است که یک عدد پیاز را به دو نیم کنید و روی آن نمک بپاشید، آن را داخل بشقابی گذاشته و هنگام خواب، بالای سرتان یا کنار تخت قرار دهید. اجازه دهید که تا صبح همچنان بالای سرتان بماند تا بوی آن در فضای اتاق پخش شود.

خودتان سرم شستشو خانگی تهیه کنید :

سرم نمکی مانع از گرفتگی و احتقان بینی می شود و در نتیجه با باز کردن راه بینی، از خروپف جلوگیری می کند. برای تهیه این محلول نصف یک قاشق چایخوری نمک و یک نوک انگشت جوش شیرین را در یک فنجان آب ولرم حل کنید. با دقت بینی تان را شستشو دهید.

 

همچنین بخوانید:  علت خروپف در کودکان و بزرگسالان چیست؟

 

دمنوش گزنه جهت رفع خروپف :

دمنوش گزنه قبل از خواب نیز یکی از درمان های طبیعی برای مقابله با خروپف محسوب می شود. برای تهیه این دمنوش کافیست یک قاشق برگ خشک گزنه را در نصف یا یک لیوان متوسط آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد.

دمنوش مریم گلی جهت رفع خروپف :

گیاه مریم گلی شهرت زیادی در مقابله با مشکلات و بیماری های تنفسی دارد. در نتیجه روش خوبی برای مقابله با خروپف های شبانه نیز محسوب می شود. برای بهره مندی از خواص بی نظیر آن می توانید چند برگ از این گیاه را با یک فنجان آب جوش به مدت ده دقیقه دم کنید. محلول را صاف کرده و قبل از رفتن به رختخواب میل کنید.

استفاده از روغن زیتون و گیاه سُداب :

ترکیب روغن زیتون و گیاه سداب نیز از درمانی های قدیمی و طبیعی خر و پف است. برای این کار لازم است که یک لیوان روغن زیتون را با 50 گرم گیاه سداب در یک ظرف شیشه ای بریزید. اجازه دهید به مدت دو هفته بماند و سپس روغن را صاف کنید.

شب ها هنگام خواب، مقداری از این روغن را به گردن و پره های بینی تان بمالید. لازم است که ترکیب در ظرف شیشه ای تیره رنگ نگهداری شود.

راهکارهایی ساده برای درمان خروپف:

  • اگر وزنتان زیاد است کم کنید.
  • سعی کنید به پهلو بخوابید.
  • سرتان در رخت خواب به سمت بالا باشد.
  • پرهیز از دخانیات
  • استفاده از نوار بینی

توجه: خروپف در کل مضر نیست اما اگر به طور منظم با نفس نفس زدن بیدار می شوید این می تواند مشکل دیگری را نشان دهد، مانند یک مشکلی در قلب و باید به پزشک مراجعه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

روغن بنفشه را با خواص درمان خروپف، تسکین سردرد و میگرن، رفع بی خوابی، جلوگیری از ریزش مو و خشکی مو، رفع خارش، درمان خشکی بینی، درمان سرفه خشک اطفال، نرم کننده مفاصل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0