خواص درمانی بی نظیر خرنوب

4906 بازدید
18 آذر 96
سمانه
,

با خواص درمانی بی نظیر خرنوب آشنا شویم

خرنوب درختی است مانند درخت گردو و دارای گل های زرد و نوعی قرمز آتشی، و انواع مختلفی دارد، این گیاه حاوی ماده روغنی، یک ماده رنگی، دو ماده سمی سیتیزین و دیگری به نام آناژیری می باشد. میوه های آن در غلاف دراز مانند باقلا جا دارد و مزه اش شیرین است و با وجود شیرینی از دیگر شیرینی ها سردتر است، حاوی مواد قندی ولی نشاسته کمتر است، دارای ویتامین آ، ب، ث زیادی، کلسیم، منیزیوم، آهن و دارای مواد صمغی است که در آن فسفر به صورت فیتین یافت می شود که خاصیت آن خیلی بیشتر از فیتین های مصنوعی است.

در برگ ها ی این گیاه 22 درصد تانن و در میوه آن نیز 41 درصد تانن یافت می شود. خرنوب بومی نواحی مدیترانه ست و کشورهای حوزه دریای مدیترانه از خواص درمانی بی نظیرش اطلاع کافی را داشته و در اشکال مختلف استفاده می نمایند، بطور مثال در کشور ترکیه شیره خرنوب طرفداران بیشماری دارد.

خواص درمانی بی نظیر خرنوب

خواص درمانی بی نظیر خرنوب

خواص خرنوب :

سرد و خشک است. برگ، ساقه، ریشه و دانه این گیاه اثر مسهل و ضد کرم دارند و مصرف آن به طور زیاد قی آور و قاعده آور است. پوست این گیاه مدر و قابض، ضد کرم و در درمان سرفه، برونشیت، اسهال های ساده، استسقا و آب آوردن انساج مفید واقع می شود. برگ ها هم قابض و مقوی کبد است. میوه خشک این گیاه بسیار قابض و به علت دارا بودن مواد قندی مغذی است و به مصارف خانگی می رسد و به عنوان مقوی تصفیه کننده خون و یا حتی به عنوان تقویت کودکان و چاق شدن و اشتها آور، پودر میوه را به شیر کودکان اضافه می نمایند. مصرف خرنوب در سل ریوی توصیه نمی شود.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه شربت خرنوب

 

  • در محیط روده عمل می نماید، سموم را جذب و اسهال را متوقف می کند و از استفراغ کودکان شیر خوار جلوگیری می کند و در آنتریت و گاستر این کودکان موثر است.
  • در استعمال خارجی، له شده برگ های تازه گیاه را به صورت ضماد برای التیام زخم ها استفاده می کنند.
  • دم کرده خرنوب : به صورت 8 تا 16 گرم ساقه، برگ، ریشه این گیاه به عنوان مسهل استفاده می شود. این دم کرده را باید در عسل یا شربت ساده مخلوط کرد.
  • مقدار مجاز خوراکی عصاره پوست، یک دهم درصد تا سه دهم درصد گرم برای اسهال، عصاره میوه نیم گرم تا یک گرم می باشد.
  • اگر مقداری از برگ آن را ساییده و با آن دندان را مسواک بزنید، برای استحکام لثه ها و جلای دندان ها و درد دندان مفید است.
  • اگر خرنوب بری را بکوبید، در آب بخیسانید و لباس رنگی را با آن خیس کنید، باعث ثبات رنگش می شود.

نوعی خرنوب، که خرنوب شامی یا پارسی و کورک هم نام دارد و خشک شده آن بهتر از تر است، بر پشت و شکم می بندند و معده را بگزد و باعث ادرار بول می شود، اما مضر معده و خشک کننده اعصاب بوده و مصلح آن لعاب به دانه به همراه نبات است.

نوعی دیگر از خرنوب به نام نبطی قطع کننده خون هر اندامی است و برای زردی و یرقان و دل درد و دل پیچه و در جهت منع ادرار حیض سودمند است و آن را قرط وسط یا امغیلان هم گویند و پوست انتهای غلاف از بین برنده دندان کرم خورده است. اگر این نوع را با حنا مخلوط کرده و به موی سر بمالید باعث رشد مو می شود و از سفید شدن مو جلوگیری می کند و مالیدن آن برای خستگی و درماندگی و تقویت اندام موثر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خرنوب را با خواص تحریک اسپرم، بهبود کیفیت اسپرم، درمان مشکلات تنفسی، ضد اسهال، کاهنده کلسترول بد و افزاینده کلسترول خوب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    10 تیر 1402

    سلام خسته نباشید،ببخشید برادر من پلاکت خونش خیلی کمه،همیشه خونریزی از ناحیه ی لثه دارند،خیلی تحت نظر دکتر هست ولی فرقی نکردند،عرق خرنوب برای مشکل برادر من میتونه کمک کننده باشه؟پلاکت سازی می کنه براشون؟

    • امید
      14 بهمن 1402

      تاجایی که من خوندم در موردش باعث ازدیادشهوت میشه وتقویت کننده جنسی هست برای مجردها خوب نیست چون بابالا رفتن حس شهوت درد سر ساز میشه.

  2. کیانمهر علوی
    7 خرداد 1397

    با سلام ممنون بابت مطالب خوبتون

0