topNotif

خواص شاهی چیست ؟ 12 خاصیت شگفت انگیز برگ و دانه های شاهی

2535 بازدید
13 اردیبهشت 00
مروارید

خواص شاهی چیست ؟ 12 خاصیت شگفت انگیز برگ و دانه های شاهی

شـاهی به عنوان یکی از گیاهان چلیپا شناخته می شود که شامل گل کلم، کلم بروکلی و کلم پیچ است. گیاه شاهی از منطقه مدیترانه نشات می گیرد. طعم تند و فلفلی دارد و دانه ها، برگ ها و گل های آن خوراکی است. دانه های آن از نظر محتوای بالای فیبر غذایی و مواد شیمیایی برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد. این مقاله درمورد خواص شاهی و 12 خاصیت شگفت انگیز برگ و دانه های شاهی می باشد، پس با ما همراه باشید؛

 

خواص شاهی چیست ؟ 12 خاصیت شگفت انگیز برگ و دانه های شاهی

خواص شاهی چیست ؟ 12 خاصیت شگفت انگیز برگ و دانه های شاهی

 

12 خاصیت شگفت انگیز برگ و دانه های شاهی را بدانید

1. دانه های شاهی منبع مواد مغذی 

دانه های شاهی حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم برای سلامت بدن می باشند. نمونه هایی از این عناصر عبارتند از: چربی، پروتئین، کربوهیدرات، فیبرهای غذایی، آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، روی، پتاسیم و سدیم، علاوه بر آن ویتامین آ، فولات، ویتامین ث و سایر عناصر مهم برای سلامت بدن را دارا می باشد.

2. کمک به کاهش وزن

دانه های شاهی علاوه بر مقدار کم کالری، مقدار زیاد مواد را دارا می باشند و لازم به ذکر است که دانه های شـاهی حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی هستند و منجر به افزایش احساس سیری شده و در نتیجه منجر به کاهش وزن می شوند.

3. حفظ سلامت چشم

دانه های شاهی حاوی مقدار زیادی کاروتنوئید و ویتامین آ هستند و این مواد از عناصر مهم برای سلامت چشم می باشند و برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا و بیماری آب مروارید بسیار مفید هستند. باید توجه داشت که کمبود ویتامین آ علاوه بر خطر نابینایی در کودکان، می تواند باعث شب کوری نیز بشود.

 

همچنین بخوانید: 10 خواص شاهی در طب سنتی

 

4. حفظ سلامت مغز

بذرهای شاهی حاوی درصد بالایی از فولات است. فولات عنصر مهمی در ارتقاء سلامت زنان باردار و جنین می باشد و در جلوگیری از خطر نقص لوله عصبی در نوزادان بسیار حائز اهمیت است.

5. تقویت فرآیند هضم 

فیبر غذایی موجود در دانه های شاهی به تسریع هضم غذا کمک می کند و از بروز یبوست جلوگیری کرده و علاوه بر آن از ابتلا به دیورتیکولیت و کولیت اولسراتیو نیز جلوگیری می کند.

6. تقویت عملکرد ورزشی (کاهش فشار خون)

بذرهای شـاهی با دارا بودن بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند: آهن و منیزیم و مقدار زیادی نیترات، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، ویتامین کا و ویتامین ث، نقش زیادی در کاهش فشار خون و بهبود عملکرد ورزشی دارند.

7. جلوگیری از خطر ابتلا به پوکی استخوان

دانه های شاهی حاوی ویتامین کا است و این ویتامین برای جلوگیری از خطر شکستگی استخوان بسیار مفید است و مصرف آن در مقادیر توصیه شده می تواند پروتئین های ماتریکس را بهبود بخشد، که به نوبه خود به حفظ سلامت استخوان کمک می کند و باعث بهبود جذب کلسیم در بدن و کاهش دفع آن از طریق ادرار می شود.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با خواص درمانی تخم شاهی (یا تره تیزک)

 

8. جلوگیری از خطر سرطان

چندین مطالعه نشان داده است که خوردن سبزیجات چلیپایی مانند شاهی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های سرطانی مانند: سرطان ریه و سرطان روده بزرگ کمک می کند و مطالعه دیگری نشان داد که ترکیب سولفورافان موجود در دانه های شاهی باعث خواص ضد سرطانی آن است، زیرا این ترکیب از عملکرد نوعی آنزیم که به توسعه سلول های سرطانی کمک می کند، جلوگیری می کند.

8. مفید برای دیابت

جوانه شـاهی دارای لیپیدی موئیدی می باشد که خواص هیپوگلیسمی داشته و به کنترل قند خون دیابتی ها کمک می کند.

9. ضد آلرژی و حساسیت

مقادیر بالای ویتامین آ موجود در گیاه شاهی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث کاهش ابتلا به انواع آلرژی و حساسیت های غذایی می شود.

10. درمان آلزایمر، ام اس و صرع

مقادیر بالای ویتامین ب2  موجود در سبزی شاهی برای درمان مشکلات سیستم عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس، آلزایمر، صرع و اضطراب بسیار مفید است.

11. کم خونی

ویتامین ب6 موجود در شاهـی برای تولید هموگلوبین خون ضروری می باشد. گلبول های قرمز آهن و اکسیژن را به سلول های مختلف بدن منتقل کرده و برای درمان کم خونی بسیار مفید هستند.

12. رفع بوی بد دهان

می توان برگ های آن را برای مقابله با بوی بد دهان جوید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم شاهی را با خواص درمان لکه های پوستی، درمان بوی زیر بغل، تقویت بینایی، درمان اسهال، درمان یبوست، درمان آسم، تقویت قوای جنسی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. حسین
    16 خرداد 1402

    بسیار مفید و آموزنده بود سپاسگزارم…

0