topNotif

آشنایی با خواص درمانی تخم شاهی (یا تره تیزک)

10328 بازدید
03 آبان 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با خواص درمانی تخم شاهی (یا تره تیزک) آشنا شوید

شاهی (تره تیزک) گیاهی است علفی، یک ساله از تیره شب بویان است. این گیاه معمولا به شکل خام مصرف می شود که خواص درمانی و دارویی بسیاری دارد و در طب سنتی به عنوان اشتها آور، مدر و تصفیه کننده خون به کار می رود. علاوه بر برگ های این گیاه، بذر آن که به تخم شاهی، حب الرشاد، تخم سپندان و تخم تره تیزک معروف است، دارای خواص دارویی از جمله خلط آور و تقویت کننده معده می باشد. حال در ادامه این مقاله با خواص درمانی تخم شاهی (یا تره تیزک) آشنا شوید.

 

آشنایی با خواص درمانی تخم شاهی (یا تره تیزک)

آشنایی با خواص درمانی تخم شاهی (یا تره تیزک)

 

خواص درمانی تخم شاهی (یا تره تیزک)

منبع غنی از آنتی اکسیدان ها

خواص آنتی اکسیدانی تخم شاهی بر پایه ترکیبات اسید فنولیک است. آلفا-توکوفرول ها (Alpha-Tocopherol) موجود در آن از ترکیبات اصلی فنلی هستند که به جلوگیری از بیماری کمک می کنند. مقادیر بالای آلفا-توکوفرول می تواند چربی ها و روغن ها را تثبیت کند. همچنین، از آسیب اکسیداتیو به بدن جلوگیری نماید. لازم به ذکر است که عنصر آلفا-توکوفرول نوعی از ویتامین ای  محسوب می شود که به حفظ سلامت بدن کمک می کند.

کمک به تنظیم قاعدگی

از تخم ترتیزک می توان به عنوان یک تنظیم کننده چرخه قاعدگی استفاده کرد، زیرا دارای خواص استروژنی می باشد. علاوه بر این، بذرهای شاهی به عنوان قاعده آور استفاده می شوند. این دانه ها جریان خون را در ناحیه لگن و رحم تحریک کرده و به درمان عدم خونریزی در قاعدگی بر اثر اختلالات هورمونی، آمنوره و یا الیگومنوره (قاعدگی سبک و گاهگاهی)، کمک می کنند.

کمک به درمان اختلالات گوارشی

تخم شاهی تقویت کننده معده و سیستم گوارش است و سبب تحریک اشتها نیز می شود. همچنین، خاصیت ملین داشته و به درمان یبوست خفیف نیز کمک می کند. علاوه بر این، برای درمان اختلالات گوارشی نظیر سوء هاضمه، اسهال (به ویژه اسهال خونی) و درمان کرم معده استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با فواید تخم یا بذر ریحان برای مو و نحوه استفاده از آن

 

درمان بیماری های پوستی

استعمال خارجی و به اصطلاح ضماد تخم شاهی به درمان بیماری های پوستی از جمله لکه های سفید پوست، کک و مک، بیماری جذام و زخم های ناشی از این بیماری، کمک می کند. جهت درمان لکه های پوستی، تخم شاهی را بکوبید و در کمی آب خیس نمایید و روزانه بر روی محل مورد نظر ضماد کنید. همچنین، می توانید آن ها را کوبیده و با کمی عسل مخلوط و بر روی کک و مک قرار دهید.

دفع بلغم و درمان سرفه

در طب سنتی تخم ترتیزک دفع کننده بلغم بوده و به عنوان خلط آور استفاده می شود. به همین علت برای درمان سرفه های خلط دار و همچنین، بیماری های تنفسی از جمله آسم بسیار مفید است.

تقویت کننده قوای جنسی

جهت تقویت قوای جنسی و افزایش منی بسیار مفید است. در طب سنتی آمده است که: مصرف تخم شاهی با زرده تخم مرغ نیمه برشته سبب افزایش قوای جنسی می شود. همچنین، جهت افزایش اسپرم ۵ گرم تخم شاهی،  ۵ گرم تخم یونجه، ۵ گرم دانه چلغوز،  ۵ گرم بوزیدان و ۵ گرم شقاقل با هم آسیاب کنید. سپس، ۵ گرم پودر زنجبیل و ۵ گرم پودر نارگیل به آن افزوده و خوب مخلوط کنید و روزانه یک قاشق مرباخوری از آن را با مقداری عسل مخلوط کرده و میل نمایید.

توجه: مصرف تخم شاهی به زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود، زیرا این بذرها خاصیت قاعده آوری داشته و سبب سقط جنین می شوند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم شاهی را با خواص درمان لکه های پوستی، درمان بوی زیر بغل، تقویت بینایی، درمان اسهال، درمان یبوست، درمان آسم، تقویت قوای جنسی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

13
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0