خواص دارویی صمغ آنغوزه (رزین آنغوزه) و 12 درمان موثر خانگی با مصرف آن

12279 بازدید
13 آذر 97
بهاره
,,,

با خواص دارویی صمغ آنغوزه یا رزین آنغوزه در طب سنتی آشنا شوید

آنغوزه (آنقوزه) صمغ رزینی قهوه ای رنگی است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. علاوه بر سلامتی بدن، خواص درمانی فراوانی در آن موجود است. این صمغ در کشورهای آسیایی چون ایران، افغانستان، پاکستان و هندوستان مصارف زیادی دارد. آنغوزه در ایران نقش درمانی بسیاری در طب سنتی دارد و حتی در کشورهایی چون هندوستان مصرف غذایی دارد و از آن به عنوان طعم دهنده در غذاها و سالادها استفاده می شود. آنغوزه به عنوان ضد اسپاسم، بادشکن، خلط آور و ضد انگل استفاده دارویی می شود. در ادامه شما را با خواص دارویی و درمانی رزین (صمغ) آنغوزه در طب سنتی آشنا خواهم کرد.

 

خواص دارویی صمغ آنغوزه

خواص دارویی صمغ آنغوزه

 

آنغوزه (آنقوزه)

آنغوزه رزینی (صمغ) است که از تراوش ریزوم (ساقه های زیرزمینی) و ریشه گیاه انجدان (انگدان) حاصل می شود. به همین دلیل آن را صمغ انجدان نیز می گویند. گیاه انجدان بومی نواحی شرقی و جنوبی ایران و غرب افغانستان است. این گیاه در خراسان به اسامی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما نامیده می شود. آنغوزه به دو نوع شیرین و تلخ وجود دارد. آنغوزه شیرابه ای قهوه ای رنگ، به شکل توده ای نیمه جامد و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای است و در اثر خشک شدن سفت و سخت می شود. آنغوزه دارای 4 تا 20 درصد اسانس، 40 تا 60 درصد رزین، و در حدود 25 درصد صمغ است.

خواص دارویی رزین (صمغ) آنغوزه

جهت جلوگیری از بارداری

  • مصرف صمغ آنغوزه می تواند از بارداری، به طور موقت و گاهی به طور دایم جلوگیری کند. بدین منظور زنان باید پس از پایان دوران قاعدگی خود روزی نیم مثقال (معادل دو و نیم گرم) را در آب حل کرده و به مدت یک هفته میل نمایند.

برای تسکین دندان درد، جلوگیری از پوسیدگی دندان و رفع بوی بد دهان

  • جهت تسکین دندان درد، نصف یک قاشق چای خوری یا یک تکه کوچک از آنغوزه را در یک فنجان آب بجوشانید و روزانه 2 تا 3 مرتبه دهان را با آن بشویید. به علاوه، خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و بوی بد دهان را از بین می برد.
  • همچنین، تکه ای از آنغوزه که با آب نرم شده را بردارید و آن را در حفره ای که در دندان ملتهب وجود دارد، قرار دهید. تا آنجا که می توانید آن را نگه دارید، سپس با آب گرم دهان را بشویید.
  • برای درمان درد ناشی از پوسیدگی دندان، در شب به هنگام خواب تکه ای از آنغوزه را بر روی دندان قرار دهید. با این کار پوسیدگی دندان و درد آن کاهش می یابد.

صمغ آنغوزه موثر در درمان یبوست و هموروئید

  • برای درمان یبوست، مغز خیار هندی را با آب آشامیدنی رقیق کرده، دو دانه فلفل سیاه آسیاب نشده، یک قاشق چای خوری آنغوزه و نصف قاشق چای خوری زنیان اضافه کنید. به خوبی هم بزنید و 2 بار در روز بنوشید. این درمان، روده بزرگ را پاک می کند و ضمنا ناراحتی ناشی از سوءهاضمه را هم تسکین خواهد داد.
  • همچنین، برای درمان هموروئید می توانید از آنغوزه به صورت موضعی استفاده کرد. بدین ترتیب که، می توانید کمی آنغوزه نرم شده را روی محل خونریزی ناشی از بواسیر یا یبوست قرار داده تا خونریزی و درد کاهش یابد.

 

همچنین بخوانید: خواص درمانی گیاه قسط شیرین و گیاه قسط تلخ

 

تسکین درد و اسپاسم (گرفتگی) معده با صمغ آنغوزه

  • برای درمان درد معده و یا اسپاسم معده، یک تکه آنغوزه یا پودر شده آن مقدار را با نصف قاشق چای خوری نمک و نصف قاشق چای خوری دارچین مخلوط کرده و با یک لیوان آب گرم میل نمایید.

از بین بردن کرم (انگل) معده و روده

  • برای درمان انگل تنها کافی است که، یک تکه آنغوزه را در آب گرم حل کنید و آن را میل نمایید. بهتر است برای نتیجه بهتر روزی دو بار این محلول را مصرف کنید.

خاصیت بادشکن (ضد نفخ) دارد

  • استفاده از آنغوزه در حین پختن سبزیجات و حبوبات نفخ آور مفید است. سبزیجات نفخ آور عبارتند از: پیاز، کلم پیچ، کلم بروکلی، شلغم و لوبیاها و میوه هایی نظیر خربزه و سیب خام. حبوبات را 2 تا 3 ساعت قبل از پختن در آب خیس کنید. تا گاز تولیدی کم شود و ضمنا زمان پخت کاهش یابد. می توانید از آنغوزه در زمان خیساندن حبوبات استفاده کنید اما بهتر است در حین پخت حبوبات آن ها مصرف شوند.

مفید برای بیماری های پوستی

  • آنغوزه برای بیماری های پوستی مانند هرپس، بثورات پوستی و خارش بسیار مفید هستند. برای درمان این بیماری ها می توانید آنغوزه را در آب حل کنید و به صورت موضعی روی نواحی آسیب دیده پوست، استفاده کنید.

جهت درمان محل گاز گرفتگی حیوانات و نیش حشرات

  • آنغوزه را به نرمی پودر کرده و به مقدار زیاد روی محل گاز گرفتگی یا گزیدگی حشرات بپاشید. آنغوزه اثر قابضی شدید داشته و رطوبت موضعی و ویروس را به خود جذب می کند.

تقویت ناتوانی جنسی

  • آنغوزه باعث افزایش ناتوانی جنسی می شود. بدین منظور، یک چهارم قاشق چای خوری از آنغوزه را در روغن حیوانی سرخ کنید. به این مخلوط نصف قاشق چای خوری عصاره برگ انجیر اضافه کنید. این مخلوط را روی یک موز نارس بریزید و در هنگام صبح این موز را به همراه عصاره آنغوزه و برگ انجیر به مدت 3 روز میل کنید.

درمان بی اشتهایی

  • یک تکه از آنغوزه را در کره یا روغن حیوانی سرخ کنید و کمی زنجبیل به آن اضافه کنید. این مخلوط جهت رفع مشکلات بی اشتهایی یا کم اشتهایی موثر است.

مفید برای گوش درد

  • چند تکه از صمغ آنغوزه یا پودر آن را در روغن کنجد مخلوط کرده و حرارت دهید. بعد از حل شدن در روغن، برای درمان گوش درد روزی یک قطره از آن را در گوش بریزید. می توانید روغن زیتون را جایگزین روغن کنجد کنید.

سایر مورد مصرف آنغوزه

صمغ آنغوزه جهت درمان آسم، سرفه، خلط، شیر افزا برای مادران شیرده، رفع گرفتگی صدا، درمان التهاب کلیه، صرع و غیره استفاده می شود.

آنغوزه طبیعت گرم و خشک دارد. بنابراین، نباید بیش از حد مصرف شود. علاوه بر استفاده مستقیم جهت درمان، می توانید از آنغوزه در غذاها و سالاد ها استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ آنغوزه را با خواص تسکین درد گوش، تسکین سرفه، ضد نفخ، تقویت بینایی، ضد تشنج، مقوی معده، درمان سیاه سرفه، ضد انگل، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

11
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. حسن
    8 اردیبهشت 1402

    سلام من اندازه یک نخود شب خوردم صبح تو توالت اندازه یک مار یک متری کرم انگل خفه شده اومد بیرون ـ بزرگان کا میگفتن کمتر از نخود بخورید اندازه ماشک برای همه چی خوبه عالی

    • ناشناس
      25 آذر 1402

      واقعا راست میگی چجوری استفاده کردی

  2. صمغ آنغوزه
    4 اسفند 1401

    ازنظرطب سنتی چه مظراتی برای بدن دارد

    • صمغ انغوزه برای نفخ ویبوست
      5 فروردین 1402

      من سندروم روده تحریک پذیردارم ونفخ ویبوست

      • حسن
        8 اردیبهشت 1402

        هفته یکبار شبی به اندازه یک ماشک بخور خوب میشی

        • ناشناس
          6 بهمن 1402

          سلام،طرز مصرف صمغ انغوزه برای تقویت بینایی لطفا بفرمایید

    • حسن
      8 اردیبهشت 1402

      بیش از یک ماشک خوب نیست گرمه سردرد میاره

      • فاطمه
        28 آبان 1402

        سلام من ورم معده دارم سوزش سردل هم گاهی اوقات دارم آنغوزه رو چندروز به اندازه یک نخود بخورم خوب میشم راهنمایی کنید لطفاً ممنون

        • فرامرز
          22 دی 1402

          سلام بله خوبه من خودم کلان کارم تهیه دارو انغوزه هست هر کس بخواد در خدمتم

    • ناشناس
      21 تیر 1402

      سلام پسرم ۱۵ سالشه لاغر گفتن شاید انگل داره انقوزه بشهش بدین چه وقت وچه جوری ممنون میشم راهنمایی کنین

      • عطارک
        24 تیر 1402

        درود بر شما

        متاسفانه بدون معاینه نمی‌توان نسخه یا تجویزی ارائه کرد.
        شاد و سلامت باشید.

0