topNotif

انواع افسردگی و علائم آن

2094 بازدید
15 تیر 97
سمانه

با انواع افسردگی و علائم آن ها آشنا شوید.

احساسات افسردگی شما کاملا شخصی و منحصر به خود شما می باشد اما پزشک، مشاور و یا سایر متخصصین رشته روانشناسی یا روانپزشکی می توانند بین انواع بیماری ها بر اساس علت ایجاد آن ها علایم شان و مدت زمان طول کشیدن شان تمایز قایل شوند و راه های درمان مطابق با نوع افسردگی ای که شما را درگیر کرده است برایتان ارائه می دهند. در این مطلب انواع افسردگی و راه های مواجه با آن، علایم افسردگی و توصیه هایی به شما عزیزان مختصرا ارائه می دهم پس این مطلب جامع و مختصر از دست ندهید.

طبقه بندی افسردگی !

تمامی انواع مختلف افسردگی دارای مشخات خاصی هستند که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

افسردگی خفیف !

در افسردگی خفیف خلق پایین ممکن است در فرد ایجاد شود و بعد از مدتی از بین برود. این بیماری اغلب بعد از یک واقعه استرس زا بروز می کند. شخص ممکن است به غیر از احساس خلق پایین، احساس اضطراب و نگرانی هم داشته باشد. تغییر در نحوه زندگی اغلب تمام آن چیزی است که برای درمان این نوع افسردگی لازم است.

انواع افسردگی و علائم آن

انواع افسردگی و علائم آن

افسردگی متوسط !

در افسردگی متوسط خلق پایین طول کشیده و باقی می ماند و شخص دچار علایم جسمی نیز می گردد، گرچه این علایم از فردی به فرد دیگر فرق می کند. در چنین مواردی فقط تغییر نحوه زندگی به ندرت باعث بهبودی می شود و نیاز به درمان دارویی هم وجود دارد.

افسردگی شدید !

افسردگی شدید یک بیماری تهدید کننده زندگی می باشد که دارای علایم شدیدتری نسبت به دو افسردگی خفیف و متوسط می باشد. بیمار دچار علایم و مشکلات جسمی، هذیان ها و توهمات شده و مراجعه به پزشک در اولین فرصت از اهمیت زیادی برخوردار است.

سایر اصطلاحات افسردگی !

سایر اصطلاحاتی که به طور رایج در پزشکی برای توصیف انواع افسردگی به کار می روند عبارتند از افسردگی واکنشی، افسردگی درون زاد، افسردگی عصبی، افسردگی روانی، افسردگی دو قطبی، افسردگی یک قطبی، افسردگی تهییجی، افسردگی تاخیری، افسرده خویی، افسردگی پنهان، افسردگی عضوی، افسردگی راجعه کوتاه مدت و افسردگی فصلی می باشند.

افسردگی واکنشی !

پزشکان از اطلاح افسردگی واکنشی  در دو مورد استفاده می کنند. در مورد اول به افسردگی هایی که به علت یک حادثه استرس زا ایجاد شده است، واکنشی اطلاق می شود که مدت این افسردگی ها هم معمولا زیاد نیست. چنین افسردگی هایی را می توان به صورت یک پاسخ طبیعی تشدید یافته در مقابل ناملایمات زندگی نیز در نظر گرفت. این افسردگی در مواقعی همچون مرگ عزیزان، تجربه تلخ عشقی، شکست مالی و… ممکن است رخ دهد.

انجام مشاوره، حمایت خانواده، کنترل استرس و بعضی از اقدمات عملی ممکن است تمام آن چیزهایی باشند که برای درمان این بیماری لازم هستند. با این حال یک حادثه استرس زا می تواند باعث شروع افسردگی شدیدی شود و افرادی که مستعد به این بیماری هستند می توانند بعد از شروع بیماری شان زندگی پر استرسی را داشته باشند. در صورت وقوع چنین وضعیتی بسیار مشکل است که دقیقا بگوییم که این افسردگی واقعا واکنشی به استرس بوده است.

اطلاح واکنش افسردگی را همچنین برای مواردی که یک شخص هنوز می تواند به موقعیت هایی اجتماعی واکنش نشان داده و از آن لذت ببرد به کار می برند.

 

 همچنین بخوانید:  زندگی بدون حضور پدر یا مادر

 

افسردگی درون زاد !

افسردگی درون زاد بدون هیچ دلیلی ایجاد می شود. این افسردگی معمولا شدید بوده و بیمار احتمالا دچار علایم جسمی افسردگی همچون از دست دادن اشتها و کاهش وزن، صبح خیلی زود از خواب بیدار شدن، بدتر شدن خلق در هنگام صبح و کاهش میل جنسی می باشد. این نوع افسردگی معمولا فقط با درمان بهبود می یابد.

اشکالی که استفاده از این نوع روش ها برای توصیف انواع فسردگی وجود دارد این است که همین علایم بیماری می تواند در بعضی از افراد به علت حوادث استرس زا ایجاد شوند. به علاوه فقط بخاطر این که شما قادر نیستید که روی یک حادثه استرس زا انگشت بگذارید و آن را مشخص نمایید که باعث بروز افسردگی شده است به این معنی نیست که چنین حادثه استرس زایی وجود نداشته است. ممکن است شما به مدت یک سال درگیر ماجرای استرس زایی بوده اید که کم کم توان شما را از بین برده و عود کرده است مثلا در روابطی که انرژی زیادی از فرد تحلیل می رود ممکن است این نوع افسردگی به وجود بیاید.

افسردگی عصبی !

اصطلاح افسردگی عصبی برای توصیف نوع خفیفی از افسردگی به کار می رود که در آن در بعضی از روزها حال بیمار خوب است و در بعضی روزها حالش بد می شود. چنین بیمارانی معمولا عصرها بیشتر احساس افسردگی می کنند. در چنین نوعی از افسردگی بیمار ممکن است شب ها در به خواب رفتن مشکل داشته باشد و در نیمه های شب هم از خواب بیدار شود اما این افراد صبح های زود بیدار نمی شوند. بعضی از این بیماران بیش از حد می خوابند و بعضی نیز احساس می کنند که بیشتر از معمول تحریک پذیر شده اند.

 

افسردگی روانی یک افسردگی شدید بوده و بیمارانی که به چنین افسردگی ای دچار می شوند به علایم جسمی آن نیز مبتلا شده و ممکن است ارتباطشان را با واقعیت از دست بدهند. آن ها ممکن است به هذیان ها و یا توهمات نیز دچار شوند و در دنیایی که در توهمات برای خود ساخته اند زندگی کنند. بیماران مبتلا به افسردگی روانی همیشه به درمان پزشکی نیاز دارند و باید تحت مراقبت باشند.

انواع افسردگی و علائم آن

انواع افسردگی و علائم آن

افسردگی دو قطبی !

افسردگی دو قطبی نام دیگر بیماری شیدایی – افسردگی می باشد. افراد مبتلا به بیماری شیدایی – افسردگی در بعضی مواقع دچار خلق بالا هستند و در دوره هایی نیز به خلق پایین دچار می شوند که می تواند افسردگی آن خفیف و یا شدید باشد. وقتی چنین بیمارانی در حالت خلق بالا قرار دارند آن ها احتمالا احساس خوشحالی و سرخوشی دارند به خواب و خوراک کمتر از حد معمول نیاز دارند و احساس می کنند که حال عمومی شان خیلی خوب است.

آنها در چنین مواقعی دارای انرژی زیادی می باشند، خیلی سریع و تند حرف می زنند و احساس می کنند که انگار افکار در مغز آن ها در حال مسابقه دادن هستند. قضاوت آن ها مختل و بد شده و ممکن است دچار هذیان ها و یا توهمات نیز بشوند اما این هذیان ها و توهمات با آن نوعی که در افسردگی روانی دیده می شود فرق دارد و محتوای آن ها بسیار مثبت تر است. در چنین مواقعی بعضی از بیماران فکر می کنند که خیلی پولدار هستند و آدم معروفی شده اند و یا این که از قدرت زیادی برخوردارند.

این خلق بالا نیز همانند خلق پایین می تواند به بیمار آسیب برساند. گاهی اوقات قضاوت های نا درست و توهمات آن ها منجر به ایجاد مسایل مالی می شود. در بعضی موارد این بیماران خرج ها و ولخرجی های زیادی آن  انجام می دهند.

افسردگی یک قطبی !

افسردگی یک قطبی اصطلاحی است که برای توصیف افسردگی ای که در اکثریت افراد ایجاد می شود به کار می رود و نشان دهنده این است که در این نوع افسردگی فقط خلق پایین دیده می شود و خلق بالا در آن رخ نمی دهد.

افسردگی تهییجی !

افسردگی تهییجی در واقع توصیف علایم یک نوع به خصوص افسردگی می باشد که در آن فرد افسرده معمولا دچار اضطراب، نگرانی و بی قراری است.

افسردگی تاخیری !

افسردگی تاخیری نیز توصیف علایم نوعی افسردگی است که فرآیندهای جسمی و ذهنی بیمار کند و آهسته شده و اشکال در تمرکز حواس نیز اغلب وجود دارد. وقتی که این بیماری خیلی شدید می شود بعضی از این افراد حتی نمی توانند حرکت کرده، حرف بزنند و یا غذا بخورند.

 

همچنین بخوانید:  وسواس چیست و چگونه آن را درمان کنیم

 

افسرده خویی !

اصطلاح افسرده خویی به افسردگی خفیف و طول کشیده اطلاق می گردد. پزشکان در مواردی که در یک دوره دو ساله به مدت بیش از دو ماه افسردگی در فردی ایجاد شود چنین تشخیصی را مطرح می سازند. علایم اصلی این بیماران تردید و بی تصمیمی و کم شدن مناعت طبع می باشد. در چنین بیمارانی روان درمانی ممکن است بهتر از دارو درمانی جواب بدهد.

افسردگی پنهان !

افراد مبتلا به افسردگی پنهان اظهار می دارند که اصلا احساس افسرده بودن ندارند (حتی با وجودی که سایر علایم افسردگی را دارا می باشند.) در چنین افرادی ممکن است قبل از این که تشخیص افسردگی داده شود آزمایشات و معاینات متعددی برای پیدا کردن مشکل شان انجام شود. علایم جسمی مثل درد سینه یا مشکلات خوابیدن این بیماران با مصرف داروهای ضد افسردگی بهبود می یابد.

افسردگی عضوی !

افسردگی عضوی یا ارگانیک نامی است که به نوعی افسردگی داده شده است که به علت یک بیماری جسمی و یا مصرف بعضی از داروها ایجاد شده است.

افسردگی راجعه کوتاه مدت !

اصطلاح افسردگی راجعه کوتاه مدت به نوعی از افسردگی گفته می شود که افسردگی شدید فقط به مدت چند روز ایجاد می شود و سپس برطرف می گردد.

افسردگی فصلی !

اصطلاح افسردگی فصلی به نوعی افسردگی گفته می شود که به علت کم تابیدن نور خورشید در روزهای کوتاه زمستان ایجاد می گردد. این بیماران ممکن است میل زیادی به خوردن چیزهای شیرین و یا شکلات داشته باشند و در طی ماه های زمستان نیاز آن ها به خوابیدن افزایش می یابد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون اعصاب را با خواص تقویت اعصاب، آرامبخش، ضد استرس، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0