درمان عفونت واژن در خانه چگونه انجام می شود؟

129 بازدید
09 مهر 03
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 8 مهر 1403

درمان عفونت واژن در خانه چگونه انجام می شود؟

عفونت واژن یک مشکل شایع در زنان است که می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. عفونت واژن معمولا به دلیل تغییرات در تعادل میکروبی طبیعی واژن ایجاد می شود. این تغییرات می توانند به دلیل عواملی مانند استفاده از آنتی بیوتیک، استفاده از داروهای هورمونال، تغییرات هورمونی در دوره ی قاعدگی یا بخاطر استرس، خوردن غذاهای قندی و شیرین، استفاده از لوسیون های معطر و یا نمک های حمام، پوشیدن لباس های نایلونی، فعالیت جنسی، استفاده از لوازم آرایشی شخصی، بیماری های همجوار پوست و غیره باشد.

 

درمان عفونت واژن در خانه چگونه انجام می شود؟

درمان عفونت واژن در خانه چگونه انجام می شود؟

 

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت واژن، می توانید رعایت نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. حفظ بهداشت و تمیزی منطقه واژن با استفاده از آب ولرم و صابون نرم.
  2. پوشیدن لباس‌های نرم و پنبه‌ای که اجازه می‌دهند پوست به راحتی نفس بکشد، بسیار مفید است.
  3. استفاده از لوازم بهداشتی شخصی نظیر پد و تامپون به صورت منظم و مناسب.
  4. اجتناب از استفاده افراطی از لوسیون ها یا اسپری های معطر در منطقه واژن.
  5. تغذیه مناسب با استفاده از خوراکی‌های سالم.
  6. استفاده از داروهای ضد باکتریایی یا ضد قارچ تنها با تجویز پزشک.

درمان عفونت واژن در خانه چگونه انجام می شود؟

  1. داروهای ضد قارچی: اکثر عفونت های واژنی ناشی از قارچ های خاصی مانند کاندیدا البی کاندیدیا کونی ایجاد می شوند. داروهای ضد قارچی مانند کلوتریمازول یا فلوکونازول می توانند برای درمان مورد استفاده قرار بگیرند.
  2. داروهای ضد باکتریایی: در برخی موارد، عفونت واژن ممکن است توسط باکتری های مختلف ایجاد شود. داروهای ضد باکتریایی مانند مترونیدازول یا کلیندامایسین معمولا برای درمان استفاده می شوند.
  3. کرم های ضد التهاب و ضد حساسیت: برای کاهش التهاب و حساسیت منطقه واژن ممکن است پزشک به شما کرم های خاصی تجویز کند.
  4. تغییر در رژیم غذایی: مصرف مواد غذایی سالم و کاهش مصرف قند و شیرینی ها ممکن است به بهبود عفونت واژن کمک کند.

 

همچنین بخوانید: رفع تیرگی واژن با چند نسخه خانگی

 

چند روش درمان خانگی طبیعی برای کمک به درمان عفونت واژن عبارتند از:

  1. استفاده از آب جوشیده و نمک: با اضافه کردن یک قاشق نمک به آب گرم و مصرف به صورت آبزن (نشستن در لگن حاوی این ترکیب)، می توانید به کاهش التهاب و حساسیت منطقه واژن کمک کنید.
  2. استفاده از یونجه: یونجه خواص ضد قارچی دارد و ممکن است در کاهش تعداد قارچ های موجود در منطقه واژن کمک کند. می توانید برگ یونجه را به صورت خوراکی یا به صورت چای مصرف کنید.
  3. مصرف گردو: گردو خواص ضد قارچی دارد و مصرف آن می تواند به درمان عفونت واژن کمک کند.
  4. استفاده از گل همیشه بهار (Calendula): این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و می تواند در درمان عفونت واژن موثر باشد. می توانید از جوشانده گل یا روغن گل همیشه بهار استفاده کنید.
  5. مصرف روغن زیتون: روغن زیتون دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی است که ممکن است در کاهش التهاب منطقه واژن کمک کند.
  6. موم: موم یک گیاه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که ممکن است در درمان عفونت واژن موثر باشد. می توانید از قطره های عصاره موم را به داخل واژن تزریق کنید.
  7. آویشن: آویشن دارای خواص ضد باکتریایی و آنتی قارچی است که می تواند در درمان عفونت واژن کمک کند. می توانید از عصاره یا عصاره آویشن برای شستشوی خارجی منطقه واژن استفاده کنید.
  8. نعنا: نعنا دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است که ممکن است در درمان عفونت واژن مفید باشد. می توانید از قهوه حلبی برای تهیه ی آب نعنا استفاده کنید و این آب را برای شستشوی خارجی منطقه واژن استفاده کنید.

قبل از استفاده از هر گونه گیاهان دارویی یا روش های درمانی خانگی برای عفونت واژن، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا از موثر بودن و ایمنی این روش ها اطمینان حاصل کنید.

درمان عفونت واژن در دوران بارداری

درمان عفونت واژن در دوره بارداری بسیار اهمیت دارد زیرا می تواند تأثیرات مخربی برای مادر و جنین داشته باشد. برخی از اهمیت های درمان عفونت واژن در بارداری عبارتند از:

  1. احتمال انتقال به جنین: در صورت عدم درمان، احتمال انتقال عفونت به جنین افزایش می یابد که می تواند برای جنین خطرناک باشد.
  2. افزایش خطر ترشحات زایمان زودرس: عفونت واژن می تواند باعث افزایش خطر ترشحات زایمان زودرس شود که ممکن است منجر به مشکلات دوران پس از تولد نوزاد شود.
  3. احتمال افزایش خطر عفونت های دیگر: عفونت واژن می تواند سیستم ایمنی مادر را ضعیف کند و باعث افزایش خطر عفونت های دیگر مانند نفخ پیش از زایمان، یا عفونت پس از زایمان شود.
  4. عدم راحتی و استرس برای مادر: عفونت واژن می تواند باعث عدم راحتی، خارش، سوزش و استرس برای مادر در دوره بارداری شود.

بنابراین، درمان عفونت واژن در بارداری اهمیت بسیاری دارد و بهتر است به زودی با پزشک خود مشورت کنید تا به درمان مناسب و ایمن برای شما و جنینتان بپردازید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ماریانا را با خواص تنگ کننده واژن، رفع عفونت دهانه رحم، از بین برنده خارش، ضدعفونی کننده واژن و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0