تفاوت شکر و عسل | کدام بهتر است؟

246 بازدید
10 مرداد 03
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 10 مرداد 1403

تفاوت شکر و عسل

عسل و شکر هر دو در اصل جزء کربوهیدرات ها محسوب می شوند و از ترکیب دو نوع قند گلوکز و فروکتوز تشکیل شده اند. گلوکز و فروکتوز هر دو به سرعت در بدن تجزیه می شوند و می توانند سبب افزایش قند خون شوند. اما نسبت گلوکز به فروکتوز در عسل و شکر باهم متفاوت است:

  • عسل: ۳۰ درصد گلوکز + ۴۰ درصد فروکتوز
  • شکر: ۵۰ درصد گلوکز + ۵۰ درصد فروکتوز

مابقی عسل حاوی آب، گرده و پاره ای مواد معدنی نظیر منیزیم، پتاسیم و ویتامین ها است که به نظر می رسد خواص عسل برای سلامتی از همین ترکیبات اضافه ناشی می شوند.

در فرآیند تولید شکر، اسیدهای آلی، پروتئین، عناصر نیتروژن، آنزیم ها و ویتامین های موجود در نیشکر از بین می روند، در حالی که عسل، یک شیرین کننده طبیعی است که فقط در معرض حرارت کم قرار گرفته است. همچنین، عسل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی مفیدی دارد که در شکر وجود ندارد.

خواص عسل در مقایسه با قندهای ساده نظیر شکر

از زمان های بسیار قدیم، عسل طبیعی به عنوان شیرین کننده و دارو مورد استفاده بوده است؛ امروزه مطالعات بسیاری نشان داده اند که عسل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بسیار بالایی دارد.

در بسیاری از این مطالعات نشان داده شده که عسل در بهبود سرفه و آلرژی بسیار مؤثر است.

عسل سرشار از ترکیبات آنتی باکتریال بوده که می تواند به از بین بردن میکروب ها کمک کند.

ترکیبات موجود در عسل در بهبود زخم نیز نقش عمده ای دارند و امروزه در درمان بسیاری از بیماری های پوستی نظیر سوختگی ها و پسوریازیس از آن استفاده می شود.

هم چنین عسل برای سلامت قلب و پایین آوردن چربی خون نیز مؤثر است.

 

تفاوت شکر و عسل

تفاوت شکر و عسل

 

تفاوت شکر و عسل

  • ۱- عسل نسبت به شکر فروکتوز بیش تری دارد. فروکتوز خاصیت شیرین کنندگی بیشتری نسبت به گلوکز داشته و با مصرف مقدار کمی عسل، می توانیم شیرینی مطلوبی در دهان حس کنیم. در ضمن عسل به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی، ارزش تغذیه ای بالاتری در مقایسه با شکر دارد.
  • ۲- یکی دیگر از فواید عسل در مقایسه با شکر، قابلیت هضم آسان تر آن است که این امر به دلیل وجود آنزیم های هضمی ایجاد شده است.
  • ۳- شاخص گلایسمیک شکر در مقایسه با عسل بالاتر است. شاخص گلایسمیک، معیاری است که نشان می دهد هر ماده غذایی، قند خون را چه قدر سریع بالا می برد. شکر به دلیل وجود فروکتوز بیش تر و فقدان مواد معدنی، شاخص گلایسمیک بالاتری دارد.
  • ۴- عسل سرشار از ویتامین های گروه ب، ث و ترکیبات آنتی اکسیدانی به ویژه فلاونوییدها می باشد که نقش زیادی در سرکوب التهاب دارد. این در حالی است که شکر هیچ ماده مغذی و ویتامینی ندارد.
  • ۵- یکی دیگر از تفاوت های عسل و شکر، مقدارکالری آن ها می باشد؛ هر قاشق غذاخوری عسل (معادل ۲۱ گرم) معمولاً حاوی ۶۴ کالری است. در حالی که همین مقدار شکر ۴۹ کالری دارد. البته باید توجه داشت که به دلیل شیرینی بیش تر عسل، معمولاً از مقدار کم تری از آن در مقایسه با شکر، برای شیرین کردن استفاده می شود.

عسل بهتر است یا شکر؟

عسل و شکر هردو دارای کالری و قند می باشند اما عسل با توجه به وجود ترکیباتی آنتی اکسیدانی و ویتامین های موجود در آن، ارزش غذایی بالاتری داشته و برای بدن مفید می باشد.

این نکته را هم در نظر بگیرید که از این دو ماده به اندازه استفاده کنید زیرا زیاده روی در مصرف هر یک از این دو می تواند سبب چاقی شود.

شما باید به خوبی بدانید که عسل دارای کالری و قند بالایی می باشد. اما با این وجود عسل طبیعی نسبت به شکر مزیت های زیادی دارد. تنها باید دقت داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از عسل موجب آسیب رساندن به سلول های بدن می شود. عسل خام دارای آنتی اکسیدان و آنزیم های زیادی می باشد که این ویژگی آن به عنوان یکی از ویژگی های سلامتی عسل می باشد.

اگر شما مبتلا به بیماری های دیابتی هستید، پیشنهاد می دهیم که از عسل طبیعی استفاده کنید. در واقع استفاده از شکر برای بیماران دیابتی ضرر دارد. بیماران دیابتی جهت استفاده از عسل باید به خوبی نحوه استفاده از آن و میزان استفاده از عسل را مشخص نمایند. در این صورت بیماری شان تشدید پیدا نمی کند.

تفاوت شکر و عسل

برخی از مهمترین تفاوت هایی که مربوط به عسل با شکر می باشد عبارت است از :

در مقایسه با شکر و عسل طبیعی، باید بدانید عسل قابلیت هضم آسان تری را به خود اختصاص داده است. این امر به دلیل آنزیم های هضم می باشد که درون عسل قرار گرفته است. شکر، ساکارز است که از دو مولکول به هم پیوسته تشکیل شده است. وقتی شکر مصرف می کنیم، معده ما باید قبل از استفاده از انرژی شکر، از آنزیم های خاص خود برای جدا کردن مولکول های آن استفاده کند. اما عسل کاملاً متفاوت است.

زنبورها یک آنزیم ویژه به شهد اضافه کرده اند که ساکارز را به گلوکز و فروکتوز تقسیم می کند. دو قند ساده برای بدن ما که می توانند به طور مستقیم جذب شوند و سریعتر در بدن هضم می شود  و همین ویژگی عسل به عنوان یکی از مهمترین و اصلی ترین مزیت های آن معرفی می شود.

عسل سرشار از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و …. می  باشد. این ویتامین  ها نقش مهمی در سرکوب التهاب بر عهده دارند. این مسئله در حالی است که شکر هیچ ماده غذایی و ویتامینی را به خود اختصاص نداده است.

 

همچنین بخوانید: 10 خواص شیر و زردچوبه و عسل برای بدن

 

خواص عسل در طب سنتی

بهترین نوع عسل از دیدگاه طب سنتی، عسلی سرخ رنگ، شفاف، غلیظ، خوشبو و خوش طعم است که وقتی آن را با انگشت برمی دارید، تار ببندد.

  • * در طب سنتی، اعتقاد بر این است که مصرف عسل می تواند رطوبت ها را از عمق بدن دفع کند. ضمن اینکه این خوراکی بسیار مغذی برای درمان و پیشگیری از انسداد عروق، سنگ های کلیه و کیسه صفرا و همچنین بیماری های مربوط به مجاری ادراری هم بسیار مفید است.
  • * عسل، معده و دستگاه گوارش را تقویت می کند و نقش چشمگیری در درمان زخم های گوارشی دارد. در مطالعه ای در سال 2012 در پاکستان مشخص شد که تأثیر عسل در درمان زخم معده در موش ها با سایمتیدین برابری می کند.
  • * شست و شوی دهان با آب و عسل را راهی برای رفع زخم های دهانی عنوان کرده اند به خصوص برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • * این خوراکی شیرین می تواند محرک اشتها برای بچه ها و افراد بدغذا باشد. افراد مبتلا به زخم های دهانی و لوزه ای هم می توانند با غرغره کردن آب و عسل، هرچه سریع تر از شر این زخم ها خلاص شوند.
  • * از طرف دیگر، شستن دهان و لثه ها با مخلوطی از سرکه و عسل می تواند باعث تقویت لثه ها و درمان سریع تر بیماری های لثه ای شود.
  • * همین مخلوط سرکه و عسل، نقش چشمگیری در برطرف کردن جرم های دندانی هم دارد.
  • * عسل با درمان زخم های گوارشی، جلوی خونریزی های دستگاه گوارش را هم می گیرد و مصرف آن می تواند در درمان سرفه و گلودرد موثر باشد.
  • * عسل حامل داروست و این قابلیت را دارد که دارو یا گیاهان دارویی مختلف را در بدن حمل کند و به محلی که این دارو می خواهد اثر گذارد، ببرد و همچنین تأثیرگذاری بهتر دارو را تشدید می کند و به عنوان کمک کننده محسوب می شود.
  • * آشامیدن عسل همراه با روغن ها مثل روغن گل سرخ می تواند به عنوان ماده ای ضد سرفه استفاده شود و به سالم ماندن ریه های انسان کمک می کند.
  • * افرادی که دچار رنگین شدن پوست می شوند (مثلاً قهوه ای تیره می شود) می توانند برای شفاف شدن پوست خود ترکیبات عسل را مصرف کنند.
  • * عسل تقویت کننده سیستم گوارش و اشتهاآور است و به عنوان ضدهلیکوباکتر پیلوری شناخته می شود و نقش آن در درمان زخم معده بسیار موثر است.
  • * ترکیب کمی عسل با نمک برای رفع کبودی ناشی از ضربه کمک کننده است.
  • * گذاشتن عسل روی زخم برای بهبود سریع زخم مفید است، همچنین مانع بروز میکروب روی زخم می شود.
  • * در مطالعه ای در سال 2012 مشخص شد که مصرف آب و عسل تأثیرش در رفع سرفه کودکان بهتر از شربت دیفن هیدرامین بوده است.

جمع بندی تفاوت شکر و عسل

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که عسل با شکر از نظر ترکیباتی که دارند متفاوت هستند. عسل طبیعی نسبت به شکر دارای خواص و مزیت بیشتری می باشد. بسیاری از افراد می  دانند که شکر برای بیماران دیابتی ضرر دارد. به همین دلیل بیمارانی که دچار قند خون هستند از عسل به جای شکر استفاده می  کنند.

عسل جایگزین بسیاری از مواد شیرین کننده به شمار می  رود. شما برای استفاده از عسل باید میزان آن را کنترل کنید تا بتوانید مزیت عسل را به بدن خود برسانید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل طبیعی و خالص نیم کیلویی را با اطمینان از کیفیت و سلامت آن، از عطارک تهیه کنید. ما تازه ها را با نازلترین قیمتها عرضه می کنیم.

برچسب ها:
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0