بیش از 5 فایده شگفت انگیز لوبیا سبز که نمی دانستید

308 بازدید
08 مرداد 03
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 8 مرداد 1403

بیش از 5 فایده شگفت انگیز لوبیا سبز که نمی دانستید

لوبیا سبز یکی از حبوبات کم کالری از خانواده باقلائیان است که بیش از 150 گونه ی آن در سراسر جهان یافت می شود. لوبیا سبز فواید زیادی برای سلامتی دارد. همه انواع لوبیاها از نظر اکولوژیکی مفید هستند.

مصرف انواع میوه ها و سبزیجات خطر ابتلا به انواع بیماری ها را کاهش می دهد. مطالعات متعددی نشان داده است که افزایش مصرف غذاهای گیاهی، مانند لوبیا سبز احتمال ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

به علاوه مصرف این مواد غذایی باعث تقویت گوارش، کنترل وزن و افزایش انرژی می شود. لوبیا سبز دارای فیبر، پروتئین، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، فولات، ویتامین های آو کا،ب 6، ای می باشد.

خواص لوبیا سبز برای پوست و مو

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

  1. جوان سازی پوست صورت

لوبیا سبز حاوی مقادیر بالایی ویتامین آ و آنتی اکسیدان های لووتیان، نئوکسانتین، بتا کاروتن و ویولاکسانتین است که چین و چروک پوست را کاهش داده و به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

  1. درمان موهای خشک و شکننده

مقادیر بالای بیوتین موجود در لوبیا سبز برای تقویت و افزایش رشد مو ضروری است و علاوه بر این به درمان موهای خشک و شکننده کمک می کند.

 

بیش از 5 فایده شگفت انگیز لوبیا سبز که نمی دانستید

بیش از 5 فایده شگفت انگیز لوبیا سبز که نمی دانستید

 

خواص لوبیا سبز در طب سنتی

در طب سنتی، خواص بسیاری برای لوبیا سبز ذکر شده است، به طوری که آن را یک سبزی خوشمزه می دانند که می تواند به شکل های مختلف مصرف می شود، در منابع طب سنتی طبع لوبیا سبز سرد و تر ذکر شده است. لوبیا سبز برای افراد گرم مزاج غذای مناسبی است و میزان حرارت و خشکی مزاج آنها را تعدیل می کند. اما برای افراد سرد مزاج اگر به اندازه و همراه با مصلح مصرف نشود، ممکن است باعث بروز عوارض و ناراحتی هایی شود. اما بیشتر آن را در لوبیا پلو استفاده می کنند؛ در زیر به مهم ترین خواص لوبیا سبز در طب سنتی اشاره می کنیم.

خواص لوبیای سبز برای دستگاه گوارشی

این لوبیا سرشار از فیبر است و بنابراین در بهبود حرکات روده و در نتیجه سلامت گوارش بسیار مؤثر است.

خواص ضد سرطان لوبیای سبز

بسیاری از میوه ها و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که ثابت کرده اند خواص ضد سرطان دارند. لوبیای سبز سرشار از کلروفیل است که به آن ها خواص ضد سرطان می دهد. بنابراین افرادی که لوبیای سبز زیادی مصرف می کنند، به خصوص اگر آن را بخار پز و کم پخت مصرف کنند؛ می تواننداز آن برای جلوگیری از بسیاری از سرطان های بدخیم استفاده کنند.

خواص لوبیا سبز برای زنان

خانم ها به دلیل دوره قاعدگی و بارداری نیاز به مصرف طبیعی آهن دارند تا از کم خونی آن ها جلوگیری شود. لوبیا سبز برای توقف و درمان کم خونی مفید است.

با توجه به محتوای بالای آهن و اسید فولیک بهترین گزینه برای پیشگیری و درمان کم خونی است. همچنین با توجه به اهمیت مصرف اسید فولیک در زنان باردار برای پیشگیری از نقص لوله عصبی جنین؛ مصرف لوبیا سبز در طول این دوره بسیار توصیه می شود.

خواص لوبیا سبز برای افسردگی

یکی از خواص لوبیا سبز، کمک به جلوگیری از افسردگی است. وجود فولات در لوبیای سبز باعث می شود از عواملی که در تولید هورمون هایی مانند سروتونین، دوپامین و اپی نفرین تداخل ایجاد می کند، جلوگیری شود و فرد دچار افسردگی ناشی از کمبود این هورمون ها نمی شود. در نتیجه استفاده از آن برای افرادی که مشکلات خواب، اشتها و بدخلقی تشویق دارند، توصیه می شود.

 

همچنین بخوانید: فواید و مضرات لوبیا سبز

 

عوارض احتمالی لوبیا سبز

  • افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، از جمله کومادین و وارفارین نباید مصرف غذاهایی که ویتامین کا بالایی دارند را افزایش دهند، چرا که این ویتامین نقش مهمی در انعقاد خون دارد. مقادیر بالای ویتامین کا موجود در لوبیا سبز ممکن است با دارو های ضد انعقاد خون خون مانند کومادین یا وارفارین تداخل دارویی ایجاد کند.
  •  لکتین پروتئینی است که به کربوهیدرات ها متصل می شود. این پروتئین در انواع لوبیا مانند لوبیای سبز یافت می شود. این پروتئین می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند. پخت لوبیا سبز می تواند مقدار لکتین را کاهش دهد. لوبیا سبز شامل اسید فیتیک است. فیتیک اسید می تواند به مواد معدنی متصل شود و از جذب آن ها توسط بدن جلوگیری کند.
  • لکتین موجود در لوبیا سبز در مقادیر بالا می تواند سبب ایجاد انواع مشکلات گوارشی شود.
  • لوبیا سبز و سایر حبوبات ممکن است در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک و حساسیت شوند.
  • لوبیا سبز مقادیر بالایی اگزالات دارد و برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و کیسه صفرا مضر می باشد.
  • ممکن است منجر به ایجاد سنگ کلیه، صفرا یا مثانه شود.
  • در برخی افراد به ویژه کودکان ایجاد واکنش های آلرژیک نظیر تهوع، کهیر، دل درد، بی حالی و ورم می کند.
  • افراد مبتلا به نقرص، یا افرادی که اسید اوریک بالا دارند باید در مصرف لوبیاسبز دقت کرده و با پزشک خود مشورت کنند.
  • زیاده روی در مصرف لوبیاسبز ریزش مو را تشدید می کند. بهتر است افرادی که دچار ریزش مو هستند کمتر لوبیاسبز مصرف کنند.

فاویسم

لوبیا سبز یکی از حبوبات و از اعضای خانواده ی باقلائیان است بنابراین بهتر است که افراد مبتلا به بیماری فاویسم از خوردن آن اجتناب کنند. داشتن یک رژیم غذایی متنوع و غنی از مواد مغذی نقش مهمی را در جلوگیری از بیماری ها دارد.

مصلح لوبیا سبز چیست؟

ادویه هایی مانند آویشن، خردل، دارچین، زنجبیل، زیره، فلفل، نمک و روغن زیتون مصلح لوبیا سبز بوده، نفخ آن را کاهش و بر بهبود خواص و مزاج آن می افزایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خردل زرد را با خواص ضدسرطان، ضد میکروب، مسکن، تهوع آور، دفع کننده حشرات (تساعد بوی ناخوش برای حشرات از پوست)، ملین، تعریق زا، پیشگیری و کمک به درمان سرطان، کمک به کاهش چربی خون، کمک به درمان بیماری های مفصلی از جمله روماتیسم، پیشگیری از تصلب شرایین و … بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0