حجامت یا بادکش درمانی و پیشگیری از صدها بیماری با حجامت

390 بازدید
26 خرداد 03
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 خرداد 1403

حجامت یا بادکش درمانی و پیشگیری از صدها بیماری با حجامت

حجامت یک روش درمانی باستانی است که ممکن است درد کمر، گردن درد، سردرد و سایر علائم بیماری را برطرف و درمان کند. قدمت حجامت یا بادکش درمانی به فرهنگ های مصر باستان، چین و خاورمیانه برمی گردد. یکی از قدیمی ترین کتاب های درسی پزشکی جهان، پاپیروس ابرس، نحوه استفاده مصریان باستان از حجامت درمانی را در 1550 سال قبل از میلاد توصیف می کند. بادکش یکی از زیرمجموعه های درمانی است که برگرفته از روش قدیمی در طب سنتی چین است.

این روش با انجام مکش یا گرم کردن و ایجاد نوعی خلأ با کمک وسیله ای که مانند کاسه است، بر روی نقاط خاصی از پوست بدن اعمال می شود. انجام این روش به صورت عمده در آسیا انجام می شود، با این حال در بخش های شرقی اروپا، خاورمیانه و آمریکای لاتین نیز شیوع دارد. بادکش و خون دادن به عنوان شبه علم شناخته می شود.

یک پزشک و محقق آلمانی تأکید دارد: حجامت پدیده ای است که در خود تنظیمی کردن عملکرد بدن انسان دخالت دارد، امری که هرگز با روش های دیگر نمی توان آن را جایگزین کرد. مردم خون دادن را برای اهداف زیادی انتخاب می کنند، از جمله برای کمک به درد، التهاب، افزایش جریان خون، آرامش و رفاه و به عنوان یک نوع ماساژ بافت عمیق.

بهترین زمان حجامت

بهترین زمان برای خون دادن، زمانی است که هوا معتدل باشد. اگر برای سم زدایی عمومی حجامت می کنید، چون خون دادن از نظر برخی افراد یک سنت است و عجله ای برای انجام آن ندارند، انجام حجامت را در روزهای هفدهم، نوزدهم و بیست و یکم ماه قمری در نظر می گیرند. البته، مزاج فردی نیز باید در نظر گرفته شود. با این حال، اگر حجامت را برای هدف خاصی انجام می دهید، مثلا برای درمان آسیب دیدگی، با خیال راحت هر زمان خواستید حجامت کنید.

جنس فنجان های بادکش:

اکثر پزشکان برای انجام بادکش از لیوان های شیشه ای یا پلاستیکی استفاده می کنند؛ اما ممکن است جنس فنجان ها از موارد زیر باشد:

  • -شیشه
  • -بامبو
  • -سفال
  • -سیلیکون

  حجامت یا بادکش درمانی و پیشگیری از صدها بیماری با حجامت  

انواع حجامت:

روش های مختلفی برای خون دادن وجود دارد که عبارتند از:

  • -خشک
  • -خیس

در طول هر دو نوع حجامت، درمانگر شما یک ماده قابل اشتعال مانند الکل، گیاهان دارویی یا کاغذ را در یک فنجان قرار می دهد و آن را آتش می زند. با خاموش شدن آتش، فنجان را وارونه روی پوست می گذارند.

با سرد شدن هوای داخل فنجان خلاء ایجاد می کند. این باعث می شود که پوست شما بلند شده و با گسترش رگ های خونی قرمز شود. فنجان به طور کلی تا 3 دقیقه در جای خود باقی می ماند.

نسخه مدرن تر از پمپ لاستیکی به جای آتش برای ایجاد خلاء داخل فنجان استفاده می کند. گاهی اوقات درمانگران از فنجان های سیلیکونی استفاده می کنند که می توانند از جایی به جای دیگر روی پوست شما حرکت کنند تا اثری شبیه ماساژ داشته باشند.

حجامت خیس یا مرطوب تهاجمی ترین نوع حجامت است. در این روش با گذاشتن فنجان در محل به مدت حدود 3 دقیقه مکش ملایمی ایجاد می کنند. سپس درمانگر فنجان را برمی دارد و از یک تیغ جراحی کوچک برای ایجاد برش های سبک و ریز روی پوست شما استفاده می کند. سپس، ساکشن دوم را انجام می دهند تا مقدار کمی خون خارج شود.

هدف حجامت مرطوب افزایش جریان و گردش خون و درعین حال کاهش رکود یا تجمع خون بد است. طرفداران بادکش بر این باورند که حجامت مرطوب مواد مضر و سموم را از بدن دفع می کند تا بهبودی را بهبود بخشد. اما این ثابت نشده است.

برخی از افراد نیز از «حجامت چینی» که گاها با بادکش همراه است، برای درمان استفاده می کنند. در  این روش، درمانگر ابتدا سوزن های طب سوزنی را وارد کرده و سپس فنجان ها را روی آن ها قرار می دهد.

در چه نواحی از بدن حجامت انجام می شود؟

خون دادن می تواند در نقاط مختلف بدن انجام شود و محل دقیق آن بستگی به هدف درمانی دارد. مواضع حجامت تر که مهم و اصلی به شمار می روند و پس از بادکش های اولیه و تجمیع خون در این نقاط، توسط تیغ خراش داده می شوند، شامل

  1. بین دو کتف
  2. سر
  3. پا
  4. گودی پس گردن
  5. روی شانه ها
  6. ناحیه کبد

این مواضع برای اهداف درمانی خاصی مانند تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون، و درمان بیماریهای مختلف استفاده میشوند. همچنین، مزاج فردی و شرایط خاص او نیز در انتخاب محل حجامت موثر است.

 

همچنین بخوانید: نقش حجامت در درمان بیماری ها

 

حجامت برای چی خوبه؟

یک گزارش که در سال 2015 در مجله طب سنتی و مکمل منتشر شد، اشاره می کند که خون دادن می تواند به درمان آکنه، تبخال زوستر (زونا) و تسکین درد کمک کند. به طور کلی در طب سنتی از حجامت برای درمان موارد زیر استفاده می شود:

  1. حذف مواد زائد و سموم از خون
  2. اختلالات خونی مانند کم خونی و هموفیلی
  3. تحریک و تقویت سیستم دفاعی بدن
  4. بیماری های روماتیسمی مانند آرتریت و فیبرومیالژیا
  5. ناباروری و اختلالات زنان و زایمان
  6. مشکلات پوستی مانند اگزما و آکنه
  7. فشار خون بالا
  8. میگرن
  9. اضطراب و افسردگی
  10. احتقان برونش ناشی از آلرژی و آسم
  11. درمان واریس

چه افرادی نباید حجامت کنند؟

از آنجایی که محققان در مورد اثرات حجامت بر بارداری اطلاعات کمی دارند، اگر باردار هستید، نباید حجامت درمانی انجام دهید. همچنین در صورت داشتن علائم ابتلا به هر یک از موارد زیر باید از حجامت خودداری کنید:

  1. کم خونی
  2. داشتن پیس میکر (باتری قلب)
  3. اختلالات خونریزی مانند هموفیلی
  4. مشکلات لخته شدن خون، مانند ترومبوز ورید عمقی (DVT) یا سابقه سکته مغزی
  5. بیماری قلبی و عروقی
  6. بیماری های پوستی، از جمله اگزما و پسوریازیس
  7. تشنج (صرع)

این روش درمانی چه عوارضی در پی دارد؟

تا زمانی که به یک متخصص بهداشتی آموزش دیده مراجعه کنید، خون دادن نسبتاً ایمن است. اما شما می توانید این عوارض جانبی را در ناحیه ای که فنجان ها با پوست شما تماس می گیرند داشته باشید:

  1. ناراحتی خفیف
  2. سوزش
  3. کبودی
  4. عفونت پوست

اگر فنجان ها و وسایل به خون آلوده شوند و بین بیماران به درستی استریل نشوند، بیماری های منتقله از خون مانند هپاتیت B و C می توانند سرایت کنند.

در حالی که تحقیقات علمی زیادی برای اثبات فواید درمانی حجامت وجود ندارد، به نظر می رسد خون دادن برای برخی افراد کارساز بوده و خطرات زیادی به همراه ندارد. با این حال، قبل از انجام آن یا هر روش درمانی جایگزین، باید با یک پزشک مشورت شود. پزشک ممکن است در شرایط رد این روش برای فرد، روش درمانی جایگزینی را پیشنهاد دهد که موثرتر و ایمن تر هم خواهد بود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل وحشی را با اطمینان از کیفیت و سلامت آن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0