topNotif

بهترین روش برای نگهداری مناسب از برگ بو در منزل

949 بازدید
31 اردیبهشت 02
مهربانو زهرا
,
بروزرسانی شده در تاریخ 31 اردیبهشت 1402

بهترین روش برای نگهداری مناسب از برگ بو در منزل

گیاه برگ بو

سلام و درود دوستان و عزیزان سبز انگشتی همراهان همیشگی دوستداران گل و گیاه و طبیعت و سربزی؛ امیدوارم حال خودتون و گیاهانتون عالی باشد. قراره امروز با هم در مورد گیاهی پرخاصیت که جنبه دارویی هم دارد صحبت کنیم؛ گیاه برگ بو را شاید به عنوان چاشنی غذا بشناسید و دوست داشته باشید این گیاه پرخاصیت را در منزل داشته باشید و هر موقع خواستید ازش استفاده کنید، اگر علاقمند هستید در مورد این گیاه بیشتر بدانید با من همراه باشید تا با هم نکات مفید و کلیدی را رقم بزنیم از حسن توجه شما مهربانان سپاسگزارم.

گیاه برگ بو چقدر نور نیاز دارد؟

برگ بو نیاز نوری بالایی دارد اما آفتاب مستقیم و تند تابستان در شهرهای گرمسیر برای گیاه مناسب نیست. اگر در این مناطق زندگی می کنید حتما گیاه را زیر سایه بان یا مکانی که خیلی روشن باشد و آفتاب مستقیم نداشته باشد نگهداری کنید. اگر داخل منزل از این گیاه نگهداری می کنید پشت پنجره جنوبی با فاصله از گیاه نگهداری کنید؛ دقت داشته باشید نور مستقیم و تند و سایه مطلق برای گیاه مناسب نیست پس گیاه را در مکانی با نور فراوان و غیر مستقیم قرار بدهید.

چقدر و چطور برگ بو رو آبیاری کنیم؟

گیاه برگ بود نیاز به آبیاری منظم و تقریبا متوسطی دارد اگر از این گیاه داخل گلدان نگهداری می کنید حتما پس از مدتی که سطح خاک خشک شده باشد گیاه را آبیاری کنید. می توانید انگشت خود را داخل خاک فرو ببرید اگر حس کردید خاک خشک است و دستتان گلی نمی شود گیاه را آبیاری کنید؛ حتما حتما باید مراقب باشید سوراخ های ته گلدان باز باشد تا پس از آبیاری آب اضافه از ته گلدان خارج شود. اگر از این گیاه داخل باغچه و فضای باز نگهداری می کنید، اگر هوا گرم باشد تقریبا نیاز به آبیاری دارد چون گیاهانی که در فضای باز نگهداری می شوند بخاطر گرمای بیشتر و اینکه بر اثر وزش باد خاک آنها زودتر از محیط منزل خشک می شود.

بهترین روش برای نگهداری مناسب از برگ بو در منزل

بهترین روش برای نگهداری مناسب از برگ بو در منزل

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری برگ بو چقدره؟

این گیاه نیاز رطوبت بالایی ندارد اما اگر دوست دارید گیاهتان شاداب تر باشد می توانید برای گیاه جزیره درست کنید.

روش ساخت جزیره برای گلدان برگ بو:

تشت یا زیرگلدانی بزرگی انتخاب می کنیم از سنگریزه پر می کنیم و تشت را پر از آب می کنیم؛ گلدان را وسط تشت روی سنگ ریزه ها قرار می دهیم، هرگاه آب داخل ظرف تبخیر شد مجددا آنرا پر از آب می کنیم. هرگز اجازه ندهید تشت خشک باشد؛ همیشه ظرفی که بعنوان جزیره در نظر گرفته اید باید پر از آب باشد، در ضمن اجازه ندهید ته گلدان شما با آب تماس داشته باشد چون ریشه ها به مرور زمان در آب می پوسند و از بین می روند.

از چه خاکی برای نگهداری برگ بو استفاده کنیم؟

برای خاک گیاه برگ بو باید سعی کنید خاکی مناسب با زهکشی عالی تهیه کنید خاکی سبک و تقریبا غنی دقت داشته باشید؛ زهکشی گلدان خیلی مهم است اگر از این گیاه داخل گلدان نگهداری می کنید حتما ته گلدان باید سوراخ های متعددی داشته باشد چون زهکشی خوب و مناسب باعث می شود آب اضافه از ته گلدان خارج شود.

ترکیبی از خاک برگ +پرلیت+کوکوپیت+ همراه با شن و ماسه و کمی کود پوسیده دامی و یا ترکیبی از خاک باغچه+پرلیت+شن و ماسه استفاده کنید. دقت داشته باشید که مراقب زهکشی گلدان باشید و همیشه چک کنید اگر پس آبیاری به راحتی آب از ته گلدان خارج شد زهکشی خوبی دارد اما اگر پس از ساعتها آبیاری گیاه از ته گلدان آبی خارج نشد حتما سوراخ های ته گلدان گرفته به شرطی که گیاه را سیراب کنید تا آب به ریشه ها برسد حتما پس آبیاری زیر گلدانی پر از آب را خالی کنید.

این گیاه را هر ماه در فصل بهار و تابستان به نسبت کمتری از گیاهان کود دهی و تقویت کنید با نصف میزان کود دهی که در دستور گیاهان زینتی توصیه شده است.

 

همچنین بخوانید: چگونه برگ بیدی پرپشت و سرحالی داشته باشیم؟

 

آیا برگ بو نیاز به هرس دارد؟

اگر دوست دارید گیاهی پرپشت و زیبا داشته باشید در بهار و تابستان اقدام به هرس گیاه کنید. می توانید از برگ های هرس شده در غذا استفاده کنید پس از طمع دادن به غذای شما اونو از ظرف خارج کنید و یا قلمه های هرس شده و سالم را تکثیر کنید.

نحوه تکثیر برگ بو در خانه

برای تکثیر گیاه برگ بو از دو روش تکثیر با بذر و تکثیر از طریق قلمه می توانید اقدام کنید.

تکثیر گیاه از طریق کشت بذر: سعی کنید بذری سالم تهیه کنید به مدت یکی دو روز درون آب ولرم بذر ها را خیس کنید سپس بستر خاکی سبک تهیه کنید؛ بذرها را درون خاک کاشته و همیشه خاک را مرطوب نگه دارید. هرگز اقدام به آبیاری غرقابی نکنید فقط خاک را نمدار نگه دارید و بستر کاشت را کاور کنید. در فضایی گرم و روشن نگهداری کنید تا قلمه ها جوانه برند.

تکثیر گیاه برگ بو با روش قلمه زدن ساقه: ساقه ای سالم و سرحال را به اندازه ده الی پانزده سانتی متر تهیه کنید. برگ های اضافه را کات کنید و قلمه ها را درون خاک سبک (یا پرلیت خالی یا ترکیبی ازپرلیت کوکپیت) خاک گیاه باید همیشه نمدار باشد. برای تسریع در قلمه زدن گیاه می توانید آنها را کاور کنید.

مشکلات و بیماری های گیاه برگ بو:

  • قهوه ای و سوخته شدن برگ بو از گرمای زیاد و آفتاب تند و مستقیم است حتما محل نگهداری گیاه را عوض کنید و به جایی به دور از نور مستقیم و تند خورشید قراردهید.
  • ریش برگهای گیاه می تواند از جابجایی یا آبیاری زیاد باشد.
  • زرد شدن گیاه برگ بو از آبیاری نامناسب و نبود زهکشی مناسب است. پس حتما سوراخ های ته گلدان را چک کنید.
  • خشک شدن برگ ها و چروک شدن آنها از گرمای زیاد و خشکی خاک است؛ اقدام به آبیاری گیاه کنید.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما عزیزان مفید بوده باشد؛ سوالی اگر داشتید کامنت بگذارید.

مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید.

روز و روزگاران خوش خدانگهدار.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.  

برگ بو را با خواص معطر کردن غذا ها و تحریک اشتها، تقویت بینایی، پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه، تقویت سیستم ایمنی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0