topNotif

10 مزیت فوق العاده سلامتی برای خوردن دانه های چیا

1239 بازدید
23 دی 01
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 9 دی 1401

10 مزیت فوق العاده سلامتی برای خوردن دانه های چیا

دانه چیا چیست؟

دانه چیا از گیاه صحرایی مریم گلی هیسپانیکا، یکی از اعضای خانواده نعناع می آید. دانه هیسپانیکا اغلب با نام رایج آن “chia” و همچنین چندین نام تجاری به فروش می رسد. اعتقاد بر این است که منشاء آن در آمریکای مرکزی است، جایی که این دانه جزء اصلی رژیم غذایی باستانی آزتک ها بوده است. دانه های یک گیاه مرتبط به نام (چیا طلایی)، عمدتاً توسط بومیان آمریکا در جنوب غربی ایالات متحده استفاده می شد.

دانه های چیا به عنوان منبع عالی اسید چرب امگا 3 مورد توجه قرار گرفته اند. آنها همچنین منبع عالی فیبر رژیمی با 10 گرم در هر اونس (حدود 2 قاشق غذاخوری) هستند و حاوی پروتئین و مواد معدنی از جمله آهن، کلسیم، منیزیم و روی هستند.

مزایای سالم افزودن دانه چیا به رژیم غذایی

در اینجا 10 مزیت فوق العاده برای سلامتی خوردن دانه چیا وجود دارد

  1. هضم را بهبود می بخشد

مقدار خوب فیبر (هم محلول و هم نامحلول) در دانه‌های چیا به تنظیم عملکرد روده کمک می‌کند و در نتیجه بار را از سیستم گوارشی دور نگه می‌دارد. فیبر نامحلول کمک می کند تا غذا به آرامی در مسیرهای روده حرکت کند و از یبوست جلوگیری می کند.

این دفع روزانه سموم از طریق صفرا و مدفوع برای حفظ سلامت کلی بدن ضروری است. فیبر محلول، از طرف دیگر، روده بزرگ را هیدراته نگه می دارد و هضم آسان را تضمین می کند.

علاوه بر این، این دانه ها با کاهش فشار روی روده بزرگ، به پیشگیری از دیورتیکولوز و دیورتیکولیت نیز کمک می کنند. همانطور که مشخص است، هر دوی این شرایط اغلب با رژیم غذایی کم فیبر همراه بوده است. فیبر 40 درصد از وزن دانه های چیا را تشکیل می دهد و آنها را به یکی از غنی ترین منابع فیبر غذایی تبدیل می کند.

یک قاشق غذاخوری دانه چیا را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و ۱ تا ۲ بار در روز بنوشید تا سیستم گوارشی سالمی داشته باشید.

  1. شما را پر انرژی نگه می دارد

دانه چیا یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین کامل است. استرانسیوم موجود در این دانه ها به جذب پروتئین و تولید انرژی بالا کمک می کند. علاوه بر این، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف با هم کار می کنند تا شما را در طول روز پرانرژی نگه دارند و سرعت متابولیسم را افزایش دهند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱  منتشر شد، مصرف دانه‌های چیا به اندازه نوشیدنی‌های ورزشی مملو از شکر برای افزایش استقامت ورزشی برای مسابقات استقامتی که بیش از ۹۰ دقیقه طول می‌کشد مؤثر است.

نکته کلیدی از این یافته‌ها این است که دانه‌های چیا می‌توانند جایگزین مناسب‌تری برای نوشیدنی‌های انرژی‌زای غنی از کربوهیدرات باشند، زیرا آن‌ها مزایای اسیدهای چرب امگا 3 را بدون عوارض جانبی قند به ورزشکاران می‌رسانند.

10 مزیت فوق العاده سلامتی برای خوردن دانه های چیا

10 مزیت فوق العاده سلامتی برای خوردن دانه های چیا

  1. اشتها را سرکوب می کند

از آنجایی که دانه های چیا دارای ترکیب ایده آلی از تعداد کم کالری و محتوای فیبر بالا هستند، می توانند افزودنی خوشایند برای رژیم کاهش وزن باشند.

دانه‌های چیا به دلیل آرایش فیبری خود، می‌توانند حدود 1-12 برابر وزن خود در آب خیس بخورند و قوام ژل مانندی پیدا کنند و اندازه و وزن آن افزایش یابد. زمانی که دانه های چیا به شکل ژل مصرف می شوند، دیرتر هضم می شوند و در نتیجه شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند.

علاوه بر این، پروتئین موجود در دانه چیا نیز به کاهش اشتها و دریافت غذا کمک می کند. احساس سیری ناشی از مصرف دانه چیا شما را از پرخوری در وعده غذایی بعدی باز می دارد و گرسنگی در اواسط غذا را کنترل می کند.

علاوه بر این، پروتئین و اسیدهای چرب ضروری موجود در دانه چیا به افزایش متابولیسم و افزایش توده عضلانی بدون چربی کمک می کند. بنابراین، می توان با اطمینان گفت که دانه های چیا فاقد مواد مغذی مفید برای کاهش وزن هستند.

دانه های چیا را روی سالاد، سوپ، ماست و اسموتی های خود بپاشید یا از آن به عنوان چاشنی غذاهای سبزیجات یا آب مخلوط استفاده کنید.

  1. قند خون را تثبیت می کند

بر اساس مطالعه ای که در سال 2009 در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، دانه های چیا می توانند به عادی سازی مقاومت به انسولین کمک کنند.

ترکیب منحصربه‌فرد فیبرهای محلول و نامحلول به همراه محتوای پروتئین سالم، دانه‌های چیا را قادر می‌سازد تا سرعت هضم کربوهیدرات‌های پیچیده را کاهش دهند. این امر برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اهمیت ویژه ای دارد زیرا دانه های چیا می توانند به آنها در تثبیت سطح گلوکز خون کمک کنند.

بعلاوه، دانه چیا حتی می تواند به کاهش چربی و کلسترول خون کمک کند، بنابراین خطر مشکلات قلبی عروقی را کاهش می دهد.

برای کاهش مقاومت به انسولین و کاهش افزایش ناگهانی قند در خون، روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوری دانه چیا بخورید.

  1. روند پیری را کند می کند

دانه چیا نیز یک غذای عالی ضد پیری است. آنها به حفظ زیبایی پوست، مو و ناخن کمک می کنند. دانه چیا با داشتن خواص آنتی اکسیدانی بالا به مبارزه با رادیکال های آزاد و در نتیجه جلوگیری از پیری زودرس کمک می کند.

علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه های چیا به درمان تعدادی از مشکلات پوستی مانند چین و چروک و لکه های پیری، مرطوب نگه داشتن پوست و بهبود زخم کمک می کند.

برای حفظ ظاهری جوان و همچنین تقویت سلامت مو، پوست و ناخن، روزانه مقداری دانه چیا مصرف کنید.

 

همچنین بخوانید: 6 آجیل با بهترین عملکرد برای کاهش وزن

 

  1. اختلالات خلقی را درمان می کند

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2010 در دانشگاه مک گیل در مونترال، اسیدهای چرب امگا 3 تا حد زیادی به درمان افسردگی و سایر اختلالات خلقی کمک می کند.

دانه چیا منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 است که شایسته گنجاندن آن در رژیم غذایی افرادی است که از افسردگی، اختلال دوقطبی، ADHD، اضطراب، استرس و انواع دیگر اختلالات خلقی و رفتاری رنج می برند.

بعلاوه، دانه چیا با تغذیه مغز و ایجاد حس آرامش و تمرکز از سلامت روان حمایت می کند. همچنین ویتامین های B موجود در دانه چیا به عملکرد بهتر سیستم عصبی کمک می کند.

  1. کم خونی را درمان می کند

کم خونی وضعیتی است که در آن بدن گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن کافی به بافت ها ندارد و باعث خستگی و بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر می شود.

این می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که شایع ترین آن کمبود آهن است. شما می توانید کم خونی را با دانه های چیا که به وفور آهن دارند درمان کنید.

دانه چیا علاوه بر تامین مواد مغذی ضروری، به پاکسازی بدن و افزایش تعداد گلبول های قرمز خون کمک می کند. خوردن 2 قاشق غذاخوری دانه چیا 2.2 میلی گرم آهن یا 12 درصد از نیاز روزانه توصیه شده را به بدن شما می رساند.

گزینه دیگر تهیه اسموتی ضد کم خونی با 2 فنجان اسفناج، 1 قاشق غذاخوری پودر ریشه قاصدک، 2 چغندر، 1 موز، 1 قاشق غذاخوری دانه چیا و 1 آووکادو است. همه مواد را کاملا مخلوط کرده و 1 یا 2 بار در روز میل کنید.

  1. از پوکی استخوان جلوگیری می کند

دانه چیا یکی از بهترین منابع غیر لبنی کلسیم است و سرشار از چندین ماده مغذی دیگر مانند منیزیم، پروتئین و فسفر است که می تواند از شکننده شدن استخوان ها و حتی کاهش خطر پوکی استخوان جلوگیری کند.

علاوه بر این، اسیدهای چرب ضروری امگا 3 موجود در این دانه ها به افزایش تراکم مواد معدنی استخوان کمک می کند.

این منجر به این نتیجه می شود که دانه های چیا می توانند به درمان درد مفاصل، التهاب، آرتریت و سایر مشکلات سلامتی مرتبط با استخوان کمک کنند. آنها همچنین می توانند دندان های شما را قوی و سالم نگه دارند.

برای حفظ سلامت استخوان و دهان و جلوگیری از پوکی استخوان، روزانه 1 قاشق غذاخوری دانه چیا مصرف کنید.

10 مزیت فوق العاده سلامتی برای خوردن دانه های چیا

10 مزیت فوق العاده سلامتی برای خوردن دانه های چیا

  1. سلامت قلب را بهبود می بخشد

دانه چیا، زمانی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کلی محافظت کننده از قلب و همراه با سایر تغییرات مفید در شیوه زندگی مصرف شود، می تواند برای سلامت قلب شما مفید باشد.

دانه های چیا به عنوان منبع غلیظ اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می توانند کلسترول و تری گلیسیریدهای مضر لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را کاهش دهند و در عین حال کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) “خوب” را افزایش دهند.

علاوه بر این، دانه های چیا حاوی کلسترول نیستند. این دانه ها همچنین به کاهش تجمع پلاک های آترواسکلروتیک و کاهش فشار خون بالا کمک می کنند. علاوه بر این، دانه های چیا دارای مقدار زیادی منیزیم و پتاسیم هستند که به حفظ سلامت قلب و کاهش خطر بیماری قلبی و سکته کمک می کند.

برای بهبود سلامت قلب خود روزانه حداقل 1 قاشق غذاخوری دانه چیا بخورید.

  1. عملکرد مغز را بهبود می بخشد

دانه چیا ممکن است برای کمک به عملکرد صحیح مغز و بهبود حافظه و تمرکز مفید باشد. دانه های چیا با داشتن اسیدهای چرب امگا 3 بالا به پاکسازی شریان های مغز از پلاک کمک می کنند. این به نوبه خود، ارتباط بین سلول های مغز را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، این اسیدهای چرب ضروری به انعطاف پذیری بیشتر غشای سلولی در مغز و کارآمدتر شدن انتقال اعصاب کمک می کنند و در نتیجه به بهبود عملکرد شناختی کمک می کنند.

چیزی به سادگی پاشیدن دانه چیا روی ماست، غلات و سالاد می تواند در دستیابی به سلامت بهینه مغز کمک زیادی کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه چیا را با خواص کاهش اشتها و کاهش وزن، درمان کم خونی در دوران بارداری، کاهش کلسترول و فشار خون بالا، تنظیم قند خون، کمک به سلامت معده و دستگاه گوارش، پیشگیری از یبوست، درمان سرطان سینه، درمان افسردگی، درمان و پیشگیری از آلزایمر و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0