topNotif

نحوه کاشت و پروش درختچه لیمو در گلدان

823 بازدید
03 خرداد 02
مهربانو زهرا
,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 خرداد 1402

نحوه کاشت و پروش درختچه لیمو در گلدان

درخت لیمو ترش

با سلام و درود خدمت شما دوستان و همراهان همیشگی دوستداران محیط زیست و سرسبزی و شادابی؛ همه ما می دونیم که نگهداری از گل و گیاهان خصوصا در محل کار و زندگی چه طراوت و شادابی به روح و روان ما می بخشد بنابراین اگر امکان نگهداری گیاهی را دارید دریغ نکنید؛ امروزم با معرفی درختچه لیمو در خدمت شما دوستان سبز انگشتی هستم شاید خیلی ها علاقمند باشند که مرکبات و میوه توی خونه پرورش بدهند؛ اما راه و روش نگهداری اونو بلد نباشند.

پس با من همراه باشید تا با هم در مورد نحوه کاشت و پروش درختچه لیمو در گلدان صحبت کنیم. از مهربانی شما عزیزان سپاسگزارم.

میزان نور مورد نیاز برای نگهداری لیمو در گلدان چه اندازه است؟

درختچه لیمو و گیاهانی که گل و میوه می دهند نیاز نوری بالایی دارند. اگر قصد دارید از این گیاه در منزل و در گلدان نگهداری کنید باید شرایط مطلوب نگهداری گیاه را فراهم کنید. این گیاه را باید پشت پنجره جنوبی و جنوب شرقی جایی که چند ساعت آفتاب را دریافت می کند قرار دهید و یا اگر نور کافی ندارید حتما برای گیاه از لامپ های مخصوص استفاده کنید چون نور کم باعث بیماری گیاه می شود؛ همچنین گیاه به گل و شکوفه و میوه نخواهند نشست.

اینو باید بدونید که نگهداری درخچه لیمو درون گلدان و منزل شبیه درختانی که در فضای باز و باغچه نگهداری می شوند نیست. اما اگر نکاتی که گفته شد رعایت کنید به شما میوه در حد کم می دهد که از بو و عطر شکوفه هاش شاداب و سرحال شوید.

تاثیر آبیاری بر درختچه خانگی لیمو به چه میزان است؟

درخت لیمویی که در گلدان کاشته و نگهداری می شود نیاز به آبیاری تقریبا بالایی دارد مخصوصا اگر مکان نگهداری گیاه گرم باشد. پس حتما در فصل تابستان حواستون به آبیاری گیاه بیشتر باشد همیشه موقع آبیاری گیاه را سیراب کنید و تا آبیاری بعدی منتظر باشید تا سطح خاک که خشک شد مجدد آبیاری کنید. هرگز نه گیاه را غرقاب نگه دارید نه به خاک گیاه خشکی کامل بدهید چون هر دو به ریشه گیاه آسیب می رساند. همچنین در فصل پاییز و زمستان آبیاری گلدان لیمو را محدود کنید چون نیاز به آبیاری کمتری دارد.

 

نحوه کاشت و پروش درختچه لیمو در گلدان

نحوه کاشت و پروش درختچه لیمو در گلدان

مناسب ترین خاک برای پرورش و نگهداری درختچه لیمو در گلدان

برای درختچه لیموی داخل گلدان از خاک مخصوص مرکبات یا خاک نخل ها استفاده کنید؛ ترکیبی از کمپوست (هیوموس)+کود پوسیده دامی+شن+ماسه و کمی پرلیت است. باید حتما زهکشی گلدان بالا باشد تا پس از هربار آبیاری آب اضافه خاک از ته گلدان خارج شود. حتما زیر گلدانی را پس از اینکه آب اضافه خاک از گلدان خارج شد خالی کنید. خیلی مراقب سوراخ های ته گلدان باشید که اگر گرفته شود و آب اضافه درون خاک و گلدان بماند به ریشه ها آسیب زده و باعث مرگ و بیماری گیاه می شود.

بهترین دما و رطوبت برای نگهداری از درختچه گلدانی لیمو:

درختچه لیمو نیاز به رطوبت دارد اگر دوست دارید گیاهتون رشد بهتری داشته  باشد و شاداب و سرحال باشد حتما رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کنید؛ می توانید در روز های گرم که هوا خشک است گیاه را اسپری کنید یا برای گیاه جزیره درست کنید. در ادامه طریقه درست کردن جزیره را برایتان توضیح میدهم:

ساخت جزیره : تشت یا زیرگلدانی بزرگی انتخاب می کنیم از سنگریزه پر می کنیم و تشت را پر از آب می کنیم؛ گلدان را وسط تشت روی سنگ ریزه ها قرار می دهیم، هرگاه آب داخل ظرف تبخیر شد مجددا آنرا پر از آب می کنیم. هرگز اجازه ندهید تشت خشک باشد. همیشه ظرفی که بعنوان جزیره در نظر گرفته اید باید پر از آب باشد، درضمن اجازه ندهید ته گلدان شما با آب تماس داشته باشد چون ریشه ها به مرور زمان در آب می پوسند و از بین می روند.

هرگز گیاه را در مکانی قرار ندهید که باد کولر مستقیم به گلدان بزند همچنین گیاه را کنار بخاری قرار ندهید چون هوای گرم بخاری و باد کولر باعث خشکی هوای اطراف گیاه شده علاوه براینکه باعث این می شود دمای اطراف بالا و پایین رود گیاه رطوبت نسبی خود را از دست می دهد.

 

همچنین بخوانید: بهترین روش نگهداری گل داوودی در منزل

 

برای تکثیر درختچه لیمو می توانید از چند روش استفاده کنید:

  • اولین روش کاشت هسته های لیموست:

باید دانه های لیمو را به مدت دو روز درون آب ولرم خیس کنید. دقت داشته باشید دانه ها باید سالم و درشت باشند. پس از دو روز خیس کردن آنها را درون دستمالی قرار دهید تا خشک شود، پوسته رویی دانه را به آرامی جدا کنید؛ به دانه اصلی آسیب نزنید و آنها را درون گلدانی مناسب بکارید. پس از کاشتن دانه ها درون گلدان آبیاری کنید و به اندازه دو سانت خاک روی دانه بریزید و همیشه خاک را مرطوب نگه دارید تا دانه ها جوانه بزنند.

این جوانه ها حدودا سه الی پنج سال بعد به باردهی می رسد اگر حوصله ندارید و دوست دارید که سریع گیاهتون به میوه بنشیند از درختچه دوسه ساله استفاده کنید.

  • تکثیر از طریق قلمه زدن ساقه گیاه:

قلمه به اندازه ده الی پانزده سانت تهیه کنید. انتهای قلمه ها را برش بزنید و پوست انتها را برش بزنید. سر قلمه ها با نایلون بپوشانید و درون خاک سبک بکارید خاک را حسابی آبیاری کنید سپس گلدان را کاور کنید پس از چند هفته قلم ها جوانه زده ریشه دار شدند کاور را بردارید و گیاه را به مکان پر نور تری منتقل کنید.

هر ماه در فصل بهار و تابستان گیاه را با کودهای مخصوص گیاهان گلده و میوه دار تقویت کنید.

چند نکته برای برای بیماری و مشکلات درختچه لیمو:

هرگز در آبیاری گیاه زیادروی نکنید و یا گیاه را به خشکی نندازید. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه ها شده و باعث بیماری قارچی می شود. اگر به این مورد برخود کردید آبیاری را متوقف کنید و در چند نوبت گیاه را با قارچ کش آبیاری کنید؛ اگر گیاه شما دچار آفت شد می توانید با آفت کش های درون بازار یا آب صابون گیاه را درمان کنید.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما عزیزان مفید بوده باشد؛ مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید سوالی بود کامنت بگذارید. روز و روزگاران خوش خدانگهدار.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.  

گل داغستان را با خواص درمان آکنه، کاهش تعریق بدن و رفع بوی بد بدن، درمان بیماری های پوستی، کاهش درد زخم های دهان، قطع خونریزی و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0