آیا کودکمان تیز هوش است ؟
آیا کودکمان تیز هوش است ؟ در این باره بیشتر بدانید…
برداشت کودکان تیز هوش از دنیای خود و رابطه شان با آن منحصر به فرد است و به احتمال قوی این برداشت بی نظیر نخستین نشانه ای است که معلمان و پدر و مادر از تیز هوشی آنان مشاهده می کنند. تیزهوشان نوجوان می توانند ارتباط های انتزاعی برقرار کنند و برای کسب نتایجی مهم و مفید فراتر از آنچه از سن و سال شان انتظار می رود، انواع و اقسام تجربه ها را با هم ترکیب کنند.
نظریه رشد عاطفی دابروسکی !
به عقیده دابروسکی، روان شناس و روان پزشک هلندی که نظریه عاطفی را ارائه داد، هیجان عاطفی برای بزرگسالان و کودکان تیز هوش یک ویژگی مثبت تلقی می شود. او رشد عاطفی را محصول تعامل میان ظرفیت رشد و محیط توصیف کرد، وی این هیجان را تحریک پذیری بیش از اندازه نامید و پنج نوع از آن را مشخص کرد،
- روانی – حرکتی: بی قراری، کنجکاوی و زیاد بودن انرژی.
- جسمانی: لذت ناشی از تجارب حسی و هنری.
- ذهنی: تفکر سطح بالا، طرح پرسش های متعدد.
- تخیلی: خود انگیخته خیال پردازی می کند و از تصویر سازی ذهنی و استعاره بهره می گیرد.
- عاطفی: احساسات شدید، حساس و دلسوز است.
آیا کودکمان تیز هوش است ؟
دابروسکی هر دو جنگ جهانی را به عمر دید و در طول دومی زندگی اش را به خطر انداخت، و همین مسئله باعث کامل سازی نظریه رشد عاطفی توسط او شد. با اینکه دابروسکی زیر شکنجه، ظلم و ستم بود اما با بررسی زندگی بزرگان و دیدن مصیبت ها از نزدیک توانست نظریه خود را کامل کند. او در تحقیقات خود رابطه بین شناخت و هیجان، هیجان شدید افراد خلاق و تیزهوش را ملاحظه کرد، وی می گفت این هیجانات یا تحریک پذیری های ذهنی و هیجانی می تواند به کار خلاق و نیز رشد اخلاقی و عاطفی پیشرفته در بزرگسالان منجر شود. وقتی تحریک پذیری ها بیش از اندازه به این طریق ملاحظه شود می تواند نیروی مثبتی برای بزرگسالان و کودکان تیزهوش داشته باشد، چرا که استعدادهای افراد را غنی، قوی و تقویت می کند. بدون قدری هیجان، استعداد فقط وسیله ای فنی فاقد هرگونه شوق و ذوق برای خلاقیت داشتن افراد می باشد.
همچنین بخوانید: توصیه های دینی برای تقویت حافظه