توصیه های دینی برای تقویت حافظه

1602 بازدید
08 مرداد 97
سمانه
,

با توصیه های دینی برای تقویت حافظه آشنا شویم

در طب اسلامی توصیه های گوناگونی برای افزایش قدرت حافظه و یادگیری آمده است، در اینجا با تعدادی از توصیه ها آشنا می شوید.

مسواک و حافظه

جالب است بدانید بهداشت دهان و دندان نه تنها بر حافظه و قوای فکری بلکه بر سیستم قلبی، سیستم تنفسی، سیستم گوارشی و خلاصه بر سلامت عمومی بدن تاثیر می گذارد. میکروب های فضای دهانی و تجمع مزمن آن ها در لا به لای دندان ها با عضو پر عروقی مثل لثه ها در تماس مداومند و به طور مداوم وارد گردش خون می شوند و خون را آلوده می کنند. میزان سموم و آلاینده های خون رابطه ی تنگاتنگی با عملکرد سلول های مغزی دارد زیرا سیستم مغز و اعصاب یکی از حساس ترین ارگان ها نسبت به آلودگی های خونی است و به سرعت نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد. مسواک زدن با اصلاح وضعیت گوارش و پاکسازی مدخل گوارش نیز بر سیستم های داخلی بدن تاثیر مثبت می گذارد. همچنین با پاکسازی مدخل تنفسی و جلوگیری از ورود آلودگی هایی به ریه هوای تنفسی را نیز پاکسازی می کند.

زنجبیل برای حافظه مفید است

زنجبیل دارای اسیدهای چرب آزاد مفیدی است که برای سلامت عمومی بدن کاهش التهابات موثر است. برخی از این اسیدهای چرب به عنوان کمک درمانی در برخی بیماری های مرتبط با سیستم عصبی مانند آلزایمر– فراموشی پیری و بیش فعالی کودکان و خستگی مزمن مورد استفاده قرار می گیرند. زنجبیل همچنین با طبیعتی گرم و محرک به تحریک حالت هوشیاری کمک می کند و طبق نظریات قدیم نیز با دفع بلغم در افزایش حافظه و اصلاح قدرت عقلی موثر است.

توصیه های دینی برای تقویت حافظه

توصیه های دینی برای تقویت حافظه

عسل و حافظه

رسول خدا (ص) فرموده اند: هرکسی حافظه می خواهد باید عسل بخورد. عسل حاوی گلوکز خالص فراوانی است که خوراک ویژه ی مغز است. عسل فسفر نیز دارد که به عملکرد سلول های عصبی کمک می کند و از طریقی دیگر نیز انتقال پیام های عصبی و اطلاعات موجود در سلول های مغزی را تسهیل می نماید.

کرفس و حافظه

در روایات آمده است که کرفس حافظه را زیاد می کند. کرفس گلوکز زیادی ندارد اما کلسیم و پتاسیم زیادی دارد که هر دو از عناصر مورد نیاز سلول های عصبی اند. کرفس همچنین منگنز، منیزیوم، آهن و فسفر هم دارد که البته در حد عالی نیست. اما کرفس یک هنر عالی دارد و آن خاصیت پاک کنندگی و تصفیه سازی بدن از آلاینده ها و سموم است و خون پاک و عاری از زوائد زیان بار در اصلاح حافظه بسیار موثر است. کرفس از سبزی های بسیار گرم محسوب می شود و گرمی ها جزو تقویت کنندگان سیستم عصبی به شمار می روند.

جویدن کندر برای تقویت حافظه

کندر صمغی است به رنگ سفید شیری و استفاده های مختلفی در طب دارد. سابقه استفاده درمانی از آن به گذشته های دور بر می گردد. کندر به دفع بلغم کمک می کند و بدن را از زوائد بلغمی پاک می کند و همین واسطه به شفافیت عقل کمک می کند و در طب قدیم بر اثر ضد فراموشی کندر تاکید شده است. کندر آثار ضد عفونی کننده و ضد میکروبی هم دارد و بخور با کندر یکی از راه های پاکسازی البسه و فضای خانه در قدیم بوده است.

سیب ترش و حافظه

در اینکه سیب یکی از پرفایده ترین میوه هاست شکی نیست. در نشاط آوری سیب، در دفع سموم توسط سیب در ویتامین های متنوع و فراوان سیب، در خواص تب بر و ضد التهاب سیب و بسیار خواص دیگر آن هم شکی نیست. اما اینکه چرا سیب ترش عامل فراموشی شمرده شده است شاید به این علت باشد که سیب نارس که هنوز قند آن به درستی شکل نگرفته است، تاثیری معکوس بر سلول های عصبی انسان می گذارد.

 

همچنین بخوانید:    درمان الزایمر با گیاهان دارویی

 

گشنیز سبزی فراموشی

اگر شما اهل مطالعه و درس خواندن هستید از این سبزی کمتر استفاده کنید زیرا طبق تحقیقات آزمایشگاهی مشخص شده است که گشنیز قند خون را کاهش می دهد و با کاستن از گلوکز یعنی غذای خالص مورد استفاده مغز و اعصاب نوعی گرسنگی و ضعف در این سیستم ایجاد می کند که منجر به کاهش حافظه می شود. شاید به همین علت است که گشنیز را خواب آور و مستی آفرین می دانند، بیماران کمبود قند خون هم باید از مصرف آن خودداری کنند.

گوشت گاو حافظه را ضعیف می کند

گوشت یکی از ارکان تغذیه اسلامی است. هیچ کس حق ندارد بی دلیل گوشت را از برنامه ی غذایی خود حذف کند. گوشت اعم از سفید یا قرمز مورد تایید تغذیه اسلامی اند اما مسئله اصلی نحوه استفاده از این گوشت هاست. گوشت گاو بدترین گوشت خوراکی از نظر تغذیه اسلامی است و در میان گوشت های قرمز گوشت گوسفند ترجیح داده می شود.

خرفه سبزی عاقلان است

خرفه یک سبزی خوراکی است که خودروست و دارای ساقه ی سرخسی است که روی زمین می خوابد. این سبزی را تورک نیز نامیده اند. در قدیم استفاده های درمانی متعددی از این گیاه می شده است. خواص ضد التهابی دارد و به جریان خون نیز کمک می کند. برخی برای دردسر از این سبزی خوراکی استفاده می کرده اند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه خرفه را با خواص افزایش هوش، ضدعفونی کننده قوی، از بین بردن زگیل های پوستی، مفید برای دیابتی ها، مفید برای مبتلایان به افسردگی، درمان اسهال، رفع سرفه، درمان سردرد و میگرن، تصفیه کننده خون، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0