topNotif

6 نکته برای کاشت و نگهداری گیاه آلوئه ورا در خانه

2564 بازدید
22 خرداد 01
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 10 خرداد 1401

6 نکته برای کاشت و نگهداری گیاه آلوئه ورا در خانه

درود و سلام دوستان و همراهان همیشگی و دوستداران گل و زیبایی امروز با گیاه بسیار مقاوم و بی آزار آلوئه ورا در خدمت شما مهربانان هستم تا بتوانیم با کمک و همراهی هم گیاهی شاداب و سرحال داشته باشیم پس تا آخر این مقاله با من همراه باشید.

آلوئه ورا جز گیاهانی است که علاوه بر زیبایی که به محیط زندگی ما می بخشد دارای خواص بسیاری است که برای پوست و مو مفید است، و در صنعت آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. گیاه آلوئه ورا گونه های خوراکی و سمی دارد، گونه خوراکی این گیاه رو می توان در انواع نوشیدنی ها و شربت ها استفاده کرد و از ژل گیاه می توان برای التیام بخشیدن به حساسیت ها و آفتاب سوختگی ها استفاده کرد.

حالا که با خواص این گیاه مفید آشنا شدید بیایم شرایط نگهداری گیاه رو هم با هم بررسی کنیم؛

 

6 نکته برای کاشت و نگهداری گیاه آلوئه ورا در خانه

6 نکته برای کاشت و نگهداری گیاه آلوئه ورا در خانه

 

آبیاری مناسب برای گلدان آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاه مقاومی است و به آبیاری خیلی کمی نیاز دارد؛ آبیاری زیاد ریشه های گیاه را خراب می کند و باعث انواع بیماری ها می شود، در فصل گرم سال گیاه را ده روز یک بار وقتی خاک کاملا خشک بود آبیاری کنید و در فصل سرد سال که گیاه به خواب زمستانی می رود ماهی یکبار آبیاری کنید.

فراموش نکنید که این گیاه سرمای زیاد رو تحمل نمی کند اگر در منطقه سرد سیری زندگی می کنید و گیاه را در حیاط یا فضای باز نگهداری می کنید در فصل سرما به داخل ساختمان منتقل کنید.

نور کافی برای آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا نیاز نوری بالایی دارد اما نور مستقیم خورشید برای گیاه مناسب نیست؛ چون باعث آسیب رسیدن به برگهای ژله ای مانند گیاه می شود. نور غیر مستقیم یا نور ملایم صبحگاهی برای گیاه لازم است، گیاه رو نباید در جای کم نور و سایه قرار بدهید چون باعث میشه رشد خوبی نداشته باشه و باعث بیماری های قارچی می شود.

خاک مناسب برای نگهداری از آلوئه ورا

خاک گیاه باید خاکی سبک و دارای شن و زهکشی خوبی باشد. خاک گیاه آلوئه ورا باید خاک کاکتوس و ساکولنت ها باشد تا آب رو درون خودش نگه ندارد و باعث پوسیدگی گیاه نشود. بهترین ترکیب خاکی برای آلوئه ورا ترکیبی از یک قسمت خاک باغچه + دو قسمت شن + مقداری کود پوسیده دامی و یک قسمت پرلیت، و پیت ماس است؛ نسبت شن زیادتره برای هوا رسیدن به خاک و سبک شدن خاک.

 

همچنین بخوانید:  بهترین روش نگهداری برگ عبایی در منزل (از میزان آب و نور تا آفت ها)

 

روش تکثیر آلوئه ورا

قلمه زدن گیاه از طریق برگ و پاجوش است که راحت ترین نوعش قلم زدن تقسیم پاجوشها در فصل بهار است، به آرامی پاجوش ها رو از گیاه مادری جدا کرده و داخل خاک سبک می کاریم اگر شرایط نگهداری گیاه (آبیاری مناسب، نور کافی، خاک غنی) مناسب باشد بعد از شش ماه پاجوش ها بالغ شده و تکثیر می شوند و شروع به پاجوش زدن خواهند کرد.

کوددهی مناسب برای گیاه آلوئه ورا

کود دهی گیاه در شش ماهه اول سال فصل کوددهی (بهار و تابستان) انجام شود، چون خاک گیاه سبک و دارای مواد مغذی کمی است حتما باید در فصل کوددهی گیاه را تقویت کنید. تعویض گلدان هم در فصل بهار و زمانی که ریشه ها از ته گلدان خارج شدن انجام شود.

آفات

علت بیماری های گیاه آلوئه ورا، افراط در آبیاری است؛ اگر آبیاری گیاه کم و مناسب باشد و گیاه نور کافی دریافت کند کمتر دچار بیماری قارچی می شود؛ همچنین شپشک آرد الود این گیاه را تهدید می کند سعی کنید چند روز یکبار برگهای گیاه رو بررسی کنید که اگر گیاه آلوده شده بود سریع درمان کنید.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما عزیزان و همراهان همیشگی مفید باشد و بتواند در نگهداری بهتر گیاهتان به شما کمک کند

روز و روزگاران خوش سلامت و سرسبز باشید.

مراقب خودتون گیاهان و محیط زیست باشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق آلوئه ورا را با خواصکاهش دهنده قندخون، ضد اگزمای اطراف چشم، برطرف کننده ترشی معده و کیسه صفرا، ضد لک و جوش صورت، ترمیم بافت پوست و درخشان کننده آن و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0