topNotif

چگونه بر اعتیاد به شکر غلبه کنیم ؟

1832 بازدید
04 فروردین 98
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

چگونه بر اشتیاق خوردن خوراکی های شیرین غلبه کنیم؟!

شکر (sugar) یکی از بدترین و اعتیاد آور ترین مواد غذایی است. امروزه شکر را در بسیاری از مواد غذایی می توان یافت بدون آن که بدانیم درون آن ها شکر وجود دارد. مصرف شکر مخصوصا بیش از حد آن باعث ایجاد بیماری های مختلف مانند چاقی، دیابت و ….می شود. یکی از بهترین راه ها برای غلبه کردن بر مصرف شکر، رژیم غذایی بدون شکر است.

محققان و تحقیقات تایید کرده اند شکر به عنوان یکی از اعتیاد آور ترین مواد غذایی است که به بدن آسیب می رساند. حتی گاهی اعتیاد آن نزدیک به اعتیاد کوکائین گزارش شده است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که، 5-6 قاشق غذاخوری شکر به عنوان حد مجاز مصرف شکر در روز است، اما مردم در نهایت 20-30 قاشق غذاخوری شکر در روز مصرف می کنند. در جهان امروز 90 درصد مردم مبتلا به دیابت، چاقی، کیست، مشکلات قلبی و ..هستند که شکر هم در آن نقش زیادی ایفا می کند.

برنامه غذایی بدون شکر یا سم زدایی شکر راه موثری برای خلاص شدن از اعتیاد به شکر است. اگر علاقه مند هستید راجع به برنامه سم زدایی شکر بدانید پس به خواندن ادامه دهید.

چرا ترک شکر سخت است؟

برای رهایی از یک جدایی سخت و دست و پنجه نرم کردن با استرس های آن، شکر یک راه عالی به نظر می رسد. تقریبا هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که یک کاسه بستنی نتواند آن را حل کند. گرچه دلیلی که باعث علاقه مند بودن به شکر و عدم ترک آن می شود را می توان در نظریه تکامل داروین یافت.

پرندگان و میمون ها، انسان ها میلیون ها سال قبل، به میوه های شیرین علاقه مند بودند. این عشق به خوردنی های شیرین سال هاست که با ماست و این سخت است که ناگهان آن را رها کنیم. اشتیاق به مصرف شکر در دی ان آی ما وجود دارد، و ما نمی توانیم کاری انجام دهیم مگر این نیازمان را رفع کنیم. اما حالا زمان آن رسیده تا با شکر و خوردنی های شیرین خداحافظی کنیم.

چگونه بر اعتیاد به شکر غلبه کنیم ؟

چگونه بر اعتیاد به شکر غلبه کنیم ؟

شکر بیش از حد با بدن ما چه می کند؟!

مصرف غذاهای شیرین و دسر خوشمزه و شیرین واقعا احساس فوق العاده به ما می دهد اما چه اتفاقی برای بدن ما می افتد!؟ این باعث می شود اشتیاق ما به خوردن خوراکی های شیرین افزایش یابد و ترک کردن آن سخت شود. در ادامه با لیستی از خطراتی که مصرف شکر زیاد برای بدن ما به وجود می آورد آشنا می شویم.

چاقی

چاقی معمول ترین نتیجه مصرف شکر زیاد است. حضور شکر زیاد در غذاهای روزمره و داشتن سبک زندگی تنبل منجر به چاقی می شود. شکر زیاد به عنوان چربی در بدن ذخیره می شود و در نهایت منجر به چاقی می شود.

دیابت

مصرف بیش از حد شکر گلوکز خون را افزایش می دهد. وجود گلوکز زیاد در خون باعث افزایش مقاومت به انسولین و در نهایت دیابت می شود. این بیماری کشنده می تواند مشکلات زیادی برای بدن ایجاد کند. برای درمان دیابت لازم است مصرف قند و شکر را کم کرده و در نهایت قطع کنید.

افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی

مصرف بیش از حد شکر باعث چاقی می شود. چاقی میزان کلسترول خون را افزایش می دهد، که باعث دفع پلاک ها در شریان ها می شود و در نهایت سکته مغزی و حملات قلبی ایجاد می گردد. رژیم های غذایی که قند زیادی دارند باعث افزایش تری گلیسیرید و افزایش فشار خون می شوند و ایجاد انسداد شریانی و التهاب قلبی می کنند.

ناباروری و سندروم تخمدان پلی کیستیک

از علل اولیه توسعه تخمدان پلی کیستیک و ناباروری شکر است. مقاومت به انسولین و چاقی ناشی از مصرف بیش از حد شکر سفید باعث عدم تعادل هورمونی می شود و در نتیجه منجر به تخمدان پلی کیستیک و بی نظمی قاعدگی، افزایش موهای صورت و ناباروری می شود.

چگونه بر اعتیاد به شکر غلبه کنیم ؟

چگونه بر اعتیاد به شکر غلبه کنیم ؟

افسردگی

مصرف بیش از حد شکر با اضطراب و افسردگی ارتباط دارد. با کاهش مصرف شکر میزان استرس و اضطراب هم کاهش می یابد. هورمون های احساس خوب که با مصرف دسر ایجاد می شوند، در حالی که غذاها و دسرهای شیرین می خورید وجود دارند اما با عدم مصرف آن ها دیگر حس خوبی هم باقی نمی ماند و افسردگی و اضطراب می ماند. این افسردگی نشان می دهد که شکر چیزی نیست جز دارویی مرگبار که گرفتارش شده اید. و نیاز است سبک و رژیم زندگی تان را عوض کنید.

کمبود انرژی

غذاهایی که شکر زیاد دارند سالم نیستند و معمولا فیبر، پروتئین و چربی های مفید کمی دارند یا اصلا ندارند. مصرف اینگونه مواد غذایی انرژی برای بدن باقی نمی گذارد. سقوط و افزایش ناگهانی قند خون با مصرف و عدم مصرف شکر باعث خستگی و بی حالی می شود. خوردن شکر می تواند نافلد ایجاد کند که یک وضعیت بدنی است که با انباشت بیش از حد چربی های ناسالم در بدن ایجاد می شود.

باعث ایجاد کبد چرب می شود

کبد از یک نوع شکر به نام فروکتوز برای تولید چربی استفاده می‌کند. زمانی که فروکتوز وارد شده به بدن زیاد باشد، منجر به تجمع چربی و بیماری‌های جدی کبدی می‌شود. بنابراین اولین قدم برای محافظت از کبد کاهش مصرف شیرینی است. افزایش مصرف شکر علت اصلی ایجاد کبد چرب است و برای عملکرد طبیعی کبد ناسازگاری ایجاد می کند.

دیگر بیماری ها

دیگر بیماری ها و خطراتی که با مصرف زیاد شکر بدن ما را تهدید می کند شامل:

  • خطر نارسایی کبد
  • مشکلات دهان و دندان همچون پوسیدگی دندان ها
  • بیماری های التهابی و کاهش سریع شناختی هستند.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه اسکراب شکر قهوه ای

 

حال برگردیم به سوال قبلی خود سم زدایی شکر چیست؟!

سم زدایی شکر نوع برنامه زندگی است که به شما کمک می کند از اعتیاد به شکر درمان یابید. کمک هایی که می کند برگرداندن دوباره ذائقه، کمک به کاهش قند خون بدن، تحت کنترل نگه داشتن دسر و دیگر مواد شیرین غذایی، لیپید خون را بهبود می بخشد، تقویت سلامت و قدرت عضلات، افزایش عملکرد شناختی و … غذاهایی که در این برنامه غذایی معرفی می شوند عاری از شکر ناسالم هستند. اما نیاز است شما تعهد برای اجراسازی رژیم غذایی خود را نگه دارید، تا از شر سم سفید رهایی یابید.

10 راه قابل توجه برای اجرای برنامه سم زدایی شکر

استراتژی سم زدایی شکر برای سلامتی بدن و ایجاد حال خوب موثر است. مصرف شکر را کاهش می دهد و باعث می شود عمیقا احساس سالم بودن کنید.

1.آشپزخانه تان را سم زدایی کنید.

کابینت ها، یخچال و… را از هر ماده غذایی ناسالم و شیرین تمیز کنید. به جای کیک، کلوچه، آب نبات و … میوه، سبزیجات و شکلات تلخ و آجیل جایگزین کنید.

2.نگاهی به اطلاعات مواد غذایی، نوشیدنی هایی که می خرید بیندازید.

همانطور که بالاتر گفته شد شکر در موادی به کار رفته که اصلا فکر آن را هم نمی کنید. به جای خریدن نوشابه های رژیمی و شیرینی ها در خانه اسموتی و شیرینی خانگی با مواد سالم تهیه کرده و مصرف کنید.

3.مصرف پروتئین روزانه خود را افزایش دهید.

هضم کردن پروتئین زمان می برد و این باعث حس سیری طولانی مدت در شما می شود. شیر، ماست، ماهی، سوپ جوجه، تخم مرغ و… پروتئین دارند.

4.مصرف کربوهیدرات سالم خود را افزایش دهید.

کربوهیدرات پیچیده برای سلامتی عالی است. این کربوهیدرات را در آجیل، دانه ها، غلات، میوه ها و سبزیجات می توان یافت.

چگونه بر اعتیاد به شکر غلبه کنیم ؟

چگونه بر اعتیاد به شکر غلبه کنیم ؟

5.به چربی های سالم نه نگویید.

بدن ما به چربی سالم برای عملکرد درست نیاز دارد، چربی های سالم در روغن زیتون، آواکادو، روغن نارگیل، روغن ماهی، روغن دانه های چیا، کره طبیعی و کره بادام زمینی یافت می شوند.

6.میان وعده سالم داشته باشید.

گاهی در میان روز ما احساس گرسنگی می کنیم در آن زمان نیاز است مواد مغذی به بدنمان برسانیم. میان وعده سالم شامل آجیل، میوه هایی مثل موز، سیب، توت فرنگی، ماست، شکلات تلخ و حتی چای سبز می شوند.

7.از استرس غیرضروری دور بمانید.

استرس یکی از علل چاقی و دیابت است. فشاری که استرس بر فرد وارد می کند باعث می شود به فست فود و غذاهای شیرین پناه ببرد در صورتی که غذاهایی ناسالم فقط وضعیت را بدتر می کنند. از یوگا، مدیتیشن برای کاهش استرس و اضطراب استفاده کنید. شب ها 7-8 ساعت بخوابید، زیاد تلویزیون تماشا نکنید، مقداری از روز خود را در هوای آزاد، پارک بگذرانید حتی اگر زمان پیاده روی کردن ندارید، فقط مقداری در پارک قدم بزنید. همه این ها به شما کمک می کنند از استرس روزانه خلاصی یابید.

8.هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید.

نداشتن خواب شبانه خوب منجر به استرس و چاقی می شود.

9.از کم تحرکی گریزان باشید.

با ورزش روزانه استرس و اضطراب را از خود دور کرده، چربی های اضافه بدن را از بین می برید، هورمون شادی در بدنتان ترشح می شود، کمتر میل به غذا پیدا می کنید و سالم و فیت می مانید.

10.از غذاهایی که به آن ها آلرژی دارید خودداری کنید.

از مصرف فست فودها، شیرینی ها و… خودداری کنید، غذاهایی که ممکن است باعث ایجاد آلرژی شوند. وقتی آلرژی در بدن رخ می دهد تمایل به مصرف شکر هم افزایش می یابد.

کافی است یک ماه تا 40 روز به برنامه سم زدایی شکر متعهد شوید و پس از آن بدنتان شما را راهنمایی می کند چگونه زندگی کرده و چه بخورید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شکر قهوه ای را با خواص کاهش سلولیت، لایه بردار پوست، آرامش بخش اعصاب، اشتها آور،کند کردن روند پیری و بهبود گردش خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0