topNotif

غذاهای مناسب دوران قاعدگی در طب سنتی

820 بازدید
21 شهریور 02
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 21 شهریور 1402

غذاهای مناسب دوران قاعدگی در طب سنتی

در طول قاعدگی تغییرات هورمونی زیادی در بدن خانم ها رخ می دهد و با مجموعه ای از علائم مانند احساس درد، نفخ، نوسانات خلقی و موارد دیگر همراه است. غذاها و نوشیدنی هایی که بانوان در روزهای پریود می خورند می تواند باعث ناراحتی بیشتر خانم در دوران قاعدگی شود و به همین دلیل باید به رژیم غذایی که در دوره قاعدگی رعایت می شود توجه داشته باشد. غذاهای زیادی وجود دارد که توصیه می شود در طول چرخه قاعدگی از مصرف آنها پرهیز کنید، از جمله:

غذاهای فرآوری شده

انواع کنسروها و سایر غذاهای فرآوری شده حاوی مواد شیمیایی و نگهدارنده هستند که باعث ناراحتی معده و افزایش درد می شوند، همچنین این غذاها سرشار از سدیم هستند که باعث احتباس آب در بدن و نفخ می شود، بنابراین توصیه می شود از خوردن آنها در دوران قاعدگی خودداری کنید.

غذاهای سرشار از قند

شیرینی ها به بهبود خلق و خوی خانم ها کمک می کنند، اما از طرفی می توانند به سلامتی وی به خصوص در دوران قاعدگی آسیب بزنند، زیرا به افزایش نفخ و گازهای معده کمک می کند و همچنین باعث افزایش قند خون می شود، بنابراین توصیه می شود از خوردن غذاهای سرشار از قندهای مصنوعی در دوران قاعدگی پرهیز شود.

غذاهای ادویه دار

در صورتی که خانمی در طول دوره قاعدگی دچار خستگی، خونریزی شدید در دوران پریودی و گرفتگی عضلات می شود، توصیه می شود از مصرف غذاهای تند که این علائم را تشدید می کند و حتی ممکن است در هنگام مصرف منجر به درد و سوزش معده شود خودداری کند.

محصولات پخته شده از آرد سفید

همچنین شیرینی ها و کوکی های و غذاهای تهیه شده از آرد سفید مانند نان سفید و ماکارونی می تواند باعث اختلالات گوارشی و مشکلات معده شود و ممکن است منجر به یبوست و نفخ شود و به همین دلیل توصیه می شود در دوران قاعدگی از مصرف آنها پرهیز شود.

غذاهای مناسب دوران قاعدگی در طب سنتی

غذاهای مناسب دوران قاعدگی در طب سنتی

مواد خوراکی که باعث نفخ معده می شوند

توصیه می شود در دوران قاعدگی از مصرف برخی از مواد غذایی مانند گل کلم و کلم بروکسل که علت نفخ شدید معده هستند، پرهیز کنید و به طور کلی از مصرف غذاهایی که باعث خستگی و ناراحتی می شوند، اجتناب کنید.

 غذاهای سرشار از نمک

خوردن نمک زیاد باعث احتباس آب در بدن می شود که ممکن است منجر به نفخ شود و به همین دلیل توصیه می شود به غذاها نمک زیاد اضافه نکنید و این به طور کلی در مورد سبک زندگی صدق می کند و نه فقط در دوره قاعدگی.

 گوشت قرمز

در طول دوره قاعدگی، بدن پروستاگلاندین تولید می کند و این ترکیبات به انقباض و ریزش پوشش داخلی رحم کمک می کند که به جریان چرخه قاعدگی کمک می کند، اما سطوح بالای این ترکیبات می تواند باعث انقباض شود.

گوشت قرمز اگرچه سرشار از آهن است که برای بدن در دوران قاعدگی مهم است، اما دارای ترکیبات پروستاگلاندین است و بنابراین مصرف آن در دوره قاعدگی می تواند سطح آن را در بدن افزایش دهد که باعث انقباض ماهیچه های رحم و افزایش درد می شوند.

 غذاهایی که بدن نمی تواند آنها را تحمل کند

برخی از زنان هنگام مصرف برخی غذاها از مشکلات سلامتی رنج می برند و این بدان معناست که برای جلوگیری از آسیب های ناشی از خوردن آن ها به خصوص در دوره قاعدگی باید از خوردن این غذاها پرهیز کرد، به عنوان مثال حبوبات می توانند باعث کولیت در برخی افراد شوند. به خانم ها توصیه می شود از خوردن حبوبات خودداری کنند. همچنین ممکن است یک خانم به برخی غذاها مانند شیر و انواع دیگر مواد غذایی حساسیت داشته باشد و در آن زمان باید از خوردن این غذاهای مضر برای سلامتی خود دست بردارید.

نوشیدنی هایی که توصیه می شود در طول دوره قاعدگی از مصرف آنها پرهیز کنید

همچنین نوشیدنی هایی وجود دارد که به بانوان توصیه می شود در طول دوره قاعدگی خود از آنها اجتناب کنند، از جمله:

نوشیدنی های خنک

مصرف آب سرد یا به طور کلی نوشیدنی های سرد در طول دوره قاعدگی باعث آسیب به تعادل دمای بدن می شود و ممکن است باعث کاهش دما در روده ها شود که جذب مواد مغذی ضروری را برای روده ها دشوار می کند. علاوه بر این، نوشیدنی های سرد می توانند اثرات منفی بر روی پوست داشته باشند و احتمال ایجاد آکنه افزایش یابد .

نوشیدن نوشیدنی های سرد نیز منجر به سفت شدن ماهیچه های تخمدان و دیواره های واژن می شود که در نتیجه احساس ناراحتی ایجاد می شود و برای جریان آسان خون، نوشیدن آب گرم یا ولرم به جای آب سرد توصیه می شود.

نوشیدنی های شیرین

نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی مانند آبمیوه های صنعتی می توانند مشکلات زیادی را در سیستم گوارشی ایجاد کنند و همچنین باعث بالا رفتن قند خون شوند و به همین دلیل توصیه می شود از مصرف نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی که دارای مواد نگهدارنده هستند خودداری شود.

 

همچنین بخوانید: نسخه های گیاهی باز کننده قاعدگی

 

نوشیدنی های کافئین دار

کافئین می تواند منجر به احتباس آب و نفخ شود و همچنین ممکن است باعث سردرد، مشکلات گوارشی و تشدید علائم قاعدگی مانند اسهال شود. از سوی دیگر، قطع ناگهانی مصرف کافئین می تواند یک علت سردرد شدید و ناگهانی باشد، بنابراین اگر عادت به نوشیدن مداوم قهوه دارید، توصیه نمی شود مصرف آن را به طور کامل قطع کنید، اما توصیه می شود تا حد امکان میزان مصرف آن را کاهش دهید.

نوشیدنی بدون الکل

نوشابه های گازدار حاوی کافئین و سرشار از قند هستند، به این معنی که باعث اختلال در سیستم گوارشی می شوند که علائم سیکل قاعدگی را افزایش می دهد و به همین دلیل توصیه می شود در دوران قاعدگی از مصرف نوشابه خودداری شود.

غذاهایی که توصیه می شود در دوران قاعدگی مصرف شوند

گروهی از غذاهای سالم وجود دارد که مصرف آنها در طول دوره قاعدگی توصیه می شود، از جمله:

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات حاوی مواد مغذی مهمی برای بدن هستند که به ارتقای سلامتی و پیشگیری از مشکلات مختلف کمک می کنند، آنها منبع فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و سبک هستند و می توانند علائم قاعدگی را تسکین دهند.

غذاهای غنی از امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش التهاب در بدن کمک می کند و ممکن است به کاهش درد قاعدگی کمک کند، بنابراین توصیه می شود از غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماهی چرب، روغن بذر کتان، آجیل، آووکادو و دانه چیا استفاده کنید.

آهن

چرخه قاعدگی در نتیجه ی از دست دادن خون، باعث کاهش سطح آهن در بدن می شود و بنابراین در صورتی که چرخه قاعدگی طولانی باشد، می تواند به کم خونی منجر شود و بنابراین خانم باید غذاهای غنی از آهن بخورد تا آنچه بدن از دست می دهد را جبران کنید، مانند صدف، جگر، گوشت گاو و غلات صبحانه غنی شده، اسفناج، ساردین، عدس، لوبیا و شکلات تلخ.

غذاهای مناسب دوران قاعدگی در طب سنتی

غذاهای مناسب دوران قاعدگی در طب سنتی

 

دمنوش برای درد قاعدگی

درد در ناحیه شکم، ران و کمر در هنگام قاعدگی بسیار طبیعی است. در واقع حدود نیمی از زنان یک یا سه روز در دوره از چنین دردهایی رنج می برند. احتمالا شما هم جزء کسانی هستید که می خواهید بدانید برای درد قاعدگی چی خوبه تا این درد را از بین ببرید اما از طرفی هم نمی خواهید از قرص های شیمایی مصرف کنید. در این بخش از سایت عطارک چند تکنیک وجود دارد تا بتوانید به طور طبیعی درد را کاهش دهید و احساس بهتری داشته باشید.

دارچین

دارچین را می توان در طول چرخه قاعدگی مصرف کرد زیرا با کاهش سطح پروستاگلاندین به کاهش اختلالات کمک می کند و در مقابل، دارچین به افزایش سطح اندورفین و بهبود گردش خون کمک می کند و در نتیجه علائم و درد قاعدگی را تسکین می دهد.

چای سبز

چای سبز نه تنها به آرام کردن گرفتگی ها و افزایش جریان خون کمک می کند، بلکه می تواند به کاهش میل به کافئین مضر کمک کند، همچنین اثر آرام بخشی دارد، به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می کند زیرا سرشار از آنتی اکسیدان است و در نتیجه می تواند دردهای قاعدگی را تسکین دهد .

نعناع

مشخص شده است که نعناع به طور کلی به تسکین درد معده به ویژه در دوره قاعدگی کمک می کند، زیرا می تواند به افزایش جریان خون و شل شدن عضلات لگن کمک کند و بنابراین نعنا یک نوشیدنی ایده آل برای دوره قاعدگی محسوب می شود.

تاثیر شیره انگور بر پریودی

در دوران قاعدگی بدن به مصرف محصولات غذایی با طبع گرم نیاز دارد. شیره استخراج شده از انگور با طبع گرم خود به روند طبیعی قاعدگی کمک می کند. این ماده مانند یک مسکن عمل کرده و گرفتگی و دردهای عضلات مرتبط را برطرف می کند.

برای بهره مندی از خواص شیره انگور می توانید از آن برای شیرین کردن دمنوش ها استفاده کنید.

وظیفه مردان در دوران قاعدگی

  • در کارهای خانه کمک کنید، یک غذای گرم بپزید، ماساژ بدهید.
  • فعالانه گوش کنید، احساسات و عواطف آنها را تأیید کنید و درک کنید.
  • خودمراقبتی را با هم تمرین کنید؛ آنها را تشویق کنید تا برای خود وقت بگذارند، در فعالیت هایی شرکت کنند که احساس خوبی در آنها ایجاد می کند و مطمئن شوید که شما نیز مراقبت از خود را تمرین می کنید.
  • صبور باشید و درک کنید؛ قاعدگی می تواند یک تجربه ناراحت کننده و گاهی دردناک باشد، بنابراین مهم است که در این دوران صبور باشید و نیازها و محدودیت های همسرتان را درک کنید.
  • همدردی نشان دهید؛ خود را به جای آنها بگذارید و سعی کنید بفهمید که ممکن است از نظر عاطفی چه چیزی را تجربه کنند.
  • لمس فیزیکی می تواند آرامش بخش باشد، بغل کردن یا بوسیدن یا گرفتن دست او.
  • به شریکتان کمک کنید تا آرام شود: به او پیشنهاد دهید یک فنجان چای گرم یا یک حمام آرامش بخش درست کند یا یک فعالیت آرام بخش مانند یوگا یا مدیتیشن را پیشنهاد دهید.
  • با حرکات کوچک او را غافلگیر کنید: خوراکی های مورد علاقه، گل ها یا کتابی را که می خواست بخواند، بیاورید. هدیه های کوچک می تواند کمک زیادی به او کند که در این دوران احساس دوست داشتن و حمایت کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کاکنج  را با خواص تقویت و رشد مو، تقویت بینایی، جذب کلسیم و تقویت استخوان ها، کاهش وزن، کاهش قند خون، قاعده آور و کاهش دردهای دوران قاعدگی، تقویت قوای جنسی و… بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. زهرا
    2 اردیبهشت 1403

    ماست لوبیا حبوبات بد هست در این دوران
    راهنمایی غلط نکنید

    • عطارک
      3 اردیبهشت 1403

      عرض ادب و احترام

      در دوران قاعدگی، هر بدن و مزاج با شخصی دیگر متفاوت بوده و بصورت کلی نمی‌توان برای همه خانم ها منع کرد، بدن خانم ها ممکن است به گونه‌ای متفاوت به برخی غذاها واکنش نشان دهد، اما مصرف ماست، لوبیا و سایر حبوبات به طور کلی برای بیشتر افراد بی‌خطر است و حتی می‌تواند فوایدی داشته باشد.
      ماست حاوی پروبیوتیک‌هاست که به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند. و حبوبات هم منبع خوبی از فیبر، پروتئین و آهن هستند. آهن اهمیت بسیاری دارد زیرا که ممکن است برخی خانم ها در طی دوران قاعدگی به دلیل خونریزی، دچار کمبود آهن شوند. حبوبات همچنین می‌توانند به تثبیت قند خون کمک کنند، که ممکن است به کاهش تغییرات خلقی کمک کند.
      با این حال، برخی افراد ممکن است به ماست یا حبوبات یا هر ماده غذایی حساسیت داشته باشند یا اینکه این مواد غذایی باعث نفخ و گاز معده در آن‌ها شود. در صورتی که تجربه‌های منفی پس از مصرف این مواد غذایی دارید، ممکن است لازم باشد مصرف آن‌ها را در این دوران محدود کنید یا با پزشک مشورت کنید.

      شاد و تندرست باشید.

0