topNotif

شایع ترین حساسیت های غذایی

2877 بازدید
08 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با شایع ترین حساسیت های غذایی آشنا شویم

اولین قدم در درمان آلرژی های غذایی، پیداکردن غذاهایی است که به آنها آلرژی دارید. به یاد داشته باشید که گاهی اوقات بعضی از خوراکی ها موجب آلرژی شدیدی می‌شوند و واکنش های حساسیتی نیز از شخصی به شخص دیگر متفاوت اند. قدم بعدی این است که جانشین غذایی مناسب برای آنها پیدا کنید و مطمئن باشید که از یک رژیم سالم و متعادل غذایی استفاده می‌کنید.

آلرژی غذایی وقتی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به یک غذا با حالت دفاعی پاسخ دهد. وقتی غذای مضری را می‌خورید سیستم ایمنی شما با تولید کردن آنتی‌بادی‌های خاصی که هیستامین فراوانی آزاد می‌کنند، با آن مبارزه می‌کند. هیستامین یک ماده شیمیایی قوی است که می‌تواند روی سیستم تنفسی، لوله گوارش، پوست و سیستم قلب و عروق تاثیر بگذارید. اگرچه نادر است، اما گاهی آلرژی‌های غذایی منجر به مرگ می‌شوند (مثل خفگی).

شایع ترین غذاهای آلرژی زا عبارت‌اند از :

گندم و غذاهای مشتق از آن، لبنیات، تخم‌مرغ، بادام‌زمینی، صدف، بعضی از ماهی‌ها، آجیل و خشکبار، دانه‌های سویا، مخمر، شکلات از شایع‌ترین مواد غذایی آلرژی‌زا هستند.

آلرژی غذایی چگونه تشخیص داده می‌شود ؟

فهمیدن اینکه چه غذاهایی موجب آلرژی می‌شوند، ساده نیست. تعداد کمی از افراد فقط به یک نوع غذا آلرژی دارند، واکنش‌های آلرژیک ماهیت متغیری دارند و در بعضی موارد فوری علائم خود را نشان نمی‌دهند. روش‌های زیادی برای تشخیص مواد آلرژی‌زا وجود دارد. مهم است که شما بهترین روش تشخیصی در مورد بیماری خودتان را پیدا کنید.

تست اول :

اگر به غذای خاصی شک دارید، توصیه می‌شود آن را برای ده روز از رژیم غذایی خود حذف کنید و تغییرات بدنتان را بررسی کنید. اگر علایم آلرژی کاهش یافتند یا برطرف شدند، باید آن غذا را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید، اگر هیچ تغییری ملاحظه نکردید و علائم آلرژی ادامه داشتند، با یک متخصص آلرژی مشورت کنید تا آزمایش لازم را روی شما انجام دهد.

بچه‌های حساس :

بچه‌های کوچک، به خصوص نوزادان بیش از بزرگسالان به غذاها آلرژی نشان می‌دهند. به طور متوسط از هر 10 بچه یک نفر از آلرژی رنج می برد اگرچه هشت بچه از 10 بچه قبل از پنج سالگی بیماریشان برطرف می شود، از شایع‌ترین علل آلرژی در کودکان، شیر خشک‌هایی هستند که جانشین شیرمادر می‌شوند. به علاوه شیر و تخم مرغ نیز می توانند عامل اگزما در کودکان باشند و مهم است که بچه ها غذاهای لازم حاوی گلوتن را در شش ماه اول نخورند زیرا هنوز آنزیم های برای شکستن آن پروتئین را ندارند. از مصرف عسل نیز باید در سال اول زندگی پرهیز شود.

شایع ترین حساسیت های غذایی

شایع ترین حساسیت های غذایی

آلرژی به لبنیات :

لبنیات نیز به ویژه برای شیرخواران به عنوان ماده آلرژی‌زا عمل می‌کند. این واکنش آن قدر ممکن است شدید باشد که باعث حمله‌های آسمی و تنگی نایژه شود. اگر به لبنیات آلرژی دارید از لبنیات پرهیز کنید. و از شیر کنجد، سویا، نارگیل یا بادام استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که شیر بز آلرژی ‌زایی کمتری برای بچه ها دارد.

هشدار : تخم‌مرغ نیز می‌تواند آلرژی‌زا باشد.

دریافت کلسیم کافی :

حذف شیر و لبنیات از رژیم غذایی باعث کمبود کلسیم می‌شود، برای جلوگیری از این امر از جانشین های ذیل استفاده کنید، (قبل از خوردن آنها با پزشک خود مشورت کنید) :

  • شیر سویا یا کنجد
  • یک لیوان یا یک فنجان شیربادام نیز توصیه می شود
  • انواع حبوبات یک کاسه کوچک (60 گرم ناپخته در صورت امکان)
  • سبزی ها ، دو بشقاب پر (اگر ممکن است خام میل کنید)
  • میوه (میوه فصلی) 3 واحد
  • نان چهار قطعه
  • لوبیا یک قاشق غذاخوری (یا یک بشقاب پر در هفته)
  • گرانولا یک فنجان برای جانشین کردن دو قطعه نان
  • سویا به صورت آرد
  • دانه یا کاج(به شکل دوبار در هفته استفاده می شود)
  • مغزها، 12 عدد بادام یا فندق
  • کنجد : دوقاشق چای خوری
  • دانه‌های خشخاش، یک قاشق چای‌خوری
  • مخمر آب جو، دو قاشق چای‌خوری مصرف شود

 

همچنین بخوانید:  درمان سریع آلرژی با گیاهان دارویی

 

غذاهای غیر آلرژی‌زا :

برنج، روغن آفتاب گردان و زیتون، سیب زمینی، بروکلی، گل کلم، هویج، هلو و گلابی معمولا آلرژی نمی‌کنند.

آلرژی به گندم :

آلرژی به گندم پاسخ غیرطبیعی بدن به پروتئین موجود در گندم است. غذاهای فراوانی حاوی گندم‌اند، بنابراین باید تمام برچسب‌های غذایی به دقت خوانده شوند. این افراد غذاهای ذیل را نباید بخورند:

نان، غلات، حبوبات، بیسکویت، آرد‌گندم (به خصوص نوع پروتئین‌دار با گلوتن آن) گلوتن گندم، نشاسته های گندمی یا ذرتی شامل این دسته هستند.

گندم در ژلاتین نشاسته‌ای، پروتئین گیاهی دهیراته، نشاسته و آدامس های گیاهی نیز یافت می شود. برای جانشین کردن گندم می‌توان از آردجو، آرد سیب‌زمینی، آرد سیب‌زمینی و آرد جو سیاه، آرد برنج و آرد جو سیاه استفاده کرد.

رژیم غذایی بدون گندم !

صبحانه و اسنک : آب میوه و سبزیجات، دانه ها، کیک برنج با پنیر و عسل، ماست با کنجد، بیسکویت های خانگی که با جودوسر، عسل و کشمش تهیه شده اند.

نیم چاشت : میوه (تازه یا خشک) را می توان به عنوان نیم چاشت استفاده کرد.

ناهار و شام : برنج و سبزیجات، گوشت خالص، مرغ بدون پوست، ماهی یا سبزیجات و یک تخم مرغ، عدس، لوبیا، نخود، نخودچی با سبزیجات، تارت خانگی تهیه شده از برنج و آرد جو سیاه، میوه را می توان برای ناهار یا شام استفاده کرد.

آلرژی به بادام زمینی :

بادام زمینی بسیار آلرژی زاست و اگر فردی به آن آلرژی داشته باشد. مصرف آن واکنش های شدید و مرگ باری در پی خواهد داشت. تمام برچسب های موادغذایی را با دقت بخوانید تا شامل مواد زیر نباشد :

روغن بادام زمینی، آجیل، کره بادام زمینی، آرد بادام زمینی جز این موارد هستند. به یاد داشته باشید که بعضی غذاهای سنتی یا مدرن، آب نبات ها یا نوشیدنی ها حاوی بادام زمینی اند.

آلرژی به گلوتن !

کسانی که به گلوتن حساس اند، در جذب گلوتن مشکل دارند، پروتئین های گلوتن به پوشش روده کوچک آسیب می زند و موجب نفخ، کم خونی، اسهال و کاهش وزن می شود. گلوتن در غلاتی مثل گندم، جو سیاه، جو و جودوسر وجود دارد که باید کاملا از خوردن آنها پرهیز شود. برای داشتن یک رژیم معتدل باید مواد غذایی زیر را به اندازه کافی میل کنید :

میوه تازه و سبزیجات، حبوبات فاقد گلوتن مثل کینوآ، تخم مرغ، شیر، پنیر، گوشت، مرغ و ماهی نیز جانشین های خوبی اند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

معجون ضد آسم و آلرژی را با خواص تسکین آسم و بیماری های تنفسی و تنگی نفس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0