بهترین شرایط برای نگهداری گیاه سیکاس

1216 بازدید
24 مهر 01
مهربانو زهرا
,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 مهر 1401

بهترین شرایط برای نگهداری گیاه سیکاس

سیکاس

درود و سلام همراهان همیشگی دوستداران گل و گیاه و دوستان سبز انگشتی؛ امروز با گیاه زیبای سیکاس در خدمت شما مهربانان هستم، اگر در منزل یا محل کار این گیاه زیبا را دارید و یا قصد خریدنش را دارید تا پایان مقاله همراهم باشید.

سیکاس گیاهی مقاوم و شبیه نخل است و شرایطی تقریبا شبیه نخل ها دارد؛ سیکاس گیاهی دو پایه (نر و ماده) است که گیاه نر آن تولید مثل می کند، گیاه سیکاس گیاهی با رشد کم و تقریبا گران و لوکس به شمار می آید و همچنین در گلفروشی ها برای تزئین دسته گل از برگهای گیاه سیکاس استفاده می شود.

این گیاه مناسب برای سالن های ادارات، باغچه ها و منازلی که دارای نور فراوانند، است. اگر منزلی با نور کافی ندارید گیاه سیکاس را خریداری نکنید و یا حتما به مکان پر نوری منتقل کنید.

سیکاس برای رشد چقدر نور میخواد؟

گیاه سیکاس به نور زیاد نیاز دارد؛ اما نور تند تابستان در شهرهای گرم و خشک برای گیاه مناسب نیست، در اصل گیاه سیکاس گیاه بیرونی است؛ اما اگر تمایل دارید داخل منزل از گیاه سیکاس استفاده کنید حتما شرایط نوری مطلوبی براش فراهم کنید، کنار پنجره قرار بدهید تا از نور صبحگاهی یا نور عصر بهره ببرد. (به هیچ عنوان نه در فضای باز نه داخل ساختمان نور تند مستقیم ظهر برای گیاه سیکاس مناسب نیست) نور تند و زیاد باعث سوختگی برگ های گیاه می شود.

 

بهترین شرایط برای نگهداری گیاه سیکاس

بهترین شرایط برای نگهداری گیاه سیکاس

نحوه و میزان آبیاری گیاه سیکاس چقدر باشه؟

گیاه سیکاس به آبیاری کمی نیاز دارد، چون گیاه سیکاس دارای پیاز است آب زیادی در خود نگهداری می کند، اگر گیاه را در گلدان و داخل منزل نگهداری می کنید حتما پس از خشک شدن خاک آبیاری کنید؛ آبیاری زیاد و خیس ماندن همیشگی خاک باعث پوسیدگی ریشه گیاه و بروز بیماری برای گیاه می شود؛

همچنین گیاه سیکاس گیاه رطوبت دوستی است اگر گیاه را در فضای بسته نگهداری می کنید حتما برای گیاه جزیره درست کنید و در فضای باز صبح زود یا غروب گیاه را آبپاشی کنید؛ ( هرگز در ظهر نه آب پاشی نه مه پاشی برای هیچ گیاهی انجام ندهید). گیاه نیاز به رطوبت بالایی دارد ما به این منظور نیست که خاک گیاه همیشه خیس باشد فقط رطوبت محیطی گیاه را بالا ببرید؛ در شهرهای شمالی که هوا شرجی و گرم است این گیاه را داخل باغچه می کارند.

بهترین خاک برای گیاه سیکاس کدام است؟

خاک گیاه سیکاس باید خاک نیمه سبک با زهکشی عالی باشد ترکیبی از شن + پرلیت + پیت ماس و خاک برگ و قسمت کمی خاک باغچه برای گیاه سیکاس عالی است؛ منظور از خاک سبک یا سنگین این است که در خاک سبک پس از آبیاری، در مدت کوتاهی آب از ته گلدان خارج می شود (اگر زهکشی گیاه خوب باشد، یعنی سوراخ های ته گلدان باز و زیاد باشد) و منظور از خاک سنگین خاکی است که پس از آبیاری آب اضافه به ندرت از ته گلدان خارج شود.

چون گیاه سیکاس گیاهی کند رشد است هر دو یا سه سال نیاز به تعویض گلدان دارد؛ و انجایی که خاک گیاه سبک و دارای مواد مغذی کمی است شش ماهه اول سال بهار و تابستان گیاه را با کودهای موجود در بازار و حتی کود پوسیده دامی، تقویت کنید.

 

همچنین بخوانید: بیماری های گیاه دیفن باخیا و روش های تشخیص و درمان آن

 

تکثیر گیاه سیکاس به دو طریق انجام می شود :

  • کاشت بذر
  • تکثیر پاجوش ها

تکثیر گیاه از طریق بذر:

تکثیر گیاه از طریق بذر، کار زمان بر و برای مبتدی ها سخت است و بیشتر در گلخانه ها قابل انجام است.

تکثیر گیاه از طریق پاجوش ها:

در اواخر زمستان و اوایل بهار پاجوش گیاه را از گیاه پدری (چون گیاه نر تولید مثل می کند) جدا کرده و قارچ کش یا پودر زغال زده و داخل خاک سبک می کاریم.

توجه: گیاه سیکاس گیاهی سمی است اگر در منزل کودک و حیوان خانگی نگهداری می کنید مراقب باشید چون دانه و شیرابه گیاه خطرناک است و حتی موجب فلجی و یا حتی مرگ می شود.

بیماری گیاه سیکاس :

  • زردی برگ گیاه از نبود زهکش مناسب برای گلدان و باتلاقی بودن خاک است و آبیاری زیاد است. حتی کمبود مواد مغذی داخل خاک و بعضی وقتا برای کودهی زیادی است، باید بررسی کنید ببینید علت کدام است و مشکل گیاه را برطرف کنید.
  • این گیاه مستعد شپشک آرد آلود است پس از مشاهده شپشک گیاه را از سایر گیاهان جدا کرده و درمان کنید.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما عزیزان مفید و مثمر ثمر باشد؛ مراقب خودتون گیاهان و محیط زیست باشید سوالی بود کامنت بگذارید.

روز و روزگاران خوش خدانگهدار

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

دانه بارهنگ را با خواص درمان درمان سرفه و حساسیت سینه، رفع گرفتگی صدا، درمان ناراحتی های معده و روده و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0